Miten auttaa ja rohkaista hyvin herkkää lasta? Kyse kohta 6-v lapsesta.
Aloittanut juuri eskarin ja tänään lapsi kertoi, kun hieman kyselin (arvasin että jotain oli tapahtunut), että hän oli joutunut leikkimään yksin kun muut tytöt eivät olleet ottaneet leikkiin mukaan. Melkein itki mutta yritti peittää pahaa mieltään minulta :o/
Tuli heti itselle hirveän paha mieli. Ymmärrän lasta hyvin sillä itse olen ollut/olen myöskin todella herkkä ja lapsena olin myös vetäytyvä ja arka. Minua ei kukaan yrittänytkään rohkaista eikä auttaa yli peloista, olen näin aikuisenakin vielä äärimmäisen arka mutta osaan jo jotenkin hallita pelkojani ym. Vaikka vaikeaa onkin.
Mutta, en haluaisi lapseni kokevan samaa!! Kuinka osaisin oikein tukea ja auttaa/lohduttaa lasta tällaisissa tilanteissa, ja rohkaista leikkeihin mukaan? Opettaja kertoikin, että oli ollut tyttöjen kesken jo pientä nahinaa mutten arvannutkaan että oli omasta lapsestani kyse. :o(
Kerro eskarin opelle tilanteesta. Hän voi järjestää leikkituokioita, joissa kaikki saavat osallistua. Kehu kotona, kun lapsi on onnistunut vaikeassa tilanteessa. Voisiko tutustumistilanteita harjoitella leikisti kotona? Ben Furmanin lasten pulmia käsittelevistä oppaista voi saada vinkkejä. Ja tärkeimpänä: sano arvostavasi ja rakastavasi lasta ihan sellaisena kuin hän on, ei minkäänlaisten suoritusten takia.