En ”toivu” kylmyydestä. Mistä kyse?
Mistä mahtaa olla kyse tai mikä voisi auttaa, kun en toivu siitä kun olen hetken ollut kylmässä. Esim ulkoillessa puolisoni saattaa tuntea kylmyyttä samoin kun minä, mutta sisälle palatessaan hän ei enää tunne kylmää mutta minä tärisen koko loppupäivän ellen pääse saunaan. Ja siis oikeasti tärisen peiton alla villapaita päällä teemukin kanssa. Hampaat kalisevat tälläkin hetkellä kun aamulla kävelin parikymmentä minuuttia kunnon vaatteissa (välihousua, farkkua, toppahousua yms oli).
Tunnistaako kukaan muu itseään? Ihan kamalaa oikeasti kun pitäisi eristäytyä neljön seinän sisään koko talveksi jos ei jaksa jatkuvasti rampata siellä saunassa.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Sama, ja tuo reisien paleleminen tuttua myös. Kylmä on jossain sisuksissa, ja vaatteiden lisäys ei auta, vain kuuma suihku tai sauna. Olen normaalipainoinen. Heikko ääreisverenkierto, usein kylmä nenä, sisälläkin. Myös huonojen rauta-arvojen kanssa asialla lienee tekemistä, mulla ollut aina matalat hb tai ferritiini. Sairastun helposti, jos yritän pakolla sietää kylmää. Kilpparia ei ole katsottu. En myöskään siedä kuumaa kesällä enkä voi saunoa pitkään eli lämmönsäätö ei toiseenkaan suuntaan kovin hyvin toimi. Sisällä jatkuvasti villatakki päälle, villatakki pois jne.
Kannatta hommata hyvät toppahousut. Hyvät toppahousut ovat sellaiset jotka ovat muhkeat, ja jotka eivät nuole peerseettä kuten nämä nykyajan muotihousut. Ilma on se mikä talvivaatteissa eristää. Untuva on kaikitsa paras materiaali palelijalle. Lisäksi kannattaa panostaa toppahameeseen jonka saa ulkohousujen päälle. Mulla tämä lopetti ainaisen takapuolen ja reisien jäätymisen.
Täsmälleen sama homma minulla! Ulkoa tullessa todellakin fyysisesti tärisen kylmyyttä monta tuntia, vaikka olisin pukeutunut lämpimästi. Hankin kuumavesipullon, joka hieman auttaa kun kääriydyn peittoon ja nakkaan pullon peiton sisään itseäni vasten, siten saan lyhennettyä paleluaikaa puolella. Sauna olisi paras, muttei sitä voi aina lämmittää. Joku kysyi ihosta, ja minulla on atooppinen iho. Vaikuttaisikohan se paleluun? Lisäksi on huono ääreisverenkierto ja kädet, jalat sekä nokka on aina kylmänä. Tosi tympeä vaiva kyllä, kun muuten talvi on lempivuodenaikani, mutta tuo kylmettyminen... Vanhemmiten tuntuu että vaiva vaan pahenee, enkä ole vielä vasta kuin reilu 30. Sisälläkin pidän aina paljon vaatetta päällä ja villasukkia, ja sohvalla vielä kääriydyn torkkupeittoon kun tulee herkästi kylmä.
Vuorotellen kylmää ja kuumaa vettä suihkussa. Totuttakaa keho veden lämpötilaan ja sitten vaihdatte taas toiseen ääripäähän. Ja päättäkää suihkut aina kylmään suihkuun.
Tätä kun teette jonkin aikaa niin on ihme, jossei ala kehittyä parempaa kylmänsietokykyä. Lopulta voi alkaa ottamaan pelkästään kylmiä suihkuja, eikä siitä oo sitten enää moksiskaan, kun on tottunut (tekee muuten hyvää verenkierrolle ja iholle).
Jaa että koko ajan liikkua, sisällä? Tokkopa sentään....kun se liike auttaa vain hetkellisesti
Palelin nuorena jatkuvasti syksyn, talven ja kevään. Kesällä +22 loppui palelu niin, että tarkenin lyhythihaisella. Se palelun määrä on uskomatonta. On vaikea selittää muille, miten kylmyys tarttuu ja siihen auttaa vain kuuma ja pitkä suihku. Saunassa taas en pystynyt olemaan, sillä se ahdisti vastaavasti liikaa ja tuntui, ettei saanut happea.
Nyt viimeiset vuodet olen pärjännyt paremmin. Olen edelleen hoikka, mutta lihasmassaa olen kerännyt paljon enemmän verrattuna aikaisempaan pitkän (vuosia) ja systemaattisen lihaskasvuun tähtäävän harjoittelun kautta. Varmasti myös hormonitoiminnassa on tapahtunut iän myötä muutosta. Edelleen puen villavaatteet lenkille alle -5 asteen pakkaseen, mutta enää ei tarvitse palella ja täristä niin hirveästi. Elämä on paaaljon helpompaa, kun kylmyys ei määrittele ihan kaikkea tekemistä. Jätin ennen tekemättä paljon asioita ihan vain kylmyyden kokemisen takia.
Aiemmin kehoni reagoi stressiin niin, että kylmänsieto aleni entisestään. Myös rasvakerroksella oli jotain merkitystä, koska hieman alipainoisena palelin vielä vähän enemmän kuin normaalipainon ylärajalla. Alipainoisena tarvitsin jo useita peittoja öisin, kun normaalipainossa pärjäsin pitkähihaisilla vaatteilla, peitolla ja miehen lämmöllä.
Sama vaiva. Osta tai pyydä joululahjaksi sähköpeitto. Sen alla lämpiää nopeasti ja jää se horkka pois. Sama teho kuin saunalla tai pitkällä suihkulla mut edullisemmin. Peitto on ihana 💖
Kestää usein monta tuntia ennen kuin palelu lakkaa.