Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleeko teille paha mieli siitä, että puhutte pahaa selän takana?

Vierailija
17.03.2015 |

Jos puhutte pahaa jostakusta selän takana, niin tuleeko teille siitä paha mieli? Minulle tuli. No, itse puhumisesta ei tullut. Se oli jotenkin nautinnollista. Kierolla tavalla oli kiva haukkua ja mitätöidä muita porukalla. Jälkeenpäin kuitenkin tuli ikävä olo, syyllinen ja kypsymätön.

Pyrin tietoisesti pahan puhumisesta eroon. Se on selvästi parantanut oloani. Mukavinta on se, että kun ei puhu toisista pahaa, niin samalla ei kiinnosta se, puhuvatko muut pahaa minusta. Kun on kiltti, omanarvontunto kasvaa niin paljon, ettei muiden paskanjauhaminen satuta.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä keskustelu :)

Vierailija
2/31 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan kokeillut ihmisistä hyvän puhumista selän takana? Miten se vaikuttaa vaikkapa työilmapiiriin? Monissa työelämän opaskirjoissa suositellaan sitä ilmapiirin ja yhteishengen parantamiseksi. Itsellä ollut esteenä lähinnä se, että pelkään et mut koetaan teennäisenä tai et porukka menee ihan hiljaiseks.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 20:36"]

Onko kukaan kokeillut ihmisistä hyvän puhumista selän takana? Miten se vaikuttaa vaikkapa työilmapiiriin? Monissa työelämän opaskirjoissa suositellaan sitä ilmapiirin ja yhteishengen parantamiseksi. Itsellä ollut esteenä lähinnä se, että pelkään et mut koetaan teennäisenä tai et porukka menee ihan hiljaiseks.

[/quote]

minä teen sitä. Meillä on ihan hyvä ilmapiiri, mutta ylintä johtoa haukutaan. Kun yksi alkaa puhumaan toista, niin porukka hiljenee.

En tiedä mistä johtuu, mutta haukkuminen on kyllä vähentynyt.,

Vierailija
4/31 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 20:43"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 20:36"]

[/quote]

minä teen sitä. Meillä on ihan hyvä ilmapiiri, mutta ylintä johtoa haukutaan. Kun yksi alkaa puhumaan toista, niin porukka hiljenee.

En tiedä mistä johtuu, mutta haukkuminen on kyllä vähentynyt.,

[/quote]

Olet rohkea! Ja hieno kuulla, että on toiminut :) Kunpa itsekin pystyisin joku päivä...

Vierailija
5/31 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee paha mieli pahan puhumisesta, mutta tärkein syy, miksi yritän välttää sitä, on se että pahan puhuminen sekoittaa tietyn loogisen ajattelun. Kun menee mukaan siihen, ei saa riittävää etäisyyttä siihen, miksi pahaa puhutaan eikä näe ihmisten motiiveja. On paljon helpompi elää, kun siinä puhumistilanteessa pitää suunsa kiinni ja miettii miksi tässä tilanteenssa ollaan. Onko jonkun tunteita loukattu? Kostetaanko tässä? Vai onko näin, ettei pettymyksiä osata käsitellä oikein? Kun tajuan, miksi toimitaan kuten toimitaan, maailmassa on joku järki ja kausaliteetti. Jos menen siihen mukaan, on vaan tunnetta, adrenaliinia, ryhmäpainetta, epämääräisiä tulkintoja ja lopulta tunne ettei tää nyt ehkä sittenkään mennyt ihan oikein.

Ja kun en puhu pahaa muista, ei hetkauta vaikka minusta puhutaan pahaa. Viime viikolla kävi klassisesti, eli olin vessassa kun kuulin kuinka työkaveri haukkui minua. Kuuntelin sitä ihan rauhallisena ja kun en kiihtynyt, tajusin mikä hänellä on siinä sen purkautumisen todellinen syy. Otin sen syyn sitten esille myöhemmin kysymällä, että miltä sinusta tuntui tämä yhteinen työ jota tehtiin. Sieltähän se sitten sinnikkäästi kaivelemalla tuli esiin paha mieli ja syyllisyyden tunne omasta käytöksestä, jota minä en ollut huomannut. Asia sovittiin. Oispa hän vaan heti kertonut, että hän ei kokenut tulleensa kuulluksi. Hän, ja nimenomaan hän, ois säästynyt paljolta mielipahalta.

Vierailija
6/31 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee :( haluaisin vaan pyytää anteeksi kaikilta ketä olen joskus haukkunut

Vierailija
7/31 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puhu muista paskaa ja tunnen ylemmyydentunnetta siitä.

Vierailija
8/31 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän puhua muista niin että kohdekin voisi olla paikalla. Ei se nyt aina ihan onnistu...

Vierailija
9/31 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:13"]En puhu muista paskaa ja tunnen ylemmyydentunnetta siitä.
[/quote] Sama :)

Vierailija
10/31 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:13"]En puhu muista paskaa ja tunnen ylemmyydentunnetta siitä.
[/quote] Olen jopa puuttunut paskanpuhuntaan ja saanut sen jälkeen itse kärsiä. :(

Vierailija
11/31 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:09"]Minulle tulee paha mieli pahan puhumisesta, mutta tärkein syy, miksi yritän välttää sitä, on se että pahan puhuminen sekoittaa tietyn loogisen ajattelun. Kun menee mukaan siihen, ei saa riittävää etäisyyttä siihen, miksi pahaa puhutaan eikä näe ihmisten motiiveja. On paljon helpompi elää, kun siinä puhumistilanteessa pitää suunsa kiinni ja miettii miksi tässä tilanteenssa ollaan. Onko jonkun tunteita loukattu? Kostetaanko tässä? Vai onko näin, ettei pettymyksiä osata käsitellä oikein? Kun tajuan, miksi toimitaan kuten toimitaan, maailmassa on joku järki ja kausaliteetti. Jos menen siihen mukaan, on vaan tunnetta, adrenaliinia, ryhmäpainetta, epämääräisiä tulkintoja ja lopulta tunne ettei tää nyt ehkä sittenkään mennyt ihan oikein.

Ja kun en puhu pahaa muista, ei hetkauta vaikka minusta puhutaan pahaa. Viime viikolla kävi klassisesti, eli olin vessassa kun kuulin kuinka työkaveri haukkui minua. Kuuntelin sitä ihan rauhallisena ja kun en kiihtynyt, tajusin mikä hänellä on siinä sen purkautumisen todellinen syy. Otin sen syyn sitten esille myöhemmin kysymällä, että miltä sinusta tuntui tämä yhteinen työ jota tehtiin. Sieltähän se sitten sinnikkäästi kaivelemalla tuli esiin paha mieli ja syyllisyyden tunne omasta käytöksestä, jota minä en ollut huomannut. Asia sovittiin. Oispa hän vaan heti kertonut, että hän ei kokenut tulleensa kuulluksi. Hän, ja nimenomaan hän, ois säästynyt paljolta mielipahalta.
[/quote] Näin se usein onkin. Pahanpuhujalla on itsellään paha mieli.

Vierailija
12/31 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puhu pahaa muista. Olen kuullut itsestä puhuttavan paljonkin, tiedän itse etten ole sellainen mitä puhutaan ja ne on puolituttuja vaan ketä jaksaa musta jauhaa, mutta ei se silti koskaan kivaa ole. Jos mun oikeat ystävät puhuisi pahaa niin se sattuisi.

Ja en väitä silti etten koskaan oisi alentunut moiseen, pari kertaa olen lähtenyt haukkumiseen mukaan ja jälkeenpäin harmittanut miksi olin niin tyhmä, joten nykyään vältän pahan puhumisen koska en saa siitä mitään positiivista irti. Itse kumminkin olen joutunut myös seläntakana puhumisen kohteeksi joskus, joten tiedän miltä kohteesta tuntuu.

Vierailija
13/31 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 18:47"]

Tuleeko teille paha mieli siitä, että kirjoittelette av-palstalle törkyviestejä julkkiksista, misseistä jne.?

En tuleeko paha mieli, kun käytte av:llä, joka perustuu törkyviestien kirjoitteluun ja edistää töryn läpitunkevuutta yhteiskunnassa yleisemminkin?

[/quote]Joo tää on aika kieroilijoiden palsta. Itse en kirjoita mitään pahaa täälläkään vaan ainoastaan jos mulla on jotain hyvää sanottavaa. Voin käsisydämmellä sanoa että jos nyt tutut ja kaikki näkisi mitä oon täällä kijoitellut, niin ei hävettäisi,  ainoastaan jos ite oon avautunut jostain henk.koht :) Käyttäydyn täällä samallatavalla kuin IRL, eli en hauku täällä muita tai arvostele!

Vierailija
14/31 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 21:09"]

Minulle tulee paha mieli pahan puhumisesta, mutta tärkein syy, miksi yritän välttää sitä, on se että pahan puhuminen sekoittaa tietyn loogisen ajattelun. Kun menee mukaan siihen, ei saa riittävää etäisyyttä siihen, miksi pahaa puhutaan eikä näe ihmisten motiiveja. On paljon helpompi elää, kun siinä puhumistilanteessa pitää suunsa kiinni ja miettii miksi tässä tilanteenssa ollaan. Onko jonkun tunteita loukattu? Kostetaanko tässä? Vai onko näin, ettei pettymyksiä osata käsitellä oikein? Kun tajuan, miksi toimitaan kuten toimitaan, maailmassa on joku järki ja kausaliteetti. Jos menen siihen mukaan, on vaan tunnetta, adrenaliinia, ryhmäpainetta, epämääräisiä tulkintoja ja lopulta tunne ettei tää nyt ehkä sittenkään mennyt ihan oikein.

[/quote]

Sä toimit hienosti tuossa tilanteessa, olispa kaikkien työkaverit tuollaisia :) Jos mä oisin kuullut et musta puhutaan pahaa, niin veikkaan, että oisin vaan yksin itkeskellyt enkä ois uskaltanut puuttua asiaan mitenkään.

Mun mielestä vihan ja kielteisyyden taustalla on  lähes aina tyydyttymättä jäänyt tarve. Ja luulen et kaikessa kommunikaatiossa on olennaista just nähdä ne tarpeet, jotka viestintää ohjaa tiettyyn suuntaan.  Kunpa itsekin harjaantuisin näkemään ihmisistä, että mistä kiikastaa, kun mollaaminen on meneillään...

Vierailija
15/31 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en puhu muista pahaa, mutta kyllä se satuttaa jos kuulen että minusta on puhuttu. 

Vierailija
16/31 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee, sen takia en puhu selän takana pahaa. Porukalla joskus siihen voi ajautua, ja tulokset tunnen luissani.

Vierailija
17/31 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä välillä tulee ja kyllä sitten sanon keskustelukumppanillekkin, että nyt kyllä tuli paha mieli kun sanoin näin ja hävettää. Yritän välttää kaikkea juoruilua ja paskanjauhantaa nykyään, mutta jotenkin se tuntuu olevan niin haasteellista. 

Vierailija
18/31 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee kyllä. Vaatii melkoista siviilirohkeutta pysäyttää keskustelu, jossa puhutaan jotain pahaa poissaolevista henkilöistä. Tuntuu että se on ihmisluonnossa syvällä, halu parantaa omia sosiaalisia pisteitä mustamaalaamalla muita. Monet tekevät sitä huomaamattaan eivätkä siksi koe syyllisyyttä. 

Vierailija
19/31 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
20/31 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla tulee paha olo lähinnä siitä jos ääneen ohikulkijat huomauttelee ilkeästi. Kuulin selvästi tänäänki mitä sanoit sinä läski akka jolla oli sysiruma poikakaveri!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi