Tiedättekö toistenne PIN-koodit?
Siis sen nelinumeroisen koodin, joka pitää antaa ottoautomaatilla?
Meillä sattui eilen näin:
Olin lähdössä kauppaan. Mies sanoi, että hänenkin pitäisi käydä kaupungilla nostamassa käteistä, muttei millään jaksaisi lähteä kun töissä sen verra rankka päivä ollut. Sanoin sitten, että kyllä mä voin käydä nostamassa kun anyways käyn kaupungilla, ja että antaa vain korttinsa ja tunnusluvun mukaan. Katsoi minua järkyttyneenä ja sanoi:"En kai mä nyt SULLE sitä kerro!"
Anteeksi mitä? Luuletko että ryöstän sut tai jotain? Ei kuulemma, mutta ei osannut myöskään perustella. Itsekkin tietää mun tunnusluvun kun kerran joutui käymään mun puolesta automaatilla.
Mä en oo varastanut mieheltä tai keneltäkään koskaan mitään. En muutenkaan ole epärehellinen ihminen. Loukkaa aika rankasti että oma mies ilmeisesti uskoo mun putsaavan sen tilin jos kertoo tunnusluvun/PIN-koodin.
Kävin sit vaan yksin kaupassa ja mies erikseen automaatilla. Mun ei kuulema pitäis olla loukkaantunut, mutta vähän vaikeaa!
Loukkaantuisitko sinä siitä, että miehesi voisi kuvitella sinun varastavan häneltä (rahaa)?
Kommentit (37)
No ei sitä pin-koodia kyllä saa antaa kenellekkään muulle.
Meilä menee palkat samalle tilille, johon kummallakin on omat kortit. Ei ole välilä kumman kortilla operoi.
Tiedetään toistemme puhelinten pin-koodit, meillä on kaikilla perheenjäsenillä sama pin-koodi puhelimissa.
Mä tiedän miehen pankkikorttien koodit ja puhelimen pin-koodin. Pankkitunnuksia hän ei ole halunnut mun tietävän, eikä myöskään tietokoneella olevia salasanoja. Mies tietäisi mun pankkikortttien numerot, jos ne muistaisi, salasanat se muistaa suurimmilta osin. Miehen facebook on mun koneella toisella selaimella tallennettuna, jotta voin käydä lähettämässä pelipyyntöjä itselleni, mutta mulla ei oo kovinkaan suurta houkutusta tutkia tarkemmin sivuja; sisään, peliin ja ulos. :D mulle se on aika luontaista jakaa puolison kanssa tuollaisia tietoja, mutta miehelle se ei ole ollut niin mukavaa, enkä oo kovin jaksanut siitä murehtia. Tuo pankkikortin pin-koodi on kuitenkin aika kätevä juurikin tuon automaatilla käynnin takia.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 08:43"]
Kysykääpä huvikseen pankeistanne, että kuinka suositeltavaa on antaa oman henkilökohtaisen tilin tunnuslukuja ja koodeja yhtään kenellekään, kun kyseessä on vain yhden, oikeustoimikelpoisen ihmisen tilistä.
[/quote]
Periaatteessa ja käytännössäkin kortti voidaan perua jos paljastuu että koodi on annettu toisen tietoon. Korttisääntöjen mukaan koodia ei saa kertoa kenellekkään.
Minä hoidan meillä kaikki raha-asiat. Mies ei ole itse asiassa koskaan käyttänyt tunnuslukuja, eikä maksanut siis laskuja. Ei kyllä käytä rahaakaan juuri minnekään.
Pari kertaa vuodessa saan hänet raahattua vaatekauppaan ja sitten ostetaan kaikki tarvittava kerralla.
Miehesi siirtää tilillesi rahaa verkkopankissa ja sinä nostat omalta tililtä ukolle rahaa.
Ei kortin tunnuslukua tarvitse, eikä edes saa antaa muille, se on korttiehdoissa kielletty. Jos jossainvaiheessa paljastuu että kortin tunnusluku on luvutettu toiselle ja toinen on jopa käyttänyt korttia nostoihin, niin melko varmasti kortti perutaan.
Ei olla naimisissa. Ja ei me tiedetä toistemme s-postien tai facebookkien salasanoja, ei ole tarvetta. Eikä tarvii tätäkään tietää, mutta kun mies perustellut mitenkään niin kyllä ekana tuli mieleen ettei luota. Tiedä sitten.
ap
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 09:06"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 08:59"]
Minusta on rehellisesti kammottava ajatus, jos parisuhde tarkoittaa _ihan_ kaiken jakamista! Sähköposteja, facebookin salasanoja, pankkien tunnuslukuja... Sekö on luottamuksen mittari, että pitää luopua käytännössä kaikesta henkilökohtaisesta?
[/quote]
Jos kyseessä olis pakko niin asia olis eri. Meillä kumpikin tietää salasanat ja koodit käytännöllisyyden takia. Kumpikaan ei mene ilman pyyntöä toisen sähköpostiin tai facebookiin mutta olen joutunut joskus tarkistamaan joitain asioita ja mieskin on joskus katsonut jotain mun pyytämiä asioita. Ja meillä mä hpoidan laskujen maksut ja muut pankkiasiat niin siksi kaikki pankkitunnukset on mulla. Mies ei taida edes muistaa omaa tunnustaan. Mitä se muita nyppii, jos parisuhteessa molemmille nää asiat on ihan ok ja tulevat luonnostaan?
[/quote]
Mua nyppii lähinnä se, että jos ei halua jakaa noita asioita, niin heti on muka jotain salattavaa tai muuten luottamuksen puutetta.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 08:40"]Tiedetään kaikki koodit ja salasanat. Mä hoidan pankkiasiat ja tarkistan miehen sähköpostit, pyynnöstä käyn kattoo myös hänen facebookistaan viestit. Myös hän tietää mun kaikki salasanat. Eipä meillä oo mitään salattavaa toisiltamme.
[/quote]
Näin meilläkin. Kaikki salasanat ja tunnukset on merkattu "mustaan vihkoon". Sieltä löytyy jos ei muista ja sattuu tarvimaan. :)
Emme tiedä. Mä en tiedä miehen salasanoja ja pin-koodeja, eikä se mun. Ei ole ollut mikään ongelma. Mun mielestä tää on periaatekysymys, koska niitä ei vaan jaeta kenenkään kanssa.
Ei meillä ole edes yhteistä pankkitiliä.
Tiedetään toistemme kännykän ja tabletin koodit, mutta ei pankkikorttien. Miksi pitäisi?
En muistaisi kuitenkaan miehen koodia ulkoa, kun joka paikassa on muutenkin koodeja ja salasanoja.
Pin-koodia en tiedä, eikä mieskään mun. Nettipankkitunnukset mulla on vaan päässä ja ne on niin pitkiä ja usein vaihtuvia, että ihan sen oman salasanankin muistaminen aiheuttaa tarpeeksi työtä. Mun kännykän suojakoodin mies tietää, kun selasi sillä nettiä ennen kuin hankki älypuhelimen itselleen. Mä tiedän miehen Steam-salasanan, kun sitä joskus tarvitsin.
En tiedä miehen pankkikorttien pin-koodia enkä verkkopankkien käyttäjätunnuksia jne. Sama toisin päin, hän ei tiedä minun.
Mies on nostanut rahaa tililtäni ja minä miehen, mutta en muista koodia. En tiedä muistaako mieheni minun, eikä ole väliä.
Me tiedetään toistemme korttien pin- koodit ja toistemme nettipankkitunnukset. Salasanat sähköpostiin ym on kerrottu, mutta ainakaan minä en niitä muista, ei ole ollut tarvetta, mutta eivät siis salaisuuksiakaan ole. Ei olla naimisissa, asutaan yhdessä viidettä vuotta.
Minusta on vain käytännöllistä tietää ne. En ole edes ajatellut luottamuskysymyksiä, meille tämä on ihan luonnollista.
Ihmisiä on erilaisia. Siskoni, joka on myös paras ystäväni, ei antanut minun käydä hänen kortillaan ostamassa apteekista lääkkeitä, vaikka hän itse oli kipeä. Raahautui viimeisillä voimillaan hakemaan ne. Ihan ok mulle sellainenkin tapa:).
Pakko kertoa pankkikortin pin-koodiin liittyvä tapaus joka saa mut edelleen nauramaan vedet silmissä.. Eli oli n. 6v. takaperin kaupan kassalla töissä kun eräs rouva tuli mulle vauhkoomaan; Rouva: "siis etteks te yhtään kato kuka näitä kortteja käyttää?!?!" Minä: "anteeksi kuinka?" R: "niin siis kun mun mies oli käynyt teillä ostamassa mun tilin tyhjäksi tupakkaa ja kaljaa, että etteks te yhtään kato kuka näitä kortteja käyttää?!" M: "Siis ymmärsinkö oikein, miehenne on käyttänyt teidän korttia ostosten maksamiseen?" R:"juuri niin!!" M:"Käyttikö miehenne tuota meidän maksulaitetta eli käyttikö mies korttia pin-koodilla?" R:"no käytti käytti, etteks te yhtään kato kuka niitä käyttää?!" M:"Niin, me emme seuraa kenen korttia maksulaitteessa käytetään sillä oletuksena oon, että vain kortinhaltija tietää pin-koodin" R:"???" M: "Niin sitä vain, että sitä pin-koodia ei kannata antaa kenellekkään, ei ilmeisesti edes miehelle". Rouva poistui sanaakaan sanomatta ja minä yritin pitää pokkani samalla kun palvelin seuraavaa asiakasta, mutta nauroin pääni sisällä kuollakseni!
No meillä on yhteinen tili, joten ei oikein ole väliä sillä tietääkö toisen koodin vai ei, kun omallakin kortilla voi yhteisen tilin tyhjentää. Mutta joo, tiedän miehen tunnusluvun. Tiedän myös FB-salasanan ja sähköpostin salasanan, ja mies viimeksi tänään pyysi minua menemään omaan sähköpostiinsa lähettämään yhden viestin. Samoin hän tietää minun salasanani, tosin pankkikortin tunnuslukua tuskin muistaa. Ja kaikki muut yleisemmät salasanat (kaikenmaailman Finnkinot ja muut kirjautumista vaativat sivustot) on meillä yhdessä puhelinmuistiossa josta kumpi tahansa voi niitä tarkistaa jos tarvitsee.
Ymmärrän sen, että kaikilla ei ole yhteiset tilit ja rahat, mutta sitä en ymmärrä että toiset pitävät omat palkkansa ja raha-asiansa avioliitossakin kauheina salaisuuksina.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 08:30"]
Ei mullakaan, mutta tässä selvisikin, ettei mies luota minuun. Miten itse reagoisit jos saisit tietää, että puolisosi uskoo sinun vievän hänen rahansa? Ap
[/quote]
En tiedä miten reagoisin, kun ei tulisi mieleenikään kysyä toisen pankkitunnuksia.
t. ohis