Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä tietää, sopiiko johtajaksi?

Vierailija
08.12.2021 |

Olen ollut esihenkilönä joitain vuosia ja nyt minua on pyydetty johtajaksi. Mistä tiedän, sovinko hommaan? Stressaa ajatuskin, mutta toisaalta mietityttää että kannattaisiko kokeilla. Ei noita tilaisuuksia useinkaan tule ja ei tässä nuorennutakaan. Pelottaa vaan, että epäonnistun täysin.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, unohda koko juttu. Et tarvitsisi meidän mielipiteitä jos sopisit tehtävään.

Vierailija
2/17 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen tietää vain kokeilemalla. Kaikki sitä kestä. Mutta jos on korkea resilienssi ja kestää epävarmuutta niin sitten voi menestyä. Johtajana pitää myös sitten olla valmis siihen että kun sulle sanotaan että ”et nauti enää luottamusta”, tajuat sitten irtisanoa itsesi. Mulle on käynyt kahdesti näin. Tämä siis toki johtoryhmätasolla, keskijohdossa ei niinkään.

T. Johtaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä korkeammassa asemassa sen helpompaa on työskentely, mutta vastuu painaa ja sen myötä epävarmuus voi kaihertaa...

Rohkeasti vaan eteenpäin, muista että jotkut ovat nähneet sinussa ainesta johtaa, älä koskaan näytä epäröintiä tai huono itseluottamustasi, pokka pitää pitää tilanteessa, kuin tilanteessa.

Sannakin oli eilen koko päivän treenaamassa tätä päivää varten esikuntansa kanssa, ja tänää astui estraadille ja pokka pitää vaikka toistaa valmiiksi ammattilaistrn kirjoittamaa kriisiviestintää.

Siis marin

Vierailija
4/17 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti kyse ei ole "sopimisesta" ollenkaan. Ei johtaminen ole mikään synnynnäinen ominaisuus, vaan se on taito, joka KAIKKIEN pitää opetella. Jopa niiden, jotka kuvittelevat olevansa synnynnäisiä johtajia, on syytä opetella hyvää ja erilaisten ihmisten ja erilaisten tilanteiden (tavoitteide, strategioiden) johtamista.

Tätä jollei ymmärrä, iskee "Peterin periaate". Mutta jos ymmärtää, johtajaksi pystyy kuka vaan joka on valmis tekemään ihan h#lv3tisti  työtä, jota kukaa ei näe ja jos näkee ei arvosta, johon kaikki suhtautuvat kuten kolmonen ("sitä helpompaa mitä korkeammalla").

Ja kolmonenon väärässä siinäkin, ettei johtaja saisi näyttää epäröintiä. Päinvastoin. ON HYVÄ näyttää sitä, että harkitsee ja ottaa huomioon eri puolia. Sekoilla ja säätää ei pidä, eikä spekuloida tyhjää, mutta kaikkia asian puolet on syytä ottaa huomioon ja myös arvioida uudelleen kun asiaan liittyvistä faktoista tulee uutta tietoa.

Vierailija
5/17 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin sulla on terveellä pohjalla tuo kun et pidä itseäsi heti aurinkokuningattarena kuten bilesanna. Kokeile vain.

Vierailija
6/17 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressaako nykyinen tehtävä?

Koetko olevasi nykyisessä tehtävässä hyvä?

Toimitko nykyisessä tehtävässäsi kykyjesi ylärajalla vai sujuuko kaikki helpolla?

Kestätkö painetta?

Miten pystyt hoitamaan työyhteisösi konfliktit ja kriisitilanteet? Miten voit näissä tilanteissa itse?

Osaatko erottaa eri roolisi (työkovaveri vs pomo), ( työkaveri vs työnantajan edustaja)?

Siedätkö sitä, että et entisessä määrin pysty määräämään työajoistasi? Pidemmistä päivistä?

Onko sinulla luontaista auktoriteettia?

Oletko ollut koskaan johtajuusanalyysissä? Mikä oli tulos?

Näitä kysymyksiä kannattaa mietiskellä. Ja kysyä ehkä luotettavilta ja rehellisiltä ystäviltä.

Vierailija
7/17 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitää vauva-palstalla kysyä, ei sovi hommaan.

Vierailija
8/17 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stressaako nykyinen tehtävä?

Koetko olevasi nykyisessä tehtävässä hyvä?

Toimitko nykyisessä tehtävässäsi kykyjesi ylärajalla vai sujuuko kaikki helpolla?

Kestätkö painetta?

Miten pystyt hoitamaan työyhteisösi konfliktit ja kriisitilanteet? Miten voit näissä tilanteissa itse?

Osaatko erottaa eri roolisi (työkovaveri vs pomo), ( työkaveri vs työnantajan edustaja)?

Siedätkö sitä, että et entisessä määrin pysty määräämään työajoistasi? Pidemmistä päivistä?

Onko sinulla luontaista auktoriteettia?

Oletko ollut koskaan johtajuusanalyysissä? Mikä oli tulos?

Näitä kysymyksiä kannattaa mietiskellä. Ja kysyä ehkä luotettavilta ja rehellisiltä ystäviltä.

Noita kysymyksiä silmäillessä tulee mieleen, että mitkä ovat johtajatyön hyvät puolet? Minulle on muutama henkilö sanonut, että minussa on johtaja-ainesta, koska osaan kuulemma kommunikoida hyvin ja saada ihmiset mukaan. En kuitenkaan ole mikään yli-ihminen ja olen myös herkkä.

Ap

Vierailija
9/17 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinun pitää kysyä, et sovi.

Vierailija
10/17 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, tietävätkö kaikki johtotehtäviin pyydettävät aina heti, että he sopivat hommaan? Siinä tapauksessa en taida sopia..

Ap

Vierailija
11/17 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on täynnä huonoja johtajia. Mistä sitä tietää ennen kuin kokeilee

Vierailija
12/17 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, tietävätkö kaikki johtotehtäviin pyydettävät aina heti, että he sopivat hommaan? Siinä tapauksessa en taida sopia..

Ap

Kyllä he voivat tietää, ja tietävät, ovatko valmiita tekemään työtä ja opettelemaan johtamisen. Ovatko valmiita epäonnistumaan ja ottamaan vastaa paskaa palautetta - johon eivät voi sanoa mitään puolustuksekseen - ja jatkamaan  yrittämistä. Sen "paskan" määrä yllättää kaikki, eikä välttämättä voi tietää, jaksaako sen kestää - mutta  kyllä jo etukäteen tietää, haluaako silti yrittää.

Johtamisessa on hyviäkin puolia. Ne liittyvät siihen, miten saa mahdollistettua firman ja työntekijöiden kehityksen ja saavutukset, miten voi luoda uusia asioita jne. Mutta johtaminen ei koskaan ole helppoa, ja jos joskus tuntuu siltä, että nyt kaikki on hyvin eikä haasteta ole missään, on yleensä syytä istua alas ja miettiä, mitä on jäänyt huomaamatta ja miltä on sulkenut silmänsä.

Vierailija
13/17 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mille tasolle sua pyydettiin johtajaksi? Jos johtoryhmätasolle niin pidä huoli että sulle tehdään johtajasopimus. Se on sitä varten että jos joudut irtisanomaan itsesi toimarin pyynnöstä, niin se sopimus määrittää sulle ns kultaisen kädenpuristuksen. Yleensä 6-10kk palkka keskimäärin.

T. Se joka kahdesti joutunut lähtemään

Vierailija
14/17 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet ollut jos esihenkilönä, niin eikö sinun pitäisi jo tietää?

Johtajana tarvitset entistä enemmän samoja taitoja.

Vierailija
15/17 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtoryhmätasolle joo. Ja olen ollut 5+ vuotta esihenkilönä, mutta nyt kyseessä olisi liiketoimintavastuu. Olen saanut aina hyvää palautetta esimiestyöstä, eli sitä puolta en arastele. Pohdin vaan, että olenko tarpeeksi suuri visionääri, riskien ottaja jne. Olen ihan tavallinen tallukka, enkä mikään bisnestykki.

Kiitos kaikille, kun jaksatte kommentoida.

Ap

Vierailija
16/17 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
17/17 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtoryhmätasolle joo. Ja olen ollut 5+ vuotta esihenkilönä, mutta nyt kyseessä olisi liiketoimintavastuu. Olen saanut aina hyvää palautetta esimiestyöstä, eli sitä puolta en arastele. Pohdin vaan, että olenko tarpeeksi suuri visionääri, riskien ottaja jne. Olen ihan tavallinen tallukka, enkä mikään bisnestykki.

Kiitos kaikille, kun jaksatte kommentoida.

Ap

Tietynlainen nöyryys voi olla jopa hyväksi. Kuuntele muita ja ideoikaa yhdessä asioita.