Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Otanko sairaanhoitajan opiskelupaikan vastaan vai en?

Vierailija
10.12.2021 |

Hain syksyn yhteishaussa ammattikorkeakouluun ja osallistuin valintakokeeseen. Viikko sitten sain tiedon, että olen tullut valituksi varasijalta sairaanhoitajakoulutukseen. En tiedä otanko opiskelupaikan vastaan vai en. Tuo sairaanhoitaja ei ollut mulla se ykköstoive mutta opiskelijaksi lähteminen ylipäänsä houkuttelee mua. Olen 27-vuotias ja mulla on kahdeksan vuotta sitten suoritettu ammatillinen perustutkinto, jota vastaavaa työtä teen nyt vakituisessa työpaikassa. Ala ei ole se unelmieni ala ja aloin kolme vuotta sitten haaveilemaan ammattikorkeakouluopinnoista. Tuolloin lähinnä sillä ajatuksella, että nimenomaan se opiskelijaelämä, kaveriporukan löytäminen ja sosiaaliset tapahtumat on se mikä siinä houkuttelee. Olen siitä asti hakenut aina puolen vuoden välein yhteishaussa opiskelupaikkaa ja nyt syksyn haussa ekaa kertaa enkku meni läpi eikä koetta hylätty. On suorastaan ihme, että mulla on nyt mahdollisuus päästä opiskelemaan.

Mietin:
- Tilaisuus päästä opiskelemaan ei välttämättä toistu, joten kannattaisi ottaa paikka vastaan, jos mulla on vähänkin hinku ylipäänsä päästä opiskelijaksi alasti riippumatta, vaikka nimenomaan sairaanhoitaja ei ole mulle se kutsumusammatti (enemmän kiinnostaa terveydenhoitaja, röntgenhoitaja, suuhygienisti, optikko...)

- sairaanhoitajan tutkinnolla ainakin työllistyisin varmasti ja siitä on luonteva sitten jatkaa (onko?) terveydenhoitajaksi joka mua enemmän kiinnostaa

- haluanko olla nimenomaan sairaanhoitaja? En varsinaisesti ja varsinkin tämä koronatilanne ja sairaanhoitajien jaksaminen työssä ja kaikki kauhujutut siitä mietityttää…

- haluanko sitten olla nykyisessä työpaikassani tai alalla ikuisesti? En, mutta mulle tulisi ikävä työkavereita ja säännöllisiä tuloja, jos nyt lähtisin

- haluanko heittäytyä kokopäivätoimiseksi opiskelijaksi ja kokea sen maailman kavereiden löytämisineen, opiskelijabileineen ja verkostoitumisineen? Kyllä haluan ja nyt olisi viimeiset hetket, kun olen alle 30 ja perheetön, mutta nyt kun on tämä koronatilanne ja rajoituksia pukkaa niin onko niitä hauskoja opiskelijatapahtumia edes odotettavissa, jos koko opiskeluaika meneekin rajoitusten varjossa?

- Rahatilanne, eli nyt pitäisi pystymetsästä alkaa selvittämään pikavauhdilla millä rahoittaisin opiskeluni, miten niitä tukia haetaan, paljonko rahaa tulisin saamaan... tuo opiskelu on ollut niin ”kaukainen” haave ja nyt kun sitä konkreettisesti tarjotaan, niin koko tilanne onkin absurdi, kun pitäisi oikeasti miettiä niitä käytännön järjestelyjä

- Mitä mun esimieskin sanoisi? Ja luin että opintovapaata tulee hakea 45 päivää ennen opintojen alkua...Mulla ei ole tässä niin paljon aikaa! Jääkö opintovapaa saamatta, kun tieto opiskelupaikasta tuli niin myöhään, etten ehdi hakea vapaata määräajassa?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo pitäisi miettiä ennenkuin hakee.

Pystytkö työskentelemään opiskelujen ohella? Niin aikuiset tekevät. Tosin saat unohtaa sen "opiskelijaelämän" sillä vapaa-aikaa ei ole.

Vierailija
2/41 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa muuta kuin että kyllä, sairaanhoitajasta on luontevaa jatkavaa terveydenhoitajaksi. Onko se nyt vuosi lisää opintoja vai kaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa sanoa muuta kuin että kyllä, sairaanhoitajasta on luontevaa jatkavaa terveydenhoitajaksi. Onko se nyt vuosi lisää opintoja vai kaksi.

Vuosi lisää opintoja. Itse aloitan tammikuussa sairaanhoitajan opinnot joita teen lähihoitajan töiden ohessa. Viime viikolla tuli vastaan joku Etelä-Suomen amk jossa järjestetään terveydenhoitajan koulutus verkko-opintoina+luonnollisesti työharjoittelut siellä omalla paikkakunnalla. Mietin, että siinä voisi olla vaihtoehto mulle sitten 3,5 vuoden päästä jos tuota samaa verkkokoulutusta vielä järjestetään.

Vierailija
4/41 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota. Sinua ei selvästikään motivoi nimenomaan sairaanhoitajan työ. Jos luovut ensikertalaisuudesta, uuden opiskelupaikan hankkiminen on lähes mahdotonta.

Sinulle oikea ratkaisu on polkuopinnot. Ei tarvita enkkua tai koetta sisäänpääsemiseen ja pääset tutustumaan opiskeluun.

Vierailija
5/41 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtis opiskelemaan (enää) sairaanhoitajaksi. Kato ympärilles; onko se oikeesti ala mille haluat, kun alalla olijat tahtoo epätoivoisesti alalta pois?

Vierailija
6/41 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinua kiinnostaa vain tuo juhliminen (kuten vaikuttaa) niin älä ota vastaan. Saa joku oikeasti motivoitunut sitten peruutuspaikan.

Vierailija
7/41 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia sairaanhoitajana työskenneltyäni kannustan sinua valitsemaan jotain ihan muuta.

Vierailija
8/41 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitajaksi voit jatkaa, kun on sh-opinnot kasassa.

Vierailija
9/41 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt hyvä ihminen toisen ihmisen opiskelupaikkaa ota. Hanki oma opiskelupaikka, älä sairaanhoitajan….

Vierailija
10/41 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja(AMK) -opinnoissa saat tehdä tiukkaan tahtiin työtä. Tieteellisen lopputyön eli opinnäytetyön suunnittelu alkaa saman tien. Bile-elämälle ei juuri jää aikaa. Huomio työharjoittelujaksot, joiden ohessa on tehtävä myös koulutyöt. Harjoittelupaikkojen saaminen voi olla kiven alla. Silti on edettävä opinnoissa.

Voi olla tykästyt sh:n työhön tai sitten tajuat ekoissa ulostevaipanvaihtosessioissa, että tuli valittua väärä ala.

Sulla on oltava myös ymmärrys, että sairaanhoitajana olet vastuussa ihmishengestä.

Vierailija
11/41 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että älä ota opiskelupaikkaa vastaan. Olen itse sh ja pidän työstäni. Tämä oli aikoinaan ainoa ammatti, jota halusin. Olen nyt ollut alalla 34 vuotta. Kyllä tästä työstä täytyy tykätä ja olla kiinnostunut, että jaksaa. Jos haluat opiskella vain opiskelemisen ja opiskelijarientojen vuoksi, olet väärillä jäljillä. Mieti mitä oikeasti haluat ja tavoittele sitä. En haluaisi työkaveriksi sellaista, jolla ajatuksena on vain että alalla riittää töitä tai joka on koko ajan toinen jalka oven välissä miettimässä, olisko jossain muualla parempaa. Se vaikuttaa työntekoon. Kutsumuksesta on vanhanaikaista puhua, mutta kyllä kiinnostunut täytyy olla ja pitää työstään.

Vierailija
12/41 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitaja(AMK) -opinnoissa saat tehdä tiukkaan tahtiin työtä. Tieteellisen lopputyön eli opinnäytetyön suunnittelu alkaa saman tien. Bile-elämälle ei juuri jää aikaa. Huomio työharjoittelujaksot, joiden ohessa on tehtävä myös koulutyöt. Harjoittelupaikkojen saaminen voi olla kiven alla. Silti on edettävä opinnoissa.

Voi olla tykästyt sh:n työhön tai sitten tajuat ekoissa ulostevaipanvaihtosessioissa, että tuli valittua väärä ala.

Sulla on oltava myös ymmärrys, että sairaanhoitajana olet vastuussa ihmishengestä.

Kyllä net hoitsutkin siellä bilettää ihan muiden mukana..

Vierailija
13/41 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska koet jo valmiiksi, että ala ei välttämättä ole se mitä eniten haluat, mieti näitä:

- 3-3,5 vuotta opintoja, joista käytännön harjoittelua joka vuosi monta kuukautta usein kolmivuorotyössä, riittääkö motivaatio?

- opinnäytetyö

- jos haluat terveydenhoitajaksi, vuosi lisää opintoihin

- joudut tekemään töitä opiskelun ohessa, jos et saa raha-asioita muuten järjestymään. Kokemuksesta sanon, että tuo on viimeinen vaihtoehto koska vaihtokaupassa annat kaiken vapaa-ajan ja oman jaksamisen rahaa vastaan.

Hoitajan ammatissa myönteistä tietysti on, että työllistyt todennäköisesti jo opintojen lopulla ja työtä voi tehdä monissa eri paikoissa, vaikka sairaala ja kotihoito ovatkin varmaan suurimmat työllistäjät.

Ja jos mietit noita bileitä ja ryhmäytymistä ja muuta, niin niiden vuoksi älä ota paikkaa vastaan vaan etsi seuraa ja ryhmiä jostain muualta. Opiskelijaelämä ei välttämättä ole niin auvoista kuin mitä voisi kuvitella eikä sen illuusion vuoksi kannata ryhtyä AMK opiskelijaksi, jos alakaan ei ole ihan se oma. Nyt eletään pandemiaa ja nuo sosiaaliset menot on vähän rajoitetumpia. Opintojen loppuvaiheilla taas saa keskittyä ihan muuhun kuin biletykseen, jos haluaa saada paperit käteen.

Vierailija
14/41 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi mikä tahansa muu ammattiala kyseessä kuin sh ja sote-ala ylipäätään niin mikäpäs siinä, jos kerran se opiskelijaelämän vietto olisi pääasia. Mutta kun sairaanhoitajana olet/olisit ihan aikuisten oikeasti vastuussa ihmisten hengestä ja terveydestä... Kannattaako lähteä soitellen sotaan ja leikkimään näin isoilla ja vakavilla asioilla?!

Jatka hakemista sinne suuhygienisti/optikko/terveydenhoitaja puolelle, jooko. 

Vierailija
15/41 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ota. Sinua ei selvästikään motivoi nimenomaan sairaanhoitajan työ. Jos luovut ensikertalaisuudesta, uuden opiskelupaikan hankkiminen on lähes mahdotonta.

Sinulle oikea ratkaisu on polkuopinnot. Ei tarvita enkkua tai koetta sisäänpääsemiseen ja pääset tutustumaan opiskeluun.

Miten niin lähes mahdotonta on uuden opiskelupaikan hankkiminen?

Vierailija
16/41 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä ettei, varma työ ja säännölliset tulot, voit vapaasti valita, missä haluat työskennellä. Koulun on helppo (osin ihan höpöhöpöä), joten kyllä siinä juhlimaankin ehtii. Nyt kannattaa opiskella, kun vielä olet perheetön.

Vierailija
17/41 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väylä terveydenhoitajaksi olisi nyt avoinna eli miettisin asiaa tältä kantilta. Kevätlukukaudella tuskin on vielä kummoisia opiskelijarientoja ja tapahtumia, korkeintaan pienissä ryhmissä kokoontumisia. Ensi syksystä ja lukuvuodesta ei osaa kukaan sanoa mitään ilman kristallipalloa. 

Vierailija
18/41 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sairaanhoitajallekin on aika paljon suuntautumisvaihtoehtoja nykyään. Esimerkiksi monet kosmetologin hoitoja tekevät ovat sh, koska ilman tutkintoa ei saa tehdä kaikkia hoitoja. Ei ole pakko olla siis hoitamisen viettiä tai hirveää paloa työskennellä sairaalassa. Tietysti kaikki opiskelut ja harjoittelut pitää saada läpi eli sen verran olla myös yleistä kiinnostusta alaa kohtaan.

Mitä päätit AP?

Vierailija
19/41 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinua kiinnostaa vain tuo juhliminen (kuten vaikuttaa) niin älä ota vastaan. Saa joku oikeasti motivoitunut sitten peruutuspaikan.

Älä ota, mene lähibaariin verkostoitumaan. Siellä olet oikeassa seurassa, juoppo kun olet.

Vierailija
20/41 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin lähes mahdotonta on uuden opiskelupaikan hankkiminen?

Koska täytyy saada pääsykokeista paljon enemmän pisteitä kuin ensikertalaisten. Paikkoja on toiskertalaisille niin vähän.