Kaverini loukkaantui siitä, kun komensin hänen lastaan.
Mitä mieltä olette, voiko toisten lapsia komentaa? Omasta mielestäni voi, eikä minua haittaa jos joku toinen sanoo lapselleni jotain. Komennan tietysti myös omia lapsiani, jos esimerkiksi satuttavat toista, hajottavat leluja tai muuten käyttäytyvät jotenkin typerästi.
Nyt ongelma on vaan se ettei meidän lapset halua leikkiä tämän kaverin lasten kanssa, kun ovat aina kiusaamassa ja härnäämässä, eikä vanhemmat ole huomaavinaan. Heidän perheessään lapset muutenkin tappelevat enemmän (=jatkuvasti) kun meidän perheessä ja ilmeisesti he ajattelevat että meidän lasten tulisi sietää enemmän kiusaamista, sen sijaan että heidän lapsilleen huomautettaisiin asiasta.
Kommentit (29)
Mä komennan tarvittaessa vaikka vielä niitä vanhempiakin, mun koti mun säännöt. Jos ei kelpaa ovesta pihalle, sama koskee myös sukulaisia.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 13:23"]
Jep vanhemmat nykyään ihan tossukoita, pelkäävät että heidän pikku prinsessa/prinssi loukkaantuu ja pahoittaa mielensä...
[/quote]
Tai vaatteet likastuu, kun jonkun lapsi hyppii kuralammikossa. Esimerkki eiliseltä puistoreissulta. Eihän minun lapseni saa hyppiä kuralammikossa, kun hänekin lapsi tahtoo ja kuraa voi lentää hänen päälleen. :D
Olen lapsille sanonut jos sanottavaa on, mikäli oma vanhempansa ei sano mitään tai ei ole siinä ihan vieressä paikalla. Toivottavasti munkin lapselle sanotaan jos aihetta on.
Viime viikonloppuna meidän pihassa oli kaksi vapaan kasvatuksen hedelmää ja tää poika juoksi liukumäkeen mun 1 vuotiaan tytön yli portaissa ja tosi napakasti sanoin siitä, ei edes kääntänyt päätään. Eli mitään ei kuunnella eikä uskota siellä.
Mun tyttö otti seuraavaksi pihalla pallon käteensä kun kaikki lelut on yhdessä hankittu sinne ja niillä saa leikkiä, poika tuli ja löi tyttöä käteen niin että pallo tippui ja nappasi sen. Sanoin taas siitä eikä mitään reaktiota, vähän kattoi että "siis puhutsä mulle mitä". Otin pallon takaisin mutta mummo ei paljoa tatsia lapsiin saanut, saisi kyllä jos kasvatus olisi kunnossa.
Lähdettiin pois.
Meidän lapsia ainakin saa ja pitääkin komentaa jos törttöilevät kylässä, julkisilla paikoilla tai meillä kotona vieraiden läsnäollessa ja en itse huomaa. En todellakaan loukkaannu, KUNHAN se ojentaminen on asiallista ja aikuismaista. En hyväksy jos lapsilleni kiroillaan tai huudetaan/komennetaan solvauksilla.
Meillä on yksi rasittava tuttavaperhe, jonka lapset (4kpl, 4-10v.) ihan koko ajan kylässä/ravintolassa/kaupungilla/heillä vieraiden läsnäollessa vinkuvat, nahistelevat, mankuvat, nirsoilevat kaikesta, tylsistyvät jos ei aivan koko ajan ole ohjelmaa ja kiukuttelevat lattialla raivoten viis veisaten vieraista. Riehuvat ja sotkevat epänormaalin paljon, siis verrattuna ihan kaikkiin muihin tietämiini lapsiin. Kämppä on kuin pommin jäljiltä ja saastainen näiden vierailun jälkeen. Minkäänlaisia käytöstapoja ei ole. Ärsyttävintä silti on lasten tapa puhua jatkuvalla syötöllä jotain pissa-kakka-pimppi-perse-juttuja meidän pienempien lasten seurassa. Myös aina kun silmä välttää, käyvät kiusaamaan itseään pienempiä. Todella epämiellyttäviä koko sakki.
Olen välillä joutunut puuttumaan kun vanhemmat eivät mitään muuta tee kun säälittävästi anelevat ja pyytävät lapsia rauhoittumaan ja kuitenkaan eivät tosissaan puutu jos ja kun touhu ei sanomalla lopu. Kun pojat nyt on poikia, hei. Ja lapset nyt on lapsia, heh heh. Sitten tulee pahaa silmää jos minä tai mies sanomme, että meillä ei ole tapana ruokapöydässä hokea mitään pippelijuttuja tai ettei leikeissä voi kiusata pienempää tai ketään muutakaan.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 13:23"]
Jep vanhemmat nykyään ihan tossukoita, pelkäävät että heidän pikku prinsessa/prinssi loukkaantuu ja pahoittaa mielensä...
[/quote]
Tai vaatteet likastuu, kun jonkun lapsi hyppii kuralammikossa. Esimerkki eiliseltä puistoreissulta. Eihän minun lapseni saa hyppiä kuralammikossa, kun hänekin lapsi tahtoo ja kuraa voi lentää hänen päälleen. :D
[/quote]
Joo meidän lasta kans kielletty kiipeämästä kalliolle, kun toisen lapsi haluaa sitten kans kiivetä, eikä osaa kun on pienempi/kömpelömpi tai jotain :D Voi v...
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 13:22"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 12:56"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 12:52"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 12:50"]En lähtisi kovin paljoa komentamaan, jos vanhemmat on paikalla [/quote] Entä jos he ovat teidän luona kylässä ja vieraat lapset tekee jotain, joka on teidän kodissanne ja teidän lapseltanne kiellettyä, eikä lapsen omat vanhemmat komenna?
[/quote]
Onko teidän perheen säännöt sitten tehty lapsille ja heidän vanhemille selväksi vai pitääkö ne auttamatta tietää...esim. meillä saa hyppiä sohvalla ja teillä ei. Räikeisiin tilanteisiin toki pitää puuttua, mutta...
[/quote]
Itse en yleensäkään anna kylässä lasten tehdä kaikkea mitä omassa kodissa saa. Kylässä ollaan nätisti. Vaikka kotona saisivat hyppiä sohvalla niin kylässä en anna niin tehdä, jos en varmaksi tiedä että heillä niin saa tehdä!
[/quote]
Näin. Et kai itsekään kylässä mene heti itse jääpille tai tongi kaappeja, löntystele kengät jalassa jne. (ainakaan toivottavasti), vaikka kotonasi niin tekisit. En enää ihmettele mistä niitä toisten kotona huonosti käyttäytyviä lapsia tulee.. täällä on paljonkin ollut keskusteluja kun lasten kaverit tonkivat joka kohdan ja käyttäytyvät kuin maailman omistajat. Toisen kotia tulee kunnioittaa ja sielä ollaan siivosti eikä riehuta, oli kyseessä sitten lapsi tai aikuinen. Tämä pitää oppia jo pienenä!
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 12:48"]
Meillä meni yhden "ystävän" kanssa välit kokonaan poikki kun komensin hänen lapsensa hyvin topakasti meidän omassa talossamme pois seisomasta ruokapöydältä.
[/quote]
Viikon sisällähän oli IL:ssä tai IS:ssä otsikko siitä, että nykyään on lasten raivokohtaukset sisältäen mm. puremista, lisääntyneet päiväkodeissa.
Ilmeisesti juuri sellaisten vanhempien lapsista kyse, jotka eivät aseta minkäänlaisia sääntöjä lapsilleen. Sitten kun lapsi ei saa tahtoaan läpi, on seurauksena raivokohtaus.
Kyllä sitä lasta voisi kasvattaa sitenkin, että laittaa säännöt, ilman että lasta on loukattava mitenkään, vaikka ei antaisi sen määrätä sääntöjä vanhemmille.
Jossain joskus kirjoitettiin, että monet lapset suorastaan pelkäävät lapsiaan, eivätkä uskalla kieltää siksi tekemästä mitä tahansa.
koko kylä kasvattaa. On ihan ikävä vanhan ajan talkkareita, jotka pitivät jöötä. Olen itse puuttunut kun olen nähnyt lasten kiusaamistilanteen. Tosin vanhempia ei näkynyt paikalla.