Hitonmoiset lainat nuorena
Olin töissä aikoinaan ja otin autolainan 13000e. Nyt olen työttömänä, ikää 26-vuotta ja taustalla ylioppilastutkinto. Elän siis työttömyysrahalla.
*
Autolainasta jäljellä yli 11 000e ja tähän lisäksi vielä opintolaina 9000e.. tuntuu että elämä on ihan loppu enkä selviä tästä koskaan :(
Kommentit (28)
Onko 9000 euron laina lukion käymistä varten otettu? :o
Mihin helkkariin kukaan tarvitsee noin kallista autoa, etenkin jos se pitää ostaa lainarahalla! Eiköhän se autoliike lunasta autosi, pääset suurimmasta velasta eroon.
Mun auto makso alle tonnin. t. 21 v
Minä vastaavasti aloitin säästämisen ekasta tilistäni 14-vuotiaana ja opintolainaa en tarvinnut, kun sain käydä töissä ja autoa en tarvinnut. Poljin kesät talvet polkupyörällä lähes 40km päivässä. Kunto oli kova. 26v. oli kasassa puolet unelma talostani ja toisen puolen otin lainana ja 33 vuotiaana olin velaton ja pärjäsin työttömyys jaksosta huolimatta, kun olin suhteuttanut menot tuloihin vaikka tuloni laskisivat elämän "yllättävien" tilanteiden johdosta :)
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 15:35"]
Mihin helkkariin kukaan tarvitsee noin kallista autoa, etenkin jos se pitää ostaa lainarahalla! Eiköhän se autoliike lunasta autosi, pääset suurimmasta velasta eroon.
[/quote]
Oliko auto vielä kaiken lisäksi uusi? Jolloin arvo tipahti heti.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 15:34"]Joskus käy paskempi tuuri. Joskus tuurilla ei ole edes tekemistä asian kanssa... kai sä tiesit riskit kun lainaa otit?
[/quote]
Tiesin, toki tossa ei ole pelkästään autolaina kun siihen on ympätty samaan jotain lainoja siitä kun on pitänyt ostaa jotain isompaa ekaan asuntoon (sänky, tv jne..)
Mutta eikai tässä elämässä vois ottaa edes asuntolainaa jos aina pelkäis että mitä käy.
Tosin, nyt kun laskin että jos saisin töitä ja saisin laitettua 300e /kk tuohon lainaan niin eihän sen maksamiseen menisi kuin vähän yli 3v! :)
-ap
Älä huoli, selviät kyllä. Opintolainaahan voi ymmärtääkseni lyhentää aika hitaasti, ja siinä on pieni korko, joten sitä ei kannata murehtia. Voisitko esimerkiksi myydä auton niin että pääsisit loppuvelasta eroon? Koita ainakin välttää vippikierrettä, sillä se vie pohjalle nopeasti. Tsemppiä!
Miunulla on yllätys teille kuluttamaan tottuneelle sukupolvelle! Hyvän ajat eivät ole ikuisiksi ajoiksi ansaittua, sitä voi joutua tilanteeseen, jossa jokainen sentti pitääkin laskea!
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 15:37"][quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 15:35"]
[/quote]
[/quote]
Auto oli n. 7000e arvoinen. Ja ihan yksityiseltä ostettu jo joitakin vuosia sitten niin ei sitä kukaan lunasta.
*
Ja opintolaina otettu AMK-tutkintoa varten josta kasassa puolet. Sain käytyä koulua loppuvaiheessa hyvin vähän sairastumisen takia.
-ap
Jaxuhali! <3 Pahasti näyttää siltä, että emme voi saada kaikkea vaan joudumme tekemään selkeitä arvovalintoja! Jos ei ole varaa uuteen...hankitaan vanhaa, lainattua, jne...tai sitten vaan maksetaan niitä oppirahoja.
Otit autolainaa ja sait jopa 2000€ lyhennettyä ennen työttömyyttä? Tais olla irtisanomislappu jo kourassa kun autolainaa nostit?
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 15:40"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 15:37"][quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 15:35"] Mihin helkkariin kukaan tarvitsee noin kallista autoa, etenkin jos se pitää ostaa lainarahalla! Eiköhän se autoliike lunasta autosi, pääset suurimmasta velasta eroon. [/quote] Oliko auto vielä kaiken lisäksi uusi? Jolloin arvo tipahti heti. [/quote] Auto oli n. 7000e arvoinen. Ja ihan yksityiseltä ostettu jo joitakin vuosia sitten niin ei sitä kukaan lunasta. * Ja opintolaina otettu AMK-tutkintoa varten josta kasassa puolet. Sain käytyä koulua loppuvaiheessa hyvin vähän sairastumisen takia. -ap
[/quote]
Masennuit?!
No voisitko käydä koulun loppuun? Eipä tuo nyt niin valtava velka ole että kannattaisi yöunensa menettää.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 15:37"]Älä huoli, selviät kyllä. Opintolainaahan voi ymmärtääkseni lyhentää aika hitaasti, ja siinä on pieni korko, joten sitä ei kannata murehtia. Voisitko esimerkiksi myydä auton niin että pääsisit loppuvelasta eroon? Koita ainakin välttää vippikierrettä, sillä se vie pohjalle nopeasti. Tsemppiä!
[/quote]
Kiitos! Auto ei ole enää niin arvokas mutta saa sillä varmaan muutaman tuhannen lainasta pois. Olin aikeissa myydä sen jo katsastuksen jälkeen mutta nyt siihen on tullut paljon vikoja. Oli ennen katsastustakin mutta nyt tullut uusia. Ja jos myyn sen "viallisena" niin en saa rahaa siitä niin paljon kuin voisi saada.
Ja vippeihin en ole sortunut, enkä sorru :)
-ap
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 15:40"][quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 15:37"][quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 15:35"]
[/quote]
[/quote]
Auto oli n. 7000e arvoinen. Ja ihan yksityiseltä ostettu jo joitakin vuosia sitten niin ei sitä kukaan lunasta.
*
Ja opintolaina otettu AMK-tutkintoa varten josta kasassa puolet. Sain käytyä koulua loppuvaiheessa hyvin vähän sairastumisen takia.
-ap
[/quote]
Kyllähän sen varmasti joku silti ostaisi jos laina tuntuu ylitsepääsemättömältä. Kyllä siitä varmasti tonneja vielä saisi. Tietysti itse tiedät parhaiten tulojesi ja menojesi suhteen, joten en tahdo liikaa opastaa. Se vain tuli helpohkona lainan pienentämiskeinona mieleen.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 15:43"][quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 15:40"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 15:37"][quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 15:35"] Mihin helkkariin kukaan tarvitsee noin kallista autoa, etenkin jos se pitää ostaa lainarahalla! Eiköhän se autoliike lunasta autosi, pääset suurimmasta velasta eroon. [/quote] Oliko auto vielä kaiken lisäksi uusi? Jolloin arvo tipahti heti. [/quote] Auto oli n. 7000e arvoinen. Ja ihan yksityiseltä ostettu jo joitakin vuosia sitten niin ei sitä kukaan lunasta. * Ja opintolaina otettu AMK-tutkintoa varten josta kasassa puolet. Sain käytyä koulua loppuvaiheessa hyvin vähän sairastumisen takia. -ap
[/quote]
Masennuit?!
[/quote]
En ole koskaan ollut virallisesti masentunut vaikka ahdistaakin monet asiat.
-ap
Mulla oli 17 000 e opintolainaa, ei se mua ahdista edelleenkään. Takaisinmaksu alkoi muutama vuosi sitten ja olen saanut sitä ihan hyvin lyhennettyä. Eikä ole tarvinut karsia menoista sen kummemmin. Yritä saada työpaikka, kyllä ne lainat siitä pikkuhiljaa lyhenee...tsemppiä! :)
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 15:37"]
Älä huoli, selviät kyllä. Opintolainaahan voi ymmärtääkseni lyhentää aika hitaasti, ja siinä on pieni korko, joten sitä ei kannata murehtia. Voisitko esimerkiksi myydä auton niin että pääsisit loppuvelasta eroon? Koita ainakin välttää vippikierrettä, sillä se vie pohjalle nopeasti. Tsemppiä!
[/quote]
Tämäkin on monelle auton lainalla ostavalle yllätys, että auton arvo ei auttamatta kata sitä loppuvelkaa. Laina on vaan jotenkin mieletty niin luonnollinen osaksi elämää, että sitä ei oikein osata ajatella, että se pitää myös maksaa vaikka ne tulot laskevat.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 15:47"]Mulla oli 17 000 e opintolainaa, ei se mua ahdista edelleenkään. Takaisinmaksu alkoi muutama vuosi sitten ja olen saanut sitä ihan hyvin lyhennettyä. Eikä ole tarvinut karsia menoista sen kummemmin. Yritä saada työpaikka, kyllä ne lainat siitä pikkuhiljaa lyhenee...tsemppiä! :)
[/quote]
Voiko noin paljon olla opintolainaa? Oon luullut että joku 10 000e on maksimi?
Joskus käy paskempi tuuri. Joskus tuurilla ei ole edes tekemistä asian kanssa... kai sä tiesit riskit kun lainaa otit?