Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen koulukaverin äiti on seonnut?

Vierailija
16.03.2015 |

soitti minulle ja uhosi että hän ei järjestä heillä mitään iltapäiväkerhoa tai näköjään järjestää mutta pyytää siitä maksua.. Hän ei kuulemma jaksa vahtia poikia ikkunasta (ovat 2. Luokalla) ja hätistellä kotiin.. Hän on kuulemma useasti saanut keräillä sieltä hupparia, pyöräilykypärää, reppua tms ja sitten hänen poikansa on joutunut ne tuomaan kouluun..

tilanne on siis se että heidän talonsa takana on kaupungin jääkiekkokaukalo missä pojat viettävät aikaa sählyä, jalkkista yms. pelaten. Vessahädän yllättäessä pyytävät joskus että saisivat käydä vessassa ja pyörät jättävät heidän pihansa reunaan..

Yritin sanoa ettei meidän poikaa ainakaan tarvi vahtia, hänellä on lupa olla siellä ja tulee kotiin silloin kun on sovittU ja mitä tavaroihin tulee niin jos jotain on jäänyt niin riittää kun lähettää vaikka viestin niin poika saa itse mennä hakemaan ja jos ei jaksa viestiä lähettää niin kyllähän me itse sitten huomataan jos jotain jää ja haetaan viimeistään ilalla tai seuraavana päivänä..

jäi jotenkin paska maku suuhun tuosta puhelusta..

Kommentit (266)

Vierailija
21/266 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 10:32"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 10:11"]

Ei ole yhtä aikaa vessahätä. Mutta siinähän tunnin ajan lapsia ramppaa vessassa jos 10 lasta viiden minuutin välein käy. Mistä muuten tiedät että lapsesi on käynyt tasan kerran siellä vessassa? Jos olet kysynyt lapseltasi tyylillä; "ethän ole käynyt X:n luona vessassa", luuletko että lapsi uskaltaa tunnustaa että joo, joka päivä. Lapsi tajuaa jo äänensävystä että tähän on parempi vastata ettei ole käynyt kuin kerran.

Toinen juttu. Oletko varma että isä on viereisen kentän laidalta pystynyt koko ajan seuraamaan mitä teidän lapsi puuhaa? Viidessäkin minuutissa ehtii vaikka ja mitä. Ja sitä paitsi se on ollut tuo yksi ainoa sunnuntai-päivä. Mitä lapsesi onkaan puuhannut kaikki muut päivät?

Kolmanneksi. Tuo äiti on päättänyt että nyt loppu heillä ramppaaminen ja on soittanut KAIKKIEN kavereiden vanhemmille. Mielestäni ihan hyvä päätös että ei ketään. Koska miten muuten rajaat? Petteri saa käydä maanantaisin, Mikko tiistaisin, Heikki keskiviikkona jne? Vai päästän 3 lasta käymään vessassa, 4.s joutuu menemään kotiinsa?

[/quote]

Oikeesti lakkaa nyt jo keksimästä päästäsi asioita!

En tiedä kuinka usein muut siellä käy vessassa, luulisin että käyvät kotonaan kun asuvat siinä lähellä. Mutta ei varmaan ole syy minulle raivota jos siellä muut käyvät vessassa, kuten sanoin minulle olisi riittänyt että äiti olisi asiallisesti soittanut että "Puhuthan lapsesi kanssa vessakäynneistä koska nyt on käynyt näin että meidän kodista on tullut yleinen käymälä" Siis NORMAALI aikuinen hoitaa asiat noin ei huutamalla puhelimeen iltapäiväkerhosta ja pyytämällä rahaa!! Lisäksi tuo puhelu koski muutakin outoja juttuja kuin veskikäymistä mikä on nyt jo selvitetty!

Ja kyllä siellä on vuorotellen aikuisia (myös minä olen siellä käynyt) katsomassa että lapset ovat kunnolla, luuletko ettei esin kentän talkkari ottaisi yhteyttä jos siellä lapset hajottaisi paikkoja ja riehuisi?

Kovin on av-mammoille vaikeaa uskoa että jotkut lapset osaavat nätisti pelailla yleisellä kentällä. Mene itse joskus katsomaan (ja vie lapsesikin) jalkapallokentälle mitä lapset siellä puuhaavat. Kyllä ne siellä pelailevat ja touhuilevat ihan nätisti.

ap

[/quote]

Sanotko siis että tuo äiti on keksinyt päästään että heillä juostaan liian usein vessassa? Kun kerran olet noin satavarma että pojat touhuilee kiltisti.

Haukuithan sinäkin jotain aiempaa hyvin asiallisesti kirjoittanutta raivopääksi.

Vierailija
22/266 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota, onko se niin ihme jos tokaluokkalaiset pelaa viisi tuntia ulkona. Eikö niillä saata loppua koulupäivä ennen puoltapäivää? Täällä iltapäiväkerho on ekaluokkalaisille vaan. Mitäs niiden lasten pitäisi sitten tehdä, istua jokainen kotonansa pelaamassa netissä kavereiden kanssa, jokainen eri osoitteessa? Minun lapseni eivät ole vielä itsenäisen leikkimisen iässä, mutta jo ennalta on ahdistanut nykylasten sisällä nysväys. Vessassa käymistä pitäisin minäkin ikävänä (ok, yksittäistä kertaa en), mutta jos joku haluaa vapaaehtoisesti roikkua ikkunassa katsellen kunnan kentällä pelaavia lapsia niin oma ongelmansa. Jos ongelmia nahistelun suhteen on niin kehittävämpää olisi nostaa heti puheeksi aikuisten kesken eikä nenä ikkunalasissa kiinni puhista kuukausia kunnes päätyy vetämään puhelinkilarit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/266 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 10:38"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 10:13"]

Ap on pahanilkinen. Ei näe omaa vastuuta eikä muiden vanhempien vastuuta. Luulisi, että pikkukylässä voisitte luoda jonkin strategian yhdessä toisten aikuisten ja lasten kanssa.

tehkää mieluummin yhteistyötä, älkääkä heti sanoko onko toi seonnut... tai ootteks te kaikki sitä? Eiks sulla ole koskaan hermo mennyt? Ehkä se naapuri oletti, että joku tajuais sitäkin. Mut ei...ja siksi soitti.

ap on jumiutunut puolustelemaan itseään ja lastaan. Keskittyisi miten tästä eteenpäin...silleen että se homma toimii..ei silleen että ruvetaan kiukuttelemaan ja mököttämän toisilleen. Tollasessa tuppukylässä niinkin voi käydä. Ihan missä vaan voi niin käydä.

me käymään ap kahvilla siellä ja juttelemassa miten te yhdessä voisitte toimia parhain päin. Tajua sitä toistakin.

[/quote]

Luitko sä yhtään mun tekstiä? Meillä on vanhempien kanssa tiivistä yhteistyötä ja viestit kulkee suuntaan jos toiseen. Kun lapset leikkivät meillä jokainen saa käydä vessassa ja täyttää vesipullot, näistä asioista ollaan sovittu ihan vanhempien kesken, ja sovittu että jokaisella lapsella on samat säännöt kentällä olemisen suhteen.

Vessassa käynneistä ei oltu puhuttu, koska kukaan ei kokenut sitä tarpeelliseksi, kaikkien mielestä on ihan ok jos lapsi pyytää luvan kun tulee vessaan. Nyt sovittiin että X:n luona ei käydä, vaan Y:n kotona saa käydä jos tulee hätä tai tarvii aikuisen apua. 

Menen kyllä käymään X:n luona ja pahoittelen pojan vessakäyntiä. Ja kysyn mistä kiikastaa ja valistan hiukan miten aikuinen käyttäytyy (ei soita huutoraivopuhelua)

ap

[/quote]

En ole tuo aiempi kirjoittaja. Selvästikään ei ole tiivistä yhteistyötä. Tai ainakin olette jättäneet tuon yhden perheen ulos "tiiviistä yhteistyöstänne".

Vierailija
24/266 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin kolmen lapsen äitinä kertoa, että ei tuollainen lasten pyöriminen nurkissa ole pieni vaiva, vaikka ulkona oltaisiinkin. Kyllä mua on rehellisesti sanottuna vituttanut rankasti, kun ollaan tossa meidän pihalla tai puistossa takana päivästä toiseen. Joku voisi sanoa, ettei ne ole sisällä, mutta kun ne kuitenkin pyörii tossa. Ollaan takaovella, etuovella, tavaroita jää, tarvii juomista, vessaa, pyydetään jotain lainaan, pyydetään avainta varastoon ja muuten vaan hengataan. Se ei vaan oikeasti koskaan mene niin, että siellä takapuistossa pysyttäisiin vaan aina ne sieltä tulee aikuista hakemaan johonkin. Sitten nämä loisvanhemmat ei tajua mitään vaan ihmettelevät, miten noista muka on vaivaa, kun nehän on vaan tossa ulkona ja puistossa. Juu, on vaivaa. Voin kertoa.

Vierailija
25/266 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, mitä kommentteja.

Minusta ei ole keneltäkään ihmiseltä fiksua tai edes normaalia soitella raivontapuheluita asiasta, josta ei ole keskusteltu ennen. Jos ap:n lapsi olisi rampannut vessassa tämän soittelijan kotona yhtenään, olisi tämä varmaan tullut puheeksi jo aiemminkin ja näin ollen ap olisi voinut jo tietää tämän kyseisen äidin kannan asiaan ja siten puhelukin olisi ollut edes jollain tasolla ymmärrettävä. Mutta näinhän ei ollut ja joka tapauksessa aikuiseet ihmiset eivät raivoa ja huuda toisilleen asioista vaan osaavat puhua ja keskustella ja tuoda omaa turhautumistaan esille rakentavalla tavalla.

Kaiken lisäksi keskustelu oli koskenut iltapäiväkerhon pitämistä eikä vessa-asiaa edes ollut mainittu (ap sai täältä vinkin). En käsitä, mitä iltapäiväkerhoa kentällä pelaavat lapset tarvitsevat. Jos siellä on riitaa ja tappelua, niin sitten soitetaan lasten koteihin ja kerrotaan, että siellä on riitaa ja tappelua ja voisi olla fiksua pitää pojat kotona, jotta osaavat taas käyttäytyä. Sen sijaan ei mennä soittelemaan raivopuhelua, josta ei oikein saa kiinni eikä ongelmaa kyetä ymmärtämään yksiselitteisesti.

Oma veikkaukseni on, että kyseessä ei ole mitkään vessakäynnit tai kentältä tulevat tappelemisäänet vaan ihan se klassinen, että oman lapsen olisi pitänyt tulla kotiin syömään tiettyyn aikaan eikä hän tullut, kun kavereiden ei tarvinnut tulla. Tästä mamma vetäisi herneenpalon nenään eikä suostu tajuamaan, että siinä oman lapsen käytöksessä on ollut vikaa, ei muiden.

Raivoamispuhelut tehdään aina kiukunpuuskassa ja tällöin ne usein ovat kohtuuttomia ja hyvin mitättömästä aiheesta. En oikeasti käsitä, mitä raivoamista on esim. siinä, että lapsen kaverit pyrkivät vessaan. Moni sanoo, ettei kehtaa sanoa lapselle mutta ilmeisesti sen sijaan kehtaa soittaa vanhemmalle ja kirkua asiasta. Outoa. Jos ei uskalla sanoa lapsen kavereille, että meillä ei ole vessapalvellua, niin voi vaikka jättää avaamasta ovea ja ohjeistaa oma lapsi niin, että sisälle saa tulla tasan se oma kersa ja muut menkööt kohteihinsa. Näin meidän lapsen kaveripiirissä on osa tehnyt.  On vaikea ymmärtää, miten vähän normaalia kommunikointia täällä arvostetaan. Sille vessaramppaajalle voi oikeasti sanoa nätisti, että meillä ei voi käydä vessassa ja sen vessaramppaajan vanhemmillekin voi kertoa asiallisesti omaa kantaansa ilman huutoa ja raivoa.

Ja loppujen lopuksi, ei tuossa takuulla ole kyse mistään vessakäynneistä vaan omata kyvyttömyydestä oman lapsen suhteen.

Vierailija
26/266 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 21:12"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 21:02"][quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 20:53"] [quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 20:47"] [quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 20:36"] suhtaudut aika kevyesti tuohon vessa-asiaan. Eli mielestäsi asia on ok, jos vain kysyy luvan? Jos siellä on iso lauma lapsia pelaamassa tuntikausia eväiden kanssa, niin vessassa varmasti rampataan aika paljon. Enpä kehtaisi olettaa, että toisten vessaan pääsy on ok, jos vain kysyy luvan. Ymmärrän vessakäynnit, jos lapsi on muutenkin kylässä, mutta eipä tulisi mieleenkään, että kentän lähellä asuvan perheen luokse voi mennä vessaan, jos vain kysyy luvan. Jestas mitä moukkamaisuutta!   Oletko varma, ettei siellä myös parveilla perheen pihalla? Pyydetä täyttämään vesipullo? Istukella terasseilla, pihatuoleissa, jätellä eväspapereita pihalle? En jaksa uskoa, että kukaan hermostuisi kentällä olosta, mutta vaikuttaa siltä, että perheen piha on osa lapsien reviiriä. Ja soitti ilmeisesti sinulle, koska asenteesi on aika erikoinen (miksi ihmeessä vessa on ongelma, jos kysyy luvan...) - se asenne näkyy ehkä myös poikasi käytöksessä, pitää asioita itsestäänselvyyksinä. [/quote]   kuten jo aiemmin sanoin poikani on tasan kerran käynyt siellä vessassa, tämä oli mielestäni ok.  Jos puhutaan ramppaamisesta niin se ei ole mutta nythän ei ollut kyse siitä. En voi tietää kuinka usein siellä muut käy (luulisin että käyvät kotonaan kun asuvat siinä lähellä) ja näin ollen en voi siihen puuttua ja siksi ihmettelen miksi minulle puhelimessa raivoaa. Olen varma ettei siellä parveilla toisten pihoilla tai roskata, jokainen osaa kyllä laittaa roskat roskiin.   En minkään olisi usonut että naikkonen vetää herneen nenuuntästä noin pahasti siksi avauksen teinkin.   ap [/quote]   no mielestäni se yksikään vessakäynti ei ole ok, jos lapsesi ei nimenomaan ollut siellä perheessä vieraana. Ihan peruskäytöstapoja tuo. Sysäät lapsesi muiden vastuulle (siis oikeasti, 8v lapsi 5h omilla teillään?) ja sitten valitat, kun sinulle asiasta sanotaan. Mitäpä jos kantaisit vastuusi vanhempana, koska olet lapsia hankkinut? Ja jos vielä opettaisit lapsellesi peruskäytöstapoja (kuten esim. että toisten oville ei mennä kyselemään, että pääsisikö vessaan). [/quote]   lapsi ei ollut omilla teillään 5 tuntia vaan pelaamassa ja nimen omaan eilen kun vielä aurinko paistoi ja siellä oli paljon mmutakin porukkaa, mm. Lasen isoveli?! Sulla on  kai joku Ipädi-lapsi, vai miksi ihmettelet jos lapsi on ulkona 5 tuntia?    En tiedä mutta jos mun lapsen kaveri tulisi ulkoleikeistä kysymään voisiko hän käydä pissalla niin kyllä se olisi mulle ainakin ok. Ilmeisesti sull ei sitten, oot varmaan huippu äiti lapsiesi silmissä:)))    kysyin tässä isommilta lasltani mitä mieltä he olisivat tuollasesta äidistä, sanoivat ettevät kutsuisi äidiksi tuollaista naista. Samaa mieltä olivat pojan kaverit. Että sellanen palaute lähti sulle. Ole hyvä;)   ap     [/quote] Ymmärrätkö sinä, että tuon naisen kotona käy varmaan kakarat koko ajan vessassa? Jos päästää yhden pissille, pitäisi sitten päästää kaikki. Voitko nyt kasvattaa sitä lastasi, että ei menisi toisten koteihin käymään vain vessassa?? Jos tulee hätä niin sitten mennään JULKISIIN vessoihin, pusikkoon tai tullaan käymään kotona. Ei todellakaan kentän vieressä asuville tutuille jos ei edes olla niiden vieraana!

[/quote]

av-mamma tässä, kyllähän tuo ennen kuulumattoman katastrofaalista että lapsi käy vessassa, siis jotain niin hirveää että kyllä silloin kuuluu soittaa lapsen vanhemille että saatana teidän ville kysyi edellisviikon perjataina saako käydä vessassa, sano sille äpärälle että menee pusikkoon ja opeta käytöstapoja, kyllä tuon ikäisen pitäisi jo tajuta että hänen pekka kaveri kävi jo edellis torstaina veskissä täällä ja ei ole enää suotavaa että sinäkin käyt.

mä soitan italehteen nyt. Yhyy.

Vierailija
27/266 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 10:34"]

Oletko sopinut Y:n vanhempien kanssa että heille saa tulla vessaan? Miksi et ole ollut soittaja-äitiin yhteydessä kysyäksesi onko pojasta ollut häiriötä? Kerroit myös että saat tietää muilta vanhemmilta jos poika on ollut jossain muualla. Luuletko että  jokainen pistää kirjoihin ja kansiin ketä siellä kentällä pyörii milloinkin. Kunhan katsovat että kymmenkunta poikaa tuossa on, vilkaisevat että oma lapsi on porukassa mukana ja ihan ok näyttää menevän. Eiväthän nuo muut vanhemmat (etkä sinäkään) ole ollut aiemmin tietoinen että tuota perhettä on rasitettu jatkuvilla vessassa juoksuilla. Et siis ihan oikeasti voi sanoa että lapset vaan pelaa nätisti kentällä. Et ihan oikeasti voi.

[/quote]

Kyllä olen sopinut, kuten olen jo miljoonaan kertaan sanonut että tuo vessa-asia on sovittu!

En ole vielä ehtinyt soittaa tuon pojan äidille, selvitän  muiden äitien kanssa asiaa ensin ja menen sitten käymään siellä.

Olen selvittänyt oman lapseni kanssa ja sanoo käyneensä siellä kerran ja pyytäneensä luvan siihen. Kysyin asiaa myös hänen ystävältään joka oli samaa mieltä. Selvitän asiaa parhaillaa muiden vanhempien kanssa.

Miksi sun on vaikea uskoa että pojat ovat siellä kentällä nätisti? Mitä sä oikeesti luulet sitten että ne siellä tekee? Kuten sanoin ei tuo äiti ole ainoa joka siellä kentän lähellä asuu? Miksi sitten muut eivät ole sanoneet mitään häiriökäytöksestä jos sellaista tapahtuu? 

ap

Vierailija
28/266 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 19:31"][quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 19:20"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 19:15"][quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 19:07"] Ok, sun poika ei käy sisällä, ei edes vessassa, eikä unohtele tavaroita... Ihme avautuminen sitten äidiltä. Mut jos ei olekaan ihan noin, niin ymmärrän. [/quote]   poika ainakin itse sanoi että kerran on pyytänyt että saisi käydä vessassa ja kerran jättänyt hupparinsa (tämän vuoden puolella) ja silloinkin itse haki sen.   en ajatellut että tuo vessassa käyminen olisi paha asia varsinkin jos kysyy luvan mutta tarvinee jutella pojalle että menee vaikka läheiseen metsään sitten.   ap [/quote] Ajattelepa itse, jos lapsilaumasta jokainen silloin tällöin käy vessassa, niin siitä tulee useampi käynti iltapäivässä, melkoinen riesa. Äläkä hitossa opeta metsään kusemaan! Silloin on tuon ikäisen aika tulla jo kotiin jos pitää vessassa käydä.

[/quote]

kotiin on aika pitkä matka joten miks ihmeessä ei saisi metsässä käydä pissalla jos on kova hätä?

en vois sille mitään jos sinnejotain tavaroita jää, en olehäntä pyytänyt sieltä mitään keräilemään, lapsi saa itse hakea jos sinnejotain tärkeää jää tai sitten hakee seuraavana päivänä.

ap
[/quote]
Koska se on iljettävää. Ajatelkaa, tuo toinen perhe asuu siellä metsän vieressä. Hyi yök jos lapsilauma alkaisi käyttää metsikköä vessana.

Jos poika käy ennen peliä koulussa vessassa, pelaa esimerkiksi tunnin ja kävelee kotiin, niin tuskin siinä hätä ehtii tulla?
[/quote]
Koiratkin käyttää metsikköä vessana ja ne jopa paskoo sinne (ja ikävä kyllä kaduillekin), ei lasten pissi metsässä mikään kauhea asia ole.

Vierailija
29/266 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 10:42"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 10:38"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2015 klo 10:13"]

Ap on pahanilkinen. Ei näe omaa vastuuta eikä muiden vanhempien vastuuta. Luulisi, että pikkukylässä voisitte luoda jonkin strategian yhdessä toisten aikuisten ja lasten kanssa.

tehkää mieluummin yhteistyötä, älkääkä heti sanoko onko toi seonnut... tai ootteks te kaikki sitä? Eiks sulla ole koskaan hermo mennyt? Ehkä se naapuri oletti, että joku tajuais sitäkin. Mut ei...ja siksi soitti.

ap on jumiutunut puolustelemaan itseään ja lastaan. Keskittyisi miten tästä eteenpäin...silleen että se homma toimii..ei silleen että ruvetaan kiukuttelemaan ja mököttämän toisilleen. Tollasessa tuppukylässä niinkin voi käydä. Ihan missä vaan voi niin käydä.

me käymään ap kahvilla siellä ja juttelemassa miten te yhdessä voisitte toimia parhain päin. Tajua sitä toistakin.

[/quote]

Luitko sä yhtään mun tekstiä? Meillä on vanhempien kanssa tiivistä yhteistyötä ja viestit kulkee suuntaan jos toiseen. Kun lapset leikkivät meillä jokainen saa käydä vessassa ja täyttää vesipullot, näistä asioista ollaan sovittu ihan vanhempien kesken, ja sovittu että jokaisella lapsella on samat säännöt kentällä olemisen suhteen.

Vessassa käynneistä ei oltu puhuttu, koska kukaan ei kokenut sitä tarpeelliseksi, kaikkien mielestä on ihan ok jos lapsi pyytää luvan kun tulee vessaan. Nyt sovittiin että X:n luona ei käydä, vaan Y:n kotona saa käydä jos tulee hätä tai tarvii aikuisen apua. 

Menen kyllä käymään X:n luona ja pahoittelen pojan vessakäyntiä. Ja kysyn mistä kiikastaa ja valistan hiukan miten aikuinen käyttäytyy (ei soita huutoraivopuhelua)

ap

[/quote]

En ole tuo aiempi kirjoittaja. Selvästikään ei ole tiivistä yhteistyötä. Tai ainakin olette jättäneet tuon yhden perheen ulos "tiiviistä yhteistyöstänne".

[/quote]

No kyllä kuule on, esim. viime sunnuntaina kentällä oli kaikkien poikien vanhempia, myös tämä äiti lapsineen, silloin ei kyllä napostellut sanoa mitään miehelleni. 

Meillä on sopimus lasten vanhempien kanssa että jos kaikki ei suju niin heti yhteyttä vanhempiin ja aasia selvitetään, mutta ei sillä nyt tarkoitettu että aletaan raivoamaan puhelimessa ja maksua vaatimaan.

ap

Vierailija
30/266 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 21:07"][quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 20:59"]

Kauhean kilttejä tuntuu ap:n lapsi ja muut olevan, kun kukaan ei edes roskaa! Voin kertoa, että kun meillä ramppaa kylän lapset ja tulee omatoimisesti ovesta sisään, niin se alkaa jossakin vaiheessa v...aa. Ja todellakin tokaluokkalaisten poikajoukkoa joutuu vahtimaan, ettei hajoo paikat. En vois kuvitellakaan jättäväni 8 vuotiasta poikaa 5 tunniksi ilman aikuisen valvontaa.. itse joudun tosi usein puuttumaan kylän kakaroiden riehumisiin, kun leikkipuistossa melkein rikotaan paikkoja.. Ymmärrän täysin soittaneen äidin tuohtumisen. Meidän poika käy kyllä metsässä pissimässä, sillä ei tulis mieleenkään mennä leikkipuiston viereiseen raloon kysymään pääseekö vessaa. Ap:lla tuntuu tosiaan olevan hiuka vaaleensiniset lasit, kun miettii mitä 8 -vuotiaatvpojat puuhaa. Kannattaa kyllä mennä sinne kaukaloon joku kerta viideks tunniks katselemaan.. tulis ainakin sellane kuva, että on kiinnostunut lapsensa vapaa-ajan puuhista.

[/quote]

no kuule, sellaista se on kun osaa lapsensa kasvattaa, ajatella että 9- vuotias osaa jo laittaa banaanin kuoret roskiin;)) missään vaiheessa en sanonut että poika olisi ollut ilman valvontaa, ihminen näköjään lukee mitä haluaa lukea.

täällä päin ei alle 10- vuotiaat riko jasotke paikkoja kyllä ne on sitten nuo pahisnuore mitkä hengaa ihan eripaikassa.

Niin kuka sun lasta siellä sitten on valvonut? Jos ei ole koskaan ollut ilman valvontaa? Eikö tämä valvoja voisi sitten sanoa, että toisten vessoissa ei käydä. Minunkin lapset on ihan kaksivuotiaasta osannut viedä roskat roskiin, mutta toiset ei osaa, kun katselee leikkipuistoa, missä on maassa karkkipapereita.. Ja kyllä meillä päin juurikin tokaluokkalaiset keksi kiskoa aurauskepit irti... että kyllä ne lapset keksii ja joukossa tyhmyys tiivistyy vaikka olisikin hyvin kasvatettu. Erikoista, että ap ei ymmärrä sitä, että iso poikajoukko , kun leikkii niin siitä saattaa aiheutua tilanteita joihin aikuinen joutuu puuttumaan eli tää äiti joka asuu vieressä. Mut jokainen tekee tavallaan.. toiset antaa lastensa olla tuntitolkulla ilman aikuisen valvontaa ja sitten jollakin palaa hihat, kun joutuu toisten lapsia komentelemaan. Vai oletko vielä sitä mieltä, että sun lasta ei tarttemuiden komentaa, jos tekee jotain typerää?

ap
[/quote]

Vierailija
31/266 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap selvittää aasiaa?

Vierailija
32/266 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 21:02"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 20:53"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 20:47"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 20:36"]

suhtaudut aika kevyesti tuohon vessa-asiaan. Eli mielestäsi asia on ok, jos vain kysyy luvan? Jos siellä on iso lauma lapsia pelaamassa tuntikausia eväiden kanssa, niin vessassa varmasti rampataan aika paljon. Enpä kehtaisi olettaa, että toisten vessaan pääsy on ok, jos vain kysyy luvan.

Ymmärrän vessakäynnit, jos lapsi on muutenkin kylässä, mutta eipä tulisi mieleenkään, että kentän lähellä asuvan perheen luokse voi mennä vessaan, jos vain kysyy luvan. Jestas mitä moukkamaisuutta!

Oletko varma, ettei siellä myös parveilla perheen pihalla? Pyydetä täyttämään vesipullo? Istukella terasseilla, pihatuoleissa, jätellä eväspapereita pihalle?

En jaksa uskoa, että kukaan hermostuisi kentällä olosta, mutta vaikuttaa siltä, että perheen piha on osa lapsien reviiriä. Ja soitti ilmeisesti sinulle, koska asenteesi on aika erikoinen (miksi ihmeessä vessa on ongelma, jos kysyy luvan...) - se asenne näkyy ehkä myös poikasi käytöksessä, pitää asioita itsestäänselvyyksinä.

[/quote]

kuten jo aiemmin sanoin poikani on tasan kerran käynyt siellä vessassa, tämä oli mielestäni ok. 

Jos puhutaan ramppaamisesta niin se ei ole mutta nythän ei ollut kyse siitä.

En voi tietää kuinka usein siellä muut käy (luulisin että käyvät kotonaan kun asuvat siinä lähellä) ja näin ollen en voi siihen puuttua ja siksi ihmettelen miksi minulle puhelimessa raivoaa.

Olen varma ettei siellä parveilla toisten pihoilla tai roskata, jokainen osaa kyllä laittaa roskat roskiin.

En minkään olisi usonut että naikkonen vetää herneen nenuuntästä noin pahasti siksi avauksen teinkin.

ap

[/quote]

no mielestäni se yksikään vessakäynti ei ole ok, jos lapsesi ei nimenomaan ollut siellä perheessä vieraana. Ihan peruskäytöstapoja tuo.

Sysäät lapsesi muiden vastuulle (siis oikeasti, 8v lapsi 5h omilla teillään?) ja sitten valitat, kun sinulle asiasta sanotaan. Mitäpä jos kantaisit vastuusi vanhempana, koska olet lapsia hankkinut? Ja jos vielä opettaisit lapsellesi peruskäytöstapoja (kuten esim. että toisten oville ei mennä kyselemään, että pääsisikö vessaan).

[/quote]

lapsi ei ollut omilla teillään 5 tuntia vaan pelaamassa ja nimen omaan eilen kun vielä aurinko paistoi ja siellä oli paljon mmutakin porukkaa, mm. Lasen isoveli?! Sulla on  kai joku Ipädi-lapsi, vai miksi ihmettelet jos lapsi on ulkona 5 tuntia? 

En tiedä mutta jos mun lapsen kaveri tulisi ulkoleikeistä kysymään voisiko hän käydä pissalla niin kyllä se olisi mulle ainakin ok. Ilmeisesti sull ei sitten, oot varmaan huippu äiti lapsiesi silmissä:))) 

kysyin tässä isommilta lasltani mitä mieltä he olisivat tuollasesta äidistä, sanoivat ettevät kutsuisi äidiksi tuollaista naista. Samaa mieltä olivat pojan kaverit. Että sellanen palaute lähti sulle. Ole hyvä;)

ap

[/quote]

kysytkö useinkin pieniltä lapsiltasi mielipiteitä aikuisten asioihin? Onko se mielestäsi vastuullista vanhemmuutta?

En ihmettele viiden tunnin ulkoilua, ihmettelen viiden tunnin ulkoilua omilla teillään.  Kysehän ei tapauksessasi ole siitä, että lapsen yksittäinen kaveri kysyy lupaa käydä vessassa,  vaan ilmeisesti se on arkipäivää kentän vieressä asuvalle perheelle. Kyse ei ole pelkästään sinun lapsestasi, vaan isosta joukosta lapsia. Ja vaikka kyse olisikin vain sinun lapsestasi, edelleenkään ei hyviin käytöstapoihin kuulu ilmestyä ovelle ja kysyä lupaa käydä vessassa. Ihan sama miten väännät, se ei ole ok.

Itseasiassa meillä lapset ulkoilevat paljon , 5h ei ole lainkaan ihmeellisen pitkä aika. Tosin lasten ollessa alle 10v he eivät olleet ilman mitään valvontaa viittä tuntia menossa, vaan olivat joko (sovitusti) kaverien perheiden valvonnan alla tai sitten itse välillä tsekkailin, missä mennään. Vessassa käydään joko puskassa tai kotona, myös kauempaa käsin, ellei sitten olla jonkun kaverin perheen vieraana. Mutta ei, lapseni eivät ole koskaan viettäneet 5 tuntia omilla teillään, vaan jonkinlaista valvontaa siinä välissä on. Ja ovat ihan normaaleja, varsin fiksuja ja hyväkäytöksisiä lapsia.

Taisit vetää palkokasvit syvälle sieraimiin kun huomasit, ettet saakaan komppausta täällä, vaan lähinnä omaa toimintaasi kritisoidaan (ja ihan syystä).

Vierailija
33/266 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten heränny paremmalla tuulella?

Vierailija
34/266 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahahaha ei oo todellista, pullamössöpoikien vanhemmat ihmettelevät jos lapsi oli sunnuntaina ulkona VIISI tuntia, mun vuotta vanhempi poika lähti aamulla kymmenen aikaan pyörällä kaverin luo, tulivat sieltä syömään klo 13 ja pelasivat sählyä kotikadulla 3h jonka jälkeen taas syötiin ja sen jälkeen isänsä kasasi heille trampan jossa pomppivat yli tunnin. 

Sisälle sain huudella seitsemän aikaan ja vielä silloinkaan ei olis tullut.

oikeesti ottakaa nyt lapsiltanne ne läppärit veke ja opetelkaa mitä kaikkea kivaa voi ulkona tehdä, ehkä se vyötärönympäryskin hiukan pienenee!

Vierailija
35/266 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 21:07"][quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 20:59"]

Kauhean kilttejä tuntuu ap:n lapsi ja muut olevan, kun kukaan ei edes roskaa! Voin kertoa, että kun meillä ramppaa kylän lapset ja tulee omatoimisesti ovesta sisään, niin se alkaa jossakin vaiheessa v...aa. Ja todellakin tokaluokkalaisten poikajoukkoa joutuu vahtimaan, ettei hajoo paikat. En vois kuvitellakaan jättäväni 8 vuotiasta poikaa 5 tunniksi ilman aikuisen valvontaa.. itse joudun tosi usein puuttumaan kylän kakaroiden riehumisiin, kun leikkipuistossa melkein rikotaan paikkoja.. Ymmärrän täysin soittaneen äidin tuohtumisen. Meidän poika käy kyllä metsässä pissimässä, sillä ei tulis mieleenkään mennä leikkipuiston viereiseen raloon kysymään pääseekö vessaa. Ap:lla tuntuu tosiaan olevan hiuka vaaleensiniset lasit, kun miettii mitä 8 -vuotiaatvpojat puuhaa. Kannattaa kyllä mennä sinne kaukaloon joku kerta viideks tunniks katselemaan.. tulis ainakin sellane kuva, että on kiinnostunut lapsensa vapaa-ajan puuhista.

[/quote]

no kuule, sellaista se on kun osaa lapsensa kasvattaa, ajatella että 9- vuotias osaa jo laittaa banaanin kuoret roskiin;)) missään vaiheessa en sanonut että poika olisi ollut ilman valvontaa, ihminen näköjään lukee mitä haluaa lukea.

täällä päin ei alle 10- vuotiaat riko jasotke paikkoja kyllä ne on sitten nuo pahisnuore mitkä hengaa ihan eripaikassa.

ap
[/quote]
Ai että poikasi ei ole ollut ilman valvontaa? Kuka häntä on sitten valvonut?

Vierailija
36/266 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 19:27"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 19:25"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 19:21"][quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 19:12"] no itse olen pitänyt myös "iltapäiväkerhoa" ja kuten tuossa jo aiemmin mainittiin niin pojilla/tytöillä oli kokoajan jano,nälkä,vessahätä,piti saada puhelinta lainaksi,tuli riitaa ym ym [/quote]   minä ja muut äidit laittaitamme aina eväät ja juomat mukaan, lapsilla on kaikilla omat puhelimet, ainoa ongelma on tuo vessassa käyminen, tarvii siihen sitten puuttua kun en ymmärtänyt että se on noin iso ongelma.. riitoja ei ole ollut ainakaan mitään sellaisia mihin olisi aikuisen tarvinnut puuttua.   ap [/quote] Nyt ymmärrän tuon äidin suuttumisen, lapset lähetetään oikein eväiden kanssa eli pitkäksi aikaa hänen nurkilleen.

[/quote]

ihan koulun pyynnöstä on lapsilla eväät mukana. Ap

[/quote]

Ja koulustako ollaan myös ehdotettu, että tämä yksi äiti pitäisi kotonaan yleistä käymälää?

Maailmalla ne muuten tuppaa muutenkin maksamaan, joten lapsille vaan euroja taskuun ja vessaa pitävälle äidille maksupurkki vessaan oven eteen. 

Vierailija
37/266 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]
jäi jotenkin paska maku suuhun tuosta puhelusta..

[/quote]

Ilmaisen työn teetättäjä ! Sinusta jää paskan maku pidemmäksi aikaa kuin tarve!

Vierailija
38/266 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 21:24"]

Huh, mitä kommentteja.

Minusta ei ole keneltäkään ihmiseltä fiksua tai edes normaalia soitella raivontapuheluita asiasta, josta ei ole keskusteltu ennen. Jos ap:n lapsi olisi rampannut vessassa tämän soittelijan kotona yhtenään, olisi tämä varmaan tullut puheeksi jo aiemminkin ja näin ollen ap olisi voinut jo tietää tämän kyseisen äidin kannan asiaan ja siten puhelukin olisi ollut edes jollain tasolla ymmärrettävä. Mutta näinhän ei ollut ja joka tapauksessa aikuiseet ihmiset eivät raivoa ja huuda toisilleen asioista vaan osaavat puhua ja keskustella ja tuoda omaa turhautumistaan esille rakentavalla tavalla.

Kaiken lisäksi keskustelu oli koskenut iltapäiväkerhon pitämistä eikä vessa-asiaa edes ollut mainittu (ap sai täältä vinkin). En käsitä, mitä iltapäiväkerhoa kentällä pelaavat lapset tarvitsevat. Jos siellä on riitaa ja tappelua, niin sitten soitetaan lasten koteihin ja kerrotaan, että siellä on riitaa ja tappelua ja voisi olla fiksua pitää pojat kotona, jotta osaavat taas käyttäytyä. Sen sijaan ei mennä soittelemaan raivopuhelua, josta ei oikein saa kiinni eikä ongelmaa kyetä ymmärtämään yksiselitteisesti.

Oma veikkaukseni on, että kyseessä ei ole mitkään vessakäynnit tai kentältä tulevat tappelemisäänet vaan ihan se klassinen, että oman lapsen olisi pitänyt tulla kotiin syömään tiettyyn aikaan eikä hän tullut, kun kavereiden ei tarvinnut tulla. Tästä mamma vetäisi herneenpalon nenään eikä suostu tajuamaan, että siinä oman lapsen käytöksessä on ollut vikaa, ei muiden.

Raivoamispuhelut tehdään aina kiukunpuuskassa ja tällöin ne usein ovat kohtuuttomia ja hyvin mitättömästä aiheesta. En oikeasti käsitä, mitä raivoamista on esim. siinä, että lapsen kaverit pyrkivät vessaan. Moni sanoo, ettei kehtaa sanoa lapselle mutta ilmeisesti sen sijaan kehtaa soittaa vanhemmalle ja kirkua asiasta. Outoa. Jos ei uskalla sanoa lapsen kavereille, että meillä ei ole vessapalvellua, niin voi vaikka jättää avaamasta ovea ja ohjeistaa oma lapsi niin, että sisälle saa tulla tasan se oma kersa ja muut menkööt kohteihinsa. Näin meidän lapsen kaveripiirissä on osa tehnyt.  On vaikea ymmärtää, miten vähän normaalia kommunikointia täällä arvostetaan. Sille vessaramppaajalle voi oikeasti sanoa nätisti, että meillä ei voi käydä vessassa ja sen vessaramppaajan vanhemmillekin voi kertoa asiallisesti omaa kantaansa ilman huutoa ja raivoa.

Ja loppujen lopuksi, ei tuossa takuulla ole kyse mistään vessakäynneistä vaan omata kyvyttömyydestä oman lapsen suhteen.

[/quote]

siis tämän yhden äidin tehtävänä on pitää vahtia ja informoida muita vanhempia, jos homma ei suju? Tämähän on juuri se epäreilu kuvio, joissa muut vanhemmat sysäävät vastuun yhdelle vanhemmalle ja tältä - ihan ymmärrettävistä syistä - palaa pinna.

Vierailija
39/266 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme että se äiti on just ap:lle soittanu ja raivonnu...

Vierailija
40/266 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 21:31"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 21:02"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 20:53"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 20:47"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 20:36"]

suhtaudut aika kevyesti tuohon vessa-asiaan. Eli mielestäsi asia on ok, jos vain kysyy luvan? Jos siellä on iso lauma lapsia pelaamassa tuntikausia eväiden kanssa, niin vessassa varmasti rampataan aika paljon. Enpä kehtaisi olettaa, että toisten vessaan pääsy on ok, jos vain kysyy luvan.

Ymmärrän vessakäynnit, jos lapsi on muutenkin kylässä, mutta eipä tulisi mieleenkään, että kentän lähellä asuvan perheen luokse voi mennä vessaan, jos vain kysyy luvan. Jestas mitä moukkamaisuutta!

Oletko varma, ettei siellä myös parveilla perheen pihalla? Pyydetä täyttämään vesipullo? Istukella terasseilla, pihatuoleissa, jätellä eväspapereita pihalle?

En jaksa uskoa, että kukaan hermostuisi kentällä olosta, mutta vaikuttaa siltä, että perheen piha on osa lapsien reviiriä. Ja soitti ilmeisesti sinulle, koska asenteesi on aika erikoinen (miksi ihmeessä vessa on ongelma, jos kysyy luvan...) - se asenne näkyy ehkä myös poikasi käytöksessä, pitää asioita itsestäänselvyyksinä.

[/quote]

kuten jo aiemmin sanoin poikani on tasan kerran käynyt siellä vessassa, tämä oli mielestäni ok. 

Jos puhutaan ramppaamisesta niin se ei ole mutta nythän ei ollut kyse siitä.

En voi tietää kuinka usein siellä muut käy (luulisin että käyvät kotonaan kun asuvat siinä lähellä) ja näin ollen en voi siihen puuttua ja siksi ihmettelen miksi minulle puhelimessa raivoaa.

Olen varma ettei siellä parveilla toisten pihoilla tai roskata, jokainen osaa kyllä laittaa roskat roskiin.

En minkään olisi usonut että naikkonen vetää herneen nenuuntästä noin pahasti siksi avauksen teinkin.

ap

[/quote]

no mielestäni se yksikään vessakäynti ei ole ok, jos lapsesi ei nimenomaan ollut siellä perheessä vieraana. Ihan peruskäytöstapoja tuo.

Sysäät lapsesi muiden vastuulle (siis oikeasti, 8v lapsi 5h omilla teillään?) ja sitten valitat, kun sinulle asiasta sanotaan. Mitäpä jos kantaisit vastuusi vanhempana, koska olet lapsia hankkinut? Ja jos vielä opettaisit lapsellesi peruskäytöstapoja (kuten esim. että toisten oville ei mennä kyselemään, että pääsisikö vessaan).

[/quote]

lapsi ei ollut omilla teillään 5 tuntia vaan pelaamassa ja nimen omaan eilen kun vielä aurinko paistoi ja siellä oli paljon mmutakin porukkaa, mm. Lasen isoveli?! Sulla on  kai joku Ipädi-lapsi, vai miksi ihmettelet jos lapsi on ulkona 5 tuntia? 

En tiedä mutta jos mun lapsen kaveri tulisi ulkoleikeistä kysymään voisiko hän käydä pissalla niin kyllä se olisi mulle ainakin ok. Ilmeisesti sull ei sitten, oot varmaan huippu äiti lapsiesi silmissä:))) 

kysyin tässä isommilta lasltani mitä mieltä he olisivat tuollasesta äidistä, sanoivat ettevät kutsuisi äidiksi tuollaista naista. Samaa mieltä olivat pojan kaverit. Että sellanen palaute lähti sulle. Ole hyvä;)

ap

[/quote]

kysytkö useinkin pieniltä lapsiltasi mielipiteitä aikuisten asioihin? Onko se mielestäsi vastuullista vanhemmuutta?

En ihmettele viiden tunnin ulkoilua, ihmettelen viiden tunnin ulkoilua omilla teillään.  Kysehän ei tapauksessasi ole siitä, että lapsen yksittäinen kaveri kysyy lupaa käydä vessassa,  vaan ilmeisesti se on arkipäivää kentän vieressä asuvalle perheelle. Kyse ei ole pelkästään sinun lapsestasi, vaan isosta joukosta lapsia. Ja vaikka kyse olisikin vain sinun lapsestasi, edelleenkään ei hyviin käytöstapoihin kuulu ilmestyä ovelle ja kysyä lupaa käydä vessassa. Ihan sama miten väännät, se ei ole ok.

Itseasiassa meillä lapset ulkoilevat paljon , 5h ei ole lainkaan ihmeellisen pitkä aika. Tosin lasten ollessa alle 10v he eivät olleet ilman mitään valvontaa viittä tuntia menossa, vaan olivat joko (sovitusti) kaverien perheiden valvonnan alla tai sitten itse välillä tsekkailin, missä mennään. Vessassa käydään joko puskassa tai kotona, myös kauempaa käsin, ellei sitten olla jonkun kaverin perheen vieraana. Mutta ei, lapseni eivät ole koskaan viettäneet 5 tuntia omilla teillään, vaan jonkinlaista valvontaa siinä välissä on. Ja ovat ihan normaaleja, varsin fiksuja ja hyväkäytöksisiä lapsia.

Taisit vetää palkokasvit syvälle sieraimiin kun huomasit, ettet saakaan komppausta täällä, vaan lähinnä omaa toimintaasi kritisoidaan (ja ihan syystä).

[/quote]

nyt se silmä käteen, oikeesti.

missä kohtaa kysyin pieniltä lapsiltani mielipidettä aikuisten asioihin? Viestin numero kiitos!

missä kohtaa sanoin että lapsi olisi ollut ilman valvontaa 5 tuntia? Viesin numero kiitos!

jos sun on noin vaikee ymmärtää lukemaasi niin kannattaako edes kommetoida?

mitä vessajuttuun tulee niin lapseni ei tiennyt sen olevan väärin koska kaikkien muidenluona saa käydä vessassa (kun kysyy luvan) niin tottakai oletti että näin saa tehdä, nyt selitin asian lapselle että X:n luona ei saa käydä, joten mene vaikka Y:n luokse jos tulee isompi hätä.

ymmärrän kritisoinnin kun se perustuu faktoihin, tuollaista omakeksimää paskanjauhantaa en ymmärrä, eikä onneksi tavitsekkaan:)

ap