Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkytyin läheisen kumppanivalinnasta – miten päästä tästä tunteesta yli?

Vierailija
12.12.2021 |

Jokin aika sitten eräs läheiseni esitteli minulle uuden kumppaninsa pikkujouluissa. Järkytyin läheiseni kumppanivalinnasta suuren ikäeron vuoksi. Mies on 20 vuotta läheistäni vanhempi ja töissä samassa organisaatiossa läheiseni kanssa. Miehellä on aiemmasta liitosta lapsia, joilla ei ymmärrettävästi ole kovin suuri ikäero läheiseni kanssa ja mies voisi ikänsä puolesta olla läheiseni isä. Kumppanivalinta oli yllättävä myös siksi, että läheiseni on puhunut haluavansa tulevaisuudessa lapsia. Nyt hänellä on kumppanina +50 v mies, joka on lapsensa jo aiemmassa liitossa tehnyt. En haluaisi, että läheiseni luopuisi lapsihaaveestaan kenenkään miehen takia, oli mies minkä tahansa ikäinen.

Tiedostan, että minulla vaikuttaa tässä järkytyksen taustalla oma kokemukseni. Ollessani nuorempi kokeilin itse kerran tuollaista suhdetta, jossa ikäeroa oli liki 20 vuotta. Olin kokenut vaikean eron ja sen takia itsetunto hajalla annoin mahdollisuuden kanssani samantyylisistä asioista kiinnostuneelle vanhemmalle miehelle, koska ajattelin, ettei kukaan ikäiseni huolisi minua. Suhde vanhemman miehen kanssa oli todella epätasa-arvoinen: olimme aivan eri sukupolvea ja miehen käsitys monista asioista oli aivan toisenlainen kuin omani. Naisten ja miesten roolit olivat hänestä todella erilaisia kuin omalla sukupolvellani, tasa-arvosta ei ollut tietoakaan. Meidän ollessa samassa organisaatiossa ollessa koin nuorempana kollegana olevani alisteisessa asemassa, kun toisella oli pitkä työura ja kokemusta. Suurin ongelma oli se, että suhteessa mies oli ikänsä puolesta erilaisessa asemassa kuin itse olin. Miehellä oli sellaista valtaa ja elämänkokemusta, jonka perusteella hän oli suhteessa hallitsevassa asemassa. Jälkikäteen tuo suhde ahdisti valtavasti, sillä miehen käytös suhteen aikana oli monella tavalla asiatonta.

Oman kokemukseni perusteella koen, että todella suurten ikäerojen suhteet eivät ole tasa-arvoisia ja suhteessa vanhempi osapuoli on niskan päällä. Haaveilin myös lapsista ja noin paljon vanhemman miehen kanssa se ei ollut biologisista syistä järkevää (miehen iällä on tutkitusti vaikutusta lapsen kehityshäiriöihin, kun isä on iäkäs). Myöhemmin perustin perheen ikäiseni miehen kanssa, meillä on lapsia ja elämme hyvässä, tasavertaisessa parisuhteessa. Tiedän, että oma kokemukseni suuresta ikäerosta vaikuttaa siihen, kuinka tuon pariskunnan näen. Eivät kaikki ikäerosuhteet ole samanlaisia kuin oma kokemukseni oli. Oman kokemuksen kautta olen vain voimakkaasti kyseenalaistanut nämä suuren ikäeron suhteet. En koe, että suuren ikäeron parisuhde olisi nuoremman osapuolen kannalta ”reilu diili”, vaan vanhempi osapuoli tuossa enemmän hyötyy. Miksi parikymmentä vuotta vanhempi osapuoli ei ole ihan ikäisensä kumppanin kanssa? En osaisi nyt kuvitellakaan, että ottaisin itselleni parikymmentä vuotta vanhemman tai nuoremman puolison – elämäntilanne on täysin erilainen.

Tiedän, että läheisen kumppanivalinta ei ole millään muotoa minun asiani – hänellä on oikeus olla kenen kanssa hän haluaa eli siitä ei tarvitse tulla sanomaan. Haluaisin kuitenkin päästä järkytyksestäni yli niin, että voisin suhtautua tuohon uuteen kumppaniin asiallisesti, kun näemme. Varsinkin, jos läheiseni aikoo ihan pysyvästi olla yhdessä hänen kanssaan. Miten voisin oppia sulattamaan tuon suuren ikäeron ja ennakkoluuloni miehen suhteen? Miten te muut olette suhtautuneet läheistenne suhteisiin silloin, kun ikäeroa on ollut paljon ja suhde epäilyttää?

Ap

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen tuossa sitä, kuka keski-ikäinen mies pokaa työpaikaltaan noin nuoren naisen? Ällöttävää ja irvokasta.

mua yritti yksi tällainen mies. isäni ikäinen, minun ikäiset lapset. en lämmennyt. en ymmärrä, miksi mies edes yritti iskeä minua. tiesi minun olevan varattu.

Vierailija
42/83 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä joku mies on onnessaan kun on saanut tuon läheisesi koukkuun. Hyvä hänelle, nuori timmi misu. Mahtaa miehen kaverit olla kateellisia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

musta ihmisessä on aina vikaa, jos hänellä on 20 v vanhempi tai 20 v nuorempi puoliso. en todellakaan ottaisi mitään parikymppistä, ihan lapsekas vielä. enkä ottaisi mitään 60 v pappaakaan.

Vierailija
44/83 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hän voi tehdä niitä lapsia tuon miehen kanssa jos siltä tuntuu. En ymmärrä mitä kenenkään ikä tässä nyt mitään merkitsee. Eroaahan 30 aivan samoin ja heillä voi olla liuta lapsia exän kanssa. Sitten aloittavat uuden kierroksen. 

Suurin osa avioliitoista päättyy eroon, tilastollinen fakta. Ihan kaikissa ikäryhmissä on eronneita, joilla lapsia. Mitä heidän pitäisi tehdä? Lakata elämästä?

Vierailija
45/83 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama kokemus, tosin olin itse se, joka toi vanhemman miehen näytille aikanaan. Vanhempani ja ystäväni olivat järkyttyneitä. Vanhemmat sanoivat sen ihan suoraan, ystävät eivät uskaltaneet. Kun erosimme tuon miehen kanssa, niin ystävät kertoivat todellisista ajatuksistaan. Eivät olleet halunneet sanoa suoraan, että eivät ollenkaan ymmärtäneet miksi olin tuollaisen miehen kanssa. Jälkikäteen ajateltuna en ymmärrä itsekään. Vanhemmat ja ystävät olivat tuosta erosta helpottuneita. Toisaalta vähän tylyä, mutta he näkivät ettei sovittu tuon miehen kanssa toisillemme monestakaan syystä.

Ymmärrän siis, että ei ole helppo sulattaa tuota tilannetta. Harkitse kuitenkin kahdesti, alatko avautua tuolle ystävällesi/sukulaisellesi asiasta. Ei rakastunut ihminen halua kuulla kritisointia rakkauden kohteestaan.

eiköhän suurin osa järkyty tällaisista isoista ikäeroista. en minäkään toivoisi, että oma poika toisi aikanaan jonkun liki ikäiseni naisen näytille. jos näin kävisi, niin kyllä kehottaisin poikaa miettimään asiaa muutamaan otteeseen. minulla on paljon eri-ikäisiä ystäviä, mutta kyllä todella eri-ikäisten kanssa on eroa maailmankatsomuksessa ja elämäntilanteessa. lika barn leka bäst - samanikäiset ja samanlaisista taustoista tulevat sopivat toisilleen parhaiten.

Vierailija
46/83 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastollisesti tuollainen iso ikäero on todella harvinainen. Suurimmalla osalla ikäeroa on +/-5 vuotta.

Eiköhän suurten ikäerojen parisuhteissa ole sama, kuin esim. kahden kulttuurin liitoilla eri eron todennäköisyys on suurempi kuin suunnilleen samaa ikäluokkaa olevilla pareilla.

Tilastojen valossa tuo pari ei ole loppuelämää yhdessä.

Vierailija
47/83 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vanhempi mies ja ihan hyvin menee, toisin kuin monella ystävälläni joilla on aina samanikäiset miehet. Ei pidä yleistää.

Ja vinkiksi, ei se todellakaan kuulu muille kenen kanssa olen. Pidä ap vaan sun jutut omana tietonasi

Vierailija
48/83 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaivaannuttavaa. Olisi hankalaa kutsua tuollaista paria esimerkiksi juhliin, kun yksi on muita kokonaisen sukupolven verran vanhempi

Vierailija
49/83 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas tämä satutäti pitkine lätinöineen, miten te viitsittte alkaa tuolle vastaamaan. Tuo akka on mielisairas ääliö.

Vierailija
50/83 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja taas tämä satutäti pitkine lätinöineen, miten te viitsittte alkaa tuolle vastaamaan. Tuo akka on mielisairas ääliö.

Joo, samaa mieltä.

Miten ihmiset edes antaa neuvoja tolle kaistapäälle 🥶

Vierailija
51/83 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene vessaan, ota nenästä kiinni ja pieaise. Auttaa varmasti.

Vierailija
52/83 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pata kattilaa soimaa. Oot itsekin ollut vanhemman miehen kanssa, miksi paheksut toista siitä??

Vierailija
53/83 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono trolli.

Sauli on sentään Suomen presidentti.  Ja sitäpaitsi Saulilla ja Jennillä on 29 vuotta ikäeroa, ei 20.

Vierailija
54/83 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tuossa huono puoli on se, että he ovat samassa organisaatiossa. Työpaikkaromanssit on viheliäisimpiä ikinä. Jos työpaikalla menee huonosti, miten parisuhde ja toisinpäin jos parisuhde tökkii, miten menee töissä.

Näitä pomo-sihteeri - suhteita on tullut nähtyä ja aina ne on päättyneet huonosti. Pikkusihteerikkö on poikkeuksetta kyynelehtuen lähtenyt työpaikasta.

Vaikka ei olisi pomosta kyse tässä tapauksessa, ei se helppoa ole kollegoidenkaan kesken.

Sinä ikävä kyllä et oikein voi asialle mitään. Anna oppia kantapään kautta.

Vierailija
55/83 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei rakkaus valikoi iän ja elämäntilanteen perusteella. Itse en edes harkitsisi järkisyistä noin paljon vanhempaa miestä, mutta jollekin toiselle ikä on merkityksetön asia. Yritä iloita toisen onnesta.❤️

Vierailija
56/83 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tuossa huono puoli on se, että he ovat samassa organisaatiossa. Työpaikkaromanssit on viheliäisimpiä ikinä. Jos työpaikalla menee huonosti, miten parisuhde ja toisinpäin jos parisuhde tökkii, miten menee töissä.

Näitä pomo-sihteeri - suhteita on tullut nähtyä ja aina ne on päättyneet huonosti. Pikkusihteerikkö on poikkeuksetta kyynelehtuen lähtenyt työpaikasta.

Vaikka ei olisi pomosta kyse tässä tapauksessa, ei se helppoa ole kollegoidenkaan kesken.

Tämä! Plus miltä työkavereista tuntuu, kun työpaikalla pyörii joku pariskunta tai jollakin alaisista on suhde esimerkiksi pomon kanssa? Herkästi herättää eripuraa. Enkä ainakaan itse haluaisi nähdä ketään vaihtamassa työpaikalla mitään hellyydenosoituksia. Ja entäs jos tulee ero, kumpi sitten lähtee?

Vierailija
57/83 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Plus miltä työkavereista tuntuu, kun työpaikalla pyörii joku pariskunta tai jollakin alaisista on suhde esimerkiksi pomon kanssa? Herkästi herättää eripuraa. Enkä ainakaan itse haluaisi nähdä ketään vaihtamassa työpaikalla mitään hellyydenosoituksia. Ja entäs jos tulee ero, kumpi sitten lähtee?

Nainen tietysti lähtee.

Vierailija
58/83 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei tyttikseni läheinen, mitä sulle kuuluu ;)

Vierailija
59/83 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se suhde sun hyväksynnällä muuksi muutu. Elä asian kanssa. Vai onko sun ystävän pitänyt hyväksyä sun puoliso aikanaan?

Vierailija
60/83 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi työpaikkapariskunnista aina ajatellaan, että he lääpiskelisivät toisiaan töissä tai muuten toisivat yksityiselämänsä asiat työpaikalle? Suuri osa ihmisistä osaa vetää rajan työ- ja yksityiselämän välille, vaikka olisivatkin pariskuntana samassa paikassa töissä. Pomon kanssa seurustelun ongelmallisuuden ymmärrän, koska esihenkilö-alainen -suhde on valtasuhde ja on aina olemassa riski, että pomo lipsuu suosimaan kumppaniaan, vaikka vain alitajuisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän