Miten teillä on varaa kaukomatkoihin? Minäkin tahtoisin :(
Mutta näillä näkymin se jää ikuiseksi haaveeksi. Yritän opiskella mutta olen aivan surkea tässä kaikessa. Jos ikinä pääsen takaisin työelämään, niin palkkani on sama kuin eläkkeeni nyt, eli vähän päälle tonnin kuussa. Ei sillä plus miehen palkalla paljoa matkustella. Äkkilähtöjä on ehkä mahdollista ottaa, jos säästää muutaman vuoden.
Masentaa :(
Kommentit (34)
Säästämällä. Meilläkään ei lapsia, joten saadaan todella hyvin rahaa säästöön joka kuukausi. Nettotulot ovat n. 8000 per kuukausi kahdelta ihmiseltä yhteensä, ja vuotuinen matkustusbudjetti kymmenen tai kaksikymmentä tuhatta. Jos oltaisiin tehty lapsia, ei tulot olisi noin suuret (en olisi edennyt urallani samaan malliin jos olisin ollut välillä pois töistä lapsia tekemässä).
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 13:24"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 13:22"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 13:18"]
Käymällä töissä ja laittamalla tarpeettomat menot minimiin. Liikun kävellen ja polkupyörällä, joten autoa en tarvitse. Asun lähiössä pienessä omistusasunnossa. Ostan lähes kaikki vaatteeni kirpputorilta. En sisusta vaan uusia huonekaluja hankin vasta sitten, kun edelliset menee niin rikki, ettei niitä voi korjata. En omista älypyhelinta, tablettia, taulutelevisiota enkä maksullisia kanavapaketteja. Olen pieniruokainen kasvissyöjä. Joka kuukausi jää noin 1950 €:n nettopalkasta 300-500 € säästöön.
[/quote]
Niinpä niin. Olet toden näköisesti maailman pelastamisesta paasaava vihreä, joka ei kuitenkaan kummasti näe lentomatkustamisessa mitään saastuttavaa.
Säälittävää porukkaa.
[/quote]
Ensinnäkin: todennäköisesti on yhdyssana (opetetaan jo peruskoulussa)
Toiseksi: En ole vihreä enkä äänestä Vihreitä
Kolmanneksi: Itse olet säälittävä.
[/quote]
Höpö höpö, tuo kirpputori- ja kasvissyöjäporukka on lähes poikkeuksetta viherkomukkaa.... ai niin, voithan tietenkin olla vasurikin, joka saa toimeentulonsa verorahoista ja lentää ne pois.
[/quote]
Höpöhöpö itsellesi. En ole lainkaan kiinnostunut politiikasta, en ole koskaan edes äänestänyt. Syön kasvisruokaa ja käyn kirpputoreilla ihan vaan siksi, että laitan rahani mieluummin matkusteluun, festareihin, leffa- ja baari-iltoihin kavereiden kanssa kuin kalliiseen lihaan ja uusiin vaatteisiin. Ruuassa ja vaatteissa on kaikista helpointa säästää.
4v välein olemme päässeet kaukolomalle. Iso perhe ja säästäminen hiukan kestää. Ensi talvena taas reissuun :)
Lapsettomuus meilläkin tärkein tekijä. Olisi ikävää joutua köyhäilemään arjessa, jotta olisi vastaa kuluttaa reissussa. Lapsettomana ei tarvitse valita.
Lapsettomuus meilläkin tärkein tekijä. Olisi ikävää joutua köyhäilemään arjessa, jotta olisi vastaa kuluttaa reissussa. Lapsettomana ei tarvitse valita.
Meillä yksi lapsi. Nettotulot noin 3300€/kk koko perheeltä. Asuminen vie tuosta noin 1300€ kuukaudessa, joten tuosta jäävästä kahdesta tonnista saadaan hyvin säästöön matkoja varten. Lapsi on teini-ikäinen.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 13:08"]Mutta näillä näkymin se jää ikuiseksi haaveeksi. Yritän opiskella mutta olen aivan surkea tässä kaikessa. Jos ikinä pääsen takaisin työelämään, niin palkkani on sama kuin eläkkeeni nyt, eli vähän päälle tonnin kuussa. Ei sillä plus miehen palkalla paljoa matkustella. Äkkilähtöjä on ehkä mahdollista ottaa, jos säästää muutaman vuoden.
Masentaa :(
[/quote] Sellaista se on pienituloisen lapsiperheen elämä. En itsekään ole päässyt lasten kanssa matkustamaan, olen yksinhuoltaja ja pienituloinen. Toki kotimaassa matkustetaan, edullisissa kohteissa. Käytetään telttamajoitusta usein, siinäkin on oma viehätyksensä. Voi olla, etten pysty tekemään ulkomaanmatkoja ennenkuin lapset ovat lentäneet pesästä. Yhden matkaan säästää rahat kepeästi muutamassa kuukaudessa, kun voi syödä kaurapuuroa ja nuukailla kaikessa. Lasten kanssa sama ei onnistu, koska lapsille on oltava monipuolista ruokaa, harrastusvälineitä sun muuta. Kun olin itse lapsi, emme koskaan käyneet ulkomailla, enkä ole siitä katkera. Muistelen lämmöllä kotimaan matkoja pienellä rähjäisellä asuntovaunulla :)
Omistan (osa perittyjä) kasan osakkeita, osingot on joka vuosi parin tonnin luokkaa. Ihan mukavasti noilla matkustelee.
Ostatte lentoliput silloin kun saa halvalla ja kohteessa vuokraatte asunnon pariksi kuukaudeksi. Halvaksi tulee.
Ei mullakaan jää palkasta tarpeeksi säästöön velkojen maksun jälkeen, mutta ei mahda mitään. Näillä mennään mitä on. Kumppania ei ole ja lapsen menoista ja harrastuksista en ala tinkimään. First thing first, kerran vuoteen pääsen sentään kaupunkilomalle julkomaille ja kotimaassa Lapissa käyn muutaman kerran vuoteen. Nettotulo 2600 e/kk.
Me käydään Thaimaassa kerran vuodessa. käviskö se teille? vai haluatteko jonnekin eksoottisempaan?
Ostetaan lennot halvalla kun on joku kamppanja. Hotellin varataan itse yleensä Bookingin tms kautta.
Koko lomaan käyttörahoineen kuluu meillä n. 3000-5000 eur ( riippuen kuinka ollaan saatu säästöön, niin kulutetaan pois). 2 aikuista + 1 lapsi
rahaa jää säästöön kun kotona teemme ruokaa ja otamme sitä evääksi töihin. Harvoin syömme ulkona. Vaatteet kirppikseltä.
a) kouluttaudu kunnolla
b) hanki koulutusta vastaava hyväpalkkainen työ
c) asu ja elä varallisuutesi mukaisesti
d) säästä säännöllisesti
e) toivo, että sulla olis joskus lomaa, että ehtisit niille matkoille
Puolet meidän kaukomatkoista on olleet yhdistettyjä työ- ja lomamatkoja. Siinä säästää jonkin verran, kun sen työmatkalaisen lentolippuja ei tarvitse maksaa ja saa työmatkan ajalta ilmaisen majoituksen. Tällä systeemillä on käyty kerran Japanissa ja kerran Kaliforniassa. Toinen kerta Japanissa oli ihan hiihtolomareissu jollain alennuslipuilla. Ja Intiassa käytiin myös hiihtolomalla halvoilla lentolipuilla.
Nuorempana, kun olimme hieman huolettomia rahankäyttäjiä, meidän reissujen rahoitus meni aina niin, että lentoliput oli maksettu etukäteen ja hotellit ja autonvuokrat maksettiin vasta siellä reissussa luottokortilla. Ja jälkeenpäin ihmeteltiin, millä sen luottokorttilaskun saa maksettua. Jostain ne rahat aina löytyi, ainoastaan kerran meille tuli kauhea kassakriisi liiallisen matkustelun vuoksi :-)
Itse rahoitan matkat usein veronpalautuksilla ja kerrytetyillä säästöillä.