Olenko introvertti?
Viihdyn itsekseni mutta kun olen itsekseni niin saatan olla netissä. Tarkoittaako se että olen introvertti?
Kommentit (6)
No mulla tulee hirveä väsymys jälkeenpäin sosiaalisista tilanteista. Eli introvertti olen.
Ap
Jungin introvertti on sisäänpäinkääntyneempi ja omissa ajatuksissaan oleva kun taas ekstaversio taas ympäristöä tarkastelevampi. Nuo akkujen latailut on jotain naisten lehdistä revittyjä juttuja. Ihan hyvin se juhlien ujo seinäruusu voi olla ekstravertti, koska keskittyy ympäristön havainnointiin ja muihin ihmisiin, kun taas se cool ja suosittu nonchalantti tyyppi voi vaikuttaa itsevarmalta koska on introverttinä omissa ajatuksissaan eikä niin välitä muista. Se kokeeko tilanteen jotenkin "akkuja varaavana" vai kuluttavana riippuu itsevarmuudesta (tai sen puutteesta), sosiaalisista taidoista ja siitä kuinka turvalliseksi tilanteen kokee, eikä niinkään huomion suuntautumisesta.
Tervetuloa vilkuilemaan uutta blogia aiheesta!
www.introvertinidylli.blogspot.com
Löytyy myös Facebook-sivu :)
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 12:26"]
Jungin introvertti on sisäänpäinkääntyneempi ja omissa ajatuksissaan oleva kun taas ekstaversio taas ympäristöä tarkastelevampi. Nuo akkujen latailut on jotain naisten lehdistä revittyjä juttuja. Ihan hyvin se juhlien ujo seinäruusu voi olla ekstravertti, koska keskittyy ympäristön havainnointiin ja muihin ihmisiin, kun taas se cool ja suosittu nonchalantti tyyppi voi vaikuttaa itsevarmalta koska on introverttinä omissa ajatuksissaan eikä niin välitä muista. Se kokeeko tilanteen jotenkin "akkuja varaavana" vai kuluttavana riippuu itsevarmuudesta (tai sen puutteesta), sosiaalisista taidoista ja siitä kuinka turvalliseksi tilanteen kokee, eikä niinkään huomion suuntautumisesta.
[/quote]Ei se ole ekstra vaan ekstro :)
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 12:26"]Jungin introvertti on sisäänpäinkääntyneempi ja omissa ajatuksissaan oleva kun taas ekstaversio taas ympäristöä tarkastelevampi. Nuo akkujen latailut on jotain naisten lehdistä revittyjä juttuja. Ihan hyvin se juhlien ujo seinäruusu voi olla ekstravertti, koska keskittyy ympäristön havainnointiin ja muihin ihmisiin, kun taas se cool ja suosittu nonchalantti tyyppi voi vaikuttaa itsevarmalta koska on introverttinä omissa ajatuksissaan eikä niin välitä muista. Se kokeeko tilanteen jotenkin "akkuja varaavana" vai kuluttavana riippuu itsevarmuudesta (tai sen puutteesta), sosiaalisista taidoista ja siitä kuinka turvalliseksi tilanteen kokee, eikä niinkään huomion suuntautumisesta.
[/quote]
Totta kai ujo voi olla ekstrovertti. Minä olen introvertti, mutta en ujo. En pelkää ihmisiä, en pelkää olla äänessä enkä ujostele esiintymistä. Sen sijaan tarvitsen paljon aikaa yksinoloon. Usein jätän esimerkiksi vastaamatta puhelimeen, vaikka soittaja olisi rakas perheenjäsen tai ystävä, ihan vaan koska en jaksa sosialisoida. Kyse nimenomaan ei siis ole mistään itsevarmuudesta, vaan temperamenttierosta.
Ei sitä pelkästään tuosta voi päätellä... Harva ekstroverttikään on niin ääritapaus ettei ollenkaan viihtyisi yksin koskaan.
Ero intro- ja ekstroverteillä on se mistä saa voimaa ja missä kuluttaa henkistä energiaansa. Introvertti latautuu ja voimaantuu ollessaan yksin, ja kuluttaa energiaa kun on (jopa mukavissa) sosiaalisissa tilanteissa. Introvertin täytyy sosiaalisuuden tarpeen jälkeen saada palautua yksinäisyydessä ja rauhassa, jotta he voivat hyvin ja ovat psyykkisesti tasapainoisia. Ekstrovertti taas voimaantuu sosiaalisista tilanteissa, ja kuluttaa niissä kerättyä voimaa kun täytyy olla yksin. Yksinoloa hän jaksaa vain aikansa ja sitten alkaa tuntea tarvetta energian lataukselle sosiaalisista tilanteista.