Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syöpädiagnoosin lukeminen Omakannasta

Vierailija
10.12.2021 |

Onko laitaa, että poistetun ihomuutoksen ( joka lähes varmasti jonkin lajin ihosyöpä) PAD-vastaus käsketään lukea Omakannasta, kun tulos tulee. Ei siis annettu mitään lääkärin soitto-aikaa ym. Tuntuu vähän karulta, että potilas lukee mahdollisen syöpädiagnoosin kannasta ilman, että saa jutella siitä lääkärin kanssa ja kuulla jatkoista (leikkaus ym.) Onko ihan normaali käytäntö tällainen vai pitäisikö asiasta vielä kysyä?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on syöpä, niin soittavat kyllä ennenkuin laittavat tiedon Omakantaan. Vastaa puhelimeen kun se soi.

Vierailija
2/7 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, käskettiin siis todellakin seurata vain Omakantaa, että sinne tulee tulokset sitten. Mistään muusta ei ollut puhetta. En siinä tajunnut enempää asiaa kysellä. Täällä päin on muutenkin hankala saada yleensäkin mitään lääkärinaikoja ym. että ihan hyvin saattaa ollakin, että syöpädiagnoosinkin joutuu lukemaan kannasta ilman mitään lääkärin kanssa keskustelua. Tuntuu vain vähän hassulta käytännöltä. No, ehkä kysyn vielä asiasta, kun ensi viikolla on hoitajalle aika tikkien poistoon. Ajattelin vain, että onkohan kellään muulla kokemusta tällaisesta, että sanotaan kannasta voi seurata koepalan vastauksen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä miedoimmissakin asioissa täällä kysytään, että varataanko soittoaika vai luetko omakannasta. Eikö kysytty kun näyte otettiin?

Vierailija
4/7 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se on syöpä, niin soittavat kyllä ennenkuin laittavat tiedon Omakantaan. Vastaa puhelimeen kun se soi.

Ei soita. Isäni luki Omakannasta sairastavansa aggressiivista syöpää.

Vierailija
5/7 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin siitä lääkärijargonista edes ymmärrät mistä on kyse. Ainakin minä jouduin sana sanalta googlettamaan lääkärin tutkimustulokset.

Vierailija
6/7 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun isäni ei saanut soittoa eturauhassyöpädiagnoosistaan vuosi sitten. Luki asian Omakannasta ja myöhemmin tuli tieto kirjeellä kotiin ohjeiden kera. Isääni ei edes ohjeistettu seuraamaan Omakantaa, vaan luuli saavansa tiedon puhelimitse, jos jatkotoimenpiteitä edellyttävää tutkimuksissa ilmenee.

Kyllä huonoksi on mennyt vuorovaikutus potilaan kanssa.

7/7 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on viime vuosina poistettu / otettu koepala kaksi kertaa luomesta / ihomuutoksesta. Toisen kerran terveyskeskuksessa, ja sain siitä vastauksen tekstiviestinä, kuten luvattiin. Toisen kerran keskussairaalassa (koska ihomuutos sijaitsi kasvoissa ja koepala piti ottaa tarkemmin), ja sain siitä vastauksen kirjeenä, kuten luvattiin.

Itse ainakin ymmärsin niin, että nuo kirjalliset vastaukset pätevät siinä tapauksessa, että tulos on ok. Jos tulos olisi ollut pahanlaatuinen, minulle olisi soitettu ja pyydetty vastaanotolle tms. (?).

Molemmissa tulos oli siis hyvänlaatuinen, vaikka itse toki mietin, että mitä jos onkin ihosyöpää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä