Onko eläkkeeni hyvä?
Jäin eläkkeelle ja saan eläkettä n1900€ nettona. Kyseessä sairaseläke ja ikää 46v.
Kommentit (35)
Itse saan 1650 brutto, 1400 jää käteen. Kuntoutustuki, joka loppuu huhtikuussa. Ikää 44 v, olen tyytyväinen, mun avomies ei!
Vierailija kirjoitti:
Vaimoni jää eläkkeelle 2026 ja eläke tulee olemaan noin 6.800 e/kk brutto. Itse jään eläkkeelle 2029 ja näillä näkymin eläke noin 4.200 e/kk brutto.
Siihen nähden tuo 1.900 e/kk netto vaikuttaa pieneltä, mutta keskiverto eläkkeensaajaan verrattuna on ihan hyvä eläke.
Saako kysyä mitä työtä vaimosi tekee kun hän vetää noin 14.000 euron kuukausipalkkaa? Taidan vaihtaa samalle alalle.
Ei kellään ole noin hyvää eläkettä 😀
Feikkiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimoni jää eläkkeelle 2026 ja eläke tulee olemaan noin 6.800 e/kk brutto. Itse jään eläkkeelle 2029 ja näillä näkymin eläke noin 4.200 e/kk brutto.
Siihen nähden tuo 1.900 e/kk netto vaikuttaa pieneltä, mutta keskiverto eläkkeensaajaan verrattuna on ihan hyvä eläke.Saako kysyä mitä työtä vaimosi tekee kun hän vetää noin 14.000 euron kuukausipalkkaa? Taidan vaihtaa samalle alalle.
Tonnin verran alakanttiin laskit tuon ja vuosibonukset päälle, kun uran alkuvaiheessa ei tietystikään noin hyvin tienannut.
Hän on ICT-puolen johtaja isossa yrityksessä ja tekninen koulutus.
Minulla 40vuoden työ vuosien jälkeen netto 1800€ netto.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta uskottavalta.
Kyllä kuullostaa. Jos viitsisit perehtyä miten sairaseläke lasketaan, niin et epäilisi.
Se perustuu aikaisempien työvuosien ansioihin ja oletetaan ansiokehityksen seuraavan indeksiä ja lasketaan koko työuran ansioiden mukaan siten kuin sitä olisi kertynyt laskennalliseen eläkeikään asti. Siksi seitsemännestä Suomessa ovat varsin hyviä, jos työuraa on edes jonkin verran takana ennen sairastumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta uskottavalta.
Kyllä kuullostaa. Jos viitsisit perehtyä miten sairaseläke lasketaan, niin et epäilisi.
Se perustuu aikaisempien työvuosien ansioihin ja oletetaan ansiokehityksen seuraavan indeksiä ja lasketaan koko työuran ansioiden mukaan siten kuin sitä olisi kertynyt laskennalliseen eläkeikään asti. Siksi seitsemännestä Suomessa ovat varsin hyviä, jos työuraa on edes jonkin verran takana ennen sairastumista.
Sairaseläkkeet ovat siis hyviä...
Vierailija kirjoitti:
Tosi hyvä,itse olen tehnyt työtä yli 45 vuotta ja eläke on 1450 brutto
Mulla sama ja siitä verot, niin ei paljon hurrata ja kateellisia riittää🙈
Vierailija kirjoitti:
Kun sitten tulee tarpeeksi ikää, niin eikös sairaseläke muutu vanhuuseläkkeeksi ja silloin laskentaperuste on eri?
Jouduin sairauden takia siis lopettamaan kivat työt. Sairastaa ei todellakaan ole mukavaa. Itseäni myös kiinnostaa tuo laskenta sitten kun saan vanhuuseläkkeen. Vanhuuseläkkeeni ikä on 56v. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen nähden tuo 1.900 e/kk netto vaikuttaa pieneltä, mutta keskiverto eläkkeensaajaan verrattuna on ihan hyvä eläke.Saako kysyä mitä työtä vaimosi tekee kun hän vetää noin 14.000 euron kuukausipalkkaa? Taidan vaihtaa samalle alalle.
Aivan, varmasti vaihdat! ;D Ne valinnat tehdään elämässä aiemmin, ei vauva-palstalta luetun perustella. Ja kyllä, Suomessakin on pilvin pimein ihmisiä, jotka tienaa tuollaisia summia.
Todellakin on. Tuolla summalla itse eläisin varsin leveää elämää näillä asumiskuluilla mitä itsellä on nyt ja säästöönkin saisi tuosta summasta ehkä jopa 1300e/kk.
Olen tapaturma eläkkeellä työtapaturman johdosta. Nyt määräaikainen jatko selviää vuoden vaihteessa. Tapaturma eläkkeeni on brutto 2350€ Käteen saan noin 1800€ netto.
Olen M50v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sitten tulee tarpeeksi ikää, niin eikös sairaseläke muutu vanhuuseläkkeeksi ja silloin laskentaperuste on eri?
Jouduin sairauden takia siis lopettamaan kivat työt. Sairastaa ei todellakaan ole mukavaa. Itseäni myös kiinnostaa tuo laskenta sitten kun saan vanhuuseläkkeen. Vanhuuseläkkeeni ikä on 56v. Ap
Olet siis puolustusvoimista jäänyt eläkkeelle? Muilla aloilla tuo eläkeikä ei ole mahdollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömyyseläke jatkuu aikanaan samansuuruisena vanhuuseläkkeenä.
https://www.elo.fi/fi-fi/elakkeet-ja-kuntoutus/turva-tyokyvyn-heikentye…
ELO kirjoitti:
Täysi työkyvyttömyyseläke jatkuu aina eläkeikään saakka, jolloin se muuttuu samansuuruiseksi vanhuuseläkkeeksi.
provo