Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko normaalia, että 4- ja 6-vuotiaat kiukuttelevat koko ajan?

Vierailija
19.03.2015 |

Mies on työmatkalla ja olen yksin lasten kanssa. Ei sen puoleen, olen yleensä muutenkin yksin heidän kanssaan, kun mies on töissä. Ongelmana on lasten jatkuva kiukuttelu. En vaan jaksa enää kuunnella sitä yhtään.

Periaatteessa lapset ovat tosi kilttejä ja tarhassa heitä kehutaan paljon. Kotona meininki on kuitenkin ihan toinen. Ne kiukuttelevat vuorotellen joka asiasta niin, että aina jostain kuuluu vikinää. Puhuvat myös mulle rumasti, lyövätkin joskus. Aamulla olimme myöhästyä, kun kuous veti berserkkiraivarit, koska vaatteet tuntuivat ikävältä. Huusi suoraa huutoa, sätki ja potki. Itselläkin paloi pinna, kun olimme myöhässä.

Mielestäni olen kokeillut kaikki keinot. Olen mielestäni jämpti, mutta hermo menee, kun lapsia saa pyytää esim. pöytään 20 kertaa ennen kuin tulevat, eivätkä tule sittenkään ennen kuin suutun. Yritän jutella eidän kanssa, sanoa hyvissä ajoin mitä on tulossa, puhua suoraan, jne. Kiukkuaminen vaan jatkuu päivästä toiseen. Olen ihan neuvoton välillä, kuten nyt tänä aamunakin. En yksinkertaisesti tiedä, miten pitäisi toimia.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se normaalia. Varsinkin 6-vuotiailla on tunnetusti toinen uhmaikä. Mun lapsi oli ihan kamala eskari-ikäisenä. Myös siellä eskarissa, ei vain kotona. Kaksi kiukkuilijaa tietysti lietsoo toisiaan, kummallakaan ei varmastikaan paljon vielä järkeä päässä. 

Siellä eskarissa toimi hyvin sellainen palkintovihko. Lapsi keräsi tarroja hyvästä käytöksesta ja kun oli 10 tarraa koossa, ostin jonkun pienen palkinnon (esim pieni legojuttu tai muu muutaman euron lelu). Se kyllä auttoi (ja aika). Lapsi oli erittäin lyhytpinnainen ja riiteli kavereittensa kanssa paljon. Koki isossa ryhmässä olon inhottavaksi, esimerkiksi kärsi hälinästä ja siksi väsyi ja ärsyyntyi tosi helposti. Jos analysoit hetken, mitkä tilanteet teillä ratkeavat kiukutteluksi ja teet niistä taulukon. Hyvin menneestä tilanteesta saa rastin ja kun on saanut päivässä tarpeeksi rasteja (esim 4/5) saa tarran. Kymmenestä tarrasta saa palkinnon. 

Vierailija
2/2 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt analysoida, mutta niitä tilanteita vaan on niin paljon! Esim. ruokapöydässä jompikumpi huutaa ja kiukkuaa joka päivä syystä x, todennäköisesti siksi, että on nälkäinen. Olen tottunut siis menemään tarhaan vaikka hedelmän kanssa, mutta joka toisella kertaa tuomani eväs on väärä. Jos otan mukaan banaanin, lapsi raivoaa kun olisi halunnut omenaa. Jos otan omenan, raivoaa koska halusikin banaania. Jos otan banaanin ja omenan, raivo leiskahtaa kun olisikin pitänyt olla kiiwiä. Mikään ennakointi ja järki ei auta noihin absurdeihin tilanteisiin. Pitäisi varmaan nekin lähettää sinne Siperiaan.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi