Miksi lapsena piti kiittää rangaistuksen jälkeen?
Niin että mistä siinä oikein kiiteltiin? Minulla ainakin oli niin, että aina kun oli annettu remmiä, niin piti sen jälkeen kiltisti sanoa kiitos.
Kommentit (33)
Minä en onnekseni saanut remmiä, mutta naapurin seitsemän lasta saivat ja joutuivat kiittämään siitä. Ennen vanhaan monilla aikuisilla tuntui olevan sellainen käsitys, että lapset kyllä ymmärtävät asiat samoin kuin aikuisetkin, kunhan niille niistä vain tarpeeksi jankutetaan. Remmillä kasvatettiin kuritonta lasta ja pakotettiin tämä ymmärtämään pahantekonsa, katumaan sitä ja ottamaan rangaistus nöyrästi ja kasvun paikasta kiittäen vastaan. En usko, että yksikään lapsi on koskaan ymmärtänyt tuota samalla tavalla kuin se remmin toisessa päässä huitoja.
Ja olihan siinä tietysti kyseessä myös nöyryytyksen maksimointi. Siitäkin jotkut aikuiset näyttivät nauttivan.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 18:38"]
Remmillä kasvatettiin kuritonta lasta ja pakotettiin tämä ymmärtämään pahantekonsa, katumaan sitä ja ottamaan rangaistus nöyrästi ja kasvun paikasta kiittäen vastaan.
[/quote]
Kasvun paikasta kiittäen?
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 20:25"]Vain sadistiperheissä..
[/quote]
Tuo oli kyllä ennen aika yleistä, eikä perheet olleet sadistisia. Nykyään tosin lailla kiellettyä.
te jotka ootte kiittäneet, ootteko jostain pohjosemmasta kotoisin. Ikinä kuullutkaan moisesta tavasta, ei ole ollut isäni perheessä tapana (Hämeestä) eikä äitini (Varsinais-Suomesta) vaikka ovat selkäänsä kyllä saaneet.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:15"]
Taidat olla satavuotias.
[/quote]
niinpä. Kuullostaa uskomattomalta. Ja sitä on kuule vielä tänäkin päivänä. Lapset mustelmilla, kun on aikuiset heitä kasvattaneet kunnialliseksi.
ja me tiedetään, että se on väärin.
Meillä opettaja antoi selkään eka-tokaluokalla karttakepillä ainakin yhdelle pojalle. Muistan että uhkaili seuraavan kerran tulevan paljaalle pyllylle. 80-luvulla olin ala-asteella
Minä olen 70-luvun alussa syntynyt, enkä ole ikinä saanut selkääni. Joskus tukkapöllyä ja isältä luunapin otsaan, mutta tämä tapahtui ihan pari kertaa. Olinkin kyllä kiltti lapsi. En tiedä yhtäkään kaveriani, joka olisi saanut selkäänsä.
No, enpä osaa sanoa. Luultavasti sulla on jotenkin tunne-elämältään sairaat vanhemmat.
Meillä ei ole kuritettu fyysisesti, olen syntynyt 70-luvun alussa.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 23:39"]
Minä oon syntynyt 80-luvun lopulla, sain lapsena lähes viikottain selkään, milloin mistäkin syystä. (Nahkavyöllä tai risulla paljaalle pyllylle/selkään). Tukkapöllyä yhtä usein, eikä mitään kevyttä nykäisyä, vaan kunnon pyöritystä, niin että niskoihin sattui pitkään. Mutta kiittää ei ole tarvinnut, vaan pyytää anteeksi ja olla katuva.
[/quote]
Kamalaa!! Mikset kertonut terkkarille tai jollekin??
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:20"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:15"]
Taidat olla satavuotias.
[/quote]
niinpä. Kuullostaa uskomattomalta. Ja sitä on kuule vielä tänäkin päivänä. Lapset mustelmilla, kun on aikuiset heitä kasvattaneet kunnialliseksi.
ja me tiedetään, että se on väärin.
[/quote]
Ei kai enää Suomessa kukaan remmillä lapsia kurita?
Lapsuudessa kaveri kertoi, että oli saanut nokkosesta paljaalle takamukselle rangaistuksena. Silloin olin iloinen, että meillä oli vain remmi (nahkavyö).
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 22:53"]
Lapsuudessa kaveri kertoi, että oli saanut nokkosesta paljaalle takamukselle rangaistuksena. Silloin olin iloinen, että meillä oli vain remmi (nahkavyö).
[/quote]
Miten kaukana menneisyydessä tuo tapahtui? Ja miksi sinä sait vyöstä?
Sain kerran remmistä ja ihan aiheettomasti isän kädestä. KIsä oli ollut sodassa ja hieman mielenterveys horjui.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 23:09"]
Mitä "remmin antaminen" käytännössä tarkoittaa?
[/quote]
Meillä tarkoitti sitä, että piti laskea housut alas ja sitten löytiin nahkavyöllä paljaalle pepulle.
Kuritus oli ennen vanhaan merkki siitä, että lasta rakastettiin ja kuritus oli lapselle hyväksi. Varmaan siksi piti kiittää.