Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaikki valmisruuat ja mausteetkin pilataan sipulilla?

Vierailija
09.12.2021 |

Enää et voi edes currymaustetta ostaa, ettei siihen olisi tungettu tätä asetyleenikaasun hajuista ja makuista pa8kaa. Jopa Pesto on pilattu sipulilla, johon se ei edes aluperin kuulu. Mistä tämä vimma kaikkien ruoka-aineiden pilaamiseen tällä pahanhajuisella yökötys"mausteella" oikein kumpuaa?

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma. Onneksi asun pk-seudulla, niin löytyy maustekauppoja, joissa tarjonta on nimenomaan sitä ihtiään. Mies on aasilainen, mutta hänkään ei pidä sipulista, niin ollaan onneksi samalla linjalla ruoan suhteen. Ja ei, ei todellakaan ole sipulia kaikessa aasialaisessa ruoassa. Itse pitää paljon ruokaa valmistaa, on tuon sipuli-inhon lisäksi ihan vakaviakin ruokarajoitteita meidän perheessä.

Vierailija
42/43 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sipuli sisältää rikkiyhdisteitä ja rikille voi olla allerginen.

Minä en ole sulfaatille herkkä/altistunut, eli voin syödä niitä kuivattuja hedelmiäkin. Voi syödä myös kaaleja, raakana ja kypsennettynä. Voihan se olla sipulissakin jokin tietty rikkiyhdiste - jokuhan se ne oireet aiheuttaa. En voi siis myöskään koskea etenkään raakaan sipuliin, kuivatusta iho-oireet (siis jos käsittelen kuivattua sipulia) tulevat, jos se kastuu tai käteni ovat märkiä. Mutta raaka sipuli jo hajuna aiheuttaa oireita.

Aiheuttaako kylmässä säilytetyt tomaatit oireita? Haistako viemärin hajun?

Ei, en ole tomaatille allerginen, enkä saa oireita missään muodossa tomaatista (en ole siis myöskään yliherkkä tomaatille). Pidän jääkaapissa säilytettyjen tomaattien mausta. Haistan viemärinhajun, viemäristä. Sinun vieressäsi? Ehkä? En saa siitä hengitystieoireita, ellei kyseessä ole runsaasti ammoniakkiyhdisteitä sisältävä viemärikaasu, mutta silloinhan sitä ei enää edes haista (olen työskennellyt jätevesilaitoksella, tiedän mistä puhun).

En voi syödä sipulia missään muodossa, enkä pidä basilikasta. Myös varsiselleri on pahaa, mutta ei sekään aiheuta oireita. Kun sanon, että raa'an sipuli haju aiheuttaa oireita, puhun hengitystieoireista. Raa'an sipulin koskeminen iholle aikaansaa vesikelloja. Kuivattu sipuli tekee niitä tosiaan vain vaimeasti, ja jos iho/sipuli on kosteaa.

Valkosipulia voin syödä. Sehän ei ole oikeasti mitään sukua tavalliselle kepasipulille. Harmi vaan, että jos mainitsen esimerkiksi ravintolassa, että voin syödä valkosipulia, minulle kiikutetaan annos, jossa on keltasipulia(=kepasipuli=tavallinen sipuli). Koska se on ilmeisesti ravintolassa= valkosipuli. Elefanttivalkosipulia/yksikyntistä valkosipulia en ole uskaltanut testata edes, ainakin yksi yksikyntisenä valkosipulina myytävä kasvis on oikeasti purjonsukuinen. En viitsi ottaa riskiä.

Tunnetaanko me? Onko kerta-astiat tuttuja?

?

Käytän Ikean halvimpia astioita, koska olen niin rähmäkäpälä, että harmittaisi, kun hajotan jotain teemaa tai ruskaa tahtiin lautanen per viikko, parhaana kolme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sipuli aiheuttaa voimakasta närästystä. En syö einesruokia joissa on sipulia, eli käytännössä teen kaiken itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän