Rikas nuori. Olen kade!
Samassa koulussa oleva kundi on minun ikäinen eli 21 vuotta ja omistaa sijoitusasunnon Helsingin keskustasta. Ja ne nyt ei ihan halpoja ole, ainakin parisataatonnia. Ja kuulema osakesalkkukin on aika Pullea isolla PEELLÄ. Ajelee uudella omalla autolla(oisko Golf?). Miten jollain noin nuorella voi olla noin paljon rahaa? En käsitä? Tai siis tiedän että hän on perinyt rahaa ja tulee muutenkin kulemma todella varakkaasta perheestä. Asuukin merenrannalla jossain öky kämpässä Helsingissä. Koulussa kulkee aina mageissa vaatteeissa ja ne kuteet nyt ei kauempaa katsottuna ainakaan näytä ihan H&Mältä. Miten jos on noin nuori ja noin rahoissa niin voi ikinä ymmärtää tavallisen opiskelijan arkea? Varsinkin jos hänen kaveripiirinsä koostuu lapsuudenystävistä jotka asuvat tai ovat asuneet samalla hienostoalueella ja kuuluvat samaan sosioekonomiseen luokkaan. Ei ihmisellä voi olla mitään käsitystä miten normaalit ihmiset elää. Olen niin super kateellinen.
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 10:48"][quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 10:46"]
Kannattaisi ennemminkin olla tyytyväinen että joku tässä maassa pärjää ja maksaa veroja. Kovalla työllä varmasti hän ja perhe ovat rahat ansainnet. Ehkä sinäkin pääset vielä asumaan niihin Westendin ja Munkkiniemen öky taloihin, jos teet kovasti töitä.
[/quote]
Hyvin on aivopesu sinuunkin uponnut.
[/quote]
Lupaan sulle, että jos opiskelet oikeustieteen tohtoriksi ja sen jälkeen painat 12 tunnin työpäivää, niin rahaa tulee riittämään.
Näin teki rakas isäni. Lähti niin köyhästä perheestä kuin voi 50-luvun Suomesta löytyä. Hintana oli mahahaava, unihäiriöt, aikuisiällä puhjennut astma ja lopulta sydänkohtaus (josta Luojalle kiitos toipui.)
Hän painoi työtä kuin hullu varmistaakseen perheelleen hyvät olot. Nyt mä oon tekemässä samaa. Sun kaltasten nillittäjä paskaperseiden kannattais hillitä ahneutesi sen sijaan, että vaadit ettei isäni saisi mulle kämppää ostaa.
Köyhyyteen (sukupolvesta toiseen jatkuvaan, toivottomaan köyhyyteen) liittyy aina typeryys. Ajanhallinnan puute, holtiton lisääntyminen, holtiton päihteiden käyttö, kyvyttömyys suunnitella ja sen jälkeen toteuttaa suunnitelmansa, mutta erityisesti kouluttautumattomuus.
Valitettavasti jos et yliopistossa kykene opiskelemaan se kertoo älykkyydestäsi, uskottelet itsellesi mitä tahansa. Silloin on tietysti helpompaa selittää, ettei Suomessa rikastu työnteolla. Ei tietenkään, jos olet kaupan kassa loppuelämäsi. Mutta oikealla työnteolla rikastut.
Täälläkin on malliesimerkkejä näistä sankareista.
Ei ole sattumaa, että hyväosaiset tulevat myöhemmin äideiksi, polttavat vähemmän tupakkaa, ovat hoikempia ja urheilevat enemmän, eroavat harvemmin, joutuvat harvemmin vankilaan, syövät terveellisemmin. He vain yksinkertaisesti ovat älykkäämpiä. Sitä voi vihata, mutta sitä ei voi muuttaa. Simple as.
Niin ja tuloerot eivöt tule koskaan tasoittumaan täysin. Yksinkertaisesti siksi, että sossuspurgu ei ansaitse samaa kuin aivokirurgi.
Ei kannata kadehtia tosiaan, omat ongelmansa ovat kaikilla varallisuudesta riippumatta. Mutta sitä en ymmärrä, miksi sitä pidetään pahana, jos rikkaat vanhemmat haluavat sponssata lapsiaan? Jos minä olisin rikas, kyllä minäkin antaisin lapsilleni asuntoja ja autoja. Eikä se silti tarkoita, että kaiken olisi saanut kultalautasella.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 12:45"]
Minun lukion kolmannella luokalla oli 18v kundi jolle isänsä ja äitinsä osti keskustasta oman asunnon koska asuivat itse vähän kauempana isossa ökytalossa meren rannassa, ja silti vaikka pojalle ostettiin tuo ison kaksion kokoinen asunto saunoineen, poreammeineen ja isoine terasseineen vasta rakennetusta keskustatalosta niin hänelle ostetttiin uusi VW Golf GTI-auto jossa oli täydelliset golffaussetit takakontissa vielä bonuksena, ja bägit mailoineen oli kalleimpia merkkejä mitä sai. Isänsä ja äitinsä toi tuon auton hänelle kouluun ruokatunnilla, poika ajoi muuten isänsä kakkosauto Bemarilla sen reilun viikon jonka ajan hänellä oli ollut ajokortti ja melkein heti sai uuden pakasta vedetyn auton. Aiemminhan vanhemmat oli kuskanneet häntä kouluun. Pojalle maksettiin myös aina golffaus/bilematkat Espanjaan, vanhempien omistamalle isolle Espanjan talolle kesäisin.
Mietittiin vaan että millaiset eväät saa elämälle kun kaikki tuodaan tarjottimella eteen, vissiin jäänyt poikamies/biletysvaihteelle perintöä odotellen, ja olemme jo sentään 36-vuotiaita tänä päivänä!
[/quote]
Kuulostaa omalta elämältäni.
Mikäs tässä on ollessa... Tosin biletys on loppunut ajat sitten, ei kiinnosta se puuha enää.
Hauskaa toki on mutta roskapussi pitää itse viedä ja flunssa tulee siinä kun sossun tuilla elävillekin.
Kuinka joku voi sanoa ettei se varakkaan elämä ole sen ihmeellisempää...?
Varakkaan ei tarvitse huolehtia mistään. Hänen ei tarvitse stressata siitä, että auto hajoaa, asuntolainan korko /vuokra nousee, että kengät on rikki jne. Jos varakkaalle tulee ero, hän palkkaa muuttomiehet kantamaan designhuonekalunsa uuteen hienoon ja tyylikkääseen asuntoon ja lähtee lepuuttamaan hermojaan Malediiveille. Tavis taas joutuu asumaan siinä kuppaisessa klommoisessa kaksiossa exän kanssa kuukausia ennen kuin on rahaa ja tilaisuus rahdata se oma vähäinen omaisuus banaanilaatikoissa pikkuiseen yksiöön betoninharmaaseen lähiöön. Varakas voi lomailla, tavis ei. Kun opiskelut loppuvat keväällä varkas lähtee kiertämään Etelä-Amerikkaa, tavis menee Solille siivoamaan tai mansikkamaalle. Jos opiskelut edellyttävät pakollista harjoittelua Peräkihniöllä, varakas hurauttaa sinne uudella ja kiiltävällä autollaan. Tavis taas sompailee kävellen ja julkisilla spurgujen seassa käyttäen matkaan puoli päivää. Jos varakkaan taloon tulee putkiremontti, hän muuttaa täydellisestä varustellulle kesämökille muutamaksi kuukaudeksi ja asuu ehkä välillä hotellissa. Tavis taas vuokraa jonkun pienen murjun ja raahaa välttämättömän omaisuuden sinne Ikean kassissa. Tai sitten vaan sinnittelee remonttipölyn keskellä ja yrittää muistaa olla iltaisin juomatta ettei vaan tarvi lähteä etsimään vessaa. Kun joku pyytää varakasta juhliin tai vaikka treffeille, on itsestäänselvyys lähteä liikenteeseen tyylikkäänä. Kun taas vähävarainen joutuu häpeämään itseään, juhlakenkiään joista korot raapiutuneet, sitä ettei ole juhlia varten täyspitkää villakangastakkia tai turkisviittaa jne.
Kyllä se varakkaan elämä on huomattavasti helpompaa ja mukavampaa.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 08:43"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 23:33"]
No eipä ne varmaan kauheasti tavallisesta arjesta ymmärräkään (en minä ainakaan ymmärtäisi..). Eihän mekään ymmärretä mitään semmoisen arjesta, joka asuu pahvihökötyksessä jossain intialaisessa slummissa ja etsii ruokaa kaatopaikoilta. Eikä pahemmin yritetäkään ymmärtää. Mutta kyllä minäkin mieluummin kokisin nämä nykyongelmat, eli paskat vanhemmat ja niiden aiheuttamat kerrannaisongelmat ym, merenrantatalossa kuin kuppaisessa yksiössä. Toisilla on parempi mäihä kuin toisilla.
[/quote]
Kyllä se arki on ihan samaa tavallista meillekin.
[/quote] Ei ole. Sinun ei tarvitse miettiä, karsitko ruokalistaltasi leivän vai maidon jotta saat edes jotain energiaa, kun kumpaankin ei ole varaa. Sinun ei tarvitse kyhjöttää kylmässä kaupungin yksiössä kun sähkölaskuihin ei ole varaa.
Ja sitten kun pitäisi maksaa siitä perinnöstä perintöveroa, se onkin ihan hirveä vääryys. Vaikka kuka tahansa, joka hankkisi millä tahansa muulla keinolla vastaavan summan, maksaisi siitä paljon enemmän veroja.
Pitäisi olla pienemmät verot niille, jotka hankkii omaisuutta omalla työllään kuin niille, jotka perii tekemättä mitään sen eteen.
En tiedä yhtäkään laiskaa köyhää. Ne korkotulot kun ei riitä, jos ei osaa sijoittaa rahojaan. Moni palstakade on suvusta, jossa on sössitty isotkin rahat ja nyt perilliset on kateellisia niille, joiden suvuissa ei tuhlattukaan.
No eihän toi nyt ollut mitään, omillakin lapsilla (10 ja 12) on jo opiskeluasunnot Helsingissä mutta paljoa muuta he eivät saa koska en omista kuin oman asunnon + 2 sijoitusasuntoa, en muuta.
Mutta kummityttö on sukunsa ainoa lapsi, hänen isällä että äidillä on vielä oma opiskeluasunto ja molemmilla on lisäksi yksi sijoitusasunto ja yksi yhteinen isoasunto jossa nyt asuvat (2+2+1=5 asuntoa), heidän molemmilla vanhemmilla on kummallakin 2 kesämökkiä ja omat asunnot, mökit tulee molempien suvusta (2+4 asuntoa). Tyttö on ainoa perijä, kukaan ei siis ole erityisen rikas vaan tulevaisuudessa nyt vaan käy näin kun väkivähenee niin omaisuus kertyy, tytölle on siis tulossa 7 asuntoa ja 4 kesämökkiä, ja kukaan suvusta ei ole rikas...
Mietippä kun rikkaan suvuilla käy samoin....
Säästössäkö ne rahat pitäisi pitää?
Olen surullinen puolestasi jos kuvittelet toisen elämän olevan helppoa ja upeaa pelkän rahan takia. Hyvään elämään kuuluu paljon muutakin. Raha ja varakkuus on vain yksi elämän osa-alue. Sinulla voi olla jotain mitä hänellä ei ole, mutta sen sijaan käytät aikasi kateuteen... Hullua.
Rahalla ei ole väliä - niin kauan kuin sitä on.
Jos rahaa haluat ni tyhmä oot jos et sitä saa.. mutta viisas jos et siitä piittaa..
No en nyt 200k arvoisen asunnon omistavaa varsinaisesti rikkaana pitäisi...
Ei yksistään se asunto mutta kun sillä on niin paljon kaikkea muutakin. On iso sijoitussalkku, omaa uutta autoa ja asuu ökykämpässä jne. Kyllä hänellä on erittäin paljon rahaa. En edes halua ajatella miten paljon tulevaisuudessa.
Samaan aikaan minä lasken kolikoita jotta saan lounasta tänään.
Toki ymmärrän että voi hänelläkin olla omat ongelmansa, mutta arki ainakin on helppoa. Pahinta on se että, hän on kuulemani mukaan vielä kaiken lisäksi mukava kaverikin.
Kyllä rikkaatkin on normaaleja ihmisiä. Ei ole rikkaan syy että sä olet köyhä.
Kannattaa parantaa itsestään tuollainen kateellisuus pois.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 23:33"]
No eipä ne varmaan kauheasti tavallisesta arjesta ymmärräkään (en minä ainakaan ymmärtäisi..). Eihän mekään ymmärretä mitään semmoisen arjesta, joka asuu pahvihökötyksessä jossain intialaisessa slummissa ja etsii ruokaa kaatopaikoilta. Eikä pahemmin yritetäkään ymmärtää. Mutta kyllä minäkin mieluummin kokisin nämä nykyongelmat, eli paskat vanhemmat ja niiden aiheuttamat kerrannaisongelmat ym, merenrantatalossa kuin kuppaisessa yksiössä. Toisilla on parempi mäihä kuin toisilla.
[/quote]
Kyllä se arki on ihan samaa tavallista meillekin.
Kieltämättä aika harvalla tuon ikäisellä on sijoitus asuntoa, isoa osakesalkkua, uusia autoja. Harvalla 40 vuotiaallakaan on. Mutta kunhan fiksusti rahojaan käyttää niin minun puolestani se että jollain on rahaa on hienoa. Miksi se minulta pois olisi, joten ei ole myöskään syytä olla kateellinen.