Kuka on registered nurse?
Huomasin, että yksi tuttu lähioitaja väittää Instagram-profiilissaan olevansa registered nurse. Ei kai se kuitenkaan lähihoitajaa tarkoita?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A registered nurse (RN) is a nurse who has graduated from a nursing program and met the requirements outlined by a country, state, province or similar government-authorized licensing body to obtain a nursing license.[1] An RN's scope of practice is determined by legislation, and is regulated by a professional body or council.
Kyllä lähihoitaja-nimike tuohon määritelmään sopii
Ei sovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A registered nurse (RN) is a nurse who has graduated from a nursing program and met the requirements outlined by a country, state, province or similar government-authorized licensing body to obtain a nursing license.[1] An RN's scope of practice is determined by legislation, and is regulated by a professional body or council.
In which country,?
Registered nurse ei Suomessa ole mikään virallinen termi. Joten sitä saa vapaasti käyttää kuka tahansa; miten tahansa. Ihan samalla tavalla kuin minä voin sanoa olevani astronautti. Ei se ole suojattu ammattinimike samalla tavalla kuin lääkäri tai lakimies.
Vierailija kirjoitti:
Registered nurse ei Suomessa ole mikään virallinen termi. Joten sitä saa vapaasti käyttää kuka tahansa; miten tahansa. Ihan samalla tavalla kuin minä voin sanoa olevani astronautti. Ei se ole suojattu ammattinimike samalla tavalla kuin lääkäri tai lakimies.
Mutta ei anna kyllä moinen harhaanjohtaminen kenestäkään fiksua tai rehellistä kuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kaikki koulutetut hoitajat, sairaanhoitaja, labrahoitaja/bioanalyytikko, röntgenhoitaja ovat rekisteröity.
Lähihoitajista en ole varma, mutta luulen, että ovat.
Se rekisteri on ihan julkista tietoa, joten menkää katsomaan.
Rekistereitä on itse asiassa kaksi: terveydenhuollon ammattihenkilörekisteri eli Terhikki ja sosiaalihuollon ammattihenkilörekisteri eli Suosikki. Lähihoitajat rekisteröityvät tyypillisesti molempiin.
Tarkoittaa sairaanhoitajaa. Nimikettä ei voi käyttää kuin sairaanhoitaja( registered). Sairaanhoitaja on Suonessa Terveydenhuollon laillistettu ammattihenkilö, kutrn monssa muissa maissa.