Uskaltaisitko jättää 10-vuotiaan tunniksi 4-vuotiaan kanssa kotiin?
Kommentit (42)
Täh? Nyt oon ihan ulkona.. :D Minä jättäisin siis tunniksi. Tietysti riippuu lapsista.
Meillä tyttö ollut 8-vuotiaasta kesäisin yksin kotona kun vanhemmat töissä.. Siis käy leksulla/ulkona/kavereiden kanssa tms. mutta on ns. yksin koko päivän.
Eihän töistäkään saa olla pois enää lapsen täytettyä 10v (jos lapsi siis kipeä)
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 10:30"]
Täh? Nyt oon ihan ulkona.. :D Minä jättäisin siis tunniksi. Tietysti riippuu lapsista. Meillä tyttö ollut 8-vuotiaasta kesäisin yksin kotona kun vanhemmat töissä.. Siis käy leksulla/ulkona/kavereiden kanssa tms. mutta on ns. yksin koko päivän. Eihän töistäkään saa olla pois enää lapsen täytettyä 10v (jos lapsi siis kipeä)
[/quote]
Se surettaa, että miten se aamu lähtee käyntiin, kun lapsi herää yksin tyhjässä talossa ja alkaa aamutoimiin ja aamupalalle. Jotenkin ankea ajatus.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 10:21"]
Tuon ikäiset leikkivät vielä 70-luvulla omin nokin kerrostalon pihalla. Muistan ihan omakohtaisesta kokemuksesta.
[/quote]
Leikkivät vieläkin...
No eipä tuossa kauheasti ole vaihtoehtoja, tuon ikäisille kun ei enää ole kesäksi tarjolla kunnallista hoitoa.
Ja pitäähän 7-vuotiaiden pärjätä yksin kotona koulun jälkeenkin tuntikausia. Meillä ainakin lapsilla ekaluokallakin koulu saattoi loppua klo 12, eikä vanhemmat ole kotona ennen kuin klo 17. 7v ja 8v joutuivat vaan ihan keskenään huolehtimaan kouluun lähtönsä ja kotona olemisensa.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 10:30"]Täh? Nyt oon ihan ulkona.. :D Minä jättäisin siis tunniksi. Tietysti riippuu lapsista.
Meillä tyttö ollut 8-vuotiaasta kesäisin yksin kotona kun vanhemmat töissä.. Siis käy leksulla/ulkona/kavereiden kanssa tms. mutta on ns. yksin koko päivän.
Eihän töistäkään saa olla pois enää lapsen täytettyä 10v (jos lapsi siis kipeä)
[/quote]
Kysymys oli: Jättäisitkö 4- vuotiaan 10- vuotiaan vastuulle. Vaikka 10- vuotias voisi olla yksin, pystyisikö hän vahtimaan 4- vuotiasta?
Oma vastukseni: En jättäisi. Sen ikäinen ei minkään mittapuun mukaan ok kypsä vastaamaan pienemmän turvallisuudesta. Jos syttyy tulipalo, tietääkö lapsi miten toimia? Jos pienempi putoaa portaista, osaako 10- vuotias toimia? Mitään ei ehkä tapahdu, mutta entä jos?
En myöskään jättäisi 10- vuotiasta 9-10 tunniksi yksin sairaana varsinkaan. Vaikka paikallisesti ei kotona voisi ollakaan, ei se tarkoita että palkattomasti ei voisi olla. Jos hoitoa ei niiden 3 pv aikana saa järjestettyä.
Ihme oletus, että 10-vuotias on vastuussa, jos lapset jättää keskenään TUNNIKSI. Kannattaa antaa sille 4-vuotiaalle ikätasoisesti vastuu itsestään ja määritellä hänelle suoraan, mitä saa tehdä ja mitä ei. Eikä niin, että vanhempi lapsi kaitsee nuorempaa.
Minä olen vastuullisesti hoitanut pienempiä jo 6-vuotiaana pitkiäkin aikoja, mutta en silti uskaltaisi - tai riiippuu lapsista.
Minä jättäisin ja olen jättänyt lyhyiksi ajoiksi. Samoin eskari joutuu olemaan joinakin päivinä yksin tunnin, pari jos ensimmäisenä tulee.
Riippuu siitä, missä itse olisin. Jos esimerkiksi olisin pihalla touhuilemassa, niin voisin jättää lapset sisälle keskenään, eli jos olisin koko ajan tai lähes koko ajan kuuloyhteyden päässä ulko-ovelta. Mutta en lähtisi esim. kauppareissulle, josta kestäisi pidempi aika palata kotiin, jos siellä menisi jotain pieleen.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 11:14"]Ihme oletus, että 10-vuotias on vastuussa, jos lapset jättää keskenään TUNNIKSI. Kannattaa antaa sille 4-vuotiaalle ikätasoisesti vastuu itsestään ja määritellä hänelle suoraan, mitä saa tehdä ja mitä ei. Eikä niin, että vanhempi lapsi kaitsee nuorempaa.
[/quote]
Ihme oletus itselläsi- katsotko että nelivuotias on vastuussa itsestään??? Edesvastuutonta ajattelua, samoin kuin se että 10-vuotiaan pitäisi kantaa vastuuta nelivuotiaasta.
Riippuu lapsesta. Omani uskaltaisin
Siis mitä? Minä kuljin viisivuotiaana yksin kävellen tarhamatkoja, vaikka matka ei toki ollutkaan kovin pitkä. Olin jo ekaluokkalaisena kotona yksin useamman tunnin! Joten todellain uskaltaisin jättää 4-vuotiaan 10-vuotiaan kanssa kotiin TUNNIKSI. Riippuu toki ihan lapsesta, että jos kummallakaan ei ole yhtään järkeä päässä niin ehtiihän tunnissa tapahtua vaikka mitä.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 10:50"][quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 10:30"]
Täh? Nyt oon ihan ulkona.. :D Minä jättäisin siis tunniksi. Tietysti riippuu lapsista. Meillä tyttö ollut 8-vuotiaasta kesäisin yksin kotona kun vanhemmat töissä.. Siis käy leksulla/ulkona/kavereiden kanssa tms. mutta on ns. yksin koko päivän. Eihän töistäkään saa olla pois enää lapsen täytettyä 10v (jos lapsi siis kipeä)
[/quote]
Se surettaa, että miten se aamu lähtee käyntiin, kun lapsi herää yksin tyhjässä talossa ja alkaa aamutoimiin ja aamupalalle. Jotenkin ankea ajatus.
[/quote] Meidän arki kulkee juuri näin
Tuntuu hullulta, ettei voisi jättää. Jos siis lapset ovat ihan täyspäisiä.
Normaali 10-vuotias kyllä pystyy ottamaan vastuuta jo itsenäisesti toimivasta pikkulapsesta noin lyhyeksi aikaa.
Vanhempanahan tällaiset on arvioitava. Mutta omani 10- ja 11-vuotiaat olen jättänyt kolmivuotiaan kanssa kauppareissujen, pyykkituvan ym. takia. Tunti on ollut varmaan keskimääräinen aika.
Naapurit lähellä ja kännykänkäyttö hallussa. Mitä tuossa nyt voisi kauheita tapahtua. Elämänpelko nyt pois ja maalaisjärki käteen.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 11:29"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 11:14"]Ihme oletus, että 10-vuotias on vastuussa, jos lapset jättää keskenään TUNNIKSI. Kannattaa antaa sille 4-vuotiaalle ikätasoisesti vastuu itsestään ja määritellä hänelle suoraan, mitä saa tehdä ja mitä ei. Eikä niin, että vanhempi lapsi kaitsee nuorempaa. [/quote] Ihme oletus itselläsi- katsotko että nelivuotias on vastuussa itsestään??? Edesvastuutonta ajattelua, samoin kuin se että 10-vuotiaan pitäisi kantaa vastuuta nelivuotiaasta.
[/quote]
Kyllä 4-vuotias jo ymmärtää sen verran, että osaa totella neuvoja, mitä saa tehdä ja mitä ei sen tunnin aikana, kun on yksin kotona isomman sisaruksen kanssa. Isommalle voi sitten jättää kännykän ja neuvoa, mitä tehdä jos jotain yllättävää tapahtuu. Vanhemmalla on toki loppukädessä vastuu molemmista lapsista, mutta kyllä lapsia voi pikkuhiljaa vastuuttaa huolehtimaan itsestään erilaisissa tilanteissa ilman, että joku joko ajan vahtii.
Meidän nelivuotias pärjäisi yksinkin sen tunnin. On joskus hetken ollutkin. Mutta jättäisin.
Meillä 11v hoitaa usein nelivuotiasta. Itsellä oli 10-vuotiaana vastasyntynyt ja 1-vuotias sisarus ja pärjäsin niidenkin kanssa.
Kyllä ja sytytän talon samalla palamaan kun lähden jotta pikku hirviöstä ei tarvitse enää ruokkia
Se riippuu kyllä lapsista, jos on rauhallisia järkeviä, ei ala tulitikkuleikit tai muu pösilöinti vaan on järkevää tekemistä, niin voi jättää. Tiedän, että meillä pelattaisiin koko se aika, kun on yksin, onko se sitten viisasta mutta jotain on tehtävä ajankuluksi.