Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

BED:sta kärsivät..Millä selviätte ahmimista seuraavasta päivästä :/

Vierailija
17.03.2015 |

Tekis mieli olla vaan syömättä :/

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 14:23"][quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 14:12"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 12:27"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 12:22"]

Hei! Suosittelisin tekemään itsellenne erittäin säännölliset ruokailuajat, noin kolmen tunnin välein ruokailut. Ruisleipää, oikeaa lämmintä kotiruokaa, ei mitään light-tuotteita. Sitten päivään muutakin ohjelmaa ja liikunta on tärkeää joka päivälle. Tärkeää on tunnistaa tilanteet, milloin ahmiminen on alkamassa ja keksiä jotain korviketoimintaa siihen. Luulen, että tämä ongelma tosiaan johtuu laihdutusyrityksistä ja elimistö ns.huutaa ruokaa sisäänsä ja lopulta tapahtuu todellinen repsahtaminen, light ja muut liian kevyet hötöt vain pahentavat ongelmaa..

[/quote]

Nuo voivat auttaa, jos kyseessä ei ole varsinainen ahmimishäiriö, vaan tilapäinen ahmimiskäytös joka on alkanut esim. rajun dieetin aikana koetusta ihan fysiologisesta nälästä. Silloin se ettei päästä nälkää tulemaan voi hyvinkin auttaa ettei  ahmi.

Mutta me oikeat ahmimishäiriöiset ei hyödytä kyllä tuollaisista kauheasti, valitettavasti. Se ahmiminen kun tosiaan voi iskeä vaikka olisi vatsa täynnä terveellistä ruokaa eikä nälkää tai laihdutusyrityksiä lähimaillakaan. Kun usein syyt ahmimiseen on kuten täällä kuvatut: itseinho, halu rangaista itseä, tarve kokea pahasta olosta tulevia äärikokemuksia tyhjyydentunteen poistamiseksi, niin ei niihin kyllä säännöllinen ateriarytmi auta.

[/quote]

Miten BEDistä kärsivän sitten mielestäsi tulisi ihannetapauksessa syödä? Hyvillä mielin epäsäännöllisesti sekä vain niitä omia herkkuruokia, kun mikään ei kuitenkaan auta? Kyllä nimenomaan säännöllinen ruokavalio ja proteiinipitoinen kunnon ruoka ovat niitä "lääkkeitä" BEDiin. Eri asia on toki se, etteivät ne välttämättä muuta tilannetta, ainakaan kovin nopeasti, koska BEDissä ei tosiaankaan ole kyse siitä, etteikö esim. teoriassa tietäisi miten pitäisi syödä. Mutta parasta olisi kuitenkin, jos ruokavalion pohja olisi hyvä, se avittaa paranemista kun fyysinen olo on parempi.

Itse olen sairastanut BEDiä n. 10 vuotta josta viimeiset 2½ vuotta rajusti. Mikä tarkoittaa sitä, että normaalisyömisen kaudet eivät ole kovinkaan pitkiä, vaan ahmiminen kuuluu jokaiseen päivään, vaikka ahminnan lisäksi syön päivän aikana myös normaaleita aterioita. Kaikkein paras olo on fyysisesti silloin, kun kykenen noudattamaan normaalirytmiä ja välttämään ahmintoja. Kropalla on selkeästi muutaman päivän "ylimenokausi", jolloin se totuttautuu normaaliruokavalioon, jonka jälkeen olo on hyvä. Mutta valitettavasti en henkisistä syistä johtuen ole kyennyt pitämään pitkiä normaalikausia. Itselleni on selkeästi vaikeaa myös syödä normaaliruokavaliolla tarpeeksi, eli normaaliruokavaliolla haluaisin jättää herkut ja "turhat" syömiset pois, joka sitten johtaa siihen että luisun täysin kontrollittomaan syömiseen.

Miten sitten selviää ahmimista seuraavasta päivästä... Minusta paras neuvo ehdottomasti on syödä _runsaasti_ normaalia ruokaa. Esim. kaksi lämmintä ruokaa ja päälle puuroa/rahkaa tms. Mikä on tietenkin päinvastoin mitä ahmimishäiriöinen haluaisi tehdä, lisäksi ahmimisen jälkeinen nälkä tuntuu siltä kuin pitäisi saada jotain pientä sokerista, ei mitään oikeaa ruokaa. Mutta jos normaalisyömistä jaksaa jatkaa muutamankin päivän, nälän laatukin muuttuu.

[/quote]

Riippuu varmaan henkilöstä millainen syöminen toimii parhaiten. Itselläni toimii parhaiten yleisimpien ohjeiden vastainen tapa eli että syön vain 3 kertaa päivässä ilman välipaloja. Jotenkin kun kehon saa menemään varastorasvojen polttotilaan aterioiden välillä, ei tule syömishimoja, paitsi toki silloin jos henkisistä syistä ahmimiskohtaus ottaa vallan. 

Itselläni tosiaan voi mennä kuukausia, jopa vuosi, ilman ahmimista. Sitten voi tulla esim. stressiä töissä tai yleinen vitutus ja ahmin muutaman päivän tai muutaman viikon. Tämä on huomattava parannus nuoruuden tilanteeseen jolloin ahmin tai nutrasin/paastosin jatkuvasti. Nyt sentään suurimman osan aikaa syön normaalisti ja välillä vaan lankeilen ahmimisiin, mutta nin harvoin ettei sillä ole merkittäviä paino- tai terveysvaikutuksia enää. 

Nuo oli minustakin hyviä huomioita mitkä koskevat ahmintaa seuraavia päiviä. Helposti silloin tosiaan näläntunne on ihan sekaisin, ja tekee mieli pelkästään makeaa ja kaikkea roskaa. Terveellisen ruoan syöminen ei jotenkin tyydytä eikä vie nälkää, ei vaikka sitä söisi miten paljon. Täytyy vaan sinnitellä muutama päivä niin kyllä se siitä taas.
[/quote]

Vie se, kun syöt maltilla pitkään ja hartaasti. Tai vaihtoehtoisesti tarpeeksi ison annoksen.

Vierailija
42/68 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut anoreksia, bulimia ja näistä "paranemisen" jälkeen BED-oireilua. Ahmin ihan järkyttävät määrät safkaa, eikä siihen auttanut kyllä mitkään säännölliset syömiset. Sitä söi vaikka voita purkista jos ei muuta ollut! Itse en oikein enää muista, miten pääsin pahimmasta eroon. Usein tein tosin niin, että menin PITKÄÄN suihkuun kotona. Heti kun tuntui, että ei voi vastustaa ahmista niin pakottauduin suihkuun. Keskitin siellä sitten ajatukseni sheivaamiseen, shampoon levittämiseen, kasvonaamioon jne. Yleensä se ahmimishimo lähti siellä kun sai konkreettisesti jotain muuta tekemistä hetkeksi, tavallaan "unohti" sen ruuan.. Ylipäänsä ajatusten pakottaminen muualle kuin ruokaan auttaa, mut hankalahan se on toteuttaa :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla kans auttaa,että syö sen kolme max.neljä kertaa päivässä.mutta pointti,että ei se kato aikaa ja paikkaa ,kun kohtaus iskee :) siitä alunperin sairastuin ,kun aloin kellon tarkkuudella syömään koska pakko koska virallisterveellinen lässyn lää. -ap

Vierailija
44/68 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo beddi jotain englantia?

Vierailija
45/68 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 09:16"]

[/quote]

Ilmeisesti ei ole, kun heti tuli alapeukku. Onko se sitten ruotsia?

Vierailija
46/68 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 09:20"][quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 09:16"]

[/quote]

Ilmeisesti ei ole, kun heti tuli alapeukku. Onko se sitten ruotsia?
[/quote]
Yleisesti käytetty lyhennys sanoista Binge Eating Disorder. Google auttaa...

Vierailija
47/68 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 09:21"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 09:20"][quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 09:16"] Onko tuo beddi jotain englantia? [/quote] Ilmeisesti ei ole, kun heti tuli alapeukku. Onko se sitten ruotsia? [/quote] Yleisesti käytetty lyhennys sanoista Binge Eating Disorder. Google auttaa...

[/quote]

En ole kuullut kenenkään käyttävän tuollaista ilmaisua. Sinäkään et sitä kuitenkaan välittänyt kertoa suomeksi. Kuulostaako se paremmalta vieraalla kielellä vai miksi suomea kartat?

Vierailija
48/68 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hankalaa. Tärkeintä on olla ostamatta mitään herkkuunkaan viittaavaa. Osta paljon salaattia, hedelmiä ja vihanneksia. Mulla auttaa myös hyvänmakuinen salaatinkastike. Syö usein.
Itsensä hyvällä tuulella pitäminen auttaa myös ja se, että on tekemistä. Ajatukset pitää saada jotenkin siitä ruuasta eroon.
Mä painin just saman ongelman kanssa. Läskiraja rikkoutunut ja se kammoksuttaa mua tosi paljon. Olis niin helppoa vaihtaa syömättömyyteen, mutta silloin häviää lihaksetkin. Mä olen just alkanut saamaan peppuun pyöreyttä ja jos nyt olen syömättä, niin kuntoilu kärsii ja paikat alkaa entistä enemmän roikkua.

Vierailija
49/68 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt taistelen juuri ahmimishimoa vastaan.
Minä selviän päivästä ahmimalla lisää.
Vielä kehtaan näyttäytyä juuri ja juuri ihmisten ilmoilla mutta kohta linnoittaudun kotiin loppuelämäksi!
Lääkkeistä ei juuri apua ole ollut.
Taidan mennä keittämään ison lautasellisen puuroa veteen ja syön sen ja saman teen parintunnin välein josko se auttais tän päivän yli..

Vierailija
50/68 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bed on paljon lyhyempi kuin syömishäiriö ja bed samasta tietää suurinpiirtein minkälainen syömishäiriö on kyseessä. Pelkkä syömishäiriö voi olla anoreksiaa, bulimiaa, ortorexiaa jne.

Ohis

Vierailija
51/68 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kyllä ruoka oo käynyt mielen vieressäkään ainakaan vielä..oli tosi pitkä hyvä kausi ja nyt taas..en edes muistanu miten kauheeta tää on :/ oksettaa vaan .. -ap

Vierailija
52/68 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

BED on virallinen ja helpompi kuin epätyypillinen syömishäiriö.+ jos sanan tunnistaa niin tietää varmasti kyseessä olevasta taudista.en nyt kaipaa ketään vittuilijoita ja arvailijoita tänne..jos joku sana jänskää niin kvg

Vierailija
53/68 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tuollainen olotila aiheutuu? Huono lapsuus (varmaan)?

Vierailija
54/68 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 Jatkaa..
Minua auttaisi se jos ei tarvitsisi syödä enää ikinä, vatsa pysyisi kylläisenä itsestään.
Eihän alkoholistikaan pääse eroon alkoholista juomalla sitä päivittäin!
Tää on kyllä niin hirvee riippuvuus voitettavaksi kun ilman ruokaa ei vaan voi olla.

Vierailija
55/68 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jää yleensä ahmiminen päälle moneksi päiväksi. Jos yritän olla kevyesti seuraavan päivän, niin tulee todella heikottava ja huono olo, ja herkkuja himottaa koko ajan. Joten yleensä repsahdan taas ahmimaan viimeistään illalla. 

Mulle kävi kuukauden ahmimattoman kauden jälkeen taas perjantaina vanhanaikaisesti. Otin illanvietossa vähän suklaata ja lasin viiniä, ja siitä repesi ahmimishelvetti. Söin määriä joita ahmimishäiriöstä kärsimätön pitäisi täysin käsittämättömänä. Ahmiessani ahdistuin ja join alkoholia ahdistukseen lääkkeeksi vielä päälle. Seuraavana päivänä oli ahmimismorkkis + darra. Päätin että nyt en perkele syö mitään, että kuittaan pois vähän kaloreita joita olin ahminut. Mutta heikotus iski, ja sorruin tilaamaan pizzan ja colan. Sitten päälle paketti keksejä, litra jäätelöä, pussillinen sämpylöitä, kuivaa makaronia... Yli 5000 kcal päivä taas. Sunnuntai meni vähän paremmin, mutta eilen taas sorruin syömään "moskaa" kun heikotti ja nälätti. Koskahan saisi poikki taas tämän ahminnan :(

Vierailija
56/68 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas on ollut sen luokan mättökausi takana, että oksan pois. Ikinä ennen ei ole ollut noin pahaa.
Tekee todella tiukkaa olla paastoamatta. Tiedän, että saan tiputettua n. 10 kiloa kuukaudessa ja nyt joudun hinkkaamaan hitaasti kiloja alas.
Se hitaus näkyy kuitenkin vartalossa, paikat kiinteytyvät samalla ja tietysti energiaa on ihan eri lailla. Paastossahan se liikunta on vain himmailua, kun ei jaksa liikkua kunnolla.
Kyllä me pystytään tähän! Mulla odottaa jääkaapissa salaattia, jota syön kun tulee nälkä. Illalla kuntosalille.
Onko sulla jotain suunnitelmia? Siis muutakin kuin se puuro. ;-)

Vierailija
57/68 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 09:36"]7 Jatkaa..
Minua auttaisi se jos ei tarvitsisi syödä enää ikinä, vatsa pysyisi kylläisenä itsestään.
Eihän alkoholistikaan pääse eroon alkoholista juomalla sitä päivittäin!
Tää on kyllä niin hirvee riippuvuus voitettavaksi kun ilman ruokaa ei vaan voi olla.
[/quote]

Tämä on niin totta!!!

Vierailija
58/68 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 09:36"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 09:30"]

Bed on paljon lyhyempi kuin syömishäiriö ja bed samasta tietää suurinpiirtein minkälainen syömishäiriö on kyseessä. Pelkkä syömishäiriö voi olla anoreksiaa, bulimiaa, ortorexiaa jne. Ohis

[/quote]

Käytätkö yleisemminkin vieraskielisiä termejä, jos ne ovat lyhyempiä kuin suomenkieliset? Mahtaa olla vaikeaa seurata mitä puhut.

[/quote]

mites ite sanot esim.AIDS suomeks? oot aika idiootti :/ siellä on hyvä ilma niin kipitä vaikka hiekkalaatikolle leikkimään,kun tää keskustelu ei nyt sulle kuulu <3

Vierailija
59/68 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 09:36"]

Mistä tuollainen olotila aiheutuu? Huono lapsuus (varmaan)?

[/quote]

Ei mulla ainakaan ollut huono lapsuus. Minulla myös alkoi ahmimishäiriö vasta 37-vuotiaana, ja sen laukaisi laihdutusyritys. Oli tullut iän myötä kiloja parikymmentä lisää nuoruudenpainon päälle ja päätin että nyt lähtee. Vedin tiukan VLCD-kuurin, ja kilot lähti, mutta jotain muutakin tapahtui: kuurin loputtua tuli ahmimishimot joita en pystynyt hillitsemään. Olin "kohtauksen" saadessani kuin ulkopuolinen katselija omalle ahmimiselleni, enkä voinut sille mitään. Tässä sitä on nyt ahmittu viitisen vuotta ja paino on noussut vielä parikymmentä kiloa sen alkuperäisen paino-ongelman päälle ahmimishäiriön seurauksena :(

t. 14

Vierailija
60/68 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunhan tää pahaolo tästä hellittää niin haen kaupasta greippejä..niitä tekee nyt mieli.tuntuu ettei muuta sais alas jos niitäkään..jospa tää nyt olis vaan yks päivä eikä jäis päälle taas viikoks kun nyt menny niin hyvin tää vuos jo..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä