Millaiset on normaalit kuukautiset ilman hormonaalista ehkäisyä? *ÄLLÖVAROITUS*
Kysymys tulikin otsikossa. Eli olen syönyt e-pillereitä melkoisen pitkään. Pillerit lopetettiin raskauden toivossa. Kierto ei ehtinyt missään vaiheessa vakiintua säännölliseksi kun tulin raskaaksi. Nyt synnytyksen jälkeen kuukautiset ovat mielestäni jotenkin erilaiset kuin aina ennen.
Ongelma on se, että en enää muista millaiset normaalit luonnolliset, kuukautiset, ilman pillereitä ovat. Eli te ketkä koette, että kiertonne on suht normaali ja ette käytä mitään hormonaalista ehkäisiä, niin millaiset kuukautiset teillä on? Kesto ja mikä kp alkaa? Alkaako kuin hanasta, vai tiputtelulla ja jos tiputtelee niin kuinka pitkään? Kuinka kauan kunnos vuoto kestää ja tiputteleeko taas jälkeen? Onko rusehtavaa tiputtelua?
Nyt saisi kertoa kaikkea mahdollista (ällöttävää) määrästä, koostumukseen ja väriin.
Olisin hyvin kiitollinen kun kiinnostaisi tietää millaiset kaikki kierron variaatiot vielä ovat normaalin rajoissa.
Kommentit (14)
Mulla kestää 6 päivää. Kierto on jotain 27-31 päivää. Alun ehtii hyvin huomata, kun alkavat yleensä aamulla niin, että vessassa käydessä huomaa. Joskus yllätyksenä tullut lyhyempi kierto saattaa tuhria housuja, mutta mitään tulvaa ei ekana tule. Eka, toka ja kolmas päivä on runsainta vuotoa, silloin saa tyhjäillä kuukuppia aika usein, ettei tule yli tai ohi. Loput päivät selviää harvemmalla tyhjäysvälillä ja vuoto on aika vähäistä.
Kierto on yleensä 4 vk + pari päivää, voi heittää 2 päivällä suuntaan tai toiseen. Kestää noin viisi päivää. Alkaa niin, että yleensä tiedän sen jo ennen kuin vuotoa tulee mahan tuntemuksista. Alkaa vähän hitaasti ensimmäisenä päivänä, mutta ei tiputtele. Se on yksilöllistä, että missä vaiheessa vuotaa eniten.
Mulla kierto on tosi tarkka, n. 28-29 päivää. Kuukautiset alkaa rauhallisesti tiputellen. Vuoto on runsainta 2 ekaa päivää. Seuraavat 3 päivää tulee vielä pientä vuotoa. Eli mun menkat kestää 5 päivää kaikkiaan.
Kierto yleensä noin 26 vrk, alkaa kohtalaisella vuodolla, pari seuraavaa päivää vuotaa enemmän ja sit tiputteluna. Joskus myös voi olla menkkojen keskellä ns välipäiviä ettei vuotoa tule, etenkin loppupuolella. Sit yhtäkkiä holahtaaki taas. Ärsyttävää.
Ite söin pitkään pillereitä ja lopetin ne pari vuotta sitten. En ole päivääkään lopettamista katunut ja näin aion jatkaa.
Kuparikierukalla (ollut tosin vasta alle puoli vuotta mutta kierto jatkui heti tasaisena hormonaalisen lopettamisen jälkeen) kierto tasainen 28 pvä, kunnon vuoto n. 5 pvä joista päivät 2-3 runsainta (kolmella kupin tyhjäämisellä selviää silti). Pikku tiputtelua saattanut olla vielä muutama päivä mutta se on niin vähäistä etten ole käyttänyt mitään suojaa enää.
Verrattuna hormonaaliseen ehkäisyyn vuoto on ollut paitsi runsaampaa (rengas vähensi vuodon ihan minimiin), myös kirkkaampaa ja juoksevampaa kun taas renkaan kanssa tuli sellaista rusehtavaa klimppistä limaa lähinnä. :D Ole hyvä vaan näistä kuvailuista.
Alkaa tunnistettavalla selkäkivulla jonka jälkeen tulee kuin hanasta
Kai se riippuu ihan ihmisestä. Mulla luomukierto kestää n. puolitoista kk. Alkaa tunnistettavalla alavatsakivulla, joka jatkuu menkkojen ensimmäisen vuorokauden ajan. Vuoto alkaa aikalailla suoraan kunnon volyymilla, ehkä max. 5 tuntia voi kestää ennen kuin vuoto ehtii suurimmilleen. Ekan päivän jälkeen vuodon määrä alkaa vähitellen vähentyä kunnes n. viiden päivän jälkeen loppuu, tai korkeintaan ihan pientä tuhrua voi tulla sen jälkeen. Mulla luomumenkat on runsaammat kuin pillereillä mutta silti aika niukat (jos käyttäisin tamponeja, niin pienin koko olisi riittävä aina). Pillereillä kuukautiskipua ei tule ollenkaan.
Kierto 30-32 päivää. Menkat varoittelee yleensä jo pari päivää etukäteen vuodolla joka on ruskeaa ja klimppistä. Sitten alkaa kunnon vuoto hyytymien kanssa, kestää 2 päivää suht runsaana ja sen jälkeen loput tulee parin päivän sisällä aivan yhtäkkisinä "hulauksina" (tosi kivaa kun luulet vuodon jo loppuneen ja yhtäkkiä tuntuu supistelua ja seuraavassa hetkessä housut on veressä...). Eli 4-5 päivää vuodon kesto.
Alkaa epämääräisellä ololla muutama pv ennen menkkoja, monesti nousee pientä lämpöäkin. Sitten alkaa vuoto tiputtelulla, joka puolen päivän/päivän sisään runsaantuu. 2 ekaa päivää ovat todella kivuliaita, ja vuoto on hyvin runsasta. Loput 3pv on tiputtelua. Yhteensä siis 5-6 pv kestää. Kierto on epäsäännöllinen (ollut aina), mutta keskimääräisesti n. 27-30 pv.
Kiitos ällövaroituksesta! Minua ällöttää "emätin ihan valkoinen" tms aloitukset. Aihe vapaa joo, mutta silti... Mä välillä esim syön palstaillessa
Kierto 35-38 pv. Alkaa tunnistettavalla selkä-/vatsakivulla. Sitten hana aukeaa. 2 päivää saa kuppia tyhjätä 3-4 krt/pv, sitten heikkenee toiset 2 pv ja 2-3 pv tiputtelee koko ajan vähentyen.
Kierto 20-60 pv. Viikko pari ennen vuotoa rinnat on vähän kipeät. Kierron ekana päivänä kivut ja vuoto alkaa samanaikaisesti. Ekan puolen tunnin aikana tulee tiputellen ja kipu vielä lievää. Silloin on syytä äkkiä ottaa särkylääke. Pian vuoto alkaa kunnolla ja vuotaa runsaasti 2-3 pv. Kahtena ekana päivänä on kipuja koko vartalolla, kuumia ja kylmiä aaltoja, ripulia, peräsuolikipuja ja toisinaan oksentelua. Loppuajan tulee aika tiputellen eikä enää satu. Vuoto kestää 7 pv.
Viikkoa ennen vuotoa alkaa vitutus ja turvotus ja makeanhimo. Vuotopäivän huomaa ilkeistä mahakrampeista ja ripulista. Nämä alkaa tunteja ennen itse vuodon alkamista. Vuotoa tulee erittäin runsaasti, ja hyytymäisenä, pari ekaa päivää. Sen jälkeen 3 päivää vielä pienempää vuotoa. Kierto on neljänkympin iässä lyhentynyt nuoruuden 31 päivästä 28 päivään.
Mulla on neljä. 30-34 päivän kierto, alkavat aika runsaina ja sitä kestää pari päivää. Tiputtelua pari, kolme päivää sitten sen jälkeen.