Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö ylioppilaskokeissa pystyisi huijaamaan näin?

Vierailija
18.03.2015 |

Eli kun opettajathan tarkistavat kokeet ennen lautakuntaan lähettämistä, niin hehän voisivat laittaa tilalle itse kirjoittamansa vastaukset jonkun oppilaan nimellä :D Eikö se olisi periaatteessa mahdollista? Mietin tässä kuinka luotettava tuo järjestelmä on, onko siinä aukkoja ja että onkohan joskus huijattu jotenkin. :D

Terkuin tylsistynyt abi

Kommentit (100)

Vierailija
61/100 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:30"]

kuulkaapa jotaki jännää. olen kotoisin pienestä kunnasta, jossa pieni lukio. tietenkin siis halutaan näyttää tulosten joukossa hyvältä, vähän että kyllä täälläkin osataan! nimittäin kun meillä oli ruotsin kuuntelut (tms, aikaa jo 10v ni en oikeen muista) niin ohjeissa oli, että kirjoita SUOMEKSI vastaus. sitten opettaja kierteli luokassa ja katseli oppilaita, ja yhtäkkiä kuiskasi yhdelle pojalle "SUOMEKSI" :D eli poika oli vastaillut ruotsiksi, opettaja auttoi korjaamaan mokan :D

[/quote]

Tämä oli mielestäni ihan inhimillistä vielä :D

Vierailija
62/100 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:31"]

Minä olen miettinyt joskus, että entä jos joku opiskelija ns. sekoaisi ja alkaisi vaikka huutaa vastauksia salissa? Eikö kaikkien kokeet pitäisi sitten hylätä?

[/quote]

Näin kävi aikanaan kotikaupungissani. Muiden kokeita ei hylätty, häirikkö vaan poistettiin salista nopeasti. Häirikön kaikki kevään kokeet hylättiin.

[/quote]

:D Mikähän sille tuli. Ei itse osannut niin piti sabotoida muitakin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/100 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen miettinyt joskus, että entä jos joku opiskelija ns. sekoaisi ja alkaisi vaikka huutaa vastauksia salissa? Eikö kaikkien kokeet pitäisi sitten hylätä?

[/quote]

Miten voi huudella vaikkapa äidinkielen tai historian kokeessa vastauksia? Kynät vain sauhuumaan, kun on filosofiaa, maantiedettä, uskontoa, terveystietoa, psykologiaa. Eikä matematiikassakaan kerkeisi montaakaan vastausta huudella, kun ehditään sulkemaan toisen suu :D

Huuteleppa vaikka englannin essee ja katso paljon menee aikaa, ennenkuin sinut tyrmätään.

Vierailija
64/100 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos syttyisi vaikka tulipalo kesken kokeen? 

Vierailija
65/100 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:33"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:31"]

[/quote]

Näin kävi aikanaan kotikaupungissani. Muiden kokeita ei hylätty, häirikkö vaan poistettiin salista nopeasti. Häirikön kaikki kevään kokeet hylättiin.

[/quote]

:D Mikähän sille tuli. Ei itse osannut niin piti sabotoida muitakin?

[/quote]

En tiedä, mutta oli aina ollut omituinen... Kiikunkaakun että kävi koulunsa tavallisella luokalla. Saattoi saada raivokohtauksia yhtäkkiä.

Vierailija
66/100 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Miten voi huudella vaikkapa äidinkielen tai historian kokeessa vastauksia? Kynät vain sauhuumaan, kun on filosofiaa, maantiedettä, uskontoa, terveystietoa, psykologiaa. Eikä matematiikassakaan kerkeisi montaakaan vastausta huudella, kun ehditään sulkemaan toisen suu :D

Huuteleppa vaikka englannin essee ja katso paljon menee aikaa, ennenkuin sinut tyrmätään.

[/quote]

Lähinnä mietin jotain kielten koetta. Tyyliin: ''Yks aa, kaks cee, kolme aa, neljä bee...''

Vierailija
67/100 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:35"]

[/quote]

[/quote]

Lähinnä mietin jotain kielten koetta. Tyyliin: ''Yks aa, kaks cee, kolme aa, neljä bee...''

[/quote]

No joo, mutta kuinka moni osaisi varautua tuommoiseen ihmeeseen. Ja miksi edes uskoisin huutelijan vastausten olevan oikeita :D Vastaisin silti oman muistini mukaan, ainakin moka olisi oma eikä toisen kautta hankittu oma moka.

Vierailija
68/100 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä siellä kokeessa tekisi oikeasti mieli lähteä kirmailemaan ympäri salia. Onneksi en ole vielä seonnut sentään.

Vierailija
69/100 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jo täysin väärä asenne jos ajattelee jo lunttaamista. Ei kannata. Täytyy lukea koko lukio aika niin hyvin että on varma kirjoituksissa.

Vierailija
70/100 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mietin joskus että entä jos ope hukkaisi kokeet tai niille kävisi jotain :D

Vierailija
71/100 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:43"]

[/quote]

Niin tai jos posti hukkaisi ne kun eikö ne lähetetä postissa YTL:ään? 

Vierailija
72/100 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa nähdä millaiset yo-kokeista tulee sähköistymisen myötä :)

Vierailija
73/100 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos syttyisi vaikka tulipalo kesken kokeen? 

[/quote]

Tulipalojen varalle on aina olemassa toimintasuunnitelma ja jokin varatila, jonne siirrytään jatkamaan koetta. Jokainen ottaa omat paperit yms. mukaan ja opet valvoo, ettei kukaan puhu mitään toisilleen.

Vierailija
74/100 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 20:57"]

Eihän yo-kirjoituksissa huijaaminen oppilaaltakaan mikään vaikea työ olisi, jos niin tahtoisi joku tehdä. Toki tarjottimelle menevät rasiat avataan ja limsapullojen yms. etiketit pitää peittää, mutta mulla ei koskaan katsottu taskuja (eikä keneltäkään muultakaan) ja vessaan mennessä sai laittaa ihan oven kiinni ja valotkin jopa.

[/quote] mikä aine huijautti?????

Vierailija
75/100 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kokeiden hävitys olisi aika paha :D

Vierailija
76/100 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän noita ap:n kuvittelemia tapauksia on vuosien varrella jokunen ollut. Kiinni ovat jääneet. Esim. muuan kielten ope korjaili tietokonelomakkeen monivalintoja. Silloin ei vielä ollut kuullun- ja luetunymmärtämisessä muita kuin monivalintoja. Epäilys heräsi, koska oppilaan suoritukset läpi lukion olivat olleet niin selvästi heikompia kuin open "korjaama" tulos antoi ymmärtää. Sitten olikin kilometritehtaalla yksi työtön kielten ope.

Joku ope myös avasi tehtäväpussin ennen aikojaan ja preppasi oppilaansa ennen koetta. Hänellä kävi huono tuuri, kun joku oppilas puuttui preppaustilaisuudesta ja sitä kautta asia alkoi purkautua. Lisäksi taas oppilaat menestyivät huomattavasti paremmin kuin kouluarvosana edellytti. Oli muuten matikan koe ja taas tiellä kulki työtön matikan ope.

Usein on niin, että oppilaiden kouluarvosanat ovat parempia kuin yo-kokeen tulos. Koulussa koealue on kuitenkin niin suppea (yksi kurssi), että on mahdollista saada hyvä arvosana. Päättökokeessä onkin sitten koealueena koko oppimäärä. Joillakin on ongelmia niin suuren alueen hallitsemisessa.

Eipä opettajilla juuri ole houkutusta fuskata millään tavalla, sillä kun ura kerran katkeaa, niin suljettuja ovia on joka puolella. Harva korkeasti koulutettu kovin innokkaasti haluaa luoda uraa paskakuskina tai luutun varressa.

Vierailija
77/100 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä kauheesti luottaisi siihen, että opettaja osaa vastata paremmin kuin itse osasin. Äidinkielen opettaja ei edes tunnistanut, kumpi aineistani oli parempi ja jouduin vaatimaan rehtorilta, että parempi aineeni lähetetään (myös) YTL:ään. Toivottavasti ainakaan se opettaja ei pyrkinyt parantelemaan opiskelijoiden vastauksia, olisivat todennäköisemmin huonontuneet.

Vierailija
78/100 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pärjännyt yo-kokeissa (paljonkin) paremmin kuin muuten lukion kursseissa. Toivottavasti kukaan ei epäile vilppiä... En tiedä kuinka teen sen, joku adrenaliini vissiin auttaa ylppäreissä :D

Vierailija
79/100 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:44"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:43"]

[/quote]

Niin tai jos posti hukkaisi ne kun eikö ne lähetetä postissa YTL:ään? 

[/quote]

Haluan kuulla, onko joskus käynyt näistä kumpaakaan? :D

Vierailija
80/100 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä keksin! Jos jättäis kamujen kans viestejä vessaan!