Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"miksi et säästä sitä ja sitä varten"

Vierailija
12.12.2021 |

Itsellä on nyt hyvä rahatilanne, mutta joskus 15 vuotta sitten ei ollut.

Palstalta olen lukenut usein, miksi et säästä joulua varten, miksi et säästä häälahjaa/häämajoitusta varten, miksi et säästä sitä ja tätä varten.

Tuolloin 15 vuotta sitten perheellemme jäi käyttörahaa minun pienestä osa-aikatyöstä ja miehen palkasta asumiskulujen ja pakollisten laskujen jälkeen 500-600 euroa neljälle hengelle ruokarahaa, omat tuloni vähän vaihtelivat. Missä hiton välissä sitä olisi ehtinyt säästää, kun suuressa suvussa oli koko ajan jotain kissanristiäistä?

Kommentit (146)

Vierailija
1/146 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokamenot saa ihan hyvin typistettyä 400 euroon eli siitäkin olisi jäänyt jopa 200 euroa kuussa säästettyä.

t. neljän hengen perhe

Vierailija
2/146 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla jää kuussa reilu 200e kuussa ja olen budjetoinut itselleni käyttörahaa 6e päivä ja nyt olen tähän menessä saanut tässä kuussa säästööön 18e.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/146 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä sen ettei ole varaa säästää. Sitä en ymmärrä monen kohdalla, että on varaa maksaa osamaksuja, mutta ei säästää sitä summaa etukäteen.

Vierailija
4/146 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin! Säästä jouluun, kesälomaan, vakuutusmaksuihin, kodinkoneiden rikkoutumiseen, auton huoltoon/korjaukseen/renkaisiin, hammaslääkäriin, yksityislääkärin, kampaajaan jne jne. Vain muutama kymppi kuussa, helppoa kuin mikä. Saathan sä palkkaa jopa 1600€/kk. Mihin sä oikein tuhlaat?

Neuvojia riittää.

Vierailija
5/146 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokamenot saa ihan hyvin typistettyä 400 euroon eli siitäkin olisi jäänyt jopa 200 euroa kuussa säästettyä.

t. neljän hengen perhe

Niin varmaan, jos kaikki syövät hiiren annoksia jotain halpaa paskaa.

Vierailija
6/146 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein näihin "pakollisiin laskuihin" lukeutuu jonkin sortin luottokorttilasku tms. turha velka.

Ei välttämättä ap:n tapauksessa mutta monesti näin on. Ihmisillä on kauheasti mystisiä laskuja.

Mutta noihin (vanhoihin) ongelmiin vastauksena: jos ei ole varaa mennä häihin vieraaksi niin sitten ne jää väliin. Ihan ymmärrettävää, ettei ole vaikka hotelliyöhön varaa.

Häihin ei tarvitse uutta mekkoa, ja jos kaapista ei löydy mitään, niin esim. kirppareilta löytää aika kivoja. Siisti jakkupuku/housupukukin käy hyvin. Pienille lapsille ei tarvitse ostaa mitään erityisen hienoja juhlatamineita, siistit vaatteet riittävät. Ja niitäkin löytyy kirppikseltä. Lahjaksi voi tehdä esim. itse kortin ja viedä vaikka pullon viiniä tai vaikka suklaarasian. Tai kutoa hääparille villasukat.

Jouluruuat on halpoja, jotainhan te syötte joulukuussa kuitenkin. Lahjojakaan ei välttämättä tarvitse, niitäkin tosin löytää halvalla, /varsinkin kun joulualet, ainakin nykyään, alkaa jo ennen joulua).

Vierailija
7/146 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä ole kummoinen ajatuskyky muutamalla vastaajalla. Kun tuosta rahasta oli koko ajan menoa, ylioppilasjuhlia, häitä, rippijuhlia, ,kavereiden synttäreitä niin se säästö otettiin nimenomaan tuosta ruokarahasta. Joka kauppalappuun merkkasin arvion, mitä mikin maksaa ja sen mukaan ostokset tehtiin. Ei ostettu osamaksulla mitään ja itselleni en ostanut yhtään mitään tuona aikana, edes alusvaatteita, vaan kulutin ne todella loppuun. Onneksi tein töitä kotona, niin ei tarvinnut laittautua. 

Itselläsi, numero 5, on oravaa matalampi keskittymiskyky, kun et tajua, että joka kuukausi on jotain menoa, mihin ei ole varaa ja on jäätävä pois, se on ainoa keino säästää niitä tärkeimpiä varten. 

Vierailija
8/146 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä sen ettei ole varaa säästää. Sitä en ymmärrä monen kohdalla, että on varaa maksaa osamaksuja, mutta ei säästää sitä summaa etukäteen.

No nää on usein just niitä "laskuja" mistä puhuin. Osamaksulla ostetaan auto, tv, puhelimet, sohva, PS5 ja ties mitä. Nykyäänhän saa jopa botoxia ja huulitäytteitä osamaksulla! :D

t. 7

Vierailija
9/146 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäminen tehdään etukäteen, eikä sen jälkeen kun rahaa ei olekaan enää jäänyt jäljelle. Tuosta 500-600 euron ruokarahasta laitat siis palkkapäivänä jo 50 euroa ihan eri tilille, jolloin ruokarahaksi jää 450-550 euroa. Eihän kuulosta hirveän dramaattiselta? Teet sitten kuun ostokset ihan normaalisti, ohjaten rahankäyttöä sen mukaan mitä ruokapotista on vielä jäljellä. Eli samoin mitä varmasti teet nytkin.

Säästäminen on oikeasti  t u h a t  kertaa helpompaa kun rahat jemmaa jo etukäteen. Sait palkinnon (kasvava säästötilin saldo) jo etukäteen, budjetti on selkeä, ja loppukuusta voit hyvällä omallatunnolla hassata loppurahat, ilman että tarvitsee tuntua syyllisyyttä miten taaskin pitää valita esim. viikonloppupizzan/hyvän lihan/synttärikakun vs. säästötilin kartuttamisen välillä. Kun raha on jo otettu pois käyttötililtä, niin jo alitajuisesti kuluttaa suhteessa jäljellejäävään määrään.

Vierailija
10/146 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä ole kummoinen ajatuskyky muutamalla vastaajalla. Kun tuosta rahasta oli koko ajan menoa, ylioppilasjuhlia, häitä, rippijuhlia, ,kavereiden synttäreitä niin se säästö otettiin nimenomaan tuosta ruokarahasta. Joka kauppalappuun merkkasin arvion, mitä mikin maksaa ja sen mukaan ostokset tehtiin. Ei ostettu osamaksulla mitään ja itselleni en ostanut yhtään mitään tuona aikana, edes alusvaatteita, vaan kulutin ne todella loppuun. Onneksi tein töitä kotona, niin ei tarvinnut laittautua. 

Itselläsi, numero 5, on oravaa matalampi keskittymiskyky, kun et tajua, että joka kuukausi on jotain menoa, mihin ei ole varaa ja on jäätävä pois, se on ainoa keino säästää niitä tärkeimpiä varten. 

Ei vaan minulla on huono keskittymiskyky synnynnäisten syiden takia. Ei siksi, että en tajuaisi tuota asiaa. OT, mutta oli pakko.

Vierailija
11/146 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero 8 on siis aloittaja. Mulle on tosin nuukuus jäänyt päälle, tosin luonto kiittää. Tänä vuonna olen ostanut kahdet alushousut ja kauan haavelevani kylpytakin. Muita vaatteita en ole ostanut, en tarvitse. Kuljen paljon pyörällä ja kävellen ja edelleen katson kaupassa hintoja, vaikka ei tarvitsisi. Meillä ei ole enää asuntovelkaa, lapset tienaavat jo itse, molemmilla on hyvä työ ja töihin molemmilla kävelymatka, niin rahaa jää säästöön, kun eineksiäkään ei osteta, vaan tehdään kaikki ruoka itse. 

Edelleenkään ei raskisi lähteä häihin kauaksi ja korona on ollut jopa helpotus, kun kutsuja ei ole tullut. 

Vierailija
12/146 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. neljän hengen perhe

Meillä 400e riittää ruokaan oikein hyvin. Syödään paljon ja ihan tavallista kotiruokaa.

Vierailija
13/146 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästäminen tehdään etukäteen, eikä sen jälkeen kun rahaa ei olekaan enää jäänyt jäljelle. Tuosta 500-600 euron ruokarahasta laitat siis palkkapäivänä jo 50 euroa ihan eri tilille, jolloin ruokarahaksi jää 450-550 euroa. Eihän kuulosta hirveän dramaattiselta? Teet sitten kuun ostokset ihan normaalisti, ohjaten rahankäyttöä sen mukaan mitä ruokapotista on vielä jäljellä. Eli samoin mitä varmasti teet nytkin.

Säästäminen on oikeasti  t u h a t  kertaa helpompaa kun rahat jemmaa jo etukäteen. Sait palkinnon (kasvava säästötilin saldo) jo etukäteen, budjetti on selkeä, ja loppukuusta voit hyvällä omallatunnolla hassata loppurahat, ilman että tarvitsee tuntua syyllisyyttä miten taaskin pitää valita esim. viikonloppupizzan/hyvän lihan/synttärikakun vs. säästötilin kartuttamisen välillä. Kun raha on jo otettu pois käyttötililtä, niin jo alitajuisesti kuluttaa suhteessa jäljellejäävään määrään.

Mutta kun toukokuussa on Ellin ja Jonnen ylioppilasjuhlat, kesäkuussa Hannan häät, heinäkuussa Saaran rippijuhlat, elokuussa mummo täyttää pyöreitä ja kaikki asuvat eri puolella Suomea, niin paljonko voi säästää? Tällaista meidän suvussa oli, nimet muutettu. 

Vierailija
14/146 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi saivarrellaan, kun joku sitä rahankäyttöään avaa tarkemmin niin sieltä löytyy mm. salikorttia, suoratoistopalveluita, osamaksuja, lehtitilauksia yms. mistä voi helposti säästää.

Vierailija
15/146 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin! Säästä jouluun, kesälomaan, vakuutusmaksuihin, kodinkoneiden rikkoutumiseen, auton huoltoon/korjaukseen/renkaisiin, hammaslääkäriin, yksityislääkärin, kampaajaan jne jne. Vain muutama kymppi kuussa, helppoa kuin mikä. Saathan sä palkkaa jopa 1600€/kk. Mihin sä oikein tuhlaat?

Neuvojia riittää.

Juuri näin! Yksinasuvana työttömänä laskin, että pelkästään noihin (pl. auton kulut) pitäisi varata 150-200e/kk sivuun säästöön. Autoa minulla ei ole. Mutta todella heikko näkö, ja hajataittoa. Silmä/piilolaseihinkin pitää säästää. Ja satunnaisiin juhliin kerran-pari vuodessa. Ei raha riitä mitenkään kaikkeen.

Ruokaan menee n. 250e/kk. hygienia, terveys, apteekki ym. pakolliset 50e/kk, sekalainen taloustavara ja vaatteet 30e/kk (keskiarvo), pakolliset laskut (puhelin, netti, vakuutus, bussikortti, silmälasien osamaksu) 100e/kk, vuokran omavastuu 40e/kk, viihde/ravintolaruokailut/sosiaalinen elämä 20e/kk. Eipä jää paljoa jäljelle työmarkkinatuesta.

Vierailija
16/146 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienistä tuloista ihan turha edes mitään yrittää säästää. Paras keino on hankkia niin paljon tuloja että rahaa jää ihan itsestään säästöön ilman kituuttamista.

Vierailija
17/146 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi saivarrellaan, kun joku sitä rahankäyttöään avaa tarkemmin niin sieltä löytyy mm. salikorttia, suoratoistopalveluita, osamaksuja, lehtitilauksia yms. mistä voi helposti säästää.

Osalla varmaan näin. Itse lopetin kaikki lehtitilaukset, tosin allergialiiton jäsenmaksua maksoin, koska siinä lehdessä oli hyviä ohjeita. Osamaksulla en ole ostanut varmaan ikinä mitään, ellei asuntoa lasketa. ap. Mulla on hyvä rahatilanne, mutta mietin tuota, että meillä oli jatkuvasti joku meno jossain päin ja miehen työn takia pidettiin hyvätuloisena, mutta minä en sen takia saanut työmarkkinatukeakaan ja miehen palkka oli vain muutaman euron sen rajan yli. Lukioikäinen lapsi vielä, josta lapsilisät oli jo loppuneet, vei oman siivunsa tuloista. 

Vierailija
18/146 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että kun sulla ei ole varaa oikeasti siihen osamaksuunkaan, se otetaan sitten kun on pakko, ja se on jostain muusta pois.

Esim. pitää ostaa pesukone. Ei ole rahaa. Ostan osamaksulla. Pitää ostaa myös kuivausrumpu. Ei ole rahaa koska maksan pesukonetta osamaksulla. Ratkaisu: odotan niin pitkään kun olen maksanut pesukoneen osamaksut pois, ja ostan osamaksulla kuivausrummun tai ostan molemmat osamaksulla, ja pihistän jostain muusta, ja sitten kun osamaksut on maksettu, on jo seuraava tarpeellinen ostos odottamassa vuoroaan. 

Siihen väliin tulee vielä kaikki yllättävät menot, ja isot menot jotka ei yllätä mutta vituttaa joka kerran, esim. hammaslääkäri tai talvikenkien osto lapselle.

Vierailija
19/146 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osalla varmaan näin. Itse lopetin kaikki lehtitilaukset, tosin allergialiiton jäsenmaksua maksoin, koska siinä lehdessä oli hyviä ohjeita. Osamaksulla en ole ostanut varmaan ikinä mitään, ellei asuntoa lasketa. ap. Mulla on hyvä rahatilanne, mutta mietin tuota, että meillä oli jatkuvasti joku meno jossain päin ja miehen työn takia pidettiin hyvätuloisena, mutta minä en sen takia saanut työmarkkinatukeakaan ja miehen palkka oli vain muutaman euron sen rajan yli. Lukioikäinen lapsi vielä, josta lapsilisät oli jo loppuneet, vei oman siivunsa tuloista. 

Joo, se vanha laki oli ihan järjetön. Onneksi se sentään on jo vuosia sitten älytty muuttaa.

Vierailija
20/146 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. neljän hengen perhe

Meillä 400e riittää ruokaan oikein hyvin. Syödään paljon ja ihan tavallista kotiruokaa.

Kerro ihmeessä tarkemmin. Perheen ikärakenne ja viikon esimerkkiruokailut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi