Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö ylioppilaskokeissa pystyisi huijaamaan näin?

Vierailija
18.03.2015 |

Eli kun opettajathan tarkistavat kokeet ennen lautakuntaan lähettämistä, niin hehän voisivat laittaa tilalle itse kirjoittamansa vastaukset jonkun oppilaan nimellä :D Eikö se olisi periaatteessa mahdollista? Mietin tässä kuinka luotettava tuo järjestelmä on, onko siinä aukkoja ja että onkohan joskus huijattu jotenkin. :D

Terkuin tylsistynyt abi

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lukion maikka kerto jostain opesta jonka piti toimittaa ne tehdyt kokeet YTL:ään. Kulki pyörällä työmatkat ja polkiessaan kotiin se koenippu tarakalla ne putos ja tuuli levitti ne pitkin maita ja mantuja. En oo varma häviskö osa :D

Vierailija
82/100 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät suomalaiset mitään rehellisiä ole. Piilottavat vain vilppinsä paremmin kuin muut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 22:25"]

Mun lukion maikka kerto jostain opesta jonka piti toimittaa ne tehdyt kokeet YTL:ään. Kulki pyörällä työmatkat ja polkiessaan kotiin se koenippu tarakalla ne putos ja tuuli levitti ne pitkin maita ja mantuja. En oo varma häviskö osa :D

[/quote]

Jotenkin hellyttävää :D Voin kuvitella tilanteen

Vierailija
84/100 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin, kun itse kirjoitin, tuli palohälytys kesken äidinkielen esseekokeen. Palohälytyksessähän on pakko poistua sisätiloista. Rehtori soitti YTL:n ja kaikki meidät kirjoittavat siirrettiin peräkanaa jonossa ulos kokoontumispaikalle. Kun selvisi, että hälytys oli aiheeton, saimme palata takaisin ja jatkaa esseen kirjoittamista. YTL:ssä oltiin sitä mieltä, että reaalissa vastausten jakaminen salista poistumisen yhteydessä ei olisi ollut niin merkittävää kuin muissa aineissa, joten kirjoituksiamme ei hylätty. 

Tiedän myös erään joka lunttasi piilottamalla muistiinpanot vessaan (ilmastointihormiin). Eikä jäänyt kiinni. 

Vierailija
85/100 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 20:17"]

Kyllä todellakin kiinnostaa! Voin sanoa, että opettajat toivoo sormet ristissä mahdollisimman hyviä tuloksia. Sehän on tavallaan opettajan työn mittari, mitä häneltä kirjoitetaan. Tietysti oppilasaineksessa on eroja, mutta koulun sisällä on kova vertailu, kenen aineessa parhaita kirjoittajia. Erityisen tiukilla on pakollisten aineiden opettajat, kut niillä on "koko ikäluokka" ja niin ollen vertailu helppoa. Sen lisäksi katsotaan, että "mites toi Maija sai enkusta vaan ceen, kun ruotsista tuli eximia..."

Ja kyllä, olisi mahdollista, että opettaja huijaisi, mutta ei se niin  helppoa opellekaan ole ja siitä tulee tn. potkut, jos jää kiinni. Esimerkiksi aineet kirjoitetaan kuulakärkikynällä, joten pieni kumaus ja siistiminen ei onnistu. Monivalinnat tehdään lyijärillä, mutta rehtori ottaa niistä usein kopiot ennen kuin antaa ne opettajalle mukaan. Ylipäätään mulla on mielikuva, että monista otetaan kopioita.

Tiedän oikeastaan vain yhden tapauksen, jossa tn. tapahtui huijaus. Tämä tapahtui joskus 30 vuotta sitten eräälle sukulaisnaiselle, joka oli ekaa vuotta opettajana lukiossa. Nuori ja sijainen... asema heikko ja halu mielistellä vanhaa rehtoria. Rehtori itse opetti sinä vuonna pitkän matikan eli kirjoittajat oli hänen oppilaitaan. Tulokset oli hurjan hyvät ja oppilaat ylittivät itsensä. No, tuo sukulaisnainen sanoi, että oli valvomassa niiden sinetöityjen kirjeiden avaamista rehtorin kanssa ja laitti nimen paperiin, että sinetti oli ehjä. Todellisuudessa hän ei nähnyt koko sinettiä vaan rehtori lykkäsi paperin eteen ja sanoi, että "ja nimi tohon". Myöhemmin kuuli, että aina silloin kuin rehtorin omat oppilaat (pieni koulu ja rehtori opetti yhtä ryhmää kerrallaan eli kuului velvollisuuteen myös opetus) kirjoitti, niin toiseksi valvojaksi ja sinetin todistajaksi otti aina jonkun nuoren sijaisen, jolla ei ole vakivirkaa. Ja niin, rehtori oli kuuluisa siitä, että osasi valmentaa porukkaa erinomaisesti kirjoituksiin tärpeillä...

[/quote]

Mitä tarkoittaa tn.?

Vierailija
86/100 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Niin tai jos posti hukkaisi ne kun eikö ne lähetetä postissa YTL:ään? 
[/quote]

Noita yo-kokeita on tullut käsiteltyä monesti postissa... kulkevat siis vakuutettuina lähetyksinä. Joskus olen miettinyt että jos joku epätoivoinen abi tietäisi että minulla on hallussani paketti, jossa on jonkun tietyn aineen yo-kokeet, kolkattaisiinko minut :D

Vierailija
87/100 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 22:40"]

[/quote] Niin tai jos posti hukkaisi ne kun eikö ne lähetetä postissa YTL:ään?  [/quote] Noita yo-kokeita on tullut käsiteltyä monesti postissa... kulkevat siis vakuutettuina lähetyksinä. Joskus olen miettinyt että jos joku epätoivoinen abi tietäisi että minulla on hallussani paketti, jossa on jonkun tietyn aineen yo-kokeet, kolkattaisiinko minut :D

[/quote]

Mä tuun kolkkaamaan >:)

Vierailija
88/100 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelkaa lapset niin ei tarvitse huijata.

Vierailija
89/100 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 22:30"]

Silloin, kun itse kirjoitin, tuli palohälytys kesken äidinkielen esseekokeen. Palohälytyksessähän on pakko poistua sisätiloista. Rehtori soitti YTL:n ja kaikki meidät kirjoittavat siirrettiin peräkanaa jonossa ulos kokoontumispaikalle. Kun selvisi, että hälytys oli aiheeton, saimme palata takaisin ja jatkaa esseen kirjoittamista. YTL:ssä oltiin sitä mieltä, että reaalissa vastausten jakaminen salista poistumisen yhteydessä ei olisi ollut niin merkittävää kuin muissa aineissa, joten kirjoituksiamme ei hylätty. 

Tiedän myös erään joka lunttasi piilottamalla muistiinpanot vessaan (ilmastointihormiin). Eikä jäänyt kiinni. 

[/quote] kirjoitti varmaan pitkän matematiikan, fysiikan, kemian, noiss pitää ajatella päällään

Vierailija
90/100 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita vilppitapauksia lueskellessani en voinu kuin ihmetellä, että mikä ihme saa jonkun opettajan riskeeraamaan oman uransa jotta joku yksittäinen oppilas menestyisi kokeessa. :D Mahtaa ketuttaa kun sellaisen jälkeen tuskin ihan saman tien töitä löytää.

Vierailija
91/100 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on taas ihmisillä ihme käsityksiä! Tulipalon varalta ei ole varattu mitään muita tiloja - vaaratilanteessa evakuoidaan tietysti koko rakennus eikä monta kymmentä tai jopa sataa kirjoittajaa mihinkään muualle kuin liikuntasaliin mahtuisikaan. Vessaan saa mennä yksin ja valoja pitää päällä. Koepapereita saa opettaja säilyttää tarkistusajan (kokelasmäärästä riippuen 1-2 viikkoa) vaikka kotonaan. Jos kokeet tuhoutuisivat tai häviäisivät, pitäisi kyseisten kokelaiden osallistua kokeeseen seuraavalla kerralla uudelleen. Opettaja pystyisi helposti muuttamaan vastauksia tai tosiaan vaikka kirjoittamaan ne uudelleen, mutta siitä jäisi varmasti kiinni, ja ura olisi lopullisesti ohi.

Vierailija
92/100 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä maksoin yhelle maikalle että vähän nostais arvosanaa ja sehän oli heti mukana :)

N26

Vierailija
93/100 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 23:06"]Mä maksoin yhelle maikalle että vähän nostais arvosanaa ja sehän oli heti mukana :)

N26
[/quote]

Alustava arviointi eli opettajan antamat pisteet eivät sido sensoria.

Vierailija
94/100 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 20:33"]Vessaan tulee valvoja mukaan, pöydällä olevat tavarat tarkastetaan, vaatteissa ei saa olla esim. tekstejä millään kielellä.
[/quote]

Mulla luki hupparissa "hello kitty" eikä haitannut

Vierailija
95/100 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän piti teipata tommoset vaatteista :D

Vierailija
96/100 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykäthän pitää jättää laukkuun, mutta kun taskuja ei tarkisteta oli eräällä urpolla jäänyt puhelin taskuun ja se soi kesken kokeen äänet päällä! Kukaan valvojista ei reagoinut mitenkään vaikka varmasti kuulivat kun hiljaisessa salissa soi puhelin. Eikö tollaisesta pitäisi seurata automaattinen hylsy?

Vierailija
97/100 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykäthän pitää jättää laukkuun, mutta kun taskuja ei tarkisteta oli eräällä urpolla jäänyt puhelin taskuun ja se soi kesken kokeen äänet päällä! Kukaan valvojista ei reagoinut mitenkään vaikka varmasti kuulivat kun hiljaisessa salissa soi puhelin. Eikö tollaisesta pitäisi seurata automaattinen hylsy?

Vierailija
98/100 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 17:09"]

[/quote]

Kyllä pitäisi, tuo on sääntöjen rikkomista.

Vierailija
99/100 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 22:16"]

Mä keksin! Jos jättäis kamujen kans viestejä vessaan!

[/quote]

ei onnistu! Meillä opettajat tarkistavat vessan aina kun joku käyttää sitä. Tosin omassa koulussani on hirveän tarkka opettaja joka vastaa yo-kirjoituksista. 

Vierailija
100/100 |
24.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

no jos 4000€ on mielestäsi vähän... :D