että lapset osaavat olla julmia!
Tyttärelläni oli eilen syntymäpäivät, joihin sai kutsua viisi kaveria. Ovat jo 4.luokkalaisia, joten mielestäni ei enää tarvitse kaikkia luokan tyttöjä kutsua.
No, kaikki sujui hyvin, syötiin ja pelattiin ulkona pelejä. Jokaisella näytti olevan hauskaa.
Illalla tyttäreni tuli kertomaan, että sai kamalan ääniviestin eräältä tytöltä luokastaan, jota ei oltu kutsuttu synttäreille. Tyttö sanoi siinä näin:
"Sulla oli x varmasti ihan paskat synttärit, koska oot yks täyspaska itsekkin ja kukaan ei tule sua kutsumaan synttäreillee!"
Haluaisin olla yhteydessä tuon tytön vanhempiin ja kuunnelluttaa heilläkin tuo viesti, mutta tyttäreni ei halua.
Aika uskomatonta, että tuon ikäinen, 11-vuotias voi vielä olla noin kateellinen jos ei saa kutsua syntymäpäiville! Ei kuitenkaan ollut ainoa jota ei kutsuttu, ja käsittääkseni ei heidän luokasta muutkaan enää kutsu koko luokkaa niinkuin alemmilla luokilla.
Olisitteko te tuollaisesta asiasta yhteydessä, vaikka lapsenne ei haluaisi? Katsoin muuten sen koko viestiketjun tytön luvalla, aikaisemmat viestit olleet asiallisia ja selvästi olleet kavereita. Nyt vain veti herneen nenäänsä kun ei saanut kutsua.. luokastaan tyttö kutsui kolme tyttöä, ja kaksi muuta eri koululta.
Kommentit (13)
Selkeästi ollut suuri pettymys kun ei tullut kutsutuksi, vaikka kavereita o(li)vatkin. Jospa tyttäresi nyt alkuun selittäisi, ettei saanut kutsua kuin viisi?
Pitääkö 11-vuotiaalle määrätä montako kaveria saa kutsua?? Eikö tuo(kin) ole aika herkkä ikä, jolloin kannattaisi vaan olla kaikkien kaveri. Hyvä selitellä, et äiti ei antanu kutsua enempää kavereita ja just sä jäit nyt ulkopuolelle.
Tosin ei se kaverinkaan käytös mitenkään nättiä ollut!!
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 08:02"]Pitääkö 11-vuotiaalle määrätä montako kaveria saa kutsua?? Eikö tuo(kin) ole aika herkkä ikä, jolloin kannattaisi vaan olla kaikkien kaveri. Hyvä selitellä, et äiti ei antanu kutsua enempää kavereita ja just sä jäit nyt ulkopuolelle.
Tosin ei se kaverinkaan käytös mitenkään nättiä ollut!!
[/quote]
Missään iässä ei tartte olla kaikkien kaveri. Kohtelias ja ystävällinen tietenkin kaikille, käyttäytyä on osattava. Mutta ei tarvitse teeskennellä.
Joissain perheissä ei ole varaa pitää synttäreitä ollenkaan, jollekin 4 vierasta on maksimi.
Tuo kaveri tiesi, ettei saanut kutsua kuin viisi kaveria.
Ja kyllä rajaan niinkuin muutkin. Ei kenenkään tupaan mahdu omien lapsien lisäksi yli kymmenen 11-vuotiasta lasta. Tai no mahtuu mutta mä en ainakaan kestä sitä kaaosta :D ja tämä systeemi on kyllä sopinut kaikille hyvin, jotkut asuvat kerrostalossa ja heillä tekee tiukkaa että ne viisi mahtuu joten..
Tyttäreni ei vastannut tuolle kaverille mitään, saapa nähä miten huomenna koulussa käy.
Ap
Ja mitä siellä pettymyksen takana sitten on, kateutta vaiko yksinäisyyttä tms. Jospa ei ole tule kutsutuksi juuri muutenkaan. Ehkäpä reaktion taustoja olisi hyvä pohtia myös tyttäresi kanssa, kun vaikuttaa järkyttyneen. En silti tekisi asiasta liian suurta numeroa. Jos edelleen haluavat olla kavereita, keksisin ehkä jotain yhteistä menoa (jätskireissu tms.) ja saattaisin mainita ko. tytön vanhemmille asiasta ohimennen hakiessani. Ihan rakentavassa hengessä siis.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 08:10"]Ja mitä siellä pettymyksen takana sitten on, kateutta vaiko yksinäisyyttä tms. Jospa ei ole tule kutsutuksi juuri muutenkaan. Ehkäpä reaktion taustoja olisi hyvä pohtia myös tyttäresi kanssa, kun vaikuttaa järkyttyneen. En silti tekisi asiasta liian suurta numeroa. Jos edelleen haluavat olla kavereita, keksisin ehkä jotain yhteistä menoa (jätskireissu tms.) ja saattaisin mainita ko. tytön vanhemmille asiasta ohimennen hakiessani. Ihan rakentavassa hengessä siis.
[/quote]
Niin että palkitaan jätskillä tuollainen kielenkäyttö?
Unohtakaa se, aina joku älähtää jos ei pääse synttäreille. Nyt vaan asia pois mielestä kaikilta, niin helpoimmalla pääsee.
Olin itse omien "kavereiden" kiusaama ala-asteella. Sen perusteella voin sanoa, että älä nyt ainakaan tyttäresi anna olla kaveri tuollaisen kanssa!Ei ole tuon haukkuvan tytön vanhemmat kunnolla kasvattaneet ja ei todellakaan ole ok tuommoisia viestejä laitella.Käyhän näyttämättä tytön vanhemmille ja kiellä olemasta tyttäresi kaveri.Kumpa olisin omalle äidille sanonut kiusaamisesta (osa tuon tyylistä juuri) ja hän olisi osannut kieltää paskojen lapsien kanssa liikkumisen,olisin luultavasti löytänyt luokalta parempaa seuraa silloin.Tyttäresi on liian nuori itse tekemään tuota päätöstä vaan alistuu kohtaloonsa ja tuo "kaveri" voi helposti jatkaa haukkumista koulussa ja viesteillä ja jopa käännyttää muita oppilaita tyttöäsi vastaan.
Kyllä mun mielestä on ihan ymmärrettävää että on pettynyt jos ei saanut kutsua.
Millainen porukka tytöillä on, liikkuvatko esim koulussa jollain pienemmällä porukalla ja nyt tämä oli ainoa siitä kaveriporukasta joka ei päässyt?
Mä olisin kyllä yhteydessä lapsen vanhempiin. Siellähän voi olla tunne jostain pidempiaikaisesta kitkasta, joka purkautui nyt synttäreiden yhteydessä. Jos tuo lapsi on aina ae eka ulkopuolelle jäävä, niin kyllä se harmittaa.
Ei ole sun lapses häpeä, että "kaveri" käyttäytyy noin asiattomasti ja on ok, että näytät viestin tämän lapsen vanhemmille. Heillä on keskustelun paikka lapsen kanssa hänen käyttäytymisestään!
Pettymys oli ymmärrettävä, kielenkäyttö ei silti hyväksyttävä. Kyllä tuollaisesta on tultava seuraamus, muutenhan kersa oppii, että tuollainen on ihan suotavaa käytöstä.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 08:25"]Kyllä mun mielestä on ihan ymmärrettävää että on pettynyt jos ei saanut kutsua.
Millainen porukka tytöillä on, liikkuvatko esim koulussa jollain pienemmällä porukalla ja nyt tämä oli ainoa siitä kaveriporukasta joka ei päässyt?
Mä olisin kyllä yhteydessä lapsen vanhempiin. Siellähän voi olla tunne jostain pidempiaikaisesta kitkasta, joka purkautui nyt synttäreiden yhteydessä. Jos tuo lapsi on aina ae eka ulkopuolelle jäävä, niin kyllä se harmittaa.
[/quote]
Ei tämä tyttö ole tyttäreni parhaita kavereita. Samassa luokassa ovat ja joskus ovat yhdessä välkällä, mutta ne kolme tyttöä jotka tyttäreni kutsui, ovat ne tyttäreni parhaat kaverit, ovat paljon neljästään.
Ap
Ja tuo kielenkäyttö on kans aika järkyttävää.
Ap