Raivostuttava naapuri - voinko tehdä mitään?
Kyseessä on siis okt-lähiö. Yksi naapureista omistaa moottoripyörän joka pitää aivan uskomatonta meteliä. Siinä ei siis ole ollenkaan äänenvaimenninta, ja lyhyt pakoputki. En ole ikinä kuullut että mikään moottori pitäisi tuollaista ääntä! Ääni on niin kova, että lapset herää päiväunilta (nukkuvat siis sisällä, ei vaunuissa) jne. Naapurille on valitettu asiasta useasti, meidän kuin muidenkin naapureiden toimesta, mutta ei vaikuta mitenkään. Tyypin vastaus on ollut vain tyyliä "aijaa, on täällä ennenkin metelöity eikä ole haitannut ketään". Talvi meni onneksi aika rauhassa, mutta nyt kun tiet on sulat, on tullut taas muutama muistutus tuosta ihanasta naapurista. Mua ei haittaa normaalit kovemmatkin elämisen äänet naapurustossa, jokainen tekee pihallaan mitä haluaa. Mutta tuo on vain niin älytön meteli, että sen kuulee kuurotkin.
Voiko tälle asialle tehdä mitään? Esim voiko asiasta ilmoittaa poliisille, vaikka tapahtuu päiväsaikaan?
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 12:29"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 12:15"][quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 12:11"] valitatko sä poliisille jos joku rakentaa viereisellä tontilla? [/quote] Siis tätä ei oikeasti voi verrata _mitenkään_ remontointiin tai rakentamiseen, kuten sanoin tuolla että ei mua normaalit äänet haittaa. Tässä lähistöllä on kyllä rakennettu vastikään taloja ja itse kukin remontoinut, mutta niistä koituvat äänet on oikeasti pientä verrattuna tuohon. Oletko koskaan kuullut miltä auto kuullostaa ilman pakoputkea, isoilla kierroksilla? [/quote] Joo vertauskuva oli ehkä "hiukan" heikko mutta olen kuullut kaiken näköisiä ja kuuloisia härveleitä ja tiedän kyllä mikä meteli niistä lähtee. Meiltä löytyy myös itseltä sekä mieheltä prätkät pihasta ja lapsiakin on 6 kotona mutta eipä ole tullu mieleenkään että noi sen enempää tehoputkinensa ja ilman äänenvaimentimia sen enempää häiritsis ku naapurinkaa auton paskojen huudattaminen. Desibeli rajat on olemassa ja voit poliisille ilmottaa mutta se edellyttää sitä että ne pysäyttää sen naapuris liikenteessä.Ei ne kenenkää pihassa siitä sakkoa kirjota. "Valittaminen" ei munkaa tapauksessa toimis vaan nätisti asiasta sanominen.Saisit täältä ihan saman vastauksen jos tulisit mun pihaan naukumaa jostain metelistä päivä aikaan
[/quote]
On kokeiltu nätisti sanomista ja on valitettu kirosanojen siivittämänä - ei vaikutusta. Ja on siis sanottu useammin kuin kymmenen kertaa. Kyseessä ei ole mikään 50cc kakstahtinen putputin, vaan iso nelitahtimylly, eikä taida olla ihan vakio. Meteli on sellainen, että siinä kyllä saa jonkunlaisen kuulovaurion kun vieressä seisoo. Ehkä siksi naapuri ei tajuakaan aiheuttamaansa häiriötä, on jo kuuroutunut tuosta saatanallisesta metelistä.
Ei kait sua mikää estä poliisille soittamasta ja kysyt mitä voi tehdä jos ei muuten mee jakeluu.Mul edellinen pyörä oli valitettavasti sellanen että sitä piti käyttää vähän aikaa ennen ku lähti ettei se stumppaa heti kylmänä ja lähtihän siitäki meteliä.Toisaalta oli niin perseläpi naapuritkin ettei niillä se menny jakeluu vaikka sitte takasin pihaa tulin niin että sammutin pyörän jo ennen ku pääsin pihaan asti.
Kaikkia ei voi miellyttää ja aina on jollain käpy perseessä
en nyt oikein ymmärrä?
Eikö se naapuri vain lähde siitä? Vai pörrääkö päivät pitkät talonne ympärillä?
Outo ongelma, mutta olenkin kaupunkilainen. Ilmeisesti maaseudun probleemia nämä?
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 12:45"]
en nyt oikein ymmärrä?
Outo ongelma, mutta olenkin kaupunkilainen. Ilmeisesti maaseudun probleemia nämä?
[/quote]
Siis joo, en älynnyt sanoa. Ko. pyörä ei ole kilvissä, eli tyyppi ajaa omaa pihaansa ympäri, viereisellä pellolla ja hiekkatiellä. Ei poistu koskaan varmaan puolta kilometriä kauemmas. Ap
Meillä on naapurin talo myynnissä, ja pelottaa, että siihen muuttaa joku ap:n kaltainen nipo lapsiperhe. Meillä on neljä moottoripyörää tallissa, ja sekä minä että mieheni niillä ajellaan. Jos naapuriin joku lapsiperhe muuttaa, en todellakaan ala aikatauluttamaan elämääni minkään kersan päiväunien mukaan, vaan lähden ajelulle ihan siihen aikaan kun itse halua. Ja taatusti käytän koneen lämpimäksi ennen ajoon lähtemistä. Onneksi naapurustossa on muitakin mp-harrastajia, joten pörinää kuuluu kesäisin aika monta kertaa päivässä.
Ei kait sua mikää estä poliisille soittamasta ja kysyt mitä voi tehdä jos ei muuten mee jakeluu.Mul edellinen pyörä oli valitettavasti sellanen että sitä piti käyttää vähän aikaa ennen ku lähti ettei se stumppaa heti kylmänä ja lähtihän siitäki meteliä.Toisaalta oli niin perseläpi naapuritkin ettei niillä se menny jakeluu vaikka sitte takasin pihaa tulin niin että sammutin pyörän jo ennen ku pääsin pihaan asti. Kaikkia ei voi miellyttää ja aina on jollain käpy perseessä
[/quote]
Tarviiko sitä tuollaisia romuja itselleen ostaa, joita pitää tyhjäkäyttää ennen ajoon lähtöä, että kestävät käynnissä? no, nyt selvisi se, miksi naapurustossa on tuollainen pyörän käyttäjä: ei ole varaa ostaa toimivaa pärrää, mutta pitäähän se siitä huolimatta papalla mopo olla ;)
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 12:54"]
en nyt oikein ymmärrä?
[/quote]
Siis joo, en älynnyt sanoa. Ko. pyörä ei ole kilvissä, eli tyyppi ajaa omaa pihaansa ympäri, viereisellä pellolla ja hiekkatiellä. Ei poistu koskaan varmaan puolta kilometriä kauemmas. Ap
[/quote]
Haitta taitaa silti olla tilapäistä, tuskin se siinä 7/24 ajelee. Ja silloin sitä on naapurien vaan kestettävä. Jatkuva haitta ei ole ok, mutta jostain mp:stä tai autosta lähtevä tilapäinen haitta on kestettävä.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 12:57"][quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 12:45"]
Ei kait sua mikää estä poliisille soittamasta ja kysyt mitä voi tehdä jos ei muuten mee jakeluu.Mul edellinen pyörä oli valitettavasti sellanen että sitä piti käyttää vähän aikaa ennen ku lähti ettei se stumppaa heti kylmänä ja lähtihän siitäki meteliä.Toisaalta oli niin perseläpi naapuritkin ettei niillä se menny jakeluu vaikka sitte takasin pihaa tulin niin että sammutin pyörän jo ennen ku pääsin pihaan asti. Kaikkia ei voi miellyttää ja aina on jollain käpy perseessä
[/quote]
Tarviiko sitä tuollaisia romuja itselleen ostaa, joita pitää tyhjäkäyttää ennen ajoon lähtöä, että kestävät käynnissä? no, nyt selvisi se, miksi naapurustossa on tuollainen pyörän käyttäjä: ei ole varaa ostaa toimivaa pärrää, mutta pitäähän se siitä huolimatta papalla mopo olla ;)
[/quote]
Vaikuttaa sille että oot sen verran sille ettei sulle kannata asiaa edes selvittää näistä "romuista" :D
APlle kuitenki sympatiat selvennyksestä ettei se pyörä siitä siis kauemmas lähdekään..
Onko nää hiekkatiet sitte yksityisiä teitä?
Yleisillähän ei ilman kilpiä ajella että sittenhän asia on taputeltu ku soitat kytät :)
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 12:55"]
Meillä on naapurin talo myynnissä, ja pelottaa, että siihen muuttaa joku ap:n kaltainen nipo lapsiperhe. Meillä on neljä moottoripyörää tallissa, ja sekä minä että mieheni niillä ajellaan. Jos naapuriin joku lapsiperhe muuttaa, en todellakaan ala aikatauluttamaan elämääni minkään kersan päiväunien mukaan, vaan lähden ajelulle ihan siihen aikaan kun itse halua. Ja taatusti käytän koneen lämpimäksi ennen ajoon lähtemistä. Onneksi naapurustossa on muitakin mp-harrastajia, joten pörinää kuuluu kesäisin aika monta kertaa päivässä.
[/quote]
Ei ole lapsia minulla, asun omakotitalossa. Normaalit äänet ja yksittäiset pyörien ja autojet tulot ja lähdöt ei ärsytä millään tavalla. Ne kuuluu elämään. Ei ärsytä sekään, että naapurit ajaa ruohoa aamulla/illalla tai vaikka joskus huudattaa moottorisahaa. Mutta se ärsyttäisi, jos aina moottoripyörällä lähtiessä pitäisi tyhjäkäyttää sitä ensin (ja olisi tosi kovaääninen) ja sitten oikein rankaat ulvahdellen ja moottori huutaen tullaan ja lähdetään. Voi hyvänen aiika, jotkut AIKUISET ihmiset vajoaa näköjään teini-ikäisen pojan tasolle, kun saavat kaksipyöräisen moottorin jalkojensa väliin. On minullakin tehokas auto, heppoja kaksi-kolme kertaa normiauton määrät, mutta en minä lähde pihasta renkaat ulvoen ja kiviä sinkoillen sivuluisussa ;)
Oi ihana kevät! Kohta tänne tulvii mammoja joiden päiväunet häiriintyy ruohonleikkureista, moottorisahoista, ihan mistä vaan! Pakkoko niitä pershedelmiä on pihalla nukuttaa? Ette te voi vaatia koko naapuruston hiljentyvän joka päivä päiväuniaikaan...
Kun lähtee ajamaan tee ilmoitus poliisille. He tsekkaavat onko se pyörä lain mukainen. Jos on niin etpä voi asialle mitään. On olemassa moottoripyöriä joissa on mahtava ääni, mutta se kuuluu asiaan. Ja tuskin hän ajelee edestakas kadulla niin sanottua rallia. Vai ajaako.
Jos meteli tule siitä että hän korjaa sitä pihassaan ja koekäyttää sitä ja se saa aikaan metellin niin et voi kuin kärsiä.
[/quote]
Ap tässä moro! Ihan voin kertoa, että olen ammatiltani autoasentaja ja meidän pihasta on tässä ajan saatossa löytynyt jos minkälaista kulkinetta, jotka on pitäneet enempi vähempi kovaa ääntä, ei meillä mitään 1,6 vaparikoneita harrasteta. Ymmärrän kyllä sen, että käytetään kone lämpimäksi ennen lähtöä. Tämä ei ole nyt mikään hyökkäys kaikkia maailman motoristeja kohtaan, kyllä mä itsekin pyöristä pidän. Ja tässä naapurustossa on muitakin mp-harrastajia kuin tuo yksi, eikä niiden pyörien äänet haittaa yhtään.
Ongelma on se, että tuo rakkine pitää aivan järjetöntä ääntä (ja olen kyllä kuullut jos jonkinlaisten moottorien soundit), eikä se ole vain sen aikaa että kone lämpiäisi, vaan saattaa olla sen pari tuntia putkeen sitä meteliä. Viime keväänä esim tuolla miehellä oli tapana ajaa viereistä peltoa ympäri, juurikin sen pari tuntia.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 13:00"][quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 12:54"]
en nyt oikein ymmärrä?
[/quote]
[/quote]
Haitta taitaa silti olla tilapäistä, tuskin se siinä 7/24 ajelee. Ja silloin sitä on naapurien vaan kestettävä. Jatkuva haitta ei ole ok, mutta jostain mp:stä tai autosta lähtevä tilapäinen haitta on kestettävä.
[/quote]
On se jatkuvaa, jos se on joka päivä monta kertaa. Sinua ei varmaan haittaisi, jos joku tulisi hakkaamaan kattilankansia korvasi juureen aina silloin kuin huvittaa? Ei kuitenkaan ole kriteeriesi mukaan jatkuvaa, joten ei pitäisi haitata?
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 13:08"]
[/quote]
Ap tässä moro! Ihan voin kertoa, että olen ammatiltani autoasentaja ja meidän pihasta on tässä ajan saatossa löytynyt jos minkälaista kulkinetta, jotka on pitäneet enempi vähempi kovaa ääntä, ei meillä mitään 1,6 vaparikoneita harrasteta. Ymmärrän kyllä sen, että käytetään kone lämpimäksi ennen lähtöä. Tämä ei ole nyt mikään hyökkäys kaikkia maailman motoristeja kohtaan, kyllä mä itsekin pyöristä pidän. Ja tässä naapurustossa on muitakin mp-harrastajia kuin tuo yksi, eikä niiden pyörien äänet haittaa yhtään.
Ongelma on se, että tuo rakkine pitää aivan järjetöntä ääntä (ja olen kyllä kuullut jos jonkinlaisten moottorien soundit), eikä se ole vain sen aikaa että kone lämpiäisi, vaan saattaa olla sen pari tuntia putkeen sitä meteliä. Viime keväänä esim tuolla miehellä oli tapana ajaa viereistä peltoa ympäri, juurikin sen pari tuntia.
[/quote]
Poliisille soitto ja kuvaa videolle tai valokuvaa se pellolla ajo. Vaikea joillekin näköjään erottaa se, että mikä on normaalia elämistä ja mikä häirintää... Verratkaa vaikka siihen, että naapuri sahaa puita kerran kesässä pari tuntia moottorisahalla vs. pyörittää puubisnestä eli huudattaa sahaa joka päivä sen kaksi tuntia.
sama täällä aivan hullut naapurit jotka pitävät sikana meteliä eikä ole enää normaalin rajoissa koska pyhäpäivätkin kaikki moottirisaha huutaa ja ruoholeikkuri ja kaikki yht'aikaa ja koko pävän siis!!
ei nyt pidä kaikkee sotkee samaan eli vähän meteliä vs kovaa meteliä jatkuvasti.. eri asia!!
te ihmiset ootte kyl aika kusipäitä tätyy sanoo!! Ku ite ei tajuta tai haluta ajatella muita niin sitten oma syy laitetaan sen syyksi joka valittaa!! saastoja!
Päiväsaikaan saa päristellä omalla pihallaan. Saa sahata moottorisahalla halkoja, trimmeröidä, puhaltaa lehtipuhaltimella jne.....
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 12:15"][quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 12:11"]
valitatko sä poliisille jos joku rakentaa viereisellä tontilla?
[/quote]
Siis tätä ei oikeasti voi verrata _mitenkään_ remontointiin tai rakentamiseen, kuten sanoin tuolla että ei mua normaalit äänet haittaa. Tässä lähistöllä on kyllä rakennettu vastikään taloja ja itse kukin remontoinut, mutta niistä koituvat äänet on oikeasti pientä verrattuna tuohon. Oletko koskaan kuullut miltä auto kuullostaa ilman pakoputkea, isoilla kierroksilla?
[/quote]
Joo vertauskuva oli ehkä "hiukan" heikko mutta olen kuullut kaiken näköisiä ja kuuloisia härveleitä ja tiedän kyllä mikä meteli niistä lähtee.
Meiltä löytyy myös itseltä sekä mieheltä prätkät pihasta ja lapsiakin on 6 kotona mutta eipä ole tullu mieleenkään että noi sen enempää tehoputkinensa ja ilman äänenvaimentimia sen enempää häiritsis ku naapurinkaa auton paskojen huudattaminen.
Desibeli rajat on olemassa ja voit poliisille ilmottaa mutta se edellyttää sitä että ne pysäyttää sen naapuris liikenteessä.Ei ne kenenkää pihassa siitä sakkoa kirjota.
"Valittaminen" ei munkaa tapauksessa toimis vaan nätisti asiasta sanominen.Saisit täältä ihan saman vastauksen jos tulisit mun pihaan naukumaa jostain metelistä päivä aikaan