Ateriarytmi ulkomailla
Monesti kuulee, että ulkomailla pääateria syödään vasta myöhemmin illalla ja aamu/päivä menee hepposemmin (?). Kiinnostaa kovasti, että miksei siellä ole voimassa nämä kotimaiset lainalaisuudet; 5 ateriaa päivässä, syöminen tasaisin väliajoin, aamupalan tärkeys, puolet päivän kaloreista nautittuna ennen klo 16 tai ahmimishimo korjaa illalla jne. Vai onko? Kertokaa kellä kokemusta , kiinnostaa! :) Onko ne ulkomaanelävät jotenkin erilailla rakennettu meikäläisiin verraten:). Toki eihän täälläkään kaikki allekirjota näitä...
Kommentit (25)
Nykyään Suomessa jo monet asiantuntijatkin, esim. ravitsemusterapeutit, hyväksyy sen että aikuinen voi syödä vain 3 kertaa päivässä ilman välipaloja, tai iltapainotteisesti, jos niin haluaa.
Itselleni paino-ongelman ratkaisu oli siirtyminen "välimeren tyyliseen" ruokailutapaan. Kaikki välipalat pois, aamulla vain maitokahvi ja pari keksiä, lounas kevyt ja yleensä kasvisruoka + leipäviipale, illalla jolloin minulla on eniten nälkä, sitten kunnon ateria jälkiruokineen klo 20-21 aikaan. Muutaman viikon oli heikottava olo aterioiden välillä kun oli tottunut tiheämpään syömiseen, mutta sitten se ja nälkä katosi enkä ole koskaan voinut paremmin kuin nykyisin harvoin syöden. Kehoni o n oppinut menemään paastotilaan aterioiden välillä eikä huuda ruokaa koko ajan.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 09:13"]
Olen aina ihmetellyt suomalaista tapaa syödä päivällinen n. klo viisi, tai heti kun tullaan töistä. Mitä ihmeen järkeä on hirveässä nälässä ja kiireessä tehdä pika-ateria ja hotkia se viidessä minuutissa? Päivällisen pitäisi mun mielestä olla se päivän tärkein ateria, joka tehdään kunnolla alusta asti ja syödään kaikessa rauhassa koko perheen kanssa yhdessä ja jutellaan. Miksei voi koulun/töiden jälkeen syödä välipalaa, ja kokata illemmalla kaikessa rauhassa kunnon ruoka? Sitten ei tarvitse mitään iltapaloja edes.
[/quote]
Meillä syödään päivällinen kotona klo 17 koska olemme nälkäisiä silloin ja esim mulla on niin paha refluksi että mielummin sulattelen ruuan ennen nukkumaanmenoa. Emme hotki vaan nautimme ihan samoin kuin tekisimme klo 19, en ihan ymmärtänyt pointtiasi?? Se että arkiruuan saa tehtyä 15-45 minuutissa on ihan ok söi sitten mihin aikaan tahansa. Eineksiä emme syö vaan ruuat tehdään itse. Ja ihanaa kun ilta on sitten vapaa harrastuksille ja vaan oleilulle.
2
Mulla Suomessa arkena neljä ateriaa (kaurapuuro 7, lounas työpaikkaruokalassa ilman jälkiruokaa 12-13 ja päivällinen 17-19 välillä joko ennen tai jälkeen liikunnan, iltapala yleensä viili tms. 21-22) ja välipalat enintään hedelmä, jos sitäkään.
Viikonloppuisin runsaampi aamari 10-12, mahdollisesti välipala ~16 ja päivällinen ~19, mahdollisesti iltapala ~22-23. Välillä viikonloput menee kahdella aterialla aamari + päivällinen jos nukun hyvin pois univelkoja. Lomalla ulkomailla mennään aika usein tällä viikonloppurytmillä.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 09:26"]
Mä oon asunut maassa, missä suurin ateria syödään illalla - myös siksi, ettei päivällä _jaksa_ syödä, jos on kuuma. Se sopi mulle ihan hyvin, mutta nyt en kyllä pystyisi siihen refluksin takia. Siellä syötiin näin: aamupala, välipala koulussa (omat eväät), koulu loppui aina 13.30, sitten varsinainen lounas ja illalla se iso päivällinen ennen nukkumaanmenoa. Välissä saatettiin syödä joku välipala.
[/quote]
Valitettavasti mulla ei lämpö/kuumuus tehoa mitenkään ruokahaluun. :(
Joka maassa on omat tavat. Esim kun olemme Italiassa syömme heidän ruokailutapojen mukaan - aamiainen vuokratalolla ehkä kuitenkin "kotimaisempi" vaikkakin ihanista paikallisista tuotteista: tuoreita hedelmiä, lattea, tuoreita croissanteja tai focacciaa - paikallisethan ottaa pelkän kahvin aamulla.
Lounaan syömme pari tuntia suomen aikataulua myöhemmin - kevyt 2-3 ruokalajia. Illemmalla n klo 18 menemme ottamaan aperitiivit kylän baarissa (ihania "tapaksia" juomien kanssa) ja klo 19.30 3 ruokalajin illallinen.
Koska tuolla syödään määrällisesti niin paljon enemmän ei tarvita 5 ateriaa.
Kyllä me Suomessakin noudatamme kolmen aterian taktiikkaa. Aamiainen n. klo 7.30, lounas n. klo 13, päivällinen n. klo 19. Ei muita välipaloja kuin hedelmä tai kaksi. Ja aterialla on kolme ruokalajia. Ranskassa muuten kouluruokailussakin on aina alku-, pää- ja jälkiruoka.
Espanjassahan illallinen syödään hyvin myöhään, aikaisintaan kello 20. Siksi aamupala on hyvin "kevyt" - kahvia ja joku pieni leipä tai pulla.
Kotona noudatan ateriarytmiä. 5 ateriaa. Lomilla ollessa menee 3. Aamiainen, lounas ja illallinen. Lomilla ollessa tulee juotua enemmän vettä, kahvijuomia ja jääteetä. Ne korvaa sen välipalat ja vie näläntunteen. Ja aamiainen muualla on aivan muuta, kuin kotona ollessa. Kotona aamulla kaurapuuroa ja mehukeittoa kera kahvin. Lomilla sämpylää, leikkeleitä, pekonia, munia, papuja, leivonnaisia yms. Aamiainen on lomilla ainoa mikä pysyy ajallisesti rytmissä muu leviää.
Asun Usassa ja kuten varmaan yleisessä tiedossa on, täällä kukoistaa snäkkäilykultuuri. Aamiaisen, lounaan ja illallisen väliin mahtuu useita välipaloja, joista suurin osa epäterveellisiä. Ruffles, lunchables, hot cheetos... you name it. Suomessa tuttua iltapalaa täällä ei tunneta.
Asuin vuosia Ranskassa ja opin syömään sikäläisen rytmin mukaan: kevyehkö aamiainen, kevyt kasvispitoinen lounas yhden maissa (sosekeittoa tai salaattia) ja kunnon päivällinen kahdeksan aikaan. Ei tarvitse enää kärsiä iltapäiväkoomasta (koska kevyt lounas) tai iltaisin mässyhimosta (koska kunnon ateria juuri syöty).
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 08:54"]Asuin vuosia Ranskassa ja opin syömään sikäläisen rytmin mukaan: kevyehkö aamiainen, kevyt kasvispitoinen lounas yhden maissa (sosekeittoa tai salaattia) ja kunnon päivällinen kahdeksan aikaan. Ei tarvitse enää kärsiä iltapäiväkoomasta (koska kevyt lounas) tai iltaisin mässyhimosta (koska kunnon ateria juuri syöty).
[/quote]
Mulla Suomessa muuten sama rytmi, mutta lounaan ja iltaruuan välissä välipala, esim hedelmä tai pala leipää.
Ruokailu- ja muut päivärytmit ovat kaikissa maissa ikivanhaa perua. Kuumissa maissa on aina syöty myöhään illalla, kun on hiukan viilentynyt. Maa- ja karjatalous on rytmittänyt päivän eri tavalla kuin esim. tehdas- ja kaivostyö. Suomessa kaikki tehdään aikaisin, mihin en kyllä yhtä yksittäistä syytä keksi.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 09:01"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 08:54"]Asuin vuosia Ranskassa ja opin syömään sikäläisen rytmin mukaan: kevyehkö aamiainen, kevyt kasvispitoinen lounas yhden maissa (sosekeittoa tai salaattia) ja kunnon päivällinen kahdeksan aikaan. Ei tarvitse enää kärsiä iltapäiväkoomasta (koska kevyt lounas) tai iltaisin mässyhimosta (koska kunnon ateria juuri syöty). [/quote] Mulla Suomessa muuten sama rytmi, mutta lounaan ja iltaruuan välissä välipala, esim hedelmä tai pala leipää.
[/quote]
Sopii minusta hyvin kevyttä sisätyötä tekevälle. Perinteinen suomalaistyyli, jossa on tukeva aamiainen, varhainen lounas jne. sopii varmasti hyvin raskasta ruumiillista työtä tekevälle, jonka pitää nousta aamuviideltä lypsylle.
Olen aina ihmetellyt suomalaista tapaa syödä päivällinen n. klo viisi, tai heti kun tullaan töistä. Mitä ihmeen järkeä on hirveässä nälässä ja kiireessä tehdä pika-ateria ja hotkia se viidessä minuutissa? Päivällisen pitäisi mun mielestä olla se päivän tärkein ateria, joka tehdään kunnolla alusta asti ja syödään kaikessa rauhassa koko perheen kanssa yhdessä ja jutellaan. Miksei voi koulun/töiden jälkeen syödä välipalaa, ja kokata illemmalla kaikessa rauhassa kunnon ruoka? Sitten ei tarvitse mitään iltapaloja edes.
Teinille ei pelkkä välipala riitä... Tykkäisin ruokaila vasta kahdeksalta.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 09:18"]
Teinille ei pelkkä välipala riitä... Tykkäisin ruokaila vasta kahdeksalta.
[/quote]
Se on tottumiskysymys. Ihmisen on ihan hyvä oppia kestämään vähän nälän tunnettakin, eikä ahmia holtittomasti mahaansa täyteen kun on nälkä. Välipala täyttää mahaa just sen verran, että jaksaa muutaman tunnin odottaa kunnon ateriaa. Pitää valita kunnon ravitseva välipala niin kyllä se vie nälän.
[/quote]
Kun palasin 4 vuoden jälkeen Suomeen, eniten minua hämmästytti suomalaisissa ruokailutavoissa nimenomaan hirveä kiire. Olin jo tottunut siitä pois. Kaupasta ostetaan ruoka valmiissa pakkauksissa. Kotona pakkaus tyhjennetään pannuun, pannulta lautaselle ja sitten pikavauhtia mahaan. Ruoan pitää myös olla nopeaa syötävää, eli mitään ruotoja, kuoria, luita tms. ei saa lautaselle saakka päätyä. Kiire kiire!
Mä oon asunut maassa, missä suurin ateria syödään illalla - myös siksi, ettei päivällä _jaksa_ syödä, jos on kuuma. Se sopi mulle ihan hyvin, mutta nyt en kyllä pystyisi siihen refluksin takia. Siellä syötiin näin: aamupala, välipala koulussa (omat eväät), koulu loppui aina 13.30, sitten varsinainen lounas ja illalla se iso päivällinen ennen nukkumaanmenoa. Välissä saatettiin syödä joku välipala.
[/quote]
Me syödään se iltapala/välipala viiden aikoihin yhdessä. Eli leipää, puuroa, hedelmää. Sitten päivällinen seiskan kasin aikaan. :) Ihan Suomessa asun.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 09:13"]Olen aina ihmetellyt suomalaista tapaa syödä päivällinen n. klo viisi, tai heti kun tullaan töistä. Mitä ihmeen järkeä on hirveässä nälässä ja kiireessä tehdä pika-ateria ja hotkia se viidessä minuutissa? Päivällisen pitäisi mun mielestä olla se päivän tärkein ateria, joka tehdään kunnolla alusta asti ja syödään kaikessa rauhassa koko perheen kanssa yhdessä ja jutellaan. Miksei voi koulun/töiden jälkeen syödä välipalaa, ja kokata illemmalla kaikessa rauhassa kunnon ruoka? Sitten ei tarvitse mitään iltapaloja edes.
[/quote]
Me tehdään just noin, eli kotiuduttua välipala niille jotka tarvitsee, niin iltaruuan tekoon jää enemmän aikaa. Eikä tosiaan sitten syödä enää iltapalaa.
Asun Keski-Euroopassa ja täällä ruokarytmit ja ateriavälit menevät sen mukaan miten kullekin sopii. Mitään 5 tai 3 kertaa päivässä suosituksia en ole missään nähnyt. Tuntuu kuitenkin siltä, että Suomessa usein mussutetaan jatkuvasti kaikenlaista välipalaa, täällä ei niinkään. Muutenkaan täällä ei vouhoteta ruuasta, ei ole rasvahysteriaa tms.
Itse söin juuri kevyen aamiaisen, joskus 13-14 aikaan lounaan ja alkuillasta vielä iltapalan. Tämä on normaali rytmi minulla, toki välillä on poikkeuksia