Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisen määritelmä

Vierailija
12.03.2015 |

Miten määrittelette kuka on Oikea suomalainen? Mitä ominaisuuksia ihmisellä pitää olla? Millainen sukupuu antaa oikeuden kutsua itseään suomalaiseksi? Olen alkanut epäilemään etten ole oikeasti suomalainen elämänkatsomukseltani tai mielipiteiltäni ja huomaan että niitäkin vahvempia epäsuomalaisuuden aiheuttajia voivat olla ei-suomalaiset vanhemmat, isovanhemmat, isoisovanhemmat jne. 

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 11:22"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 11:10"]

Minäkin olen ihmetellyt mitä ovat ne suomalainen kulttuuri ja tavat joita pitää noudattaa jotta olisi suomalainen?

[/quote]

No miten olisi esim. vaikka tyttöjen oikeus käydä koulua ja valita itse sekä uskontonsa että puolisonsa? Miten olisi tasa-arvo? 

Eikä tapojen kunnioittaminen tarkoita samaa kuin tapojen noudattaminen, tietenkään. Mutta se millainen yhteiskunta Suomi on, mitä on ne totutut tavat? Vaikea niitä on tähän lähteä yksitellen luettelemaan kun aina löytyy joku vääräleuka viilaamaan pilkkua. 

[/quote] Tuolla maaritelmalla suomalaisia asuu ympari maailmaa.

Vierailija
2/21 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 10:42"]

Minusta ihminen on suomalainen kun hänellä on Suomen kansalaisuus. Tiedän moniakin täysin käytökseltään ja tavoiltaan suomalaisia joilla on toinen tai jopa molemmat vanhemmat ulkomailta tai erilainen ihonväri tai ulkonäkö.

[/quote]

oletko idiootti? Miten mä muutun suomalaiseksi, kun minulla on Suome passi? Olen elämän loppuun asti kyllä eestiläinen. Ei se passi minua muuta!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 16:47"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 10:42"]

Minusta ihminen on suomalainen kun hänellä on Suomen kansalaisuus. Tiedän moniakin täysin käytökseltään ja tavoiltaan suomalaisia joilla on toinen tai jopa molemmat vanhemmat ulkomailta tai erilainen ihonväri tai ulkonäkö.

[/quote]

oletko idiootti? Miten mä muutun suomalaiseksi, kun minulla on Suome passi? Olen elämän loppuun asti kyllä eestiläinen. Ei se passi minua muuta!!

[/quote] Taitaa riippua siita kuinka kauan sinulla on Suomen passi ollut. Mina miellan itseni Suomessa syntyneeksi amerikkalaiseksi kun olen asunut taalla paljon kauemmin kuin Suomessa. Suomalaista populaarikulttuuria en tunne sitten Taina Elgin, Armi Kuuselan ja Tauno Palon :). En myoskaan osaa puhua nykysuomea kaikkinen lyhennyksineen ja vaannoksineen vaikka tama palsta on paljon auttanut siina suhteessa.

Vierailija
4/21 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla logiikalla mun kissa on lehmä koska on syntynyt navetassa millä somalitaustainen Abdullah on suomalainen koska on syntynyt Suomessa...

Vierailija
5/21 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 10:48"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 10:39"]

Valkoihoinen. Suomalaiset vanhemmat. Sukupuu vähintään 150 vuotta taaksepäin suomalainen. Ja uudestaa vielä tuo VALKOIHOINEN .

[/quote]

Eli henkilö jonka toinen vanhempi on ulkomailla syntynyt ei ole mielestäsi suomalainen? Entäs sitten jos yksi isovanhemmista on ulkomailta? Tai yksi isoisovanhemmista? 

Tuota valkoihoisuuttakaan en tajunnut? Mikä on valkoihoisuuden raja? Missä se kulkee värikartalla tai maantieteellisellä kartalla? 

[/quote] Et tajua valkoihoisuutta? No se on voi voi. Ei voi kauhalla ammentaa, jos on lusikalla saanut.

Vierailija
6/21 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen, ei arabi tai muu vastaava tummatukka tai kovinkaan tummaihoinen.

Vierailija
7/21 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoihoinen. Suomalaiset vanhemmat. Sukupuu vähintään 150 vuotta taaksepäin suomalainen. Ja uudestaa vielä tuo VALKOIHOINEN .

Vierailija
8/21 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen, jolla on Suomen passi. Valitettavasti se menee näin. 

Jos minä saisin päättää, suomalainen on sellainen henkilö joka haluaa kantaa kortensa yhteiseen kekoon, joka kunnioittaa suomalaista kulttuuria ja tapoja ja joka on valmis puolustamaan tätä maata jos tilanne niin vaatii. Tämä minun määritelmäni karsisi pois aika monta eri väristä- ja näköistä ihmistä, mutta minkäs teet :/

Vierailija
9/21 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
10/21 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Eli henkilö jonka toinen vanhempi on ulkomailla syntynyt ei ole mielestäsi suomalainen? Entäs sitten jos yksi isovanhemmista on ulkomailta? Tai yksi isoisovanhemmista? 

Tuota valkoihoisuuttakaan en tajunnut? Mikä on valkoihoisuuden raja? Missä se kulkee värikartalla tai maantieteellisellä kartalla? 

Vierailija
11/21 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 10:41"]

Sellainen, jolla on Suomen passi. Valitettavasti se menee näin. 

Jos minä saisin päättää, suomalainen on sellainen henkilö joka haluaa kantaa kortensa yhteiseen kekoon, joka kunnioittaa suomalaista kulttuuria ja tapoja ja joka on valmis puolustamaan tätä maata jos tilanne niin vaatii. Tämä minun määritelmäni karsisi pois aika monta eri väristä- ja näköistä ihmistä, mutta minkäs teet :/

[/quote]

Mitkä ovat ne suomalaisen kulttuurin piirteet tai tavat joita pitäisi kannattaa? Tietäisin olenko suomalainen mielestäsi?

Vierailija
12/21 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 10:48"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 10:39"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä se siinä selvästi alkaa erottumaan kun etelämmäs mennään

Vierailija
13/21 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Eli 800v Suomessa asunut romanisuku ei ole suomalainen?

Vierailija
14/21 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 10:52"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 10:48"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 10:39"] Valkoihoinen. Suomalaiset vanhemmat. Sukupuu vähintään 150 vuotta taaksepäin suomalainen. Ja uudestaa vielä tuo VALKOIHOINEN . [/quote] Eli henkilö jonka toinen vanhempi on ulkomailla syntynyt ei ole mielestäsi suomalainen? Entäs sitten jos yksi isovanhemmista on ulkomailta? Tai yksi isoisovanhemmista?  Tuota valkoihoisuuttakaan en tajunnut? Mikä on valkoihoisuuden raja? Missä se kulkee värikartalla tai maantieteellisellä kartalla?  [/quote] Kyllä se siinä selvästi alkaa erottumaan kun etelämmäs mennään

[/quote]

Kuinka etelään? Oma sukupuuni on todistetusti ainakin 300 vuotta suomalainen ja kuitenkin Välimeren rannalta kotoisin oleva mieheni on täsmälleen samansävyinen ja hänen veljensä minua kalvakampi. Enkö olekaan oikea suomalainen? Ovatko he mahdollisesti piilosuomalaisia?

Vierailija
15/21 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 10:39"]

[/quote]

Eli 800v Suomessa asunut romanisuku ei ole suomalainen?
[/quote]
Romani ei ole ikinä suomalainen vaikka olisi asunut suomessa 5000 vuotta

Vierailija
16/21 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella mielenkiintoinen asia, että meillä jokaisella (suomalaisella) on suomalaisen määritelmä omassa päässään, aivoissaan, mutta kun sitä kysytään määritettäväksi, niin eipä sitä ole helppoa paperille yksiselitteisen analyyttisesti purkaa (eikä tietenkään absoluuttisesti).

Sama koskee yleensäkin sanojen merkityksiä, vaikkapa kysyttäessä mikä tai mitä on kauris (siis miten se määritellään), niin kyllä monella menee sormi suuhun, koska tämän määritelmän nojalla olisi asiaa tuntemattoman kyettävä identifioimaan "kauris" kaikkien muiden eläinten suhteen. Eli eihän siinä muu auta kuin luetella kaikki keskeiset ja vain keskeiset ominaisuudet "suomalaisen" ja "kauriin" löytämiseksi. Tässä tarkoitan siis sanan merkityksen denotatiivisia enkä konnotatiivisia "piirteitä".

Vierailija
17/21 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen ihmetellyt mitä ovat ne suomalainen kulttuuri ja tavat joita pitää noudattaa jotta olisi suomalainen?

Vierailija
18/21 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet suomalainen silloin kun luulet että juhla on sama asia kun istut hiljaa katsomossa ja katsot kun joku muu puhuu jostain masentavasta paskasta tai siis näin mulle opetetaan

Vierailija
19/21 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kotimaan kasvatti saa ne jo äidinmaidosta ja sisäistää ne jo hyvin varhaisessa elämänvaiheessa, ulkopuolisen on opeteltava ja opittava ne yksityiskohtaisemmin opiskelemalla, tarkkailemalla ja/tai käytännössä. Onhan nyt toki paljon sellaista, mikä ei ole maasidonnaista vaan enemmän tai vähemmän universaalia!

Vierailija
20/21 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 11:16"]

[/quote]

Kotimaan kasvatti saa ne jo äidinmaidosta ja sisäistää ne jo hyvin varhaisessa elämänvaiheessa, ulkopuolisen on opeteltava ja opittava ne yksityiskohtaisemmin opiskelemalla, tarkkailemalla ja/tai käytännössä. Onhan nyt toki paljon sellaista, mikä ei ole maasidonnaista vaan enemmän tai vähemmän universaalia!

[/quote]

Niinpä. Eli maassa maan tavalla;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi