Miten soittaa kriisipuhelimeen
Olen ihan sekaisin huolesta ja ahdistuksesta, suunnittelen tässä parhaillaan hyppääväni sillalta enkä oikeasti halua tehdä sitä.
Mitä sinne puhelimeen pitää sanoa ja miten suhtautuvat jos kerron?
Kommentit (42)
Soittaako ne sieltä ambulanssia tai jotain jos oikeasti kertoo että aikoo hypätä?
Ap
Et hyppää rakas yhtään minnekään. Mee nukkuun. Huomenna on uusi ja parempi päivä.
Tulen hulluksi ihan kohta enkä todellakaan voi nukkua nyt. Olo on kuin olisin tippumassa loputtomaan kaivoon.
Ap
Ei soita ellet anna lupaa. Voit mennä myös päivystykseen jos meinaat hypätä.
Soita ja kerro tuntemuksesi. Ammattimaisesti, empaattisesti, tilanteen vaatimalla tavalla suhtautuvat. Mitä se tarkalleen tarkoittaa, sen näkee kun soitat.
Soita sinne älälä suunnittele. Minä aikoinani soitin, mutten saanut kurkustani oikein mitään ulos, kun oli niin paha olo. Siellä langan toisessa päässä osataan homma.
Eivät soita ambulanssia eivätkä muutakaan.
En pääse päivystykseen kun asun kaukana.
Ap
Soita sinne, sanot vaan aluksi vaikka Hei. Siitä se keskustelu lähtee. Olen itsekin joskus sinne hädässä soittanut, se auttaa oloon.
Älä tee itsellesi mitään. Voimia <3
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos mietit, että tekisit jotain vakavaa itsellesi, niin voit soittaa hätänumeroon. Ja pitääkin soittaa. Kerrot suoraan ajatuksistasi, niin saat apua. Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa soittaa.
Ap
En anna sun vajota sinne kuiluun. Kuuntele Minua. Sinä et hyppää. Sinä menet nukkumaan kohta. Otat tyynyn kainaloosi nyt. Minä rukoilen puolestasi. Ole täällä vielä huomenna. Sinä olet arvokas. Lupaa minulle ettet tee mitään hölmöä
Soita.
Ota pakastimesta jääpaloja ja puristele niitä (ahdistus kohtauksessa). Soita.
Soita. Jooko.
Lupaa minulle rakas että olet täällä vielä huomenna. Olen tukenasi
Me ollaan täällä ja tsempataan sua. Soita itsellesi apua. Soita sinne kriisipuhelimeen, nyt. Kyllä ne osaa. Sulla on nyt ahdistuskohtaus, se menee ohi. Ja myöhemmin mene lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Ap
onko siellä edes siltoja?
Sä selviät kyllä. Soita kriisipuhelimeen tai hätänumeroon.
Kotona ollessa vinkkejä ahdistukseen:
- puristele jääpaloja kämmenissä
- mene kylmään tai kuumaan suihkuun (mutta älä kuitenkaan polta/jäädytä itseäsi)
Kaikesta voi selvitä, kokemusta on. Voimia
Hei ap, miten voit? Saitko soitettua?
Soitin kriisipuhelimeen 90-luvulla.
Puhelimeen vastasi kyllästyneen ja ivallisen kuuloinen ääni.
Löin luurin kiinni.
Seuraavan kerran hain apua 15 vuotta myöhemmin.
Sain terveyskeskuslääkäriltä ssri-reseptin.
Hän oli ystävällinen.
Kerrot saman sinne mitä tänne kirjoitit.