En ”toivu” kylmyydestä. Mistä kyse?
Mistä mahtaa olla kyse tai mikä voisi auttaa, kun en toivu siitä kun olen hetken ollut kylmässä. Esim ulkoillessa puolisoni saattaa tuntea kylmyyttä samoin kun minä, mutta sisälle palatessaan hän ei enää tunne kylmää mutta minä tärisen koko loppupäivän ellen pääse saunaan. Ja siis oikeasti tärisen peiton alla villapaita päällä teemukin kanssa. Hampaat kalisevat tälläkin hetkellä kun aamulla kävelin parikymmentä minuuttia kunnon vaatteissa (välihousua, farkkua, toppahousua yms oli).
Tunnistaako kukaan muu itseään? Ihan kamalaa oikeasti kun pitäisi eristäytyä neljön seinän sisään koko talveksi jos ei jaksa jatkuvasti rampata siellä saunassa.
Kommentit (67)
Tunnistan ilmiön. Juuri tänään katselin lämpömittaria ja totesin, että ei, en mene lenkille, kun sen jälkeen olen loppupäivän ihan jäässä, ihan sama miten paljon on vaatetta. Meillä ei ole saunaa, joten siitäkään ei ole ratkaisuksi ja puhdasta, lämmintä vettä en viitsisi tuntia valuttaa vain lämmitelläkseni. Toisaalta en siedä myöskään kuumuutta kesällä, helteet ovat kamalia.
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei ole lämpöä tuottavaa lihasmassaa niin paljon kuin miehelläsi. Hommaa lihaksia, niin et palele koko aikaa.
Ei, vaan geneettisistä syistä miehillä on keskimäärin parempi kylmäsietokyky.
Mm. makuupusseissa ilmoitetaan suositellut käyttölämpötilat erikseen miehille ja naisille (optimilämpötila, minimilämpötila).
Vierailija kirjoitti:
Kerää vähän rasvakerrosta, kyllä se auttaa. Laiheliinista ei pärjää pakkasessa, keho tarvii energiavarastoja.
En ole ap, painan 89 kg ja rasvakerros ei todellakaan lämmitä kylmässä. Siitä rasvavarstosta ei ole minkäänlaista hyötyä, jos elimistön termostaatti ei toimi eikä laita lämmitystä päälle.
Tunnistan ilmiön!
Itse olen tullut lopputulokseen että kyseessä on joku psykosomaattinen trauma siitä kun lapsuudessa vanhemmat pakottivat pakkasilla tuntikausiksi ulos tai sitten muksuna samaisesta syystä palellutin itseni niin ettei kroppani enää kestä kylmää nimeksikään. Pakkaskeli suorastaan sattuu, ja pahinta se tunne on naamassa jota ei edes saa peitettyä lämpimästi.
Untuvatäkki lämmittää myös hyvin ja nopeasti.
Sama juttu. Jos olen ehtinyt ulkona palella, en meinaa millään lämmetä. Kuumassa suihkussakin paleltaa. Varsinkin reidet pysyvät jääkylminä pitkään. Ongelma alkoi kun teininä jouduin olemaan pitkään ulkona ilman kunnollisia talvivaatteita, toki muodissa silloin oli kulkea ilman pipoa tai kunnollista takkia mutta omalla kohdalla ei ollut ihan siitä kyse 😅silloisen poikaystävän perhe pisti meidät viemään heidän koiransa pitkälle lenkille vaikkei kunnollisia ulkoiluvaatteita ollut matkassa. Ei auttanut kapinoida kun maalla oltiin ja lähimpään naapuriin ihan yhtä pitkä matka mitä koiran lenkki, farkut jalkaan ilman mitään kerrastoja ja matkaan. Palelluin varsinkin reisistä pahasti. Tuon paleltumisen jälkeen oma kyky palautua kylmästä on ollut todella huono. Oletko ap joskus itse paleltunut?
Ap, hanki edullinen sähköpeitto/-huopa tai edes pieni sähköllä lämpiävä hartialämmitin.
Opin käyttämään noita etelässä(!) asuessani, kun siellä talvisin kostea koleus meni luihin ja ytimiin sisätiloissa.
On ihanaa mennä illalla lämpimään petiin peiton alle. Pikku lämpöpädin voi laittaa vaikka selän alle, kun istuu/lojuu sohvalla. Nautinnollinen lämpö leviää pian koko kehoon.
Vierailija kirjoitti:
Sama vika. Ulos ostin akkulämmitteiset sukat, muuten en pysty olemaan lasten kanssa pulkkamäessä (mitkään kokeillut keinot sukista, kengistä ja pohjallisista ei toiminut, eikä kovin monia +200eur talvikenkiä voi ostaa kokeiluun). Muuten tarvitsen villakerroksen, villaa ja villaa. Kotiin tullessa seison 20min kuumassa suihkussa.
Mistähän tuommoiset sukat saa.
Vierailija kirjoitti:
Sama. Mikään muu ei auta kun pitkä kuuma suihku.
Mulla tämä tuli vuoden laihduttamisen jälkeen. Mikään ei lämmittänyt paitsi pitkä suihku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama vika. Ulos ostin akkulämmitteiset sukat, muuten en pysty olemaan lasten kanssa pulkkamäessä (mitkään kokeillut keinot sukista, kengistä ja pohjallisista ei toiminut, eikä kovin monia +200eur talvikenkiä voi ostaa kokeiluun). Muuten tarvitsen villakerroksen, villaa ja villaa. Kotiin tullessa seison 20min kuumassa suihkussa.
Mistähän tuommoiset sukat saa.
Haha, minäkin pidin tuota vitsinä, mutta ei olekaan!
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/alpenheat-lammitettavat-sukat?i… 🔥
Scandinqvian Outdoor myy 179€ akkusukkia! 😬 PP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerää vähän rasvakerrosta, kyllä se auttaa. Laiheliinista ei pärjää pakkasessa, keho tarvii energiavarastoja.
En ole ap, painan 89 kg ja rasvakerros ei todellakaan lämmitä kylmässä. Siitä rasvavarstosta ei ole minkäänlaista hyötyä, jos elimistön termostaatti ei toimi eikä laita lämmitystä päälle.
Kyse ei ole rasvakerroksesta vaan aineenvaihdunnasta. Läskikin voi elää pitkään miinuskaloreilla, jolloin keho laskee omaa lämpötilaansa.
https://scandinavianoutdoor.fi/therm-ic/kengat/jalkinetarvikkeet/lampop…
Googlella löytyy sukkia halvemmallakin, toissa talvena en löytänyt muita kun nämä sikakalliit...Mutta minkäs teet kun ei muuten pärjää.
Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja sisällä melkein aina kylmä, saunasta tultua 10 minuutin päästä olen jo jäässä. Ainoa mikä auttaa on sähkökäytttöinen lämpötyyny, en selviäisi ilman sitä. Niin ja ulkona mulla vaan ei oikeastaan ikinä ole kylmä jostain syystä (omistan yhden ladattavan lämpökaulaliinan, muttei ole vielä ollut tarvetta sille).
Eli lämpötyyny, -patja tai -peitto käyttöön!
Minulla samaa. Nuorempana pärjäsin paremmin, mutta nyt kun ikää on melkein 30 niin en kestä enää kylmää niinkään hyvin. Katselen aina nuoria joilla lenkkarit talvella, voi olla joku ohut takki (joskus sekin auki jopa), ilman pipoa ovat jne. En pystyisi samaan. Minulle kylmä aiheuttaa myös kramppeja lihaksiin. Ne ovat kamalia. Reidet ja sääret palelevat eniten. Aiemmin jalat ja kädet, mutta olen saanut vihdoin sopivan paksut kengät ja toppakintaat. Pitäisi vielä jotkut villahousut ostaa. Odotan sitä, että vähän lauhtuisi. Selkä myös kipeytyy kylmästäkin. Kuumaakaan en kestä kovin paljon, mutta paremmin kuin kylmää ja saa olla aika kuuma, että kärsin paljon.
Itsellä sama ongelma. Ratkaisu on vaihtaa kaikki vaatteet. Ulkoilman kosteus on tiivistynyt sisävaatteisiin ja kosteusero tuntuu kylmältä. Toinen syy on huono ääreisverenkierto.
Tunnistan... melkein. YHDEN kerran uin avannossa liian pitkään ja kävi noin. Ei auttanut peiton alla makoilu vaan oli pakko lämmittää sauna.
Itse ulkoilen monta kertaa viikossa 4-6 tuntia kerrallaan ja sen jälkeen en kyllä lämpene millään. Heti kotiin tultua pitkä KUUMA suihku ja kuivat vaatteet päälle (ainakin alusvaatteet tulevat hikisiksi vaikka olisi mikä pakkanen, sen verran tulee liikuttua) ja ylimääräisiä paitoja ja töppösiä vielä normivaatteiden päälle. Silti palelen koko illan.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä sama ongelma. Ratkaisu on vaihtaa kaikki vaatteet. Ulkoilman kosteus on tiivistynyt sisävaatteisiin ja kosteusero tuntuu kylmältä. Toinen syy on huono ääreisverenkierto.
Täytyy testata. Ap
Miten pukeudut siis? Auttaisiko ihan kunnon villakerrasto/merinovilla? Millaisia "välihousuja" käytät?
Sama vika. Jollei saunaa halua lämmittää joka kerta, kannattaa hankkia sähköpeitto. Minulla on viitan tapainen peitto, jossa on 5-6 paahtoastetta. Sellaisen sisällä lämpeee nopeasti. Ei maksa monta kymppiä. :)