Mitä mieltä työnantajasta?
Jos työnantaja pyytäisi että kävisit hänelle kaupasta hakemassa tavaran, jota ilmankin työnantaja periaatteessa pärjäisi, ja maksat sen omalla kortilla ja kuittia vastaan sinulle siis korvattaisiin tuo tavara niin miten suhtautuisitte? Tiedät että työnantaja harrastaa tuota muiden työntekijöiden kanssa, mutta periaatteessa tässä nyt vaaditaan minua omalla ajalla hoitamaan työnantajan asioita ja kustantamaan vielä tämä ja luulen että asiasta yritetään vielä tehdä tapa.
Itse olen todella tarkka rahoistani, enkä lainaa kenellekään enkä osta kenellekään mitään paitsi juhlapäivänä yllätykseksi (olen yksinasuva). Jotenkin ketuttaa aivan uskomattoman paljon, enkä ole vielä vastannut mitään. Olin tänään jo kaksi kertaa vapaa-ajallani kaupassa ja pyyntö tuli vasta nyt...Itse en ikinä kehtaisi pyytää. Raivostuttaa. Aika mitätön asia, mutta silti. Mielestäni pitäisi hoitaa työnantajan rahoilla työajalla, vaikka kauppa onkin 1-2km päässä. Henkilö ei anna minun edes pitää taukoja töissä ja kehtaa hoputtaakin vielä. Mihin kaikkeen oikein pitää suostua?
Kommentit (36)
Luulen että työnantaja luulee asian olevan OK, kun toinenkin avustaja suostui siihen. Osoittaa muka luottamusta. Mielestäni kyse on vain hyväksikäytöstä. Veemäistä selitellä itsestäänselvää asiaa. Ap
No ehkä hätätilanne kävisi erityistilanteesta, jossa voisi joustaa? Ap
Se nyt on vaan ei yksinkertaisesti käy, että
a) joudut tekemään työtä työajan ulkopuolella
b) joudut käyttämään omia rahojasi työnantajan menoihin.
Kumpikaan ei liity mitenkään siihen, kuinka paljon sulla on rahaa tai mitä työnantaja on ennen tehnyt.
Eikä siihen, mitä työnantaja sun asioista tietää.
Aika kaukaa haettu esimerkki, mutta joskus työharjoittelussa pankissa käsittelin pomoportaan matkalaskuja; joihinkin ostoksiin oli käytetty omaa rahaa, ne näkyivät laskuilla omassa sarakkeessa. Sitten oli firman luottokorttiostokset omassa sarakkeessaan. Kaikkien ostosten tuli liittyä työtehtäviin, ne korvattiin 1/1 joihin omaa rahaa oli käytetty. Oletan myös, vaikkei niissä palkasta mitään puhuttu, että koska laskut tulivat työmatkoista niin siltä ajalta myös maksettiin palkkaa.
Mun mielestä valehteleminen on turhaa asioissa joihin sun ei tarvitse suostua.
Miksi et sano, että asia selvä, anna rahat niin lähden nyt. Kun työnantaja sanoo, että mene omalla ajalla ja maksa itse, niin sano, että se on työehtosopimusten vastaista. Jos se edelleen inttää, niin ehdota, että soitetaan liittoon ja kysytään.
No niin, hoidettu. Onneksi asun kaupan vieressä. Sanoin olevan viimeinen kerta. Olen kyllä niin pettynyt. Olen vain liian kiltti ja toiset ihmiset heittäytyvät ahneiksi. Ap
Voihan olla että saisin työajan loppupäästä hyvitystä, mutta se olisi pitänyt sanoa etukäteen. Ja ennenkin on lupailtu tauoista hyvitystä...Joskus on tullut rahan muodossa, mutta joka tapauksessa en halua käyttää omaa rahaa. Ap
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 21:01"]
Miksi et sano, että asia selvä, anna rahat niin lähden nyt. Kun työnantaja sanoo, että mene omalla ajalla ja maksa itse, niin sano, että se on työehtosopimusten vastaista. Jos se edelleen inttää, niin ehdota, että soitetaan liittoon ja kysytään.
[/quote]
Henkkareilla ei ole liittoa. Kaupunki on sijaismaksaja ja sitä ei kiinnosta ongelmat yhtään. Kehottaa kääntymään Heta:n puoleen ja Heta:sta vastataan, että tämä on vain työnantajille tarkoitettu palvelu. Ap
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 20:57"]
Se nyt on vaan ei yksinkertaisesti käy, että
a) joudut tekemään työtä työajan ulkopuolella
b) joudut käyttämään omia rahojasi työnantajan menoihin.
Kumpikaan ei liity mitenkään siihen, kuinka paljon sulla on rahaa tai mitä työnantaja on ennen tehnyt.
Eikä siihen, mitä työnantaja sun asioista tietää.
Aika kaukaa haettu esimerkki, mutta joskus työharjoittelussa pankissa käsittelin pomoportaan matkalaskuja; joihinkin ostoksiin oli käytetty omaa rahaa, ne näkyivät laskuilla omassa sarakkeessa. Sitten oli firman luottokorttiostokset omassa sarakkeessaan. Kaikkien ostosten tuli liittyä työtehtäviin, ne korvattiin 1/1 joihin omaa rahaa oli käytetty. Oletan myös, vaikkei niissä palkasta mitään puhuttu, että koska laskut tulivat työmatkoista niin siltä ajalta myös maksettiin palkkaa.
Mun mielestä valehteleminen on turhaa asioissa joihin sun ei tarvitse suostua.
[/quote]
Olen täysin samaa mieltä kanssasi ja uhraudun vain tämän kerran säilyttääkseni hyvät välit. Henkkarin työ on kaukana normaalista työsuhteesta. Ap
Hei, nyt otat itseäsi niskasta kiinni ja pidät puolesi! Vastaat ystävällisesti että haet toki tavaran, mutta jos sen haluaa heti, tarvitset hälytyslisät ja tuntipalkan tästä. Muuten hoidat työvuoron aikana ja hänen täytyy antaa raha siihen. Ei ole työnantajalla mitään oikeutta pompottaa työntekijää noin.
En tiedä miten hoitoalan tes menee mutta kaupan alalla ei edes saa ilman pätevää syytä olla alle 4h työvuoroa (siis jos laskee tämän kauppareissun erilliseksi työvuoroksi niin ei ole lainvoimainen jos jotain pikkujuttua haetaan) ja tosiaan hälytyslisät pitää maksaa päälle.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 21:07"]
[/quote]
Henkkareilla ei ole liittoa. Kaupunki on sijaismaksaja ja sitä ei kiinnosta ongelmat yhtään. Kehottaa kääntymään Heta:n puoleen ja Heta:sta vastataan, että tämä on vain työnantajille tarkoitettu palvelu. Ap
[/quote]
Sitä helpompi homma: työaikalaki on kaikille sama. Sanot iloisesti, että työaikana tehdään töitä ja toisen puolesta ostoksilla käyminen on työtä. Omilla rahoillasi sinun ei tarvitse maksaa mitään työnantajan puolesta.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 21:10"]
Hei, nyt otat itseäsi niskasta kiinni ja pidät puolesi! Vastaat ystävällisesti että haet toki tavaran, mutta jos sen haluaa heti, tarvitset hälytyslisät ja tuntipalkan tästä. Muuten hoidat työvuoron aikana ja hänen täytyy antaa raha siihen. Ei ole työnantajalla mitään oikeutta pompottaa työntekijää noin.
En tiedä miten hoitoalan tes menee mutta kaupan alalla ei edes saa ilman pätevää syytä olla alle 4h työvuoroa (siis jos laskee tämän kauppareissun erilliseksi työvuoroksi niin ei ole lainvoimainen jos jotain pikkujuttua haetaan) ja tosiaan hälytyslisät pitää maksaa päälle.
[/quote]
Haen vasta huomenaamulla. Kauppa on juuri ennen bussipysäkkiä. Olen vaan niin surullinen, kun olen yrittänyt kaikkeni saadakseni aikaan hyvän työsuhteen meidän välille ja nyt tällaista...Tosin en tiedä aina kuinka järjissään työnantaja on kunakin päivänä. Hänellä on neurologinen sairaus, joka täytyy huomioida ja tosiaan toinen avustaja (ennen minua) suostui asiaan ja tekivät sitä vuosikausia. Ehkä työnantajan mielessä asia on täysin neutraali. Tosin ei saisi yleistää...Itse murehdin muutenkin tosi paljon raha-asioitani enkä halua sekoittaa niitä entisestään. Ap
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 21:15"]
[/quote]
[/quote]
Sitä helpompi homma: työaikalaki on kaikille sama. Sanot iloisesti, että työaikana tehdään töitä ja toisen puolesta ostoksilla käyminen on työtä. Omilla rahoillasi sinun ei tarvitse maksaa mitään työnantajan puolesta.
[/quote]
Saan sen kolikkoina takaisin. Tuote maksaa 2-3e. Aion kyllä sanoa tuon mitä kirjoitit huomenna, jos asiasta täytyy vielä jauhaa. On kyllä ollut ihan siedettävä työnantaja tähän asti. Mutta nyt meni yli kipurajan. Toivon että asiasta olisi edes voitu puhua kasvotusten, kun olin eilen töissä.
Ap
Siis tietenkin käyt omalla ajalla ja omalla rahalla hakemassa. Sulla kuitenkin on työpaikka. Jos kyseessä ois alkoholin tai tupakan hakeminen, voisit kieltäytyä, mutta muuten se kuuluu sun hommaan. Hiukka joustavuutta, ja mut korttia tarvii, jos se maksaa 2-3e? Tietty jotain tenaa, jota et kehtaa hakea, tai kortsuja?
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 21:29"]
Siis tietenkin käyt omalla ajalla ja omalla rahalla hakemassa. Sulla kuitenkin on työpaikka. Jos kyseessä ois alkoholin tai tupakan hakeminen, voisit kieltäytyä, mutta muuten se kuuluu sun hommaan. Hiukka joustavuutta, ja mut korttia tarvii, jos se maksaa 2-3e? Tietty jotain tenaa, jota et kehtaa hakea, tai kortsuja?
[/quote]
Työpaikka on, mutta laillisia oikeuksia myös (minulla on useampi työpaikka). Muut saman alan työnantajat eivät ole edellyttäneet samaa eikä olla mitenkään sovittu missään, että tämä on minun hommani. Muutenkaan minulla ei ole taukoja ja sitten naljaillaan vielä, jos työt esim. loppuvat 15 min. ennen työnajan loppumista. Yleensä istun kahvittelemassa työajan jälkeen, siksikin tämä on väärin. EMME OLE YSTÄVIÄ VAAN TYÖNTEKIJÄ JA TYÖNANTAJA. Minulla on ollut lukuisia työpaikkoja ja koskaan en ole joutunut tällaiseen tilanteeseen. Työelämässäkin on oltu 20 vuotta.
Henkkarin työt on kuin villi länsi.
En todellakaan hakisi ainakaan kortsuja. Alkoholia voisin hakea juhlapäivää varten.
Harmittaa vielä sekin, että avustaja, jonka kanssa tällaista kuviota on pyöritelty, tulee sunnuntaina töihin ja olisi taas voinut hoitaa oman hommansa, kun saa sunnuntailisääkin.
Ap
[/quote]
[/quote]
No mut ei se siitä liitosta oo kiinni, et mitä saat tehdä ja mitä et. En mäkään kuulu kuin YTK:hon, mutta saan sieltäkin tarvittaessa lainopillisia neuvoja (ehkä parhaiten käytetty 17-18 e ikinä :D). Joku TES sulla on, ja sillä mennään. Työaika on työaikaa ja sillä siisti. Moni vastaavanlaisessa duunissa oleva ei saa edes moikata asiakasta/työnantajaa vapaa-ajallaan.
Työajalla voisin hoitaa asioita ja vain erityistilanteissa omalla rahalla. Jos hoidettavista asioista voi sopia etukäteen niin mieluummin työnantajan antamilla rahoilla joista palautan loput.