Naisten gynekologinen tarkistus olisi suositeltavaa väh. vuoden välein, mutta?
...miksi naisen pitää maksaa se gynekologinen tarkastus ihan kokonaan itse, ja ei ole mitään halpaa eli vähintään 80 euroa käynniltä kelan suorakorvauksen jälkeen, ja sisältää perusstekkauksen, ei muuta. Monikaan ei käy vuositarkastuksissa, koska käynti maksaa niin paljon yksityisellä gynellä, ja terveyskeskuksen lääkäri ei laita lähetettä sairaalagynelle kuin sitten vasta kun naisella on jotain oireita tai haluaa abortin tms.
Sitten ollaan syyttämässä naista, kun ja jos ilmaantuukin jokin vakava sairaus esim. munasarjoissa, ja ihmetellään, että miksi et aikaisemmin ole käynyt jo tarkastuksissa? Noh, mistä esim. opintotuen varassa elävät nuoret opiskelijanaisetkaan tai vähävaraiset työttömät vetäisevät tommosen satasen euron summan joka vuosi, koska kaikki mitä tulee menee ihan peruselämiseen, jos edes riittävätkään. Kaikilla opiskelijoilla kun ei ole sitä sivutyötä, ja avustavia vanhempia, ja rikkaita sellaisia etenkin.
Kommentit (23)
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 15:59"]
Siis miksi siinä gyn.tarkatuksessa pitäisi käydä gynekologilla? Kyllä ihan terveyskeskuksessa osaavat kurkata sinne alapäähän, katsoa limakalvot, tunnustella kohdun ja munasarjat sekä ottaa PAPA-näytteen. En ole ikinä käynyt yksityiselle gynellä, vaan ihan opiskelijaterveydenhuollon/terveyskeskuksen/nuorten neuvolan kautta olen asiani hoitanut. (Ja jos on niin huolissaan, että jonkun UÄ:n haluaa, niin sitten se pitää vaan kustantaa itse..miksi sitä yhteiskunta kustantaisi?)
[/quote] Ai miksi pitäisi käydä gynekologilla? Noh, ensinäkin siksi, että gynekologi on erikoistunut alalleen. Ultraamalla kyllä ne munasarjatkin tsekataan paremmin kuin tavisterveyskeskuslääkärin käsikopelolla.
papan takia sinne lähinnä mennään eli hpv tartuntaa ja solumuutoksia etsimään.
No ei todellakaan ole tarvetta käydä vuoden välein, JOS on vakituisessa parisuhteessa eikä koskaan ollut papa:ssa solumuutoksia tai muuten todettu gynekologisesti poikkeavaa.
Nuorille, ei-vakiintuneille toki suositellaan vuosittaisia tarkastuksia.
Minulle gynekologini on sanonut, että riittää hyvin kun käyn 3-5 v. välein.
Kuinka tiheästi miehet käyvät eturauhassyövän varalta? Eikö sen riski ole aika paljon suurempi? En usko, että moni mies edes miettii tutkimuksia.
Sitä en ymmärrä, minkä takia yhteiskunnan pitäisi kustantaa kenellekään vuosittaisia tutkimuksia. Vaikka se maksaa, miten yhteiskunta saisi rahaa siihen sen kummemmin kuin työssäkäyvät?
Ai tk:n yleislääkäri on sama kuin alaansa erikoistunut gyne? Ei mulla muuta.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 19:31"]
Kuinka tiheästi miehet käyvät eturauhassyövän varalta? Eikö sen riski ole aika paljon suurempi? En usko, että moni mies edes miettii tutkimuksia.
[/quote]
Käsittääkseni kohdunkaulansyöpä etenee yleensä huomattavasti nopeammin kuin eturauhassyöpä.
Käytkö vuosittain silmälääkärillä, jos sinulla on silmälasit? Tuskin
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 19:34"]
Ai tk:n yleislääkäri on sama kuin alaansa erikoistunut gyne? Ei mulla muuta.
[/quote]
Ei täällä juuri kukaan tiedä, mitä eroa on yleislääkärillä tai erikoislääkärillä, joka on erikoistunut naistentautien- ja synnytysten erikoislääkäriksi. Tuskin tk -lääkäri käyttää ultraa vastaaotolla, eihän niissä huoneissa edes ole ultraäänilaitteita. Antaa tyytyä tk:n yleislääkäriin, itse hoidan vaivani, olipa ne mitä tahansa yksityisellä, josta lähetetään erikoissairaanhoitoon, jos tarvetta on.
Googlatkaa erikoislääkärin koulutus, valaistutte. 100€ vuodessa on pieni summa terveydestä, säästäkää esim. kampaamokäynneistä, sekään ei halpaa ole.
Ilmainen vinkki, säästät joka kuukausi 10€, ja alle vuodessa saat säästetyksi rahaa, sille oikealle gynekologille eli naistentautien- ja synnytysten erikoislääkärille, tai 20€ kuussa, voit varata ajan vastaanotolle jo puolessa vuodessa. Mutta ei, kun menee rahaa tupakkaan, röökiin kyllä riittää, aina samoin Alkoon.
Ei todellakaan tarvitse käydä gynekologilla kerran vuodessa. Terveelle, varsinkin vakituisessa suhteessa olevalle, riittää joukkopapa 5v välillä. Ehkäisyasiat hoidetaan esim.tk:n ehkäisyneuvolassa tai yleislääkärissä. Jos on poikkeavia vuotoja tai kipuja käydään terveysasemalta, josta lääkäri laittaa lähetteen naistentautien erikoislääkärille, jollei asia omin neuvoin selviä. Näinhän toimitaan muidenkin ruumiinosien suhteen.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 20:54"]
Ei todellakaan tarvitse käydä gynekologilla kerran vuodessa. Terveelle, varsinkin vakituisessa suhteessa olevalle, riittää joukkopapa 5v välillä. Ehkäisyasiat hoidetaan esim.tk:n ehkäisyneuvolassa tai yleislääkärissä. Jos on poikkeavia vuotoja tai kipuja käydään terveysasemalta, josta lääkäri laittaa lähetteen naistentautien erikoislääkärille, jollei asia omin neuvoin selviä. Näinhän toimitaan muidenkin ruumiinosien suhteen.
[/quote]
No, ei kyllä monikaan jonota tk:ssa ei vaan tutulla yksityisellä lääkäriasemalla, josta myös saat lähetteen erikoissairaanhoitoon. Minä en jonota koskaan.
Kannattaa aina käydä erikoislääkäreillä tarkistuttamassa kroppaa mahdollisimman usein! Siellä ne parhaat osaajat on ja onhan se hyvä, että yksityisillä lääkärikeskuksilla on tuloja ja esim. mulla riittää töitä :)
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 20:59"]
Kannattaa aina käydä erikoislääkäreillä tarkistuttamassa kroppaa mahdollisimman usein! Siellä ne parhaat osaajat on ja onhan se hyvä, että yksityisillä lääkärikeskuksilla on tuloja ja esim. mulla riittää töitä :)
[/quote]
Hei, ei niiden osaajien tarvitse kirjoitella Vauva-palstalla. Minä en todellakaan jonota, ja raha ei ole ongelma.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:00"]
[/quote]
Hei, ei niiden osaajien tarvitse kirjoitella Vauva-palstalla. Minä en todellakaan jonota, ja raha ei ole ongelma.
[/quote]
Meinasitko, että lääkärikeskukset pyörivät ihan pelkkien erikoislääkäreiden voimin?
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:05"]
[/quote]
[/quote]
Se on tietämättömyyttä, ellei tiedä, että yksityisellä lääkäriasemalla, voit valita myös joko yleislääkärin tai yleislääketieteen erikoislääkärin. Se on todellista valinnan vapautta!
Täällä ei todellakaan tiedetä.
Meinasitko, että lääkärikeskukset pyörivät ihan pelkkien erikoislääkäreiden voimin?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:08"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 21:05"]
[/quote]
[/quote]
Se on tietämättömyyttä, ellei tiedä, että yksityisellä lääkäriasemalla, voit valita myös joko yleislääkärin tai yleislääketieteen erikoislääkärin. Se on todellista valinnan vapautta!
Täällä ei todellakaan tiedetä.
[/quote]
[/quote]
Lisään vielä, että voit valita myös haluamasi fysioterapeutin, ainakin suurimmilla asemilla, ja monia muitakin osaajia.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 19:19"]Nuorille, ei-vakiintuneille toki suositellaan vuosittaisia tarkastuksia.
[/quote]
ja vain jos on aktiivinen seksuaalisesti
Itse olen opiskelija ja vakuutukseen nuo käynnit menee. Ei ole ollenkaan kallista. Kyllähän nyt satanen vuodessa on kellä vaan pimpin hyvinvointiin. Vähemmän kajljankittaamista niin jää pimpallekin rahaa.
Siis miksi siinä gyn.tarkatuksessa pitäisi käydä gynekologilla? Kyllä ihan terveyskeskuksessa osaavat kurkata sinne alapäähän, katsoa limakalvot, tunnustella kohdun ja munasarjat sekä ottaa PAPA-näytteen. En ole ikinä käynyt yksityiselle gynellä, vaan ihan opiskelijaterveydenhuollon/terveyskeskuksen/nuorten neuvolan kautta olen asiani hoitanut. (Ja jos on niin huolissaan, että jonkun UÄ:n haluaa, niin sitten se pitää vaan kustantaa itse..miksi sitä yhteiskunta kustantaisi?)