Kahdeksan aamut kouluissa pian historiaa?
Mitä mieltä olette uudistusehdotuksesta? Aamuntorkkuna olen itse todellakin tuon ehdotuksen kannalla, ja uskoisin, että suurin osa oppilaistakin. t. yläkoulun opettaja
http://yle.fi/uutiset/tyoryhma_ehdottaa_koulujen_kahdeksan_aamut_historiaan/7862644
Kommentit (64)
Itse tulisin mieluiten kouluun jo klo.6 ja lähtisin pois klo.13 :D Kolmeen ja neljään asti olevat päivät on tuskaa ja ysiin ja varsinkin kymppiin meno päivät raastaa hermoja. Olen jokatapauksessa viimeistään klo.6 hereillä, vaikka on unilääkkeet käytössä (ilman niitä nukkuminen jäisi, välillä jopa kokonaan).
t. 16v
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 14:28"]
Tuo tarkoittaisi meillä "maalla" sitä, että lapsi lähtisi kouluun samaan aikaan kuin nytkin eli 7.00, koska bussi menee silloin. Koulu alkaisi 9.00 ja päättyisi 15.00, bussi kotiin lähtee 16.00 ja kotona lapsi olisi noin 16.40. Nyt koulua on 8-14 ja bussi lähtee 14.15, lapsi on kotona jo 15.00. Koulumatkaa ei kuitenkaan ole kuin 12 km, mutta työpäivä olisi lähes 10-tuntinen.
[/quote]
Hassua. Meillä maalla koulukuljetukset ovat klo 9.ksi, kun koulu alkaa. Toinen on, että naurattaa tämä valivalittaminen. Voi voi, jos pikku kullannuppu menee kahdeksi kouluun ja on ip-hoidossa, niin se jaksaa jääkiekkoharkat. Mutta jos kullannuppu menee yhdeksäksi kouluun ja koulun harrastetoiminnassa koulun jälkeen, ettei tarvitse tulla tyhjään kotiin, kullannuppu ei jaksa jääkiekkoharkkoja.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 14:24"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 14:21"]Ja mitä vielä ? :D sitten mennään töihin ihmettelemään ja kiukuttelemaan kun ei jaksa mennä 7 tai jopa 6 tai aikaisemmin töihin.. suurin osa tutuista töissä jotka alkavat 6-8 aikaan.
[/quote]
Mun tutuista taas suurin osa liukumalla 7-9, useimmat menee töihin 9 aikoihin.
[/quote]
Ehkä jossain toimistohommissa :D
[/quote]
Niin? Kommentoin vaan sitä ettei yhden ihmisen tuttujen perusteella voi päätellä mikä on yleisin työaika tai liukuma. Yhden tutuista suurin osa menee töihin ennen klo 8, toisen tutuista enimmät vasta klo 9 maissa.
Itse en pidä ajatuksesta kahdeksan aamujen poistamisesta. En ole mikään aamuvirkku, mutta olen mieluummin koulussa kello 8-16 kuin 9-17. Vaikka koulupäivät eivät pitenisikään olisin silti kahdeksan aamujen kannalla.
Sori, en jaksa kirjoittaa näin mobiililla kauhean pitkiä perusteluja.
- tyttö 15 v.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 14:33"]Itse tulisin mieluiten kouluun jo klo.6 ja lähtisin pois klo.13 :D Kolmeen ja neljään asti olevat päivät on tuskaa ja ysiin ja varsinkin kymppiin meno päivät raastaa hermoja. Olen jokatapauksessa viimeistään klo.6 hereillä, vaikka on unilääkkeet käytössä (ilman niitä nukkuminen jäisi, välillä jopa kokonaan).
t. 16v
[/quote]
Sama oli minulla aina ! :) Mieluiten ajoissa kouluun niin pääsee ajoissa kotiin. Paitsi ala- ja yläasteella kun joutui bussilla kulkea joka kesti puoli tuntia ja kaiken lisäksi maalta kulki bussit huonosti; oli aina joko tosi ajoissa tai myöhässä ja 10kun alkoi koulu niin joutui mennä 9 bussilla
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 14:35"]
Tuo tarkoittaisi meillä "maalla" sitä, että lapsi lähtisi kouluun samaan aikaan kuin nytkin eli 7.00, koska bussi menee silloin. Koulu alkaisi 9.00 ja päättyisi 15.00, bussi kotiin lähtee 16.00 ja kotona lapsi olisi noin 16.40. Nyt koulua on 8-14 ja bussi lähtee 14.15, lapsi on kotona jo 15.00. Koulumatkaa ei kuitenkaan ole kuin 12 km, mutta työpäivä olisi lähes 10-tuntinen.
[/quote]
Hassua. Meillä maalla koulukuljetukset ovat klo 9.ksi, kun koulu alkaa. Toinen on, että naurattaa tämä valivalittaminen. Voi voi, jos pikku kullannuppu menee kahdeksi kouluun ja on ip-hoidossa, niin se jaksaa jääkiekkoharkat. Mutta jos kullannuppu menee yhdeksäksi kouluun ja koulun harrastetoiminnassa koulun jälkeen, ettei tarvitse tulla tyhjään kotiin, kullannuppu ei jaksa jääkiekkoharkkoja.
[/quote]
Meillä "maalla" ei ole erikseen koululaiskuljetuksia, lapset kulkevat ihan tavallisilla bussivuoroilla. Niitä ei mene tunnin välein eikä kunta tule järjestämään erikseen kuljetusta, jos joka tapauksessa nykyvuoroilla ehtii koululle ajoissa.
Meillä on ip-hoitopaikka vain ekaluokkalaisille eikä siellä harrasteta ohjatusti ja tavoitteellisesti mitään niin kuin harrastetaan vaikka partiossa tai balettitunnilla. On eri asia löhöillä sohvalla ja välillä piirrellä jotain ja käväistä ulkona leikkimässä hippaa kuin kuunnella valmentajaa ja tehdä sata toistoa tiettyjä nilkkaliikkeitä.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 14:38"]
Itse en pidä ajatuksesta kahdeksan aamujen poistamisesta. En ole mikään aamuvirkku, mutta olen mieluummin koulussa kello 8-16 kuin 9-17. Vaikka koulupäivät eivät pitenisikään olisin silti kahdeksan aamujen kannalla. Sori, en jaksa kirjoittaa näin mobiililla kauhean pitkiä perusteluja. - tyttö 15 v.
[/quote]
Missä peruskoulussa on 8 tunnin päiviä
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 14:40"]
[/quote]
[/quote]
Meillä "maalla" ei ole erikseen koululaiskuljetuksia, lapset kulkevat ihan tavallisilla bussivuoroilla. Niitä ei mene tunnin välein eikä kunta tule järjestämään erikseen kuljetusta, jos joka tapauksessa nykyvuoroilla ehtii koululle ajoissa.
Meillä on ip-hoitopaikka vain ekaluokkalaisille eikä siellä harrasteta ohjatusti ja tavoitteellisesti mitään niin kuin harrastetaan vaikka partiossa tai balettitunnilla. On eri asia löhöillä sohvalla ja välillä piirrellä jotain ja käväistä ulkona leikkimässä hippaa kuin kuunnella valmentajaa ja tehdä sata toistoa tiettyjä nilkkaliikkeitä.
[/quote]
Voi voi, kun on vaikeaa :D
Kannattaisiko muuttaa pois sieltä mettäperältä
Vanhemmat lähtee töihin ollakseen siellä klo 8.00 ja lapset kouluun tuntia myöhemmin. Sitten äidit on sen ekan tunnin puhelimessa kiinni ja soittelee kotiin tai sieltä soitellaan, että koska pitää lähteä. Kun koulu alkaa 8.00, voi lapsen kanssa lähteä samaan aikaan. (joo, kohta joku kirjoittaa, että ei se noin mene, mutta jos lapsi lähtee kouluun paljon myöhemmin kuin vanhemmat töihin, niin se lapsi käyttää aamutunnin lähdön odotteluun, ei nukkumiseen).
Kaikkien aikojen huonoin idea ikinä. Kuka hoitaa pienet koululaiset matkaan kun suurin osa vanhemmista ja erityisesti yksinhuoltajista lähtee töihin aamulla aikaisin?
Aamukasi on viimisin aika kun koulun pitää alkaa, muutoin mä saan ainakin potkut. =(
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 14:42"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 14:40"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Voi voi, kun on vaikeaa :D
Kannattaisiko muuttaa pois sieltä mettäperältä
[/quote]
Tämä "mettäperä" on 12 km päässä kaupungin keskustasta, kiva omakotialue. Lähin koulu on 2 km päässä, mutta sinne ei mennä vaan juuri tuonne keskustaan. Taloa etsiessämme emme tienneet, että lähikoulu ei ole meidän lasten lähikoulu. Nyt 15v isosisko kävi sitä, nuoremmat ei enää sinne mahtuneet. Emme ole ennustajia!
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 20:47"]
Kaikkien aikojen huonoin idea ikinä. Kuka hoitaa pienet koululaiset matkaan kun suurin osa vanhemmista ja erityisesti yksinhuoltajista lähtee töihin aamulla aikaisin?
Aamukasi on viimisin aika kun koulun pitää alkaa, muutoin mä saan ainakin potkut. =(
[/quote]
Mitä jos opettaisit lapselle, miten aamulla lähdetään omin avuin kouluun? Ei siellä tarvitse kenenkään päivystää. Ihme avuttomia nykyajan mukulat. Ja kasvattajat.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 14:38"]
Itse en pidä ajatuksesta kahdeksan aamujen poistamisesta. En ole mikään aamuvirkku, mutta olen mieluummin koulussa kello 8-16 kuin 9-17. Vaikka koulupäivät eivät pitenisikään olisin silti kahdeksan aamujen kannalla. Sori, en jaksa kirjoittaa näin mobiililla kauhean pitkiä perusteluja. - tyttö 15 v.
[/quote]
Missä peruskoulussa on 8 tunnin päiviä
[/quote]
Niissä, joissa on valinnaisia aineita. Lasteni koulupäivät ovat 8.05 - 15.45 eli ei ihan mutta melkein 8 tuntia.
Tosi hienoo. Täällä jauhetaan paljon siitä, ettei äiti saisi roskiakaan viedä siten, että jättää 7-vuotiaan yksin kotiin, mutta aamulla voi ihan hyvin jättää lapsen nukkumaan ja suoriutumaan kaikesta yksin? Sit vielä koulumatka kävellen, yksin pimeässä. Vai herätänkö lapsenkin 2-3h ennen kouluun menoa ja sit hän odottaa sohvalla yksin lähtöä reppu selässä?
Kai mä sit kasvatan jotain nyhveröä.
Kannatan lämpimästi. Meillä viidesluokkalaisella aamut ovat ihan hirveitä. On aivan umpiunessa, ei pysty syömään mitään ja on aivan hirvittävän pahalla tuulella. Eikä todellakaan pelaa mitään väkivaltapelejä yli puolenyön, vaan viettää rauhallisia koti-iltoja tai ulkoilee, menee sänkyyn 21:n jälkeen. Ja sitten ei vaan nuku, ei pysty. Kuopus taas herää niin aikaisin, että vaikka joka aamu voisi olla kasin aamu. Mutta hän taas tykkää puuhailla aamuisin rauhassa kotona, joten eipä haittaisi häntäkään.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 14:17"]
Aamun vapaaehtoinen harrastustunti on nimenomaan niitä lapsia varten, joiden vanhemmat lähtevät aikaisin töihin. Se on siis kuten ip-kerho mutta aamulla. Siinäpä unisetkin saavat silmänsä auki ja ovat sitten jo kunnolla hereillä, kun varsinainen koulu alkaa.
Samaten ehdotuksessa on, että koulujen tilat tulisivat harrastuskäyttöön jo heti iltapäivällä sitä mukaa kun oppitunnit loppuvat kyseisissä luokissa, joten vanhempien ei tarvitsisi kuljetella edestakaisin lapsia illalla. Tietysti siinä on sitten tarve jonkinlaiselle maksulliselle välipalasysteemille, jos harrastus on heti oppituntien päälle.
[/quote]
Ehdotuksen tekijöillä ei taida ihan olla hanskassa se, miten tämä toimisi. Kunnat vuokraavat luokkatiloja muiden käyttöön, eli tässä olisi (kenen vastuulla) välipala-aika ja sitten jatkuisi harrastuksilla. Lapsi olisi tullut kouluun jo 7.30, koska silloin alkaa harrastus A ja koulua olisi 9 - 14, jonka jälkeen välipala ja harrastusta 14.30 - 16.00. Kuka sitä harrastusta koulupäivänä muuten vetää - lukiolaiset on koulussa, aikuiset töissä ja työttömiä ei saa lähtemään kotoa.
Lapset ovat todennäköisesti erittäin väsyneitä tämän putken jälkeen, ja sitten onkin vuorossa ne oikeat harrastukset eli jääkiekko, uinti, bbaletti jne., joiden ohjaajat on päivällä töissä eikä pääse iltapäivällä vetämään harkkoja.
[/quote]
Lähikoulussamme on maksullinen välipala 13.30. Se riittää iltapäiväksi. Aamuksi on helpompi ottaa eväät mukaan jos tarvitsee jotain ennen lounasta. Meillä on koulussa iltapäiväkerhoja. Lapseni käy niissä milloin ehtii tai on mielenkiintoinen aihe. Mielestäni hyvä systeemi. Naapurissa on lapsia joiden vanhemmat lähti töihin jo ennen klo 7.00. Aika lailla järjestäin ne lapset tulivat meille aamulla, koska eivät haluneet olla yksin kotona. Siinä ne sitten tuijotteli lastenohjelmia vajaan tunnin, kunnes tuli aika lähteä kouluun. 2 luokalla se jo väheni ja kolmosella heitä ei näkynyt enää aamuisin ollenkaan. Ehkä ne lapset olisi mennyt kouluun eikä meille, jos koululla olisi ollut aamu toimintaa. Meidän perheelle myöhäisempi koulun alko sopii oikein hyvin.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 14:29"]
Miksi kouluun ei voisi mennä vasta klo 13.00? Silloin olisi ehtinyt aamulla tekemään kaikenlaista kivaa ja olisi reipas ottamaan vastaan tietoa. Kotiin pääsisi klo 18.00 tai 19.00.
[/quote]
Koska opettajat eivät saisi tuolla työajalla lapsiaan päivähoitoon.
Itse harrastin jo ala-asteella kilpaurheilua ja jouduin useamman kerran lähtemään viimeisiltä tunneilta aikaisemmin ehtiäkseni treeneihin. Omalla kohdalla tuo uudistus ei olisi ollut niin ihanteellinen sillä harrastukset olisivat venyneet yhä pidemälle iltaan.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 14:33"]
Itse tulisin mieluiten kouluun jo klo.6 ja lähtisin pois klo.13 :D Kolmeen ja neljään asti olevat päivät on tuskaa ja ysiin ja varsinkin kymppiin meno päivät raastaa hermoja. Olen jokatapauksessa viimeistään klo.6 hereillä, vaikka on unilääkkeet käytössä (ilman niitä nukkuminen jäisi, välillä jopa kokonaan). t. 16v
[/quote]
Hyvä, että ehdit kuitenkin iltapäivällä taas av-palstailla :). Loppuiko koulu aikaisin vai tunnillako älykännykkääsi näpyttelit?
Aamusta se päivä alkaa. Mitä sitä alkaa muuttamaan. Ei koske enää mun lasta. Lukiossa. Lukiohan on vapaaehtoinen. sitäpaitsi ihan lopuillaan. Sitten alkaakin yliopisto opiskelut.