Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies sai työtarjouksen Saksasta, mitä ihmettä teen?

Vierailija
14.03.2015 |

Ollaan kolmekymppisiä, naimisiin menty vuosi sitten. Itse valmistuin opettajaksi kolmisen vuotta takaperin ja mieheni on insinööri. Hän sai ihan huipputarjouksen Saksasta ja tiedossa olisi muutto Müncheniin kesän jälkeen.
Olen tässä miettinyt että mitäs ihmettä minä teen. Omalla koulutuksellani tuskin saan töitä Saksasta, en osaa saksaa enkä oikein englantiakaan. Olisin päivät yksin vailla töitä ja tekemistä. Olen miettinyt tosissani jääväni tänne Suomeen.
Onko muut olleet vastaavassa tilanteessa? Mitä teitte?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 17:03"]

Saksassa ei englannilla tee yhtään mitään, paitsi saa ärsyyntyneitä katseita jos yrittää sillä pärjätä.

Ihan eri asia opetella käytännön kielitaitoa paikassa jossa kyseistä kieltä kuulee joka puolella, Saksassa kaikki televisio-ohjelmatkin on dubattu saksaksi.

[/quote] saksassa fiksut osaa kyllä enkkua,

Vierailija
42/60 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 11:21"]

työskenteletkö vai makaatko kotona? naurettavaa kun suomalaiset alentuvat kotirouvan ja siivoojan rooliin neljän seinän sisällä

[/quote]

Mitäs se sun napaasi kaivaa jos joku on kotirouvana ulkomailla, tai vaikka ihan Suomessakin? Ja meillä esim. käy kyllä siivooja eli en ole alistunut siivoojaksi. Ja aika surullista on jos ei mitään tekemistä keksi muuta kuin olla neljän seinän sisällä, täytyy olla siinä tapauksessa jo jotenkin vajakki. Mulla ainakin riittää mielekästä tekemistä ihan kotirouvanakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 11:21"]

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 11:11"]

Itse Pohjois-Saksassa, Bremenissä, asuvana täytyy sanoa että lähde ihmeessä! Itse muutin tänne 6 vuotta sitten saksalaisen mieheni perässä enkä osannut lähes ollenkaan saksan kielellä, juuri ja juuri jotain perussanoja. Pohjoismaalaisista pidetään, aina kun kerron olevani Suomesta, ihmiset oikein innostuvat ja alkavat höpistä iloisesti saksan ja englannin sekoituksella. :D

Baijerin osavaltiossa ihmiset ovat ymmärtäväisiä ja rentoja, siellä asuu ehkä näitä stereotyyppisiä saksalaisia eli kovaäänisiä oluen kittaajia, mutta oikeasti siellä saa olla oma itsensä eikä kukaan sinua tuomitse jos et osaa saksaa/englantia (hekään eivät totta puhuen osaa englantia). Mieheni sisko asuu Münchenissä ja käymme siellä mielellämme lomilla, etenkin kesällä kaupunki on todella kaunis ja ihana eikä tekemisestä ole puutetta.

Tervetuloa Saksaan! :) Saattaapi käydä niin, että tänne päästyäsi et enää haluakaan palata Suomeen. Mieheni ehdotti tässä yksi päivä, että muuttaisimme Suomeen ja reaktioni siihen oli ehdoton ei. En halua asettua sinne ainakaan lähivuosina. Saksasta on lyhyt ja edullinen lentomatka Suomeen joten perhettä ja sukulaisia voi mennä helposti tervehtimään monta kertaa vuodessa.

[/quote]

työskenteletkö vai makaatko kotona? naurettavaa kun suomalaiset alentuvat kotirouvan ja siivoojan rooliin neljän seinän sisällä kun sakemannit tuovat leivän pöytään ja paneskelevat tyytyväisnä saksan naikkosia. eikö teillä ole mitään kunnianhimoa uran ja elämän suhteen? 

[/quote]

Olen kyllä oman alan töissä täällä :) Mitä tulee väitteeseesi "kotirouvan ja siivoojan roolista", niin tuo on jo aika vanhanaikainen malli jopa Saksassa. Suurin osa naisista käy nykyään samalla tavalla kodin ulkopuolella töissä kuin miehetkin.

Se on kyllä totta, että naisilla ja miehillä on yleensä tietyt alat. Naiset työskentelevät usein hoitajina, kauneudenhoitoalalla, kaupoissa ja liikkeissä, ylipäätään asiakaspalveluun ja sosiaalialaan liittyvissä töissä. Miehet ovat yleensä johtavissa asemissa, teknologian ja tieteen aloilla jne. Näin on mielestäni kyllä Suomessakin, että työt ovat jakaantuneet sukupuolten välillä. 50 

Vierailija
44/60 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 13:48"]Olet opettaja eli korkeakoulutuksen saanut ihminen joka ei osaa kuitenkaan englantia? Opiskelitko itäsuomen yliopistossa ?
[/quote]

kIITOS!!!

Joku muukin on tietoinen laitoksemme laadukkuudesta :D

Vierailija
45/60 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei ottanut tarjousta vastaan

Vierailija
46/60 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 17:03"]

Saksassa ei englannilla tee yhtään mitään, paitsi saa ärsyyntyneitä katseita jos yrittää sillä pärjätä.

Ihan eri asia opetella käytännön kielitaitoa paikassa jossa kyseistä kieltä kuulee joka puolella, Saksassa kaikki televisio-ohjelmatkin on dubattu saksaksi.

[/quote]

Ei minulla ole ollut Saksassa suomalaisena turistina mitään ongelmia englanninkielen kanssa. Otetaan vaikka esimerkkinä Ranska, jossa suosiolla jatkoin asiointia suomeksi, kun ei englantia muka ymmärretty. Tai täällä Suomessa venäläiset turistit, jotka löysivät englanninkielentaitonsa vasta, kun aloin itse puhumaan suomea englannin sijaan.

Vierailija
47/60 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassa on sitäpaitsi aviopareilla yhteisverotus eli miehesi tarttee maksaa huomattavasti vähemmän veroja, jos sinä olet kotirouvana :)

Vierailija
48/60 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksa on aivan huippumaa kateuskommunisti-Suomeen verrattuna. Heti reissuun ja nautit elämästä oikeasti pari vuotta.

Tarviiko kertoa missä maassa asun? :)

Vierailija
49/60 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä Saksassa voi olla suomalaisia kouluja eli niissä on ihan suomalaisten lapset ja suomalaiset opettajat. Etsippä niitä! Vois olla tosi mahtava kokemus käydä pari vuotta tuolla, miehes  saa hyvää kokemusta ja ei olis paha keikka kyllä sullekaan!

Vierailija
50/60 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan karseeta, että noin 20 muijaa lankesi heti tähänkin provoon. Kukaan ope ei puhu noin, ja olen tavannut varmaan huonoimmat.

Vierailija
51/60 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
52/60 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 16:25"]

Ihan karseeta, että noin 20 muijaa lankesi heti tähänkin provoon. Kukaan ope ei puhu noin, ja olen tavannut varmaan huonoimmat.

[/quote]

Opettaja kuka ei hallitse mitään kieltä luontevasti.

Vierailija
53/60 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin kiljuen! Saksassa kielikurssille ja harrastamaan. Eläisittekö siellä vain toisen palkalla? München on ihanaa ympäristöä, ei siellä käy aika pitkäksi.

Vierailija
54/60 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 14:14"]

Jos et voi tehdä siellä mitään työtä niin älä lähde. Suhteenne saattaa särkyä ja palaat Suomeen selittelemään työnantajille mitä olet viimeiset kaksi vuotta tehnyt eli et mitään. Miehesi työ vaatii varmaan pitkiä työpäiviä eli olet päivät yksin. Se on yksinäistä hommaa. Tuota ihmettelen että olet yliopiston käynyt ja esim englantia et hallitse. Se kyllä kuuluu ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneelle kyllä automaattisesti taitona mikä pitää hallita ainakin niin että pystyy sillä asioimaan.

[/quote] Mikas ehto se vaimon tyontekeminen on? Naimisissahan he ovat, ei enaa tarvitse laskea sinun ja minun rahoja pennilleen. Ja kylla arjen pyorittaminen vieraassa ymparistossa kay ihan tyosta vaikka ei siita palkkaa maksetakaan. Muista etta tuo suomalainen avoliittomalli on on monessa maassa taysin vieras jopa paheksuttava.

Vierailija
55/60 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 13:47"]

Ollaan kolmekymppisiä, naimisiin menty vuosi sitten. Itse valmistuin opettajaksi kolmisen vuotta takaperin ja mieheni on insinööri. Hän sai ihan huipputarjouksen Saksasta ja tiedossa olisi muutto Müncheniin kesän jälkeen. Olen tässä miettinyt että mitäs ihmettä minä teen. Omalla koulutuksellani tuskin saan töitä Saksasta, en osaa saksaa enkä oikein englantiakaan. Olisin päivät yksin vailla töitä ja tekemistä. Olen miettinyt tosissani jääväni tänne Suomeen. Onko muut olleet vastaavassa tilanteessa? Mitä teitte?

[/quote]

lähdin mukaan, en tosin Saksaan, missä olisin loistavasti pärjännyt kielellisesti, vaan Kiinaan. Opettelin kielen. Lähettiin reissuun 15 vuotta sitten. Kolmas maa ja viides kaupunki, ja perhekin on kasvanut matkan varrella. Akateemisesti koulutettu olen minäkin.

tutki onko Münchenissä Suomi-koulua. Sinne voisit päästä opettajaksi, ettei tartte ihan toimettomana olla

Vierailija
56/60 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 13:47"]

Ollaan kolmekymppisiä, naimisiin menty vuosi sitten. Itse valmistuin opettajaksi kolmisen vuotta takaperin ja mieheni on insinööri. Hän sai ihan huipputarjouksen Saksasta ja tiedossa olisi muutto Müncheniin kesän jälkeen. Olen tässä miettinyt että mitäs ihmettä minä teen. Omalla koulutuksellani tuskin saan töitä Saksasta, en osaa saksaa enkä oikein englantiakaan. Olisin päivät yksin vailla töitä ja tekemistä. Olen miettinyt tosissani jääväni tänne Suomeen. Onko muut olleet vastaavassa tilanteessa? Mitä teitte?

[/quote] ellei lapsia niin nyt jos koskaan kannattaa hankkia jos saa. Lapset oppii kielen ja oot kotirouvana. 

Vierailija
57/60 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epistä. Jos sun mies luovuttais työpaikkansa mun insinöörimiehelle. Haluisin kans tonne.

Vierailija
58/60 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 17:23"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 14:14"]

Jos et voi tehdä siellä mitään työtä niin älä lähde. Suhteenne saattaa särkyä ja palaat Suomeen selittelemään työnantajille mitä olet viimeiset kaksi vuotta tehnyt eli et mitään. Miehesi työ vaatii varmaan pitkiä työpäiviä eli olet päivät yksin. Se on yksinäistä hommaa. Tuota ihmettelen että olet yliopiston käynyt ja esim englantia et hallitse. Se kyllä kuuluu ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneelle kyllä automaattisesti taitona mikä pitää hallita ainakin niin että pystyy sillä asioimaan.

[/quote] Mikas ehto se vaimon tyontekeminen on? Naimisissahan he ovat, ei enaa tarvitse laskea sinun ja minun rahoja pennilleen. Ja kylla arjen pyorittaminen vieraassa ymparistossa kay ihan tyosta vaikka ei siita palkkaa maksetakaan. Muista etta tuo suomalainen avoliittomalli on on monessa maassa taysin vieras jopa paheksuttava.
[/quote]
Mitähän näillä kommenteilla on tekemistä yllä olevan kanssa?
Suomalaisen naisen ei tule olla mikään HausFrau missään maassa. Uransa alkupäässä ja lähtisi tuhlaamaan parhaat työnhakuvuotensa miehen työn vuoksi outoon maahan jossa ei voi työtänsä tehdä. Kuka mies niin tekisi? Ei kukaan. Kollegani otti vuorotteluvapaan miehen Saksan komennusvuoden ajaksi. Oli ajatellut käyttää tuon vuorotteluvapaan kun nuorin menee kouluun. Ni vajaa vuosi Suomeen tulon jälkeen mies jätti perheensä.
Itse aikanaan muutin miehen työn vuoksi kauas ja en olisi muuttanut jos olisin tiennyt kuinka paljon hallaa tuo muutto teki minun työuralleni.
Ja tietenkin rahat on avo tai avioparilla yhteiset.
Ai meidän malli outo maailmalla m? Kuten myös aviovaimo ja rakastajatar aviomiehellä täällä.

Vierailija
59/60 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi opetta DI pariskunta, joka on miettinyt parin vuoden Saksan komennusta, jos vain miehelle löytyisi sieltä joku hyvä työ. Itse taitaisin olla ihan kotirouvana, kun on muutaman kuukauden ikäinen vauva nyt ja toinenkin suunnitteilla. Tietääköhän kukaan mistä noita DI:n työpaikkoja voisi katsella? Miehellä on ihan hyvä saksankielentaito ja erinomainen englannin taito.

Vierailija
60/60 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se menee: eka asia on se, että jos et ole jo Suomessa aloittanut saksaa, joudut siis Saksassa VHS-kielikurssille mamujen kanssa, joiden kanssa et opi saksaa, koska et pääse kontaktiin aitojen saksalaisten kanssa. Saksassa ei opiskella samallalailla kuin Suomessa (lue; olet menossa ikäänkuin ala-asteen ekalle). Mene nyt heti ennen Saksaan muuttoa jo Suomessa kielikurssille ja testauta saksan kielen tasosi. Yliopistolaisena voit päästä yliopistoon kirjoille, jos heillä on enkunkielisä ohjelmia, saksankielisin linjoille kielitestin kautta tunneille. Avointa yliopistoa Saksa ei tunne.

Toka asia: jos ei ole lapsia, olet kotona kun mies on töissä. Keksi itsellesi jotain kehittävää loppupäiväksi, kielikurssi kestää aamupäivän verran. Kun on vapaa-aikaa ei ole rahaa, kun on rahaa ei ole vapaa-aikaa. Arki ei ole samanlaista kuin jos olisit turisti.

Teijän etu on se, että pääsette asumaan suurkaupunkiin, mikä tekee oleskelusta siedettävämpää kuin kylässä asuminen.

Ootteko naimisissa? Se tieto vaikuttaa puolisosi verotukseen eduksi. Saksa ei tunne susipareja, ja verokortille ei merkitä mitään tulorajaa (euromäärää). Veroprosentti voi siis olla joko 35% (naimisissa) tai 45% (naimaton) ja johtuu elämntilanteestanne. Pyytäkää maistraatista vihkitodsitus (saa saksankielisenä) mukaan kaupungintalolle vietäväksi.

Kela pitänee sinut vuoden verran sairaanhoidon piirissä, ja jos puolison työnantaja on paikallinen niin puoliso lentää Suomen systeemistä 3 kk jälkeen. Saksassa oltava sairasvakuutus, se kattaa koko perheen. Ota siis yhteyttä Kelaan ennen muuttoa.

Jotain kaunista: kun kerrotte olevanne Suomesta, ilmeet vastapuolella kirkastuvat :)

Schönes Wochenende!!!! :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi