Käytetyn auton ostaminen: mitä pitäisi tietää?
Hei! Olen köyhä opiskelijanainen,ja ostamassa itse ensimmäisen kerran autoa,ja koska rahaa ei ole, käytettyä. Mieskaveria ei ole, isäni ei suostu auttamaan. Nyt kuitenkin on alkanut huolestuttaa kaikki ne ilmoittajat, jotka ehkä haluavat jättää oleellisia asioita kertomatta, kun nainen tulee yksin ekaa kertaa ostamaan autoa. Luotto miehiin mennyt nimittäin, ilmotuksissa ei kauheasti näköjään kerrota vikoja,tms. Siis; mitkä on ne kaikkein tärkeimmät seikat, joihin tulisi kiinnittää huomiota, eli, jos kilometrejä on mittarissa vaikka yli 300 000 niin eikö kannata ostaa, vaikka saisi 100 eurolla,VAI? Hinta autolle tulee olemaan alle 1000 euroa. Eli jos edes pari vuota saisi ajella niin kävisi.
Kommentit (32)
No esim lancer 92-> eteenpäin ei ole mitenkään erityisen ruosteherkkä. Omistin tuollaisen 09-12 ja ajoin välin 230tkm-280tkm. Ostohinta 500e, eikä mitään perushuoltojen ulkopuolista korjaustarvetta ollut. Saman ikäiset almerat ja corollat mätivät kyllä pahemmin.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 20:14"]
No esim lancer 92-> eteenpäin ei ole mitenkään erityisen ruosteherkkä. Omistin tuollaisen 09-12 ja ajoin välin 230tkm-280tkm. Ostohinta 500e, eikä mitään perushuoltojen ulkopuolista korjaustarvetta ollut. Saman ikäiset almerat ja corollat mätivät kyllä pahemmin.
[/quote]
Yksilökohtaisia eroja toki löytyy, mutta japanilaisista ruosteherkimpiä ovat nimenomaan Mitsubishi ja Mazda.
Katso ne katsastuspaperit onko huomautuksia/korjaus kehoituksia ja jos on, niin ne on korjattu. Vasta katsastettu ei vielä meinaa mitään! Voi mennä läpi vaikka korjattavaa on.
1 Ke auto, joko tää on provo tai... ystävät ym. apuun autokaupoille, ei niidenkään äijät voi kaikki olla hmm niin epätietoisia ( siis jos halua auttaa), ajoin itse tonnin autolla (markkoja) 5 vuotta ja sain siitä myydessäni 600 mk. Jos itsellä ei ole halua/ paikkaa/ mahdollisuutta/ osaamista, tietoa, taitoa, niin se auton OMISTAMINENKIN vie kuitenkin noin 1-1,5 Ke per vuosi, vakuutukset, katsastus, ajoneuvovero, (kahdet renkaat), pysäköinti kaupungissa... tms 0 bonus tasoilla. th... drink about that...
Jos budjetti on alle 1000euroa ja pitää löytää hyvä, luotettava ja halvalla ylläpidettävä auto, niin vaihtoehtoja ei juuri ole kuin 90-luvun loppupuolen Opel Astra. Juuri katsastettuja 200-250tuhatta kilometriä ajettuja saa hintaluokkaan 600-800euroa - Valitsee sellaisen, jonka lokasuojan kaarissa ei näy ruostetta, eikä jälkiä ruostekorjauksista, niin ei pahasti mene pieleen valinta. Farmarimallin ajoneuvovero hieman sedania ja kolmiovista kalliimpi kun menee painon mukaan seuraavaan veroluokkaan.
Volkswagen Golf olisi muuten hyvä, mutta kalliimpi kuin Opel, ja varaosat huomattavasti Opelia kalliimpia.
90-lukuista japanilaista ei kannata ostaa, ovat ruosteen raiskaamia ja jos niiden kanssa yrittää useamman vuoden selvitä, niin pitää olla hyvät suhteet kaveriin joka suostuu sitä tilkkutäkkiä joka vuosi paikkaamaan.
Diesel-autolla isot käyttökulut, eli jos ei aja useita kymmeniä tuhansia vuodessa, niin ei kannata.
Tuon hintaluokan ranskalaisia ei kannata ajatellakaan, sähkö- ym. pikkuviat pitävät auton pois liikenteestä useammin kuin sillä pääsee liikkeelle.
Italialaisissa sähkövikaa ja ruostetta enemmän kuin tarpeeksi.
Käytetyissä suosi ehdottomasti japanilaisia, toyotia,mazdoja jne. Ranskalaisia ja muita eurooppalaisia saa jatkuvasti olla korjaamassa. Tämä on faktaa...
No mä olen sen verran vainoharhainen etten ostaisi yksityiseltä. Kun ostat liikkeestä, sulla on edes takuu jos se kottero hajoaa ulos liikkeestä ajettaessa, yksityisellä nämä takuut on vähän niin ja näin, sana sanaa vastaan.
Onko sulla ketään tuttua, jonka voisit pyytää avuksesi?
Ostaessa käytetyn auton voit saada todellisen helmen tai sitten murheen kryynin. Vihjeitä joilta kannattaa käytetty auto ostaa.
Osta auta muualta kuin pääkaupunki seudulta pellit on paremmassa kunnossa kun ei ole tiesuola ruostuttanu. Kuopion alue paras.
Yritä löytää auto joka on ollut yhdellä omistajalla ja huollot teetätetty ammattilaisella (ajan tasalla oleva huoltokirja) Mittarissa alle 200 000 km. Mielellään yhdellä omistajalla ja ollut vain mökki- tai kalastus käytössä ei ammattikäytössä.
Jos epäilet kuntoa voit käyttää sitä hyvällä korjaamolla niin ne vilkasee mitä siinä on vikaa. Ainahan niissä jotain vikaa on.
Tarkista että auto on vasta katsastettu, huoltokirjasta näät onko jakohihnan vaihto lähellä (sen vaihto on kallis) Milloin jarrut on huollettu.
Tässä hieman vinkkiä. Niin ja käy koeajolla.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:42"]
No mä olen sen verran vainoharhainen etten ostaisi yksityiseltä. Kun ostat liikkeestä, sulla on edes takuu jos se kottero hajoaa ulos liikkeestä ajettaessa, yksityisellä nämä takuut on vähän niin ja näin, sana sanaa vastaan.
Onko sulla ketään tuttua, jonka voisit pyytää avuksesi?
[/quote]
Mutta ei ne liikkeet käytännössä vastaa sitten kuitenkaan myymistään autoista yhtään mitenkään, jos tuosta parintonnin hintaluokasta ostaa. Silloin kyllä ehdottomasti yksityiseltä, koska liike pyytää vastaavasta autosta tuplahintaa.
Eli siis haluat ostaa alle 1000 eurolla auton jolla ei ole ajettu paljon ja jossa ei ole vikoja? Mä voisin kans ottaa, jos löytyy.
Käsket avata konepellin, kato kaikki letkut et on ehjät, ja katot et on kuivaa, ei jätä alleen mitään märkää länttii, kato lokasuojan kaaripellit, ei reikiä pelleissä, bensatankkkikaan ei vuoda, ota nokkapellist kii molemmilt sivuilt, katot ettei jää liikaa heilumaa iteksee, samoin takakonti molemmi puoli, sit o iskarit menny, tutki pohja näytä kun titäsit mitä teet ja pyydät saada ottaa tyypit, älä vaan anna musiikin soida et kuulet kaikki ihme äänet, ettei kolise mistä. Ellei missää huoltokirjas merkintää öljynvaihdost kysy millon vaihdettu. Kato et kaikki valot ja vilkut toimii. Onko maalin väri vaihteleva jossain kohtaa, onko mahd. kolari ajettu
Virhevastuun kannalta:
Ei kannata ostaa yli 300 000 ajettua, virhevastuun kannalta kuluttaja-elinkeinonharjoittajan välisessä kaupassa joudut maksamaan pääsääntöisesti kaikki yli 300 000 km:n jälkeen ilmenneet vikojen korjauskulut itse, koska ovat jo normaalia kulumista noissa kilometreissä.
Liikkeestä ostettaessa voit riitatilantessa saattaa asian tarvittaessa kuluttajariitalautakuntaan , jossa käsittely on ilmainen. Yksityiseltä ostettaessa otat riskin, että riidassa on sana sanaa vastaan, jos sopimusta ei ole tehty kirjallisena ja riidat ratkoo joko oikeususaputoimisto riippuen tuloista, asianajaja tai viime kädessä käräjäoikeus. Joka tapauksessa kummassakin kaupassa kannattaa ihan kaikki pyytää kirjallisena sopimukseen.
Jos esim. myyjä lupaa nämä renkaat tulevat kaupan päälle ja ei niitä ei kirjata mihinkään vaan luotat suulliseen lupaukseen ja myöhemmin niitä ei toimitetakaan, sinulla on huomattavasti paremmat mahdollisuudet , jos sinulla on kirjallisena tämä lupaus. Suulllista näyttöä kuulee vain käräjäoikeus ja käräjäoikeuskäsittelyyn sisältyy aina kuluriski , jos häviää jutun.
Nämä ongelmat vältettäisiin , kun kauppaa ei suostuta tekemään ellei kaikki mitä kauppaan kuuluu tai on ostohetkellä havaittavissa kirjata kauppasopimukseen.
Virhevastuusta voit lukea esim. täältä:
http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ajoneuvon-vika-tai-puute/kaytetyn-auton-virhe/
Ja rekisteriotteesta kannattaa selvittää, onko auto ollut kaksikilpinen jossain vaiheessa, se kertoo mahdollsisesti siitä, että auto on ollut kolarissa ja lunastettu, myyjän tulisi tämä nimenomaisesti kertoa, jos näin on ollut.
tuossa hintaluokassa osta hyväkorinen 90-luvun japsi. Micra, Starlet, Lancer, 323 tms, jolla on ajettu n.150-200tkm. Sellainen missä olisi myös jonkinlaista huoltohistoriaa isoimmista huolloista, kuten jakohihnasta ym. Mielellään pitkäaikaiselta omistajalta
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 11:03"]
Ja rekisteriotteesta kannattaa selvittää, onko auto ollut kaksikilpinen jossain vaiheessa, se kertoo mahdollsisesti siitä, että auto on ollut kolarissa ja lunastettu, myyjän tulisi tämä nimenomaisesti kertoa, jos näin on ollut.
[/quote]
Tässä hintaluokassa kunto ratkaisee, eikä se, että sillä on ehkä mällätty vuonna 1997.
Nii ja mikä tärkein katsastuksen lisäks, et kaikki verot maksettu ettei tuu poliisi repii kilpii. Tuonne ylös tosta autoliikkeest hankittu auto, ei nekäön ain välttämät hyvii autoi oo mitä myy vaikka olis uudempiiki. Kerron kokemuksesta. Ja vielä lisään et pakoputki ei vuoda eikä roiku! Eli kun auto käy, ei prötkytä vaan käy siististi ja jos siin o katalysaattori ettei ala ajaes paska haisee, jos se o rikki, ni se kallis. Tuolla oli tost jakohihnan vaihdost, et jos olis joku tuttu joka vois laittaa, ei tulis kalliiks
Jotkut katsastusasemat tarjoavat melko kattavaa kuntotarkastusta auton hankkijalle.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:44"]Ostaessa käytetyn auton voit saada todellisen helmen tai sitten murheen kryynin. Vihjeitä joilta kannattaa käytetty auto ostaa.
Osta auta muualta kuin pääkaupunki seudulta pellit on paremmassa kunnossa kun ei ole tiesuola ruostuttanu. Kuopion alue paras.
Yritä löytää auto joka on ollut yhdellä omistajalla ja huollot teetätetty ammattilaisella (ajan tasalla oleva huoltokirja) Mittarissa alle 200 000 km. Mielellään yhdellä omistajalla ja ollut vain mökki- tai kalastus käytössä ei ammattikäytössä.
Jos epäilet kuntoa voit käyttää sitä hyvällä korjaamolla niin ne vilkasee mitä siinä on vikaa. Ainahan niissä jotain vikaa on.
Tarkista että auto on vasta katsastettu, huoltokirjasta näät onko jakohihnan vaihto lähellä (sen vaihto on kallis) Milloin jarrut on huollettu.
Tässä hieman vinkkiä. Niin ja käy koeajolla.
[/quote]
Miksi tuo Kuopion alue paras? Eikö Lapista olisi paras ostaa. Ei ikinä suolaa tiellä ja ajettu suurimmaksi osaksi matka-ajoa. Lyhyet ajot kuluttaa paljon enemmän mitä pitkän matkan ajo. Liikkeestä ei tuon hintaista kannata ostaa. Käyttää vaikka korjaamolla tsekattavana ja kysyy mielipidettä. Tuore katsastus yleensä tarkoittaa, että jarrut ja nivelet melko hyvässä kunnossa. Vanhaan autoon voi tietenkin tästä huolimatta tulla pian vikoja.
Sitten kun olet päässyt jo kaupanteko asteelle, uhraa vähän rahaa tekstiviestiin Trafille. Eli ota selville ajoneuvon käyttöhistoria. Mulle kävi meinaan joskus niin, että vasta kun kaupat oli tehty ja ongelmia autossa ilmeni, älysin ottaa selvää auton taustoista. Tuli ilmi, että auto oli ollut muutaman vuoden ajanjakson aikana poissa käytöstä ja taas käytössä, ilmeisesti jarruvikojen takia. Niitä siinä riitti sitten minunkin aikanani.
Eli, jos auton historiassa on jotain kummallisuuksia, jätä ostamatta.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 19:16"]
Käytetyissä suosi ehdottomasti japanilaisia, toyotia,mazdoja jne. Ranskalaisia ja muita eurooppalaisia saa jatkuvasti olla korjaamassa. Tämä on faktaa...
[/quote]
Juu, niin taitaa... Teinin erehtymättömällä kokemuksella...
Jos japanilaista aikoo, niin vaihtoehdot Toyota tai Nissan, mutta tuossa hintaluokassa erittäin vaikea löytää ruosteetonta yksilöä, ja AP:n tilanteessa se ruoste tulee olemaan hankalin/kallein korjattava, varsinkin kun ruostevaurioihin on alettu katsastuskonttoreilla kiinnittämään enemmän huomiota - Enää ei mene läpi korjaukset, joissa lokasuojan reuna korjattu vain näkyvältä puolelta, pitää olla korjattu myös sisälokasuojan reuna, ja siinä kohtaa nostavat monet korjaajaehdokkaat kädet ylös.