Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kelan työmarkkinatuen hakeminen ja aiemmat tulot.

Vierailija
19.03.2015 |

Olen hakemassa Kelan työmarkkinatukea. Käyn osa-aikaisesti töissä ja minulla on hyvin epäsäännölliset tulot kuukausittain. Avopuolisoni on työtön, mutta hän ei ole saanut minkäänlaisia tukia tai sossusta. Työmarkkinatukea aletaan hänelle maksaa huhtikuun lopussa, jos Kelaan on uskominen. 

Tulevien työkuukausieni tulot tulevat huimasti rojahtamaan ja minun on siis aika hakea työttömyystukea. Kela vaatii, että toimitan vuoden takaiset palkkakuittini, jonka mukaan katsotaan paljonko minulle tukea tullaan maksamaan. "Parhaimpina" kuukausina (tiedän, kuulostaa säälittävältä) olen saanut palkkaa bruttona noin 2200 euroa, mutta näitäkään kuukausia ei ole ollut kuin pari, kolme tämän vuoden aikana. Näistä palkoista olen maksanut tämän talouden kaikki menot, joten ylimääräistä rahaa ei ole jäänyt pakollisten menojen jälkeen. Pelkään kuitenkin, että Kela alkaa valittaa näistä "rahakkaista" kuukausista ja jotain minun olisi pitänyt vaikka säästää. Tukeahan voi hakea takautuvasti kolmelta kuukaudelta, mutta uskotteko, että Kela alkaa syynäämään suuresti näitä aikaisempia tulojani? Ymmärrän syynin jos olisin tienannut vaikka 3k kuuss, mutta näin en todellakaan ole. Vuoden alussa sain myös ison palkkion työstä, jonka tein koko syksyn aikana (syksy oli taloudellisesti suoraan helvetistä) ja palkan sain vihdoin tililleni tammikuussa. Kela varmaan ottaa tämän myös huomioon laskuissaan...

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei multa mitään vanhjoja palkkakuitteja ole pyydetty,vain sen kuun miltä tukea haen.En edes hae joka kuukaus vain niiltä kuin tunteja on ollut vähän.

Ainoastaan asumistukea hakiessa pyysitvät useamman kuun palkkauitit jotta voivat laskea keskiarvon,jonka perusteella sitten saan asumistukea.

Nyt kuullostaa vähän oudolta tuo homma.Oletko ymmärtänyt jotain väärin?

Vierailija
2/7 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 08:47"]

Ei multa mitään vanhjoja palkkakuitteja ole pyydetty,vain sen kuun miltä tukea haen.En edes hae joka kuukaus vain niiltä kuin tunteja on ollut vähän.

Ainoastaan asumistukea hakiessa pyysitvät useamman kuun palkkauitit jotta voivat laskea keskiarvon,jonka perusteella sitten saan asumistukea.

Nyt kuullostaa vähän oudolta tuo homma.Oletko ymmärtänyt jotain väärin?

[/quote]

Lisäänpä että hain työmarkkinatukea palkan lisäksi syyskuussa,ja seuraavan kerran vasta nyt helmikuussa. Ei tarvinnut kelaan noita välikuukausien palkkakuitteja laitella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Kela esitä mitään säästövaatimuksia. Niillä on selkeät säännöt minkä mukaan tulot lasketaan, eikä mitään harkintaa. Käsittääkseni menneillä tuloilla ei ole merkitystä, vaan tulevilla.

Vierailija
4/7 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmarkkinatukeen ei vaikuta aikaisemmat tulot. Olet ymmärtänyt jotain väärin,tai ... ei ainakaan ole kysymys työmarkkinatukea varten toimitettavista tiedoista. Myöskään omaisuus ei vaikuta, vaikka olisit  miljonääri ja sinulla olisi valtavat säästöt pankkitilillä.

Vierailija
5/7 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapa sitten, miksi minun toimittaa selvityksiä palkkatuloistani, koska haen työttömyystukea takautuvasti?

-AP

Vierailija
6/7 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 09:21"]Kertokaapa sitten, miksi minun toimittaa selvityksiä palkkatuloistani, koska haen työttömyystukea takautuvasti?

-AP
[/quote]mikset kysynyt Kelasta?

Vierailija
7/7 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 09:21"]

Kertokaapa sitten, miksi minun toimittaa selvityksiä palkkatuloistani, koska haen työttömyystukea takautuvasti?

-AP

[/quote]

Tottakai pitää jos haet takautuvasti. Niiltä kuukausilta joilta haet. Pitäähän sulla olla antaa selvitykset kuinka paljon olet kussakin kuussa saanut palkkaa. Tuki maksetaan niiden mukaan,jokainen kuu lasletaan erikseen,sen kuun palkkatietojen mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän