Mitä elintarviketta sulla on kaapissa tai jääkaapissa, mitä et usko
kovin monella olevan?
Itsellä on pieni muovinen sitruunanmallinen sitruunamehupurkki, jota käytän ruoanlaittoon ja leivontaan aina välillä. Myls Aromat-mauste taitaa olka melko harvinainen, parasta ikinä keitoissa.
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua näitä. Sitruunamehua on varmasti jokaisella, ruusuvettä oli jo 70-luvulla kaikilla. Nämä muutkin on aivan normaaleja mausteita ja ruokakaapin sisältöjä, miten ohra voi olla jotekin outoa... Mutta hauskahan se on lukea, mitä joku pitää eksoottisena. Varmaan omat outouteni ovat toiselle aivan arkikauraa.
Minulla ehkä oudoin on erilaiset väriaineet, joita kävin ostamassa itämaan kaupasta. 70-luvun entiset väritoosat eivät ole kyllä lähellekään tyhjiä, kun eipä sitä väriä tarvitse mitään grammoja kerrallaan laittaa. Ne olivat noin 2*4 senttiä suuria. Luultavasti käytän näitä värejä lähinnä jäälyhtyihin ja johonkin sokerikuorruutteeseen, jahka teen jotain sokerikuorrutettavaa. En ole tehnyt 40 vuoteen sokerikuorrutetta.
Toinen, itselleni tosi outo on japanilainen merilevä. Kokeilin sitä kauhean yliannostuksen mahdollisiin kilpirauhasvaivoihin. En huomannut mitään vaikutusta.
En kyllä usko että sitruunamehutiiviste on kovin yleinen ja Aromat-maustetta on moni ihmetellyt mitä se on. Nuo on enemmän jäänteitä menneiltä vuosikymmeniltä kuin nykytrendien mukaisia ruoka-aineita. Ap
Se sitruunan näköinen purkkihan juuri löytyy lähes kaikkien jääkaapista. Sitruunamehua tarvitsee vähän väliä, ja harva viitsii joka kerta ryhtyä puristamaan oikeaa sitruunaa. Miksi ihmeessä se olisi "jäänne menneiltä vuosikymmeniltä"? Nykyäänhän paljon useammin tehdään ruokia, joihin menee sitruunamehua. En minä ainakaan sitä vielä 20 vuotta sitten käyttänyt kovinkaan usein, nykyään sitä on aina jääkaapissa.
No ehkä mä olen sitten harvinainen, kun multa löytyy aina tuoretta sitruunaa jääkaapista...
"Tuoretta" se onkin sen jälkeen, kun keltainen sitruuna on muuttunut taas vihreäksi.
Mä käytän niin paljon sitruunaa (esim. lisään teen joukkoon ) niin ei ikinä pääse vanhaksi.
Saksalaisten brändien juomia kuten Krügerin Chai Lattea ja Schokolöffeleitä (suklaalusikoita jotka sekoitetaan kuumaan maitoon). Saksalaisia pikakeittoja (joita Suomessa myytävät eivät oikein vastaa laadultaan). Kaverini lähettää noita vuodessa pari isoa pakettia ja vastineeksi lähetän suomalaisia makeisia, teetä ja keksejä.
Jääkaappi on melko tyhjillään, eikä sieltä muutenkaan erikoisuuksia löydy. Aina jääkaapissa olevia tuotteita on limemehu, tahini, vaahterasiirappi ja kirsikkahillo. Kaikki on jo ketjussakin mainittu. Ponzu-kastiketta ja riisiviinietikkaa ei ehkä ole mainittu.
Tryffeli-oliivitahnaa. Haisee lentopetrolille, mutta siihen jää koukkuun...
Salsa tartufata.
Löytyy myös n'dujaa ja pescetti piccantea, chilitahnaa, jossa on seassa pikkukaloja.
Ap:n rakastama Aromat on lähinnä suolaa ja natriumglutamaattia, muistan miten tämä ”mauste” jäi omassa lapsuudenperheessäni historiaan glutamaattikohun myötä jo 90-luvulla.
Aika pöljältä tuntuisi nykyään ihminen, joka oikein hamuaa enemmän lisäaineita (koti)ruokaansa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki perus juurekset, myös piparjuuri löytyy aina. Kahvit on myös jääkaapissa. Pakkasesta löytyy sianaivo rasva kuutiot ja viherkuutiot. Mutta minulla ei ole mitään eksoottisia juttuja. Kefiiriä pitää olla aina.
Mihin käytät piparjuurta? En ole vieläkään keksinyt sille muuta käyttöä kuin majoneesin ja itse tehtyjen säilykkeiden maustaminen (pitäisi auttaa torjumaan homeita). Sitten sitä jää aina joku kikkare pyörimään ja kuivumaan jääkaappiin, olen koittanut googlettaakin jotain ohjeita, mutta aina tarjotaan vain tuota majoneesia. Niin voimakkaan makuinen juures ettei oikein pelkiltään mene alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vahänatriumista suolaa, ruokaohraa
Hermot eivät toimi ilman natriumia.
Sittenhän onkin hyvä, että sitä saa enemmän kuin tarpeeksi vaikkei lisäisi ollenkaan suolaa ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin olen ainoa, mutta meidän jääkaapista löytyy aina Kefalotiriä saganakia varten, samoin tapenadetahnaa, tällä kertaa vain kalamatoista tehtyä. Sitruunaa on sekä pullossa että tuoreena aina. Ja maustelaatikossa tietysti tsatsikimaustetta ja valikoima muita kreikkalaisia mausteita.
Tässä tuli ketjun ensimmäinen juttu, joka piti googlettaa. :) Enpä ole kefalotiristä ennen kuullut, tosin enpä ole kreikkalaiseen ruokaan muutenkaan perehtynyt, sinä olet selvästi sen ystävä. Tapenadetahna on kyllä hyvää, vaikkakin niin suolaista ettei paljoa pysty kerralla syömään.
Mulla on usein jääkaapissa itse tehtyjä, eri makuisia kombuchajuomia, tosin tämähän oli ainakin jossain kohtaa niin iso trendi, ettei varmaan voi sanoa että olisi järin harvinaista. Tempehiä löytyy silloin tällöin, ei ole kyllä mikään vakiovaruste sillä en vieläkään ole varma pidänkö siitä. Kuiva-ainekaapista löytyy iso kokoelma itse kerättyjä lääke- ja teeyrttejä, se on ehkä harrastus mikä ei ole kovin yleinen. Talkkuna ei ainakaan omassa ikäluokassani (26v.) ole kovin yleinen herkku, mutta itse tykkään siitä tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Umeboshi luumuja <3
Mistä näitä saa? Jo kaksi ihmistä on maininnut umeboshin. Rakastan japanilaista ruokaa ja olen pitkään halunnut tehdä onigirejä perinteisellä reseptillä, johon tulee umeboshia, mutta se on elintarvike johon en ole törmännyt missään, vaikka monia muita japanilaisen keittiön perustarvikkeita löytää hyvin isommista marketeista tai aasia-kaupoista. Oletteko helsinkiläisiä ja hommaatte niitä Tokyokanista vai mistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin olen ainoa, mutta meidän jääkaapista löytyy aina Kefalotiriä saganakia varten, samoin tapenadetahnaa, tällä kertaa vain kalamatoista tehtyä. Sitruunaa on sekä pullossa että tuoreena aina. Ja maustelaatikossa tietysti tsatsikimaustetta ja valikoima muita kreikkalaisia mausteita.
Tässä tuli ketjun ensimmäinen juttu, joka piti googlettaa. :) Enpä ole kefalotiristä ennen kuullut, tosin enpä ole kreikkalaiseen ruokaan muutenkaan perehtynyt, sinä olet selvästi sen ystävä. Tapenadetahna on kyllä hyvää, vaikkakin niin suolaista ettei paljoa pysty kerralla syömään.
Mulla on usein jääkaapissa itse tehtyjä, eri makuisia kombuchajuomia, tosin tämähän oli ainakin jossain kohtaa niin iso trendi, ettei varmaan voi sanoa että olisi järin harvinaista. Tempehiä löytyy silloin tällöin, ei ole kyllä mikään vakiovaruste sillä en vieläkään ole varma pidänkö siitä. Kuiva-ainekaapista löytyy iso kokoelma itse kerättyjä lääke- ja teeyrttejä, se on ehkä harrastus mikä ei ole kovin yleinen. Talkkuna ei ainakaan omassa ikäluokassani (26v.) ole kovin yleinen herkku, mutta itse tykkään siitä tosi paljon.
Kas, hengenheimolainen :) Tänään on keitelty salviateetä hormoniheittelyihin ja rosmariini-inkivääritee hiuspohjalle.
Se peuransulattaja
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiedä, voi olla yleistäkin ehkä mutta mulla on worcestershirekastikepullo jääkaapissa.
Meillä on noita kaapissa kaksi, molemmat avattuja. Älä kysy miksi… samoin on sitruunamehua sitruunapurkissa, kirnuvoita, wasabia, shirachaa, merilevälevyjä, pankojauhoa ja sitten sitä mönjää, josta tehdään misokeittoa.
Harvassapa on vuodesta päivät jolloin sitä sitruunamehua ei olisi. Jos pääsee loppumaan, ostan heti lisää, käytän niin moneen.
Minulla on lasisessa purkissa tuota sitruunamehua, mutta en ole mihinkään sitä käyttänyt, ja itse asiassa luulin ostaessa, että se oli tarkoitettu juotavaksi. ;)
Pitäisi heittää pois, kun en sitä mihinkään tarvitse.
Täytyy sanoa, että lampaanpää ja sianaivot ovat sellaisia, joita ei tässä huushollissa ole koskaan näkynyt! Melkein kaikkea muuta onkin, kokeileva keittiö on se suuntaus, mitä meillä harrastetaan.
Mesiangervosokeri voisi olla yksi vähän eksoottisempi, se on hyvää. Siankärsämön kukat, mutta niitä en kyllä enää käytä mihinkään, teeksi tarkoitettu, mutta käy mulla kurkkuun. Humalankävyt, niitä ei kai ole kuin olutharrastajilla enää?
Muuten yrttiteeaineksia on aika vähän, vadelmanlehti, mustaviinimarjanlehti ehkä lukeutuu tähän kategoriaan, pihlaja, mesimangervo, nokkonen, mansikka myös. Salviaa käytän teessä, sopii kipeälle kurkulle.
Maitohorsmasiirappia löytyy, se on nättiä, muttei kauheasti maistu kuin makealle. Tryffelisuola? Suppilovahverosuola loppui, mutta kuusenkerkkäsuolaa on, sopii hyvin kalalle. Tein kuusenkerkkäsiirappia, mutta en oikein tykännyt.
Mustekalan musteella värjättyä pastaa, chilipastaa ja tryffelipastaa löytyy myös. Ai niin ja orvokkikarkkeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua näitä. Sitruunamehua on varmasti jokaisella, ruusuvettä oli jo 70-luvulla kaikilla. Nämä muutkin on aivan normaaleja mausteita ja ruokakaapin sisältöjä, miten ohra voi olla jotekin outoa... Mutta hauskahan se on lukea, mitä joku pitää eksoottisena. Varmaan omat outouteni ovat toiselle aivan arkikauraa.
Minulla ehkä oudoin on erilaiset väriaineet, joita kävin ostamassa itämaan kaupasta. 70-luvun entiset väritoosat eivät ole kyllä lähellekään tyhjiä, kun eipä sitä väriä tarvitse mitään grammoja kerrallaan laittaa. Ne olivat noin 2*4 senttiä suuria. Luultavasti käytän näitä värejä lähinnä jäälyhtyihin ja johonkin sokerikuorruutteeseen, jahka teen jotain sokerikuorrutettavaa. En ole tehnyt 40 vuoteen sokerikuorrutetta.
Toinen, itselleni tosi outo on japanilainen merilevä. Kokeilin sitä kauhean yliannostuksen mahdollisiin kilpirauhasvaivoihin. En huomannut mitään vaikutusta.
En kyllä usko että sitruunamehutiiviste on kovin yleinen ja Aromat-maustetta on moni ihmetellyt mitä se on. Nuo on enemmän jäänteitä menneiltä vuosikymmeniltä kuin nykytrendien mukaisia ruoka-aineita. Ap
Se sitruunan näköinen purkkihan juuri löytyy lähes kaikkien jääkaapista. Sitruunamehua tarvitsee vähän väliä, ja harva viitsii joka kerta ryhtyä puristamaan oikeaa sitruunaa. Miksi ihmeessä se olisi "jäänne menneiltä vuosikymmeniltä"? Nykyäänhän paljon useammin tehdään ruokia, joihin menee sitruunamehua. En minä ainakaan sitä vielä 20 vuotta sitten käyttänyt kovinkaan usein, nykyään sitä on aina jääkaapissa.
No ehkä mä olen sitten harvinainen, kun multa löytyy aina tuoretta sitruunaa jääkaapista...
"Tuoretta" se onkin sen jälkeen, kun keltainen sitruuna on muuttunut taas vihreäksi.
Mä käytän niin paljon sitruunaa (esim. lisään teen joukkoon ) niin ei ikinä pääse vanhaksi.
Hampaistas pääset eroon, kun jatkuvasti niitä sitruunahapolla liuotat.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n rakastama Aromat on lähinnä suolaa ja natriumglutamaattia, muistan miten tämä ”mauste” jäi omassa lapsuudenperheessäni historiaan glutamaattikohun myötä jo 90-luvulla.
Aika pöljältä tuntuisi nykyään ihminen, joka oikein hamuaa enemmän lisäaineita (koti)ruokaansa.
Eiköhän ole syötäväksi tarkoitettu kun sitä saa myydä tarkoin säädellyssä Suomessa, vai mitä?
Punajuuria. Laitan niitä aina välillä höyrykattilaan.
Äitini puhui monesti noista vesipuolukoista. Ennen pakastimien yleistymistä tuo oli yleinen puolukansäilytystapa.