Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa nyt mua! Koulutus asiaa..

Vierailija
16.03.2015 |

Olen suorittanut ylioppilastutkinnon viime keväänä mutta aika huonoin arvosanoin. Lukion päättötodistuskin vähän alittaa normaalitasoni. Lukion viimeisenä vuonna elämääni tuli asioita jotka vaikeuttivat koulunkäynttiä ja siihen mennessä hyvä taso tippui aika roimasti :( Haluaisin opiskella ammattikorkeassa sosionomiksi mutta minun yo-todistuksellani en viime vuonna päässyt edes pääsykokeisiin (ne uskoisin kyllä läpäiseväni). Nyt korotin yhtä yo-koetta mutta tuloksethan eivät ole vielä tulleet enkä siis tiedä miten paljon vaikuttaa ja nousiko mihin edes. 

Olen pitänyt kokoajan takaporttina sitä että peruskoulun päättötodistukseni on tosi hyvä ja sillä kyllä pääsen mihin linjalle vaan amikseen. Ajattelin että voisin rauhassa opiskella amiksessa "vara-ammattia" ja hakea aina uudelleen sinne sosionomikouluun. Nyt kuulin etten lukion päättötodistuksen saaneena voikkaan käyttää enää peruskoulun päättötodistusta :( Olisi kai pitänyt tietää ja selvittää aiemmin mutta jostain syystä vain olen luullut että se olisi mahdollista.. oma moka, myönnän sen.

Nyt näyttää siltä ettei minun kaupungissani ole ensi syksylle yhtään yo-pohjaista paikkaa millään linjalla amiksessa, mutta varmistan vielä asian entisen lukioni lopolta hänet tavoittaa vasta kahdeltatoista). Jos näin nyt on niin mitähän minun pitäisi tehdä? Haen kyllä joka tapauksessa sosionomikouluun jos vaikka pääsisin pääsykokeisiin mutta varasuunnitelma pitäisi olla, en halua istua koko ensi vuotta kotona. Työkokemuksesta saa tietty lisäpisteitä mikä helpottaisi sisään pääsyä, eli ensi vuoden voisi sitten olla töissä jos kouluun en pääse. Yksi ystäväni oli viime vuonna päiväkodissa töissä, ilman koulutusta. Hän pääsi kun kummitätinsä on erään päiväkodin johtaja... suhteilla siis. Oma äitinikin on päiväkodinopettaja mutta hän oli sitä mieltä ettei tuollaisia harjoittelijoita juuri palkata kun kaupungilla juuri ja juuri on varaa pitää tarpeeksi koulutettujakaan hoitajia töissä. 

Nyt kun kävin kirjoittamassa tänä keväänä niin juttelin erään naisen kanssa joka oli kanssani samassa lukiossa. Hänellä oli sama tilanne kun minulla, huonot paperit ja hänkin pyrki sosionomikouluun muttei päässyt edes pääsykokeisiin. Hän oli sitten päässyt työkkärin kautta päiväkotiin töihin, ja sai siitä tietty lisäpisteitä tämän kevään hakuun.  Pitäisikö minunkin siis hakeutua työkkäriin nyt jos sitten ei ole mahdollisuutta amikseen mennä enkä pääse haluamaani kouluun? Työkkärissä ei kyllä taida voida valita millaisia töitä tahtoo? Vai voinko sanoa että haluan päiväkotiin töihin? Toisaalta taas kuulemma kaikesta työkokemuksesta saa pisteitä, vaikkei olisikaan samaa alaa. Eli perjaatteessa voisin mennä vaikka kaupan kassalle.. 

Nyt olen ihan sekaisin ja tietysti jätin hakemisenkin viimetinkaan.. Huomena klo 15 loppuu ammatillisiin tutkintoihin haku joten asia on aika akuutti. Kertokaahan nyt mitä tekisitte tilanteessani.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 12:31"]

Kuuluuko ne ap:n menneet tekemiset tähän jotenkin?

[/quote]

Ei kuulu. Mutta vaikuttaa oleellisesti nykyhetkeen. Ellei ole vielä ilmoittautunut, on nyt korkea aika. Lisäksi kannattaa hakea kaikkialle

Vierailija
22/28 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan Metropolian päivätoteutukseen ei tarvitse olla työkokemusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluavustajaksi pääsee ainakin ja samalla voisit opiskella iltaisin niitä avoimen juttuja.

[/quote]

Okei, no tää on jo hyödyllinen ehdotus. Miten siis onnistuu käytännössä? Nyt juuri itseasiassa muistin että yksi kaverini teki viimevuoden sijaisuuksia peruskoulussa, kun ei päässyt ensiyrittämällä amikseen. Pitääköhän mun soitella kouluille suoraan vai kaupungille tällaisista mahdollisuuksista?

Ja en ole ollut joutilaana kotona vuotta, ja oikeestaan mulla on mahdollisuus alkaa tekemään yhtään mitään töitä tai koulua) vasta syksyllä. Syy jätettäköön salaiseksi ettei tämän keskustelun aihe siirry siihen. En vain ole tosiaan pystynyt olemaan töissä viimeisen vuoden aikana.

-ap

Vierailija
24/28 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 12:37"]

Kouluavustajaksi pääsee ainakin ja samalla voisit opiskella iltaisin niitä avoimen juttuja.

[/quote]

Okei, no tää on jo hyödyllinen ehdotus. Miten siis onnistuu käytännössä? Nyt juuri itseasiassa muistin että yksi kaverini teki viimevuoden sijaisuuksia peruskoulussa, kun ei päässyt ensiyrittämällä amikseen. Pitääköhän mun soitella kouluille suoraan vai kaupungille tällaisista mahdollisuuksista?

Ja en ole ollut joutilaana kotona vuotta, ja oikeestaan mulla on mahdollisuus alkaa tekemään yhtään mitään töitä tai koulua) vasta syksyllä. Syy jätettäköön salaiseksi ettei tämän keskustelun aihe siirry siihen. En vain ole tosiaan pystynyt olemaan töissä viimeisen vuoden aikana.

-ap

[/quote]

Jos sulla prakaa pää, niin älä pliis hakeudu sosionomiksi tai päiväkotiin. Siellä pitää olla mieleterveydeltään ehdottoman terve.

Vierailija
25/28 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten tämä: Jos menisin harjoittelijaksi päiväkotiin, mitkä olisivat tuloni (siis sen mikä nyt olikan 9e lisäksi)? Pitäisikö minun silti ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi vai onko työharjoittelu työ? Maksaisiko siis käytännössä sossu(/kela) mulle elantoni? 

-ap

Vierailija
26/28 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 12:44"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 12:37"]

[/quote]

-ap

[/quote]

Jos sulla prakaa pää, niin älä pliis hakeudu sosionomiksi tai päiväkotiin. Siellä pitää olla mieleterveydeltään ehdottoman terve.

[/quote]

Ei prakaa

-ap

Vierailija
27/28 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 12:45"]Ja sitten tämä: Jos menisin harjoittelijaksi päiväkotiin, mitkä olisivat tuloni (siis sen mikä nyt olikan 9e lisäksi)? Pitäisikö minun silti ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi vai onko työharjoittelu työ? Maksaisiko siis käytännössä sossu(/kela) mulle elantoni? 

-ap
[/quote]Työmarkkinatukea ja kulukorvausta voi saada.. Katso kelan sivuilta, siellä on ohjeita ja laskureita ja voit olla yhteydessä kelaan myös. Tulot riippuu menoista, siitä missä asut jne.. Toimeentulotukea voi myös arvioida laskureilla, googleta vaikka. Työkkäriin pitää rekisteröityä ja siellä sopia "toimet", sen jälkeen kela tekee päätökset maksettavista tuista. Jos kelan raha ei riitä pakollisiin menoihin, sitten kyselet soskusta.

Vierailija
28/28 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 12:45"]Ja sitten tämä: Jos menisin harjoittelijaksi päiväkotiin, mitkä olisivat tuloni (siis sen mikä nyt olikan 9e lisäksi)? Pitäisikö minun silti ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi vai onko työharjoittelu työ? Maksaisiko siis käytännössä sossu(/kela) mulle elantoni? 

-ap
[/quote]

Jos olet menossa työKOKEILUUN TE-toimiston kautta, niin sinun pitää olla työtön työnhakija. En tiedä, mitä tarkoitan työHARJOITTELULLA. Työkokeilun aikana saat työmarkkinatuen Kelasta korotettuna + sen 9e/työkokeilupäivä kulukorvausta. Tarkkoja euromääriä en tiedä. Kannattaisiko sun nyt ihan oikeasti ottaa yhteyttä sinne TE-toimistoon tai Kelaan ja alkaa ottaa selvää näistä asioista ihan itse?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi