Jääkö kuukaudessa säästöön mitään ?
Olen ollut tuhlari koko ikäni. Vippejä pyysin kavereilta ja kerjäsin ennakkoa töistä. Vippifirmoilta otin kovakorkoisia "lainoja". Niitä kertyi aika paljon, kun uudella vipillä maksoin vanhoja pois. En olisi selvinnyt ilman sukulaisten apua. Laadittiin takaisinmaksusuunnitelma ilman korkoja. Se onnistui. Nyt "vanhoilla päivillä" saan rahaa säästöön 200€ - 300€ kuukaudessa. Olen nyt ylpeä itsestäni mutta opin sen vasta kantapään kautta.
Kommentit (21)
Jäi, kun olin töissä matalapalkka- alalla. Nyt saan pientä kuntoutustukea, jolla juuri ja juuri pärjään. Vielä ei ole tarvinnut säästöihin koskea.
Tänä vuonna on jäänyt säästöön keskimäärin 6367,77 € /kk. Nettopalkkanikin on pienempi kuin säästöön jäänyt summa.
Takasin kavereiden lainoja. Ne jäivät suurimmaksi osaksi kontolleni. Pääsin velkajärjestelyyn ja se kesti pitkään. Olin tosi onnellinen, kun asiakastiedoissa merkittiin luottokelpoiseksi.
EI, kaikki menee ja loppukuusta lasketaan jo centtejä.
Riippuu tietysti palkasta ja kulutustottumuksista. Nuorena ei jäänyt mitään säästöön, nyt jää puolet nettopalkasta, eli 2000€/kk.
Jos saa sossusta rahaa (vai oliko se KELA nyt ?), niin säästöt huomioidaan ja tukea leikataan sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen vähävaraisesta kodista, joten opin jo lapsena rahankäyttöä. Eläkkeeni on keskitasoa ja siitä jää säästöön keskimäärin 500-700 euroa, kuukaudesta riippuen.
Paljonko on keskitason eläke? Kerro brutto ja netto.
Miksi te ette säästä ja sijoita koko nettopalkkaanne? minä olen tehnyt näin jo vuosia. Pääomatuloilla eletään ja osa pääomatuloistakin uudelleensijoitetaan, kun ei kaikkea tule kuitenkaan käytettyä.
Vanha viisaus: jätä ostoksistasi tupakka ja keskiolut pois sekä karta heräteostoksia kaupoissa. Sillä voisi säästää jopa 500€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vähävaraisesta kodista, joten opin jo lapsena rahankäyttöä. Eläkkeeni on keskitasoa ja siitä jää säästöön keskimäärin 500-700 euroa, kuukaudesta riippuen.
En muista bruttoa, netto on noin 1530 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskieläke on noin 1800€ ja käteen siitä jää keskimäärin noin 1480€/kk.
Tilastonikkari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskieläke on noin 1800€ ja käteen siitä jää keskimäärin noin 1480€/kk.
Ei kun 1440€/kk. Tuli typo.
Noin 2500-3000 e kk pariskuntana.
Pienituloiselle (alle 1500€/kk netto) vuokra on se suurin menoerä. Siihen ei voi vaikuttaa. En ole laskenut tarkkaan paljonko elintarvikkeisiin menee. Ehkä 8€/pvä. En tiedä. Lähes uudet vaatteeni saan varakkailta sukulaisilta. Mitäs muita kuluja minulla on ? Sauna, sähkö, puhelinliittymä, laajakaista, vakuutukset, lääkekulut, hammaslääkäri- ja suuhygienistilaskut... Jos oikeasti pitäisi säästää, niin tupakka ja alkoholi pois.
Vähän yli tonni jää kuussa säästöön. Bruttopalkka hieman yli kolmen tonnin. En aktiivisesti yritä säästää, mutta ei vain ole mitään ostettavaa. Nyt säästyy vielä enemmän, kun ei edes ravintoloihin pääse.
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna on jäänyt säästöön keskimäärin 6367,77 € /kk. Nettopalkkanikin on pienempi kuin säästöön jäänyt summa.
Onkohan pilkku oikeassa paikassa ?
Ei jää säästöön koska n. 200€/kk jää käteen rahaa.
Piensijoittaja kirjoitti:
Riippuu tietysti palkasta ja kulutustottumuksista. Nuorena ei jäänyt mitään säästöön, nyt jää puolet nettopalkasta, eli 2000€/kk.
Nettopalkka siis 4000€/kk. Ei voi olla köyhä eikä kipeä.
Nuorena ei edes kiinnostanut jäikö mitää säästöön. Nykyään ikää 36 ja supertiukka kaikissa asioissa. Matalapalkka alalla (n. 11€/h) ja kyllä tosta kaikkien pakollisten laskujen jälkeen muutama satanen jää säästöön.