Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun lapsi varastaa kotoa..

Vierailija
12.03.2015 |

Miten toimia kun lapsi varastaa kotoa rahaa, koruja, vaatteita yms. Kyseessä on miehen 11 vuotias lapsi joka on luonamme jokatoinen viikonloppu. Nyt olen havainnut että lapsen käydessä meillä katoaa rahaa säästölippaasta ja rahapussista, vaatteitani katoilee kaapista, minun lapsena saamat kaulakorut kadonnut korurasiasta ja pienet sormukset ja korvakorut katoilee lapsen mukaan.

Miehelle asiasta olen useita kertoja asiasta sanonut muttei hän noteeraa koko ongelmaa. Onko ainoa vaihtoehto alkaa hommaamaan lukkoja laatikoihin ja kaappeihin vai vahtia lasta 24/7 ja tehdä laukkutarkastus ennenkuin päästetään lähtemään äidille?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 10:53"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 10:33"]

ja ps. millaisia määriä käteistä rahaa teillä ihmiset on kotona sukanvarressa? Meillä on usein max. 20€ ns. hätävarapurkissa, 

[/quote]

Itse tyhjensin tuossa iässä pesulakukkarosta kolikot, talon säästöpossut ja kun niistä ei enää kehdannut ottaa menin suoraan lompakolle. Kyllä minä taskurahaa sain... se ei vain tuntunut riittävän mihinkään.

Kyllä musta silti ihan kunnollinen aikuinen kasvoi.... ja tarkoituksella hakeuduin töihin mistä maksetaan kunnon palkkaa.
[/quote]

Mieheni sisko teki kuulemma samaa... ja hänkin on ihan kunnollinen aikuinen, hyvässä työpaikassa.

Vierailija
22/29 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelisin asiasta kunnolla. Vaatisin palauttamaan. Tekisin selväksi, että asia on vakava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 10:33"]

ja ps. millaisia määriä käteistä rahaa teillä ihmiset on kotona sukanvarressa? Meillä on usein max. 20€ ns. hätävarapurkissa, 

[/quote]

Itse tyhjensin tuossa iässä pesulakukkarosta kolikot, talon säästöpossut ja kun niistä ei enää kehdannut ottaa menin suoraan lompakolle. Kyllä minä taskurahaa sain... se ei vain tuntunut riittävän mihinkään.

Kyllä musta silti ihan kunnollinen aikuinen kasvoi.... ja tarkoituksella hakeuduin töihin mistä maksetaan kunnon palkkaa.

Vierailija
24/29 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 10:41"]

Ei kysymys ole nyt siitä ettei lapselle annettaisi huomiota tai rahaa tai hänelle ei koskaan ostettaisi mitään, ihan yhtälailla hän saa rahaa ja rakkautta meidän luona kuin muutkin lapset saavat. Nyt on vain tullut tämä varastelu, joskus aikaisemmin jo havaitsin hänellä korvissa minun halvat korvakorut jolloin asiasta sanoin että pitää kysyä lupa ennenkuin tavaroita otetaan johon sain vastaukseksi olan kohautuksen. Nyt kun laatikosta tosiaan katosi kaksi ARVOKASTA korua, tuli mittani todella täyteen.

[/quote]

Sinulla on täysi oikeus saada kaikki kadonneet tavarat takaisin. Itse en tyytyisi lätkämatsiin mukaanottamiseen ja vihjailuun vaan nostaisin kissan pöydälle lapsen vanhempien kanssa. Jos he suhtautuvat asiaan olankohautuksella, voi keskusteluun ottaa mukaan sen että varastaminen on poliisiasia. Todennäköisesti niin pitkälle ei tarvitse mennä, mutta mielestäni mitään sellaista tilannetta ei ole olemassa jossa lapsen varastelu tulisi kuitata olankohautuksella.

Vierailija
25/29 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 10:07"]

Miten toimia kun lapsi varastaa kotoa rahaa, koruja, vaatteita yms. Kyseessä on miehen 11 vuotias lapsi joka on luonamme jokatoinen viikonloppu. Nyt olen havainnut että lapsen käydessä meillä katoaa rahaa säästölippaasta ja rahapussista, vaatteitani katoilee kaapista, minun lapsena saamat kaulakorut kadonnut korurasiasta ja pienet sormukset ja korvakorut katoilee lapsen mukaan.

Miehelle asiasta olen useita kertoja asiasta sanonut muttei hän noteeraa koko ongelmaa. Onko ainoa vaihtoehto alkaa hommaamaan lukkoja laatikoihin ja kaappeihin vai vahtia lasta 24/7 ja tehdä laukkutarkastus ennenkuin päästetään lähtemään äidille?

[/quote]

Vaatisin kaikkia kadonneita tavaroita takaisin ja puhuisin ensin miehelle. Hänen vastuullaan on hoitaa asia kuntoon.

Jos mies olisi sitä mieltä että hänen lapsensa hyvinvoinnin nimessä minun pitää kärsiä tavaroitteni katoamisesta, saattaisin lopettaa suhteen. Kyse ei ole niinkään siitä että joku paita tai korvakoru olisi minulle perhettä tärkeämpi, vaan periaatteesta ja siitä miten haluan läheisteni minua kohtelevan.

Vierailija
26/29 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota puheeksi kaksin lapsen kanssa. Tiukasti sanelet hänelle perheenne säännöt ja komennat palauttamaan korut takaisin. Anna hänen tehdä se itsekseen, mutta vaadi ne takaisin tiettyyn päivään mennessä. Sano, että asia on tällä kertaa sovittu näin, mutta jos näpistely jatkuu niin teet asiasta isomman numeron. Ja kerro mitä seuraavaksi sitten tapahtuu (esim. perhepalaveri sinun, isän ja äidin kanssa ja jos sekään ei tepsi niin ilmoitus viranomaisille...).

Luulen lapsen testaavan rajojaan. Jos nyt puututte siihen, niin asia jää toivottavasti sikseen.

Vierailija
27/29 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ap, miten meinaat edetä?

Vierailija
28/29 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 10:59"]Ota puheeksi kaksin lapsen kanssa. Tiukasti sanelet hänelle perheenne säännöt ja komennat palauttamaan korut takaisin. Anna hänen tehdä se itsekseen, mutta vaadi ne takaisin tiettyyn päivään mennessä. Sano, että asia on tällä kertaa sovittu näin, mutta jos näpistely jatkuu niin teet asiasta isomman numeron. Ja kerro mitä seuraavaksi sitten tapahtuu (esim. perhepalaveri sinun, isän ja äidin kanssa ja jos sekään ei tepsi niin ilmoitus viranomaisille...).

Luulen lapsen testaavan rajojaan. Jos nyt puututte siihen, niin asia jää toivottavasti sikseen.
[/quote]
Näin on. Ota poliisiin tai lastenvalvojaan yhteyttä, että saat arvokkaat korusi takaisin. Lapsen äitikin joutuu sitten selittelemään äitiyttään viranomaisille, ihan oikein heille, kun lapsi noin arvokkaita tavaroita varastelee. En odottaisi yhtään. Jos meillä tapahtuisi samanlaista, niin ottaisin heti maanantaina yhteyttä lastenvalvojaan, ja kysyisin poliisilta miten edetään, että korut saa takaisin. Toisin sanoen tekisin rikosilmoituksen. Alaikäisen ollessa kyseessä, poliisit tekevät sossuun ilmoituksen, ja lapsen äiti kutsutaan lapsen mukana sovitteluun, jossa sitten saat korut takaisin tai niitä vastaavan summan. Tsemppiä ap! Toimi heti.

Vierailija
29/29 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä