Tiedoksi. Koronapotilaiden tehohoitomääriä ei kasvateta tiettyä rajaa korkeammaksi
https://yle.fi/uutiset/3-12219700
-"Päivystyksestä tai kiireellisestä sairaanhoidosta ei voida siirtää resursseja koronapotilaiden hoitoon. Reinikaisen mukaan kasvavaa tehohoidon tarvetta ei voi myöskään ratkaista täysin potilaiden siirroilla.
– Tämän hetken suunta näyttää huolestuttavasti siltä, että tilanne hankaloituu. Toivotaan, että kiristyneet rajoitukset alkavat vaikuttaa, Reinikainen sanoo."-
Suomeksi tuo edellä mainittu tarkoittaa, että tehohoitoon pääseviä aletaan valitsemaan. Surkuhupaista, että kaikkein vastuullisimmin asiansa hoitaneet (iäkkäät) ovat sitten siellä jonon hännillä.
Kommentit (40)
Hallitus epäonnistunut toiminnallaan taltuttamaan noita tehohoitoa tarvitsevien määriä.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä 100 influenssapotilasta teholla ei nelisen vuotta sitten ollut ongelma.
Eivät olleet hoidossa 11 vrk putkeen eivätkä eristyksissä.
Ei koronapotilaat ole etusijalla. Tuuripeliksi menee ja jos tulee tiukka valinta, esimerkiksi lapsi ohittaa kirkkaasti persusedän. Hänessä on enemmän pelastamisen arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä 100 influenssapotilasta teholla ei nelisen vuotta sitten ollut ongelma.
Jospa ne potilaat eivät olleet samaan aikaan teho-osastoilla.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus epäonnistunut toiminnallaan taltuttamaan noita tehohoitoa tarvitsevien määriä.
Ihmiset eivät ole onnistuneet ottamaan riittävästi rokotteitä kun rokotekattavuus on vain 70%. Ollaan vielä kaukana vaaditusta 95% tasosta mikä vaaditaan aerosolina leviävien tautien pysäyttämiseksi (esim. tuhkarokko). Koronan kohdalla ongelmana on se että taudin sairastaminen ei tuo immuniteettia kuin hetkeksi ja rokote ei anna suojaa puolta vuotta pitemmälle ajalle.
En ymmärrä tätä hinkua päästä teholle. Olen perusterve 35-vuotias ja rokottamaton. Olen kirjannut hoitotahtooni ehdottoman kiellon tehohoitaa minua, oli kyse sitten koronasta tai jostain muusta. Koronan tehohoitojakson pituus taitaa nyt olla keskimäärin 11 vuorokauden luokkaa ja pisimmillään jopa kuukauden päivät. Minä henkilökohtaisesti en missään nimessä enkä mistään hinnasta halua kokeilla, millaista elämä on kuukauden tehohoitojakson jälkeen. Vammat ovat pysyviä ja elämänlaatu ei koskaan palaa edes lähelle nykyistä. Ei, en aio elää loppuelämääni kuntoutettavana vammautuneena. En koronan, en rokotteen enkä minkään muunkaan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa ne potilaat eivät olleet samaan aikaan teho-osastoilla.
Ehkä tilanne ei myöskään jatkunut samana kuukausitolkulla paria vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tästä puutu enää kuin suuronnettomuus, josta tulee useita tehohoitoa vaativia uhreja.
Kiitos, rokottamattomat 🥺
Se vielä puuttuisi. Tälläkin hetkellä joudutaan siirtämään sydänpotilaiden ja muiden tehohoitoa vaativien potilaiden leikkauksia ihan päivittäin. Jos tarve vähänkin nousee niin pitää alkaa perustaa uusia teho-osastoja ja alkaa ajaa alas leikkaustoimintaa entistä enemmän.
Henkilökuntaa on jo nyt vähän ja se on väsynyttä. Voi olla että pari sataa euroa kuukaudessa ei houkuta siirtymään teho-osastolle raskaampaan työhön kun saman saa tekemällä puutosvuoron hälytystyönä yhden tai kaksi kertaa.
Jokaisen kannattaa pysyä terveenä ja välttää kahnauksia kuten tappeluita tai puukotetuksi tulemista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen eriomainen terveydenhoitojärjestelmä . Toimii kun ei tarvita , tarvittaessa ongelmia .
Missäs maassa on rajattomat terveydenhoito-resurssit? Eikön Suomessa kuitenkin parhaimmasta päästä.
Tehohoitopaikat joidenkin ammatti-ihmisten mielestä liian alhaisia ihan normaali aikoinakin väestöön nähden . Pitäneekö paikansa .
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä hinkua päästä teholle. Olen perusterve 35-vuotias ja rokottamaton. Olen kirjannut hoitotahtooni ehdottoman kiellon tehohoitaa minua, oli kyse sitten koronasta tai jostain muusta. Koronan tehohoitojakson pituus taitaa nyt olla keskimäärin 11 vuorokauden luokkaa ja pisimmillään jopa kuukauden päivät. Minä henkilökohtaisesti en missään nimessä enkä mistään hinnasta halua kokeilla, millaista elämä on kuukauden tehohoitojakson jälkeen. Vammat ovat pysyviä ja elämänlaatu ei koskaan palaa edes lähelle nykyistä. Ei, en aio elää loppuelämääni kuntoutettavana vammautuneena. En koronan, en rokotteen enkä minkään muunkaan takia.
Sinulla taitaa olla väärät mielikuvat tehohoidon tuloksista. Nuoret selviävät vaikka olisivat olleet hyvin huonossa kunnossa ja kuntoutuvat hyvin. Vanhukset taas eivät kestä välttämättä päivää ja jos sattuisivat olemaan hengissä parin viikon kuluttua niin eivät koskaan enää nouse sängystä ja kognitio on pysyvästi alentunut.
Jos nuori tekee päätöksen että ei halua tehohoitoa niin se kannattaa kirjata joka paikkaan että se löytyy helposti. Sen on paras olla lähiomaisten tiedossa ja potilasasiakirjojen sivuilla hoidon rajoitusta koskevassa kohdassa. Joku yksittäinen hoitotahto lappu ei kiiretilanteessa välttämättä löydy jos potilas ei pysty kommunikoimaan. Suomessa ongelmana on vielä eri potilastietojärjestelmät niin että jos olet matkoilla niin hoitotahto ei todellakaan välity eteenpäin.
Yksi tapa varmistua asiasta on ottaa rintakehään tatuointi kuten Do not resuscitate ja varmistus potilasasiakirjoihin niin silloin ei ainakaan elvytetä eikä todennäköisesti oteta teholle.
Vierailija kirjoitti:
Ei tehohoidossa kovin usein olla kuukautta. Mä olin aikoinaan 3 vuorokautta ja sitten siirrettiin valvontayksikköön pariksi päiväksi ja sen jälkeen tavalliselle vuodeosastolle. Olin sairaalassa yhteensä 3 viikkoa. Mitään vammoja ei jäänyt ja elämänlaatuni on erinomaisen hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen eriomainen terveydenhoitojärjestelmä . Toimii kun ei tarvita , tarvittaessa ongelmia .
Missäs maassa on rajattomat terveydenhoito-resurssit? Eikön Suomessa kuitenkin parhaimmasta päästä.
Tehohoitopaikat joidenkin ammatti-ihmisten mielestä liian alhaisia ihan normaali aikoinakin väestöön nähden . Pitäneekö paikansa .
Voi olla näin mutta vaikka nykyisin on tiloja niin henkilökuntaa ei ole ja palkkaaminen maksaa paljon. Yksittäinen tehopaikka vaatii noin 4-5 hoitajan henkilöstöresurssit eli ainakin 200 000 euroa vuodessa. Toisaalta ei paikkoja kannata pitää tyhjinäkään eli sellainen sopiva kuormitusaste on tavoiteltava.
Vierailija kirjoitti:
Ei tästä puutu enää kuin suuronnettomuus, josta tulee useita tehohoitoa vaativia uhreja.
Kiitos, rokottamattomat 🥺
Oikeastaan olisi ollut parempi jos koko rokotteita ei olisi kehitetty. Korona olisi ollut pakko tukahduttaa ja koko pandemia olisi jo ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemman ihmisen kannattaa eristäytyä rokotuksista huolimatta, koska rokottamatonkin nuorempi vie tehohoitopaikan, jos siitä joutuvat kilpailemaan.
Just, vanhukset ja vaikeasti sairaat pois näkyvistä? Juu, on ymmärretty ja pysyttyy neljän seinän sisällä kohta 2 vuotta. Toellakin haluan pysyä poissa teholta, se on ikävä paikka joutua (kokemusta on), sitä vaan ihmettelen miten tämä (tyhmä) kansa pitää tehohoitoa jonain itsestään selvyytenä että taudista muka selviää kunhan sinne pääsee?
Mä en ole saanut tuollaista käsitystä. Mutta huomannut, että monet pitävät itsestäänselvyytenä, että pääsisi tehohoitoon, jos tarvitsisi tehohoitoa. Ei pääse, jos ei ole vapaata paikkaa.
Ymmärrän ihan hyvin, että lääkärit eivät haluaisi ryhtyä arpomaan kahden täsmälleen samalla tavalla sairaan ja saman ennusteen omaavan potilaan kohdalla, kumpi pääsee teholle ja kumpi ei, jos siis molemmilla on yhtä hyvät selviytymismahdollisuudet. Lääkärit priorisoivat kyllä, jos toisella potilaalla on huonompi ennuste kuin toisella. Silloin se, jolla on parempi ennuste, saa tehohoitopaikan. Mutta jos tehohoitopaikat täyttyvät liikaa, lääkärit joutuvat tekemään itselleen epämieluisia päätöksiä. Tällä tarkoitan, että lääkäri haluaisi molemmat potilaat hoitoon, mutta voi valita vain toisen. Ja mitään lääketieteellistä perustetta valinnalle ei olisi.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Olisiko viimein aika toimia etupainotteisesti ennenkuin on totaalinen katastrofi edessä.
Koulut etäopetukseen, kiitos. Ne levittävät eniten tartuntoja juuri nyt.
No kun oli joku tutkimus, jonka mukaan etäkoulut eivät olleet toimiva rajoite (haitta suurempi kuin tartuntojen väheneminen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko viimein aika toimia etupainotteisesti ennenkuin on totaalinen katastrofi edessä.
Koulut etäopetukseen, kiitos. Ne levittävät eniten tartuntoja juuri nyt.
Älä nyt kun baarissa hilluminen yötä myöten on pissisministerille tärkeämpää kuin koronan hoitaminen. Selityksiä emme kaipaa vaikka se nyt yrittää sitäkin uhrikorttia.
Noita Sanna-sättimiskeskusteluja on riittävästi, joten ei nyt ehkä tarvitse jokaiseen muuhunkin siitä tehdä väkisin asiaa?
"Minä henkilökohtaisesti en missään nimessä enkä mistään hinnasta halua kokeilla, millaista elämä on kuukauden tehohoitojakson jälkeen. Vammat ovat pysyviä ja elämänlaatu ei koskaan palaa edes lähelle nykyistä. Ei, en aio elää loppuelämääni kuntoutettavana vammautuneena. En koronan, en rokotteen enkä minkään muunkaan takia."
Meitä on moneen junaan, mutta isäni oli aikoinaan viikkoja teholla auto -onnettomuuden jälkeen. mm toinen keuhko oli mennyt aika paskaksi. Oli vähän päälle 40 silloin. EI TODELLAKAAN elänyt loppuelämäänsä vammaisena. Ei ollut polttanut tupakkaa, ei ollu ylipainoinen vaan hyväkuntoinen.
Tietty jos on jo päättäny, että homma kusee niin silloin varmaan näin käy. Jos on tehny hoitotestamentin niin helpottaa varmaan sen lääkärin ahdistusta valintatilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Eiks se ole vanhustenkin etu kun ei enää pidetä väkisin vastoin tahtoa hengissä?
Saathan sinä tahtoa mitä tahdot.
Siinä ei vielä sentään olla että sinun tahtosi mukaan kaikki iäkkäät, ylipainoiset ja sairaat eutanasioidaan.
Tämä on se asia, joka ei tunnu näitä rokotevastaisia kiinnostavan lainkaan. Jossain vaiheessa osa potilaista saa kuolla tehohoidon ulkopuolella koska vapaita paikkoja ei enää ole.