Mikseivät vanhemmat lue wilma-viestejä?
Olen lopen kyllästynyt vanhempiin, jotka eivät lue wilmaviestejä. Lähetän usein tiedotteita kotiin (yleensä n. kerran viikossa), joissa kerron poikkeusaikatauluista ja muusta luokkaan ja opiskeluun liittyvästä. Hyvin selvästi merkitsen esim päivämäärät että keskiviikkona 18.3. meillä on sisäliikuntaa jne. Sitten alkaa tulla näitä kysymyksiä yksittäisinä wilmaviesteinä, että "onko tällä viikolla sisäliikuntaa" jne. Onko niin vaikea ymmärtää, että minulla ei ole aikaa eikä halua vastata erikseen vanhemmille viesteihin, jotka he lähettävät siksi, että eivät viitsi lukea tiedotteita kunnolla.
Paras oli se kun olin sairauslomalla kuukauden (tiedotin asiasta etukäteen ja vielä muistutin ennen lähtöäni, että huomenna on viimeinen päiväni jne) ja silti koko sairausloman ajan tuli viestejä siitä sun tästä. Jätin yksinkertaisesti vastaamatta, koska oma on moka jos ei ole sen vertaa kartalla, että tietäisi, että lapsella on sillä hetkellä sijainen (jolla on myös wilma-tunnukset).
Ei herranjumala.
Kommentit (176)
En käy wilmassa koskaan, en ole edes muistanut sen olemassaoloa. Lapseni kertoo kaiken tarpeellisen kotona.
Siksi että wilma on järjestelmänä todella epäkäytännöllinen ja kankea. Siksi että 5 lasta= 5 eri wilmaa ja 5 eri tunnusta ja salasanaa. En muista niistä ainoatakaan ja lunttilaput on hukassa. Siksi että tärkeät asiat voi laittaa lapulla oppilaan mukana. Siksi että opettajakaan ei vaivaudu vastaamaan yhteydenottopyyntöihin ja unohtaa kasvotusten yhdessä sovitut palaverit. Siksei että em syistä ainakin minun asenteeni koko wilmaa kohtaan on hyvin negatiivinen.
Näin esimerkiksi.
Silloin kun minä olin ala-asteella (2005-2007), noihin aikoihin tuo wilmakin tuli, niin otin vanhempieni wilma tunnukset omaan käyttööni. Lintsailin kuoulusta pelatakseni runescapea kotona ja kuittasin wilmasta poissaolot itse. He he he. T: M20
Mua ärsyttää opet,jotka ei viitsi laittaa paperitiedotteita/soittaa.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:40"]Siksi että wilma on järjestelmänä todella epäkäytännöllinen ja kankea. Siksi että 5 lasta= 5 eri wilmaa ja 5 eri tunnusta ja salasanaa. En muista niistä ainoatakaan ja lunttilaput on hukassa. Siksi että tärkeät asiat voi laittaa lapulla oppilaan mukana. Siksi että opettajakaan ei vaivaudu vastaamaan yhteydenottopyyntöihin ja unohtaa kasvotusten yhdessä sovitut palaverit. Siksei että em syistä ainakin minun asenteeni koko wilmaa kohtaan on hyvin negatiivinen.
Näin esimerkiksi.
[/quote]
Siis nehän voi kaikki yhdistää yksien tunnuksien alle!
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:40"]
Siksi että wilma on järjestelmänä todella epäkäytännöllinen ja kankea. Siksi että 5 lasta= 5 eri wilmaa ja 5 eri tunnusta ja salasanaa. En muista niistä ainoatakaan ja lunttilaput on hukassa. Siksi että tärkeät asiat voi laittaa lapulla oppilaan mukana. Siksi että opettajakaan ei vaivaudu vastaamaan yhteydenottopyyntöihin ja unohtaa kasvotusten yhdessä sovitut palaverit. Siksei että em syistä ainakin minun asenteeni koko wilmaa kohtaan on hyvin negatiivinen. Näin esimerkiksi.
[/quote]Meillä on kaikki lapset yhden wilmatunnuksen alla. Aiemmin ei ollut, tuo muutos tuli muutama vuosi sitten.
Luen Helmen joka päivä, mutta haluaisin kyllä paperitiedotteita.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:37"]Työnteko ei ole kellään helppoa
[/quote]Joillakin on helppoa kun ei tarvitse paimentaa 24 toisen lasta 5pv viikossa. Tulkaa kokeilemaan konttorirotat!
Mulla on wilma appina eikä siinä esim. Voi ruksia kokeita nähdyksi. Kirjoitin pitkähkön viestin opettajalle, mutta en pystynyt lukemaan sitä ennen lähetystä.
Chromen kautta wilmassa on myös jos jonkinlaista häikkää. Ne eivät siis toimi kunnolla, siksi ihmisiltä jää viestit lukematta.
Itse en tosin lähettele mitään viestejä ellei ole pakko. Jos en löydä wilmasta, lapset tietävät
Se on muuten myös hauskaa, kun lukiossa poissaoloon tarvitaan syykin, ilman sitä viestiä ei lähetetä, mutta pienemmille lapsille kelpaa ihan vain klikkaus, että on sairaana.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:40"]Siksi että wilma on järjestelmänä todella epäkäytännöllinen ja kankea. Siksi että 5 lasta= 5 eri wilmaa ja 5 eri tunnusta ja salasanaa. En muista niistä ainoatakaan ja lunttilaput on hukassa. Siksi että tärkeät asiat voi laittaa lapulla oppilaan mukana. Siksi että opettajakaan ei vaivaudu vastaamaan yhteydenottopyyntöihin ja unohtaa kasvotusten yhdessä sovitut palaverit. Siksei että em syistä ainakin minun asenteeni koko wilmaa kohtaan on hyvin negatiivinen.
Näin esimerkiksi.
[/quote]
Siis nehän voi kaikki yhdistää yksien tunnuksien alle!
[/quote]
No eipä meillä ole onnistunut tuokaan. Oikeasti, joudun työni puolesta pelleilemään niin paljon tietokoneen+ kankeiden järjestelmien kanssa, että mielenkiintoa siihen ei kotona/vapaa-ajalla/iltaisin vaan yksinkertaisesti ole. (yhden) lapsen asioita joudutaan lisäksi paljon käymään läpi ihan kasvotusten, en oikein ymmärrä koko wilman roolia silloin. Opettajat tosin tietävät, etten wilmaa käytä.. Viestien pitää mielestäni kulkea muutenkin. Ja wilma on yksinkertaisesti lankea käytettävä.
Siis miten niin ei onnistunut. Kysypä sieltä koululta uudestaan, kyllä se onnistuu. Miten just sulla se ei onnistuisi kun muilla onnistuu?
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:45"][quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:37"]Työnteko ei ole kellään helppoa
[/quote]Joillakin on helppoa kun ei tarvitse paimentaa 24 toisen lasta 5pv viikossa. Tulkaa kokeilemaan konttorirotat!
[/quote]
Joka työssä on puolensa. Paljon on kyllä sietokyvydtä ja asenteesta kiinni
Meneehän se niinkinpäin, että vanhempi voi kenties haluta vallan kirjoittaa sinulle viestin, mutta kun ei ole opettajille lukutaitoa suotu. Nimimerkillä "turhaan kirjoitin".
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:40"]Siksi että wilma on järjestelmänä todella epäkäytännöllinen ja kankea. Siksi että 5 lasta= 5 eri wilmaa ja 5 eri tunnusta ja salasanaa. En muista niistä ainoatakaan ja lunttilaput on hukassa. Siksi että tärkeät asiat voi laittaa lapulla oppilaan mukana. Siksi että opettajakaan ei vaivaudu vastaamaan yhteydenottopyyntöihin ja unohtaa kasvotusten yhdessä sovitut palaverit. Siksei että em syistä ainakin minun asenteeni koko wilmaa kohtaan on hyvin negatiivinen.
Näin esimerkiksi.
[/quote]Ei ole päteviä syitä yksikään. Vanhemmat vastaavat alaikäisen lapsensa kasvatuksesta ja myös yhteistyössä koulun kanssa koulutusasioista. Meitä opettajia on aina korostettu olemaan yhteydessä kotiin ja huoltajiin pienissäkin asioissa. Te välinpitämättömät haistatatte paskat sille yhteistyölle johon kuuluu myös tiedottaminen asioista wilman kautta lapsen koulunkäyntiin liittyvissä asioissa. Vaikeutatte siis tahallanne tiedonkulkua kun pitää vielä paperilapuilla varmistaa.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 16:48"]
Wilma on kankea ja tylsä.
[/quote]
TylsÄ??! Sitä nyt miksikään viihdekeskukseksi ole tarkoitettukaan.
Jotenkin tuosta Wilmasta on mennyt maku muutaman opettajan takia, jotka kirjoittelevat tyhjänpäiväisiä huomioita lähes joka tunniltaan. Se että pystyy kirjoittamaan, ei tarkoita että pitäisi kirjoittaa. Itse Wilma on ihan ok, mutta muutama opettaja pitäisi laittaa jollekin kurssille, jolla opastettaisiin Wilman käyttöön.
Minä käytän wilmaa säännöllisesti. Nytkin se on tuossa auki kun poika tekee läksyjä. Läksyt ovat siis siellä kätevästi sekä kokeet. Meillä toimii todella hyvin, itse en halua sitä paperiroskaa, jotka tosin usein hukkuvat jo ennen kuin pääsevät kotiin asti.
Luen Wilman sillon ku muistan. Sinne tulee joku viesti ehkä kerran viikossa, enkä lue sitä välttämättä juuri sinä päivänä kun tulee. Saan kyllä sähköpostiin ilmotuksen wilma-viestistä, mutta luen sähköpostin yhtä usein kuin wilmankin. Jos opettaja ei osaa yhtään ennakoida viestien lähettämistä, niin ei ole minun vika ettei lapsella ole tarvittavia varusteita mukana maanantaina kun wilmaan on tullut asiasta viesti sunnuntaina n. klo 20. Asia on varmaan ollut tiedossa jo perjantaina jolloin siitä olisi voinut lapsiakin infota.
Työnteko ei ole kellään helppoa