Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko olla asperger, jos osaa lukea ihmisiä todella hyvin?

Vierailija
10.12.2021 |

Yleensä aspergeriin yhdistetään heikko ihmisten lukutaito. Veljelläni on vahvasti yleisimmät aspergerin oireet, mutta hän on todella taitava lukemaan ihmisiä oikein. Hän tuntuu tunnistavan heti, jos ihminen on epärehellinen tunteistaan ja muutenkin. Hän varoitti ex-miehestäni sanoen, että hän on vihainen ihminen. Suhteemme oli alkuvaiheessa, eikä exäni ollut käyttäynyt mitenkään uhkaavasti. Exäni oli sosiaalinen ja yleisesti todella pidetty, mutta veljeni ei tykännyt hänestä pätkääkään. Alle vuoden jälkeen exäni muuttui ja hänestä tuli väkivaltainen. Pääsin suhteesta eroon, enkä ajatellut veljeni varoitusta ennen kuin vasta myöhemmin, kun näin tätimme, joka on aina kaikkien silmissä ollut maailman onnellisin ja iloisin ihminen, mutta veljeni mielestä hirveän surullinen. Tätimme ei koskaan näyttänyt ulospäin mitään masennukseen viittavaa, mutta hän paljasti viime viikolla olleensa jo vuosia masentunut. Voisi ajatella, että kyseessä olisi odota ja näet tilanne, mutta näitä esimerkkejä olisi paljon.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia aspergereista? Raakaa rehellisyyttä ja suoruutta pidetään yleisesti sosiaalisten taitojen puutteena, mutta olisiko ne kuitenkin niitä oikeita taitoja?

Kommentit (154)

Vierailija
141/154 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahinta väkivaltaterapiaa jota yhä vieläkin Suomessa(kin) Aspergeriin käytetään, on ns ABA-tekniikka. Sekä tämän toteuttajat että vanhemmat jotka lapsensa tällaiselle henkiselle väkivallalle altistavat, tarvitsevat itse lobotomiaa - ja nopeaan tahtiin. Toivon todellakin, että nämä yhä holokaustin hengessä ihmisiä henkisesti kiduttavat puoskarit ja yritykset joutuvat tulevaisuudessa vastaamaan tekosistaan. Kuvottavaa. Sairasta.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/04/15/apua-autismiin

ABA on todettu traumatisoivaksi. Silti esimerkiksi suomalaiset yksityiset neuropsykiatriakeskukset puoskaroivat sillä aspergereita.

Eheytyshoitajat - holokaustin jatkajat:

Vierailija
142/154 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on semmoista, että sä näet ihmisestä heti, mitä tulee tapahtumaan. Sä aistit sen, mitä tulee tapahtumaan aina. Harva ihminen on todella puhdas jollakin hienolla tavalla. Se "breaking point" tulee aina, missä ihmisen ominaisuudet on käyty läpi. Ihmisen voi lukea hyvin nopeasti alusta loppuun. Sä näet sielun. Miehiin on helppo porautua sellaisella tietyllä tavalla, mikä herättää niissä "metsästysvaiston". Se on sellaista telepatiaa. Ihan kuin koiralaumassa. Ei katsekontaktia, ei puhetta, ei kosketusta. Siksi en koskaan solmi ystävyyssuhteita, koska ei ole mitään syytä olla saman ihmisen seurassa kauan. En myöskään ole ihmisistä kiinnostunut enkä tunne heitä kohtaan mitään. Olen hyvin ahdistunut, jos minua yritetään "pidätellä". Ymmärrän, että minulle ollaan kilttejä ja ystävällisiä, mutta tahdon vain olla yksin.

Pidän tästä kommentista, koska pukee sanoiksi jotain sellaista mitä olen elämästä myös todennut. Johtopäätökseni ovat olleet kuitenkin erit.

Nuorena sitä helposti kuvittelee olevansa nobel-palkittua kamaa tai vähintään Tammen kultaista kirjastoa. Elämä opettaa, että monella osa-alueella Aku Ankan taskukirja kuvaa paremmin omaakin tasoa.

Minulle elämän "haaste" on ollut luopua nobelien seuran ja (ehkä hyväksynnänkin) hakemisesta ja yrittää viihtyä meidän pokkareiden ja lukuromaanien kesken tämä ohi menevä tietoisuuden jakso, mahdollisimman mukavasti tai ainakin turhaa kärsimystä vältellen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/154 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ole mitään tunteiden lukua; hän vain tunnistaa ihmiset rooliensa takaa. Minulla on Asperger, ja pidän koko maailmaa naurettavana roolileikkinä. Viimeisin terapiani meni pilalle, koska terapeutti sanoi minulle _pitävänsä_ rooleista elämässään. Minulle se tarkoittaa samaa kuin valehteleminen, meni luotto sekä kiinnostus työskentelyyn. Teatteri ei kiinnosta.

Pylväspyhimyksen tai erakkomunkin ura sopii sitten parhaiten. Älykkäänä ymmärtänet, ettei tämä ole kettuilua. Sosiaalisen teatterin hyväksyminen on ainoa strategia selvitä elämästä ilman draamaa 24/7. Enimmäkseen tuon teatterin tarkoitus on, että kaikki hyötyvät, harvemmin se on pelkästään oman edun hakemista.

Vierailija
144/154 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten kanssa tulen toimeen, mutta vaistoan kyllä että minua pidetään outona. Sen lisäksi olin aina se, johon sadistinen kanssakulkija purkaa paskat fiiliksensä huonon päivän sattuessa. Ehkä ihmiset aistivat erilaisuuden, kuin haaskan; tuohon kun suuntaa kaiken tämän demonisen varjoni niin tulee mahdollisimman paljon vahinkoa! Ihmisyys on loppujen lopuksi aika kuvottavaa.

Tätä on tutkittukin. Ihmiset huomaavat autismin silmänräpäyksessä ja alkavat suhtautua kielteisesti ja kartella.

(leikkasin loppuosan)

Ehkä autistista "huokuu" uhkaa. On kuin sosiaalinen käsikranaatti ilman sokkaa. Voi laukaista kipeän totuuden toisesta tms. Siis tälläisen tilanteen uhka tai enemmän fantasia siitä. Ei välttämättä, että olisi yleistä tai koettua.

Vierailija
145/154 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi miten asperger todetaan,niin poikani kohdalla hän ensin kävi psykologin tutkimuksissa ja nyt seuraavaksi odotetaan kutsua neuropsykiatrialle. Psykologin tutkimukset viittasi vahvasti aspergerin suuntaan. Tuolta neuropsykiatrialta sitten yritetään saada virallinen diagnoosi. Poika pääsisi sitten kuntoutuksen piiriin,kun saisi sen virallisen dg:n :)

Kouluterveyden huollon kautta lähti alunperin prosessi liikkeelle.

Vierailija
146/154 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahinta väkivaltaterapiaa jota yhä vieläkin Suomessa(kin) Aspergeriin käytetään, on ns ABA-tekniikka. Sekä tämän toteuttajat että vanhemmat jotka lapsensa tällaiselle henkiselle väkivallalle altistavat, tarvitsevat itse lobotomiaa - ja nopeaan tahtiin. Toivon todellakin, että nämä yhä holokaustin hengessä ihmisiä henkisesti kiduttavat puoskarit ja yritykset joutuvat tulevaisuudessa vastaamaan tekosistaan. Kuvottavaa. Sairasta.

ABA on todettu traumatisoivaksi. Silti esimerkiksi suomalaiset yksityiset neuropsykiatriakeskukset puoskaroivat sillä aspergereita.

Vihdoinkin tähän tartutaan! Ja kuinka oikeassa olitkaan!

https://yle.fi/uutiset/3-12464209?utm_source=social-media-share&utm_med…

Samaa kauheaa paskaa ABA:n kanssa. Aivan samaa eheytystä kuin homoseksuaaleille aikoinaan!

Vierailija
147/154 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa kauheaa paskaa ABA:n kanssa. Aivan samaa eheytystä kuin homoseksuaaleille aikoinaan!

ABA on eugeniikkaa.

Vierailija
148/154 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtavaa Yle! Kerrankin joku heikompien puolella! Jopa vanhemmat alistavat ja sortavat autistilapsiaan, ns hoidoista puhumattakaan! Alas eugensitit!

Vierailija
149/154 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen diagnosoitu Aspergeri. Tietysti olen ollut kiusattuna koko elämän. Oli se sitten päiväkoti tai työpaikka.

Kuitenkin pystyn aistimaan ympäristöä. Se aistimus ei tapahdu silmin vaan eräänlaisena sähköisenä tunteena. Sen jopa kuulee sellaisena "ininänä-surinana". Uhkaava tunne on erilainen kuin miellyttävä.

Tunne on kyllä ollut ihan oikeassa. Jos henkilö on uhkaava, ennen pitkää se on osoittautunut sellaiseksi.

Käänteisesti. On muutamia henkilöitä elämän aikana, joilla tunne onkin ollut täysin erilainen. Se on kuin magneetti. Jokin vain vetää kohti kyseistä henkilöä. Näistä hyvin harvoista ihmisistä on tullut elinikäisiä ystäviä.

Ihmettelin pitkään, miten jonkin henkilön voi tunnistaa kuin sähköiskun saisi. Salamannopeasti. Mietin, mikä on se yhdistävä tekijä noilla kivoilla ihmisillä vrt pahat ihmiset. Samoin mietin, että onko asia myös käänteinen. Niin sanotulla normaali-ihmisellä alkaa minut nähdessään jonkin lainen luotaantyöntävä kiusaamisvietti. Myös salamannopeasti.

Se on minua aina vaivannut, miten se kiusaaminen on alkanut niin nopeasti.

Suurin outous on, kuinka paljon niitä "pahoja ihmisiä" on. Yleisesti ottaen lähes kaikki tahot joiden olisi pitänyt jossain asiassa auttaa on ihan yhtä hirveitä kuin kiusaajatkin. Se vain on verhottu eri tavalla. Tähän kuitenkin on vuosikymmenien aikana tottunut. Oletus lähtökohta on jo, että on jokin ketunhäntä kainalossa. Se vain pitää löytää.

Vierailija
150/154 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen diagnosoitu Aspergeri. Tietysti olen ollut kiusattuna koko elämän. Oli se sitten päiväkoti tai työpaikka.

Kuitenkin pystyn aistimaan ympäristöä. Se aistimus ei tapahdu silmin vaan eräänlaisena sähköisenä tunteena. Sen jopa kuulee sellaisena "ininänä-surinana". Uhkaava tunne on erilainen kuin miellyttävä.

Tunne on kyllä ollut ihan oikeassa. Jos henkilö on uhkaava, ennen pitkää se on osoittautunut sellaiseksi.

Käänteisesti. On muutamia henkilöitä elämän aikana, joilla tunne onkin ollut täysin erilainen. Se on kuin magneetti. Jokin vain vetää kohti kyseistä henkilöä. Näistä hyvin harvoista ihmisistä on tullut elinikäisiä ystäviä.

Ihmettelin pitkään, miten jonkin henkilön voi tunnistaa kuin sähköiskun saisi. Salamannopeasti. Mietin, mikä on se yhdistävä tekijä noilla kivoilla ihmisillä vrt pahat ihmiset. Samoin mietin, että onko asia myös käänteinen. Niin sanotulla normaali-ihmisellä alkaa minut nähdessään jonkin lainen luotaantyöntävä kiusaamisvietti. Myös salamannopeasti.

Se on minua aina vaivannut, miten se kiusaaminen on alkanut niin nopeasti.

Suurin outous on, kuinka paljon niitä "pahoja ihmisiä" on. Yleisesti ottaen lähes kaikki tahot joiden olisi pitänyt jossain asiassa auttaa on ihan yhtä hirveitä kuin kiusaajatkin. Se vain on verhottu eri tavalla. Tähän kuitenkin on vuosikymmenien aikana tottunut. Oletus lähtökohta on jo, että on jokin ketunhäntä kainalossa. Se vain pitää löytää.

Kyllä - voin samaistua! Ketunhäntä löytyy valitettavasti lähes aina. Minä myös laukaisen ihmisissä tarpeen kiusata sadistisesti. Olen aivan totaalisen traumatisoitunut siitä.

Vierailija
151/154 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tiedän terveydenhuollon ammattilaisen, jolla asperger-lapsi. Muistan ikuisesti hänen mairean hymynsä, kun selitti, että nykyisin hänen lapsellaan ei voisi enää aspergeria diagnosoida eivätkä kriteerit täyttyisi. Meni kylmät väreet. Kuinka vähän ihmistä olikaan itsenään rakastettu.

Ehkä elämä on helpottunut? Siitä hymy?

Vierailija
152/154 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aspien sosiaalinen "vamma" on maskien läpi näkeminen ja niiden käyttämättömyys. Heidän rehellisyys ja oikeudenmukaisuus ainakin vahvistavat tätä ideaa. Voiko olla, että aspit eivät vain jaksa ylimääräisiä roolileikkejä ja sen takia joutuvat helposti yhteiskunnan ulkopuolelle?

Vai niin. :D

No mites heidän yleinen sopeutumattomuutensa ja jäykkä käytös ja joustamaton toimintatapa? Onko vain aitoutta ja rehellisyyttä ja sitä on toisten vain ymmärrettävä ja myötäiltävä? Kyllä se on se sosiaalinen vamma.

Vierailija
153/154 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjuun kirjoittaa nyt joku asperger joka ei ymmärrä roolin käsitettä, olettaa sen tarkoittavan samaa kuin mitä näyttelijät tekevät työkseen, teeskentelyä ja ulkoaopittua toistamista ja on sitten päätellyt että sen roolin takana on toisenlainen persoona josta voi nähdä häivähdyksiä roolisuorituksen läpi, mutta näin ei elämän muiden roolien kanssa, on niissäkin toki opittua, vaikkapa äidin tai ystävän roolissa, ei me ilman roolia olla koskaan, jossakin työtehtävässä paljonkin, mutta silti tietoista oman persoonallisuuden avulla suorittamista.

Aspergerilla ei ole erityistä empatiakykyä jotta voisi samastua johonkin toiseen henkilöön ja sillätavoin ymmärtää toisen ihmisen syvempää olemusta, eikä siten voi olla kykyä nähdä roolien taakse, sen tyyppistä saattaa olla erityisherkillä. 

Kun puhut, että aspergerilla ei ole empatiakykyä, niin se kertoo vain pienestä osasta Aspergeja. Mennään ns autismin kirjon ääripäähän. Autistinen, jonka kaikenlainen kommunikointi on rajoittunutta.

Tunnen tosi monta assia ja heillä on normaali empatiakyky. Voi olla jopa tavallista herkempi ja aistivat hyvin toisesta ihmisestä mikä hän on. Olimme aikoinaan sopeutumisvalmennuskurssilla ja siellä toiset vanhemmat kertoivat myös kuinka herkästi as-lapsi vaistoaa asioita ja toista ihmistä. Lukee toisesta millainen tämä oikeasti on ja tuntee empatiaa. Monet assit ovat erittäin eläinrakkaita ja tuntevat empatiaa eläimiä kohtaan. Ns kettutytöt on kerrottu olevan aaseja ja monet muutkin oikeutta elämille kannattavat ihmiset.

Tuossahan nuo sosiaalisen vuorovaikutuksen kriteerit ovat

Laadullisia puutteita sosiaalisessa vuorovaikutuksessa vähintään kahdella seuraavista tavoista:

1. Merkittäviä puutteita useiden ei-kielellisten ilmaisujen käytössä, kuten silmiin katsominen, kasvojen ilmeet, vartalon liikkeet ja eleet, joilla säädellään sosiaalista vuorovaikutusta

2. Epäonnistuminen kehitystasoa vastaavien ihmissuhteiden luomisessa

3. Kyvyttömyys spontaaniin pyrkimykseen jakaa iloa, kiinnostusta tai saavutuksia toisen ihmisen kanssa

4. Sosiaalisen tai emotionaalisen vastavuoroisuuden puuttuminen

Yllä mainitsemasi perusteella olen viimeisimmät 4 vuotta kohdannut asseja. Ainakin pyrkimys vältellä katsetkontaktia kanssani, kestävien sosiaalisten suhteiden luomisen tärkeyttä on vähätelty. Painostettu keskittymään lemmikkiin sekä tahtoa yhteistyöhön ja saavutusten juhlistamiseen toisten kanssa on vähätelty. Samoin sosiaalinen ja tunnetason vastavuoroisuus on leikattu pois ja yritetty antaa ymmärtää, että moisen haikaileminen on lapsellista ja itsekästä. Eli nentti, jota yritetään kohdella assina.

Vierailija
154/154 |
30.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset