Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vauvan kanssa saa tehtyä kotitöitä?

Vierailija
08.12.2021 |

Meillä on kai vaativa vauva kun se ei viihdy itsekseen viittä minuuttia kauempaa missään sitterissä tai lattialla. Ei suostu olemaan kantoliinassa eikä repussa. Koko ajan pitäisi kanniskella selkä vääränä tai viihdyttää. Nukkuu päiväunia hyvin vain liikkuvissa vaunuissa, sängyssä 30 min. kerralla jos hyvin käy. En ymmärrä missä välissä ne kotityöt pitäisi tehdä. Silloin kun vauvan saa nukahtamaan sänkyyn, ehdin ottaa itse torkut tai tehdä itselleni ruokaa ja syödä. Mikään imurointi tai kolistelua aiheuttava ei käy koska vauva herää rääkymään. Just ja just saa pyykit tai tiskit pesukoneeseen jos siunaantuu sopiva muutaman minuutin hetki ja roskat saa vietyä vaunulenkin yhteydessä.

Kommentit (393)

Vierailija
341/393 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ädit itse opettaa lapsen siihe että äidissä ollaan kiinni koko ajan niin lapsesihan käyttäytyy juuri niin kuin itse olet opettanut. Pieni älähdys lapselta niin äiti tiputtaa ja lopettaa kaiken muun ja juoksee antamaan sitä läheisyyttä ja kiinnioloa

Vierailija
342/393 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko ihmetellä kun itsellä ei vauvaa mutta miten ne äidit ennenaikaan hoiti maatilan töitäkin samalla? Ehkä lasten annettiin huutaa paikoillaan ja jos annettiin niin millaisia aikuisia heistä kasvoi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/393 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eräs ystävä muuttui ihan oudoksi lapsen syntymän jälkeen. Oli siis järkevä ihminen ennen.

Lapsi on nyt 2v mutta äiti ei vieläkään voi siivota, laittaa ruokaa, tehdä ylipäätään mitään kotitöitä, ei pysty ulkoilemaan lapsen kanssa kun joskus, ei pysty käymään kaupassa, ei saa pestyä lasta ilman apua, ei pysty ruokkimaan koiraa ei pysty makaamaan laskuja jne.

Pahinta on että toinen lapsi syntyy kohta.

Vierailija
344/393 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun eräs ystävä muuttui ihan oudoksi lapsen syntymän jälkeen. Oli siis järkevä ihminen ennen.

Lapsi on nyt 2v mutta äiti ei vieläkään voi siivota, laittaa ruokaa, tehdä ylipäätään mitään kotitöitä, ei pysty ulkoilemaan lapsen kanssa kun joskus, ei pysty käymään kaupassa, ei saa pestyä lasta ilman apua, ei pysty ruokkimaan koiraa ei pysty makaamaan laskuja jne.

Pahinta on että toinen lapsi syntyy kohta.

Lapsi on kätevö tekosyy että voi itse laiskotella ja passuuttaa kaiken miehellä maksattamisen lisäksi. Olen alkanut viime aikoina miettimään että tajuaako naiset edes kuinka törkeästi käyttää miehiä hyväkseen passuuttamalla ja maksattamalla kaiken miehillä?

Vierailija
345/393 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut kolme vauvaa, mutta yksikään ei ole suostunut yhteistyöhön mun kanssa. Varsinkaan kotitöistä puhuttaessa, ei ole tullut mitään reaktiota.

😩

Omituisia ovat olleet. Tai en mä sitä oikeastaan niin hirveästi ihmetellyt silloin.

Nykyään, viistoista vuotta myöhemmin, kyllä ihmettelen, kun ihan samat reaktiot heillä on kuin silloin-kun on kyse on mistä vaan kotityöstä. Ovi käy, ja nopeesti.

Vierailija
346/393 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee.

Vierailija
347/393 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi syödä sillon kun vauva on hereillä? Mikä estää syömisen? Minkä ikäinen vauva kyseessä? Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun raskaana oon ja vieras aihe.

Sieltä takarivistä vasemmalta hyvä kysymys: oma ruoka syödään siinä samalla huitoen lapsen syödessä. sujuu hitaasti, mutta molemmat sentään syömässä, jaat ruokailuhetken lapsen kanssa. siinä saat omia tarpeita yhdistettyä lapsen kanssa seurusteluun. älä tee lämmintä ruokaa. on kylmät voileivätkin ravintoa. mitä nopeammin asennoidut tilanteeseen niin, että teette asioita (hitaasti) yhdessä sen sijaan että stressaat oman ajan menetyksestä, sitä nopeammin lapsesikin rentoutuu.

terkkuja neljän lapsen äidiltä. p.s. kyllä siihen tottuu, että kahvi on aina kylmää.

Vierailija
348/393 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yhtään lohduttaa, niin ainakin vauvan kehitykselle on  hyväksi, että hän viettää aikaa sinun kanssasi mahdollisimman paljon, eikä istu liikaa sitterissä :) WHO:n suositus taitaa olla, että maksimissaan vauva saisi olla tunnin vuorokaudessa yhteensä sitterissä, syöttötuolissa, kantorepussa tai vaunuissa (ei koske nukkumista). Vauvasi taitaa osata pitää itsekin tästä nyt huolen! Fiksu vauva <3 Jos sinulla on puoliso, niin onnistuisiko kotitöiden tekeminen työpäivän päätteeksi? Edellisenä päivänä voi tehdä valmiiksi lounaan. Meidän esikoinen oli myös kuvaamasi kaltainen ns. haastava vauva, ja hänen vauva-aikanaan mieheni teki minulle joka ilta lounaan salaatteineen jääkaappiin valmiiksi. Sen sain juuri ja juuri kiskastua joka päivä suuhun, kun vauva todellakin halusi ensimmäiset puoli vuotta olla käytännössä ainoastaan sylissä. Nyt hän on tosi tasapainoinen ja onnellisen oloinen 2-vuotias :) Ja motorisesti myös super lahjakas, joten sylissä olo ei sitäkään heikentänyt. Tsemppiä!

Eikö vauvaa voi nykyään pitää lattialla niin kuin ennen vanhaan, kun omat lapseni olivat vauvoja? Joku alusta vaan keittiön lattialle, vauva siihen ja jotain leluja viihdykkeeksi.

Vauva sylissä voi aivan hyvin itse syödä. Kuumien ruokien ja juomien kanssa on oltava varovainen, mutta yleensä ne ehtivät äidillä jäähtyä aika mukavasti.

Vierailija
349/393 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ollut kolme vauvaa, mutta yksikään ei ole suostunut yhteistyöhön mun kanssa. Varsinkaan kotitöistä puhuttaessa, ei ole tullut mitään reaktiota.

😩

Omituisia ovat olleet. Tai en mä sitä oikeastaan niin hirveästi ihmetellyt silloin.

Nykyään, viistoista vuotta myöhemmin, kyllä ihmettelen, kun ihan samat reaktiot heillä on kuin silloin-kun on kyse on mistä vaan kotityöstä. Ovi käy, ja nopeesti.

Meillä oli päin vastoin. Pienestä pitäen olivat mukana keittiötöissä, ja nyt aikuisena eräs heistä aivan työkseen.

Vierailija
350/393 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kanniskelin poikaa aina kantorepussa, kun imuroin ja hän nukahti siihen. Poika kun oppi puhumaan ja kävelemään, joululahja toive oli lelu imuri😂 onneksi meillä molemmat viihtyi kantorepussa, pääsi tekemään kotihommiakin, vaikka vauva oli hereillä.

Vierailija
351/393 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvalla luuttuaa kätevästi lattioita.

Vierailija
352/393 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö vauvoja koko päivä viihdyttää? Olen vähän ulkona moisesta hoitamisesta. Silloin ennen minun lapseni nukkuivat jossain välissä päivällä ja ihan vauvoina useammat unet, ei tarvinnut koko päivää viihdytysjoukoissa olla. Varsinkin ulkona vaunuissa vetelivät monen tunnin unet. Sillä aikaa kerkesin siivota, pyykätä, kokata ja vieläpä itsekin syödä. Onneksi omani ovat aikuisia, nykyohjeiden mukaan en todellakaan osaisi vauvoja hoitaa.

Vierailija
353/393 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin vauva sylissä vähän kerrallaan. Laitettiin ruoat edellisenä iltana taikka ostettiin eineksiä.

Kotitöitä tehtiin lähin iltaisin kun puoliso oli kotona. Jotain pientä tein mitä pystyin pari minuuttia joskus, kun laitoin vauvan viltille. Se pari min oikeasti oli maksimi.

Jossain vaiheessa hän alkoi nukkua parvekkeella vaunuissa (hykytin niitä siellä alkuun) ja oi sitä iloa. En kyllä omaa aikani juuri kotitöihin tuhlannut. Jos olisi enemmän lapsia niin varmasti olisin tehnyt niin.

Elämäni paras vuosi kaikesta huolimatta.

Vierailija
354/393 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on poikani nyt jo täyttää 17-vuotta oli sellainen tapaus, joka ei nukkunut

yöllä ensimmäiseen vuoteen kunnolla. Huuto alkoi aina n. 22-24.00 ja sitä kesti

usein aamuyölle asti. Pojalla ei ollut koliikkia vaan ilmeisesti johtui dyspraksiasta. 

Lisäksi itselläni on vielä sairaus, joka vaatii säännöllistä hoitoa ja lääkitystä.

Siinä sitten tuli nukuttua tunnin pätkiä, kun herra heräsi monta kertaa yössä.

Jotta sai nukuttua edes sen tunnin putkeen joskus auttoi tärisevä sitteri, jossa herra

sitten välillä suvaitsi nukkua. Muuten onneksi viihtyi hyvin sitterissä ja lattialla ja eikä 

tarvinnut koko ajan olla viihdyttämässä, mutta se karmea väsymys yli vuoden oli

kauheaa. Isovanhemmatkin ottivat jo alle 2 kuukautisen vauvan hoitoonsa, jotta saimme nukuttua

edes joskus. Itse en tosin imettänyt joten se hoito onnistui myös mieheltä hyvin vaikka kävikin siinä

samalla töissä. Jos totta puhutaan niin en todellakaan kaipaa ihan noita alkuaikoja, jolloin kaikki meni ihan sumussa. Siitä jäikin itselleni moneksi vuodeksi uniongelmat, jos poika öisin heräsi. Mies ne onneksi sitten hoiti.  Pojasta tuli ihan selväjärkinen kunnon nuori mies, vaikka en toiminutkaan koko ajan viihdyttäjänä.

Vierailija
355/393 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin vauvan sitteriin, jossa viihtyi noin 10 minuuttia. Sitten leviteltiin lattialle leikkikalut. Tosin usein kävi konttaajan kanssa niin, että leluja enemmän kiinnostivat kaapit ja laatikot. Yksi hauska juttu on se, kun hädintuskin muutaman sanan puhuva tempaisee keittiön alakaapista esiin kulhon ja toteaa, että äiti leipoo.

Vierailija
356/393 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta. Katselin vanhoja valokuvia kahden ensimmäisen vauva- ja taaperoajasta. Hihitytti ihan se pieni kaaos, joka taustalla näkyi joka kuvassa, vaikka oli muka siivottu ja järjestetty.

Alkuun vauva on paljon sylissä ja vaatii seuraa. Sitten se lähtee liikkeelle ja levittelee tavaroita pitkin poikin. Meillä kaksi lasta on lähtenyt tosi nopeasti liikkeelle ja niiden perässä onkin sitten saanut juosta. Yksi lapsista puolestaan taas ei kelpuuttanut seurakseen ketään muuta kuin äidin ja nukkui päivisin vain 15 minuuttia kerrallaan. Käsiä ei nyt vaan ollut niin paljon vapaana, eikä apuja ihan lähellä.

Vähän oli rempallaan yleinen siisteystaso. Jossain siinä 3 - 4-vuotiaden kohdalla alkaa olla talossa enemmän järjestystä. Eihän se siltä tunnu, mutta lyhyt aika tuo on ja välillä saa kotitöitä tehdä hieman vähemmänin. Kämppä kyllä pidemmän päälle taas siistiytyy. 

Vierailija
357/393 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö vauvoja koko päivä viihdyttää? Olen vähän ulkona moisesta hoitamisesta. Silloin ennen minun lapseni nukkuivat jossain välissä päivällä ja ihan vauvoina useammat unet, ei tarvinnut koko päivää viihdytysjoukoissa olla. Varsinkin ulkona vaunuissa vetelivät monen tunnin unet. Sillä aikaa kerkesin siivota, pyykätä, kokata ja vieläpä itsekin syödä. Onneksi omani ovat aikuisia, nykyohjeiden mukaan en todellakaan osaisi vauvoja hoitaa.

Välillä nää ohjeet on kyllä outoja. Esikoisen ja kuopuksen välillä on kahdeksan vuotta. Siinä välissä esim. vauvan nukutusohjeet ja pukemmisohjeet olivat muuttuneet. Hieman huvitti.

Vierailija
358/393 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 4 lasta ja kaikki olleet vaativia, silti saanut kaikki kotityöt hyvin tehtyä. ihme valitusta.

Huudatitko lapsiasi?

Vierailija
359/393 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saakaan tehtyä. Olethan siis laittanut vanhemmat lapset kokoaikaiseen hoitoon ettet vain uuvu. Ja olisi kohtuullista yhteiskunnan maksaa taloudenhoitaja vaativien vauvojen äideille.

T. 3:n vaativan vauvan äiti

Vierailija
360/393 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita toukka komeroon tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme