Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Otanko sairaanhoitajan opiskelupaikan vastaan vai en?

Vierailija
10.12.2021 |

Hain syksyn yhteishaussa ammattikorkeakouluun ja osallistuin valintakokeeseen. Viikko sitten sain tiedon, että olen tullut valituksi varasijalta sairaanhoitajakoulutukseen. En tiedä otanko opiskelupaikan vastaan vai en. Tuo sairaanhoitaja ei ollut mulla se ykköstoive mutta opiskelijaksi lähteminen ylipäänsä houkuttelee mua. Olen 27-vuotias ja mulla on kahdeksan vuotta sitten suoritettu ammatillinen perustutkinto, jota vastaavaa työtä teen nyt vakituisessa työpaikassa. Ala ei ole se unelmieni ala ja aloin kolme vuotta sitten haaveilemaan ammattikorkeakouluopinnoista. Tuolloin lähinnä sillä ajatuksella, että nimenomaan se opiskelijaelämä, kaveriporukan löytäminen ja sosiaaliset tapahtumat on se mikä siinä houkuttelee. Olen siitä asti hakenut aina puolen vuoden välein yhteishaussa opiskelupaikkaa ja nyt syksyn haussa ekaa kertaa enkku meni läpi eikä koetta hylätty. On suorastaan ihme, että mulla on nyt mahdollisuus päästä opiskelemaan.

Mietin:
- Tilaisuus päästä opiskelemaan ei välttämättä toistu, joten kannattaisi ottaa paikka vastaan, jos mulla on vähänkin hinku ylipäänsä päästä opiskelijaksi alasti riippumatta, vaikka nimenomaan sairaanhoitaja ei ole mulle se kutsumusammatti (enemmän kiinnostaa terveydenhoitaja, röntgenhoitaja, suuhygienisti, optikko...)

- sairaanhoitajan tutkinnolla ainakin työllistyisin varmasti ja siitä on luonteva sitten jatkaa (onko?) terveydenhoitajaksi joka mua enemmän kiinnostaa

- haluanko olla nimenomaan sairaanhoitaja? En varsinaisesti ja varsinkin tämä koronatilanne ja sairaanhoitajien jaksaminen työssä ja kaikki kauhujutut siitä mietityttää…

- haluanko sitten olla nykyisessä työpaikassani tai alalla ikuisesti? En, mutta mulle tulisi ikävä työkavereita ja säännöllisiä tuloja, jos nyt lähtisin

- haluanko heittäytyä kokopäivätoimiseksi opiskelijaksi ja kokea sen maailman kavereiden löytämisineen, opiskelijabileineen ja verkostoitumisineen? Kyllä haluan ja nyt olisi viimeiset hetket, kun olen alle 30 ja perheetön, mutta nyt kun on tämä koronatilanne ja rajoituksia pukkaa niin onko niitä hauskoja opiskelijatapahtumia edes odotettavissa, jos koko opiskeluaika meneekin rajoitusten varjossa?

- Rahatilanne, eli nyt pitäisi pystymetsästä alkaa selvittämään pikavauhdilla millä rahoittaisin opiskeluni, miten niitä tukia haetaan, paljonko rahaa tulisin saamaan... tuo opiskelu on ollut niin ”kaukainen” haave ja nyt kun sitä konkreettisesti tarjotaan, niin koko tilanne onkin absurdi, kun pitäisi oikeasti miettiä niitä käytännön järjestelyjä

- Mitä mun esimieskin sanoisi? Ja luin että opintovapaata tulee hakea 45 päivää ennen opintojen alkua...Mulla ei ole tässä niin paljon aikaa! Jääkö opintovapaa saamatta, kun tieto opiskelupaikasta tuli niin myöhään, etten ehdi hakea vapaata määräajassa?

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sitten varmistaa, että aikuisopintotuen kriteerit täyttyvät kun vihdoin aloitat opinnot (sulla varmaan onkin, mutta varmista silti). On nimittäin "pikkuisen" paremmat ehdot kuin tavallisessa. Työsuhteen aikana opintojen aloittaminen on muutenkin hyvä ajatus, ansiosidonnaisellakin opiskelu on tällöin mahdollista... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla