Miten te maustatte keittoruuat (esim. jauhelihakeitto)
Olen aloittelija ruuanlaittaja joten haluaisin tietää. Käytättekö kasvisliemikuutiota?
Kommentit (48)
Valkosipuli, paahdettu paprika, yrttimauste, rakuuna. Tietysti jauheliha maustetaan paistettaessa ensin.
Kasvisliemikuutiot ovat omasta mielestäni liian suolaisia.
Riippuu todella paljon mitä keittoa teen... Itämaiseen keittoon tulee ihan eri mausteet intialaiseen keittoon. Jauhelihakeitoa en itse tee, mutta moniin kasviskeittoihin käy usein kyllä tuo kasvisliemipohja (itse tykkään tuosta enemmän jauheena kuin kuutiona). Chilillä sitten makua jos halutaan vähän tulisempaa, tuoretta basilikaa tomaattikeiton päälle jne.
Maustan jauhelihan hyvin ja laitan keittoon laakerinlehtiä ja pippureita.
Jauhelihaan laitan sipulijauhetta ja valkosipulijauhetta, grillimaustetta.
Ihan sama, mitä sanotte, mutta minä tykkään tehdä noin. Hyvää tulee ja yksin syön.
Jauhelihakeittoon lihaliemi-tai kasvisliemikuutio + persiljaa+jauhettua maustepippuria maun mukaan. Kalakeittoon laitan vain suolaa. Makuasioita.
Sipuli, purjo, suola, pippurit, juuriselleri ja yrtit. En ole tällä vuosituhannella liemikuutioita enää käyttänyt, kovetettua rasvaa ja aromeita ovat.
Vierailija kirjoitti:
Valkosipuli, paahdettu paprika, yrttimauste, rakuuna. Tietysti jauheliha maustetaan paistettaessa ensin.
Suolaa pitää keittoon laittaa joka tapauksessa. Hassu peruste liemikuutiota vastaan tuo suolaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Niitä saa suolattomia luomuna.
chili, savupaprika, lihaliemifondi (se hyytelö) yrttejä, tomaattipuretta pari ruokalusikallista, laakerinlehti yleensä. Fiiliksen mukaan välillä muutakin. Seuraavana päivänä kun lämmitän, lisään vähän kermaa, tulee hyvää.
Lihaliemikuutio. Joskus Fondi. Riippuu vähän.
Jos olet aloittelija ruuanlaiton suhteen käyttäisin ihan niitä mausteita mitä se resepti kehottaa käyttämään. Maistelemalla keittoa huumat sitten jos tarvii esim. lisätä suolaa. Sitten kun kokkauskokemusta on vähän enemmän niin voit alkaa freestylaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Sipuli, purjo, suola, pippurit, juuriselleri ja yrtit. En ole tällä vuosituhannella liemikuutioita enää käyttänyt, kovetettua rasvaa ja aromeita ovat.
Ei kaikki kuutiot ole lisäaineilla ja huonoilla rasvoilla kyllästettyjä. Vain ne halpikset.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet aloittelija ruuanlaiton suhteen käyttäisin ihan niitä mausteita mitä se resepti kehottaa käyttämään. Maistelemalla keittoa huumat sitten jos tarvii esim. lisätä suolaa. Sitten kun kokkauskokemusta on vähän enemmän niin voit alkaa freestylaamaan.
Minä olen eri mieltä. Tekemällä oppii ja kokeilemalla. Ihan syötävää siitä tulee vaikka vähän maustaminen on hakusessa. Äkkiä sitä oppii mikä toimii ja mikä ei.
Jauhelihakeittoon lihaliemikuutio, jauhelihaa paistaessa joukkoon tuoretta sipulia ja Valkosipulia ja pippuria, grillimaustetta,vähän suolaa sitä on myös liemikuutiossa, srirachaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki kuutiot ole lisäaineilla ja huonoilla rasvoilla kyllästettyjä. Vain ne halpikset.
Aikonaan oli kaikki ja kun opin maustamaan ruokani ilman, en näe syytä palata.
Kun vesi kiehuu laitan aina pieniä lanttukuutioita liha/jauhelihakeittoon. Antaa mukavasti makua, lisäksi kokonaisia maustepippureita, jodisuolaa ja tarvittaessa laakerinlehti mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen eri mieltä. Tekemällä oppii ja kokeilemalla. Ihan syötävää siitä tulee vaikka vähän maustaminen on hakusessa. Äkkiä sitä oppii mikä toimii ja mikä ei.
Jos et ole ikinä kokannut ja rupeat vaikka kalakeittoon laittaan kanelia ja kuminaa laittaan niin ei siitä todennäköisesti syötäväksi kelpaavaa tule.
Pelkkä liemikuutio riittää peruskeittoon. Voit vähitellen tutustua eri mausteisiin. Oma suosikki on kynteli.
Lihaliemikuutio, maustepippuri, laakerinlehti, paljon tuoretta persiljaa lopuksi.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et ole ikinä kokannut ja rupeat vaikka kalakeittoon laittaan kanelia ja kuminaa laittaan niin ei siitä todennäköisesti syötäväksi kelpaavaa tule.
Kiitti vinkistä. Tota voisi vaikka kokeilla. Määrillä on myös merkittävä vaikutus, ei ainoastaan sillä mitä laittaa.
Suolaa, maustepippureita, laakerinlehtiä. Voit laittaa liemikuution.