Miten te maustatte keittoruuat (esim. jauhelihakeitto)
Olen aloittelija ruuanlaittaja joten haluaisin tietää. Käytättekö kasvisliemikuutiota?
Kommentit (48)
Kasvisliemikuutio, mustapippuri, paprikamauste ja pizzamauste. Jauhelihakeittoon siis. Muita keittoja en ter, koska en tykkää keitoista.
Vierailija kirjoitti:
Kasvisliemikuutio, mustapippuri, paprikamauste ja pizzamauste. Jauhelihakeittoon siis. Muita keittoja en ter, koska en tykkää keitoista.
Ai et ter? Mitä sitten tulet tänne kertomaan yhtään mitään, jos et tykkää keitoista!
Vierailija kirjoitti:
Huomatkaa, että nykyäännkaupastabsaa myös Funduksen ”tuoreita” yrttejä pakastettuina. Toimii oikein hyvin! Ei tarvitse ostaa koko ruukkua pilaantumaan pöydälle…
Nuo ruukut säilyy muuten vaikka kuinka kaun kunhan muistaa kastella.
Mun jauhelihakeittoon tulee pari kasvisliemikuutiota tai kunnon kourallinen lipstikkaa (sillä voi korvata ne liemikuutiot), suolaa, mustapippuria, laakerinlehtiä pari kolme ja pitsamaustetta.
Kanakeittoon tulee hunajaa, broilerimaustetta, kurkumaa, suolaa ja pippureita en pistä ollenkaan.
Siskonmakkarakeittoon lipstikkaa, kokonaisia mauste- ja mustapippureita, suolaa (ei tartte paljon, kun makkaroista irtoaa), persiljaa ja ei sitten juuri muuta, koska teen sen aina itse kuorituista juureksista (porkkana, selleri, palsternakka, lantunpala, peruna) enkä käytä kaupan pakasteita. Maku irtoaa nimenomaan juureksista.
Ei koskaan liemikuutiota. Käytän itse tekemääni luulihalientä, tai muista liharuoista jääneitä liemiä, kuten esim karjalanpaistin tai uunilihan liemen. Kun teen lihakeittoa, se liemi valmistuu siinä lihaa keittäissä ja silloin liemessä on juureksia sekä juuresten kuoria, sipuli kuorineen pilkottuna, jotain nahistuneita tomaatteja, laakerinlehtiä, pippureita, lipstikkaa, yrttisuolaa, persiljaa. Luulihaliemen keitossa mausteet samat kuin lihakeitossa, mutta laitan sekaan myös tilkan etikkaa.
Maustettu tuorejuusto sopii hyvin moniin keittoihin, ja makuvaihtoehtoja näissä riittää.
Käytän fondinappeja, täytyy vain muistaa että ne on todella suolaisia.
Sen lisäksi maustan jauhelihakeiton mauste- ja mustapippurilla ja yrteillä (esim lipstikka = umamia)
Kanakeiton esim garam masalalla, chilillä tai sweet chili kastikkeella, sitruunaruoholla ja raastetulla inkiväärillä. Riippuu siitä onko kirkas vai kookosmaitoon
Myskikurpitsasosekeiton ja linssikeiton chilihipuilla ja inkivääriraasteella
Maissikeiton chilillä
Sipulikeiton meiramilla
Tää on hyvä! Varovasti pitää maustaa, ettei tule liian tulista. 👍