Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ”toivu” kylmyydestä. Mistä kyse?

Vierailija
07.12.2021 |

Mistä mahtaa olla kyse tai mikä voisi auttaa, kun en toivu siitä kun olen hetken ollut kylmässä. Esim ulkoillessa puolisoni saattaa tuntea kylmyyttä samoin kun minä, mutta sisälle palatessaan hän ei enää tunne kylmää mutta minä tärisen koko loppupäivän ellen pääse saunaan. Ja siis oikeasti tärisen peiton alla villapaita päällä teemukin kanssa. Hampaat kalisevat tälläkin hetkellä kun aamulla kävelin parikymmentä minuuttia kunnon vaatteissa (välihousua, farkkua, toppahousua yms oli).

Tunnistaako kukaan muu itseään? Ihan kamalaa oikeasti kun pitäisi eristäytyä neljön seinän sisään koko talveksi jos ei jaksa jatkuvasti rampata siellä saunassa.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mutta siskoni valittaa aina talvella samaa. Kesällä hän nauttii olostaan ja ei hikoile juuri koskaan.

Selvä kilpirauhasen vajaatoiminta.

Vierailija
42/67 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mutta siskoni valittaa aina talvella samaa. Kesällä hän nauttii olostaan ja ei hikoile juuri koskaan.

Selvä kilpirauhasen vajaatoiminta.

Minulta testattu useampaan otteeseen, ei ole vajaatoimintaa. Juuri samalla tavalla kehon "termostaatti" rikki. Kesällä ei kuumat kelit kauheasti hikoiluta tai ole niin tukalaa kuin voisi kuvitella. Talvella jäädyn jo kun syön ruokaa ja verenkierto pakenee raajoista ruoansulatuselimiin. Aina ollut huono ääreisverenkierto eli kädet ja jalat kylmät, usein myös kesällä helteillä. On merinovillaa ja useita vaatekerroksia, ja silti viluttaa. Ehkä paras konsti ulkopukeutumiseen on riittävän väljät kerrokset, että jää ilmaa väliin eristämään. Kaunistahan se ei ole, kun on säkkimäiset tai michelimäiset vaatteet. Sormiin tulee kylmänkyhmyjä ja muuttuvat vitivalkoisiksi välillä kylmäaltistuksesta.

Jos tähän jokin parannuskeino löytyy, otan mielelläni tiedon vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ainakin varmaa että ilmasto ei ole lämmennyt ja että talvet eivät ole leutoja joten nyt on viimeistään laitettava loppu sille rahastukselle mitä ilmastonmuutoksen keksityllä pelotteella on tehty vain jotta saadaan valtava rahamäärä kerättyä eliitin taskuihin... Nuorisollekin on uskoteltu että jäätiköt sulavat ja meren pinnat nousevat (etenkin jos ei saada rahaa kerättyä rikkaille) ja samaa tarinaa ylläpidetään vuodesta toiseen jolloin pelotteeseen perustuva rahastus jatkuu ja jatkuu... Alkaa uskottavuus vain mennä rahastukselta kun kylmyys ei poistukaan...

https://yle.fi/uutiset/3-12113578

Vierailija
44/67 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu. Jos olen ehtinyt ulkona palella, en meinaa millään lämmetä. Kuumassa suihkussakin paleltaa. Varsinkin reidet pysyvät jääkylminä pitkään. Ongelma alkoi kun teininä jouduin olemaan pitkään ulkona ilman kunnollisia talvivaatteita, toki muodissa silloin oli kulkea ilman pipoa tai kunnollista takkia mutta omalla kohdalla ei ollut ihan siitä kyse 😅silloisen poikaystävän perhe pisti meidät viemään heidän koiransa pitkälle lenkille vaikkei kunnollisia ulkoiluvaatteita ollut matkassa. Ei auttanut kapinoida kun maalla oltiin ja lähimpään naapuriin ihan yhtä pitkä matka mitä koiran lenkki, farkut jalkaan ilman mitään kerrastoja ja matkaan. Palelluin varsinkin reisistä pahasti. Tuon paleltumisen jälkeen oma kyky palautua kylmästä on ollut todella huono. Oletko ap joskus itse paleltunut?

Itse epäilen myös lapsuuden/nuoruuden paleltumista. 10 minuuttia hanskat kädessä pakkasella ja sormiin sattuu niin paljon, että tuntuu kuin joku viiltäisi puukolla niihin! Sen jälkeen ne ei taivu juuri mihinkään, ovat punaiset ja turpoavat. Eikä siihen vaadita kuin muutama minuutti ulkona olemista.

Se kylmyyden aiheuttama kipu on PAHINTA KIPUA mitä olen kokenut. Ja siihen ei auta mikään vaatetus, kerrospukeutuminen, villavaatteet tms. ja lämpöisiä hanskoja ei taida olla olemassakaan. Itkettää talven kylmyys.

Vierailija
45/67 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama. Nyttenkin olen jäässä vajaan tunnin lenkistä vaikka olin pukenut jopa liikaa päälle ja sain ihan hien aikaiseksi. En tiedä johtuuko tämä sitten siitä, että esim naama ja reidet eivät olleet liian kuumissaan, että vain pienen osan "paleltuminen" aiheuttaisi tämän

Minulla ainakin kilpirauhasen vajaatoimintaa, jos joku epäili siihen liittyvän

Vierailija
46/67 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama, ja voin myös todella huonosti kuumassa. Inhottavaa. Luulen että tämä on joku kilpirauhasjuttu.

Vierailija
47/67 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu. Jos olen ehtinyt ulkona palella, en meinaa millään lämmetä. Kuumassa suihkussakin paleltaa. Varsinkin reidet pysyvät jääkylminä pitkään. Ongelma alkoi kun teininä jouduin olemaan pitkään ulkona ilman kunnollisia talvivaatteita, toki muodissa silloin oli kulkea ilman pipoa tai kunnollista takkia mutta omalla kohdalla ei ollut ihan siitä kyse 😅silloisen poikaystävän perhe pisti meidät viemään heidän koiransa pitkälle lenkille vaikkei kunnollisia ulkoiluvaatteita ollut matkassa. Ei auttanut kapinoida kun maalla oltiin ja lähimpään naapuriin ihan yhtä pitkä matka mitä koiran lenkki, farkut jalkaan ilman mitään kerrastoja ja matkaan. Palelluin varsinkin reisistä pahasti. Tuon paleltumisen jälkeen oma kyky palautua kylmästä on ollut todella huono. Oletko ap joskus itse paleltunut?

Itse epäilen myös lapsuuden/nuoruuden paleltumista. 10 minuuttia hanskat kädessä pakkasella ja sormiin sattuu niin paljon, että tuntuu kuin joku viiltäisi puukolla niihin! Sen jälkeen ne ei taivu juuri mihinkään, ovat punaiset ja turpoavat. Eikä siihen vaadita kuin muutama minuutti ulkona olemista.

Se kylmyyden aiheuttama kipu on PAHINTA KIPUA mitä olen kokenut. Ja siihen ei auta mikään vaatetus, kerrospukeutuminen, villavaatteet tms. ja lämpöisiä hanskoja ei taida olla olemassakaan. Itkettää talven kylmyys.

Lisään vielä myös, että minäkään en kesällä juurikaan hikoile. Urheillessa kyllä. Viihdyn parhaiten +28 asteessa enkä koe sitä mitenkään tukalaksi tai edes kuumaksi.

Vierailija
48/67 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Ulkona kävellessäni en palele. Kun tulen sisälle, alan jonkin ajan päästä vapista hillittömästi, ja sitä voi kestää pari tuntia. Kysymys ei ole siitä, että reippaillessani hikoaisin vaatteeni märiksi, sillä jos niin käy, vaihdan vaatteet sisälle tultuani (ja usein kyllä muutenkin). Ainoa, mikä auttaa, on kuuma pitkä suihku. Ärsyttää tuhlata energiaa moiseen. (Viinahörppy voisi ehkä auttaa myös, mutta en ole kokeillut.)

Erityisesti palelevat reisien ja käsivarsien ulkosyrjät.

Vierailija
49/67 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin palelen. En liikkuessa mutta muuten

Rakastan kesää ja helteitä.

Kyllä paleluun auttaa se kuuma suihku mutta kun tulen sieltä pois olen jo jäätyä ennenkun saan kampetta päälle.

Uskomatonta.

Eilen juoksin ja puolivälissä lenkkiä oli takamus/ reidet ihan jäässä, pelottavaa jopa kun matkaa niin paljon jäljellä. Jalat oli sitten tulipunaiset pitkään kotiin päästessä ja kylmät.

Siis juostessakin voi jäätyä....:(

Ja sormet, ne jäätyy aina ja varpaat.

Vierailija
50/67 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerää vähän rasvakerrosta, kyllä se auttaa. Laiheliinista ei pärjää pakkasessa, keho tarvii energiavarastoja.

En ole ap, painan 89 kg ja rasvakerros ei todellakaan lämmitä kylmässä. Siitä rasvavarstosta ei ole minkäänlaista hyötyä, jos elimistön termostaatti ei toimi eikä laita lämmitystä päälle. 

Minusta tuntuu, että rasvakerroksessa on erityisen huono verenkierto. Varmaan se auttaa pitämään sisäelimet lämpimänä kun eristää pakkasesta, mutta kun iho on ruvennut palelemaan, se eristää toiseen suuntaan: kehon sisäosissa syntyvä lämpö ei pääse ihoa hellimään. Juuri paksurasvaisimmista kohdistani palelen ulkoilun päälle.

Vierailija
51/67 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko kyseessä olla ferritiini? Sehän on nyt pinnalla?

Vierailija
52/67 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama, ja tuo reisien paleleminen tuttua myös. Kylmä on jossain sisuksissa, ja vaatteiden lisäys ei auta, vain kuuma suihku tai sauna. Olen normaalipainoinen. Heikko ääreisverenkierto, usein kylmä nenä, sisälläkin. Myös huonojen rauta-arvojen kanssa asialla lienee tekemistä, mulla ollut aina matalat hb tai ferritiini. Sairastun helposti, jos yritän pakolla sietää kylmää. Kilpparia ei ole katsottu. En myöskään siedä kuumaa kesällä enkä voi saunoa pitkään eli lämmönsäätö ei toiseenkaan suuntaan kovin hyvin toimi. Sisällä jatkuvasti villatakki päälle, villatakki pois jne. 

Vierailija
53/67 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun pitää mennä välillä lämpimään suihkuun, jos tuntuu etten lämpiä. Jos liikun ulkona niin lämpenen ja hikoilen kyllä nopeasti mutta jos olen ulkona seisoskelemassa ns.syväjäädyn helposti. Olen laiha

Vierailija
54/67 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on samaa vaivaa. Siksi en pakkasella juurikaan ulkoile kun en kerta kaikkiaan jaksa laittaa päälle niin paljon vaatteita, että tarkenisin. En tykkää hirmuisista helteistäkään mutta pakkasta siedän vielä vähemmän.

En tiedä syytä. Ihmiset kai vaan ovat erilaisia.

Vierailija
55/67 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama vika. Jollei saunaa halua lämmittää joka kerta, kannattaa hankkia sähköpeitto. Minulla on viitan tapainen peitto, jossa on 5-6 paahtoastetta. Sellaisen sisällä lämpeee nopeasti. Ei maksa monta kymppiä. :)

Mistä ostit? Alkoi kiinnostaa...

Vierailija
56/67 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin ainakaan minulla on syynä. hemoglobiini ollut jo usean vuoden turhankin korkealla.

Vierailija
57/67 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama, ja tuo reisien paleleminen tuttua myös. Kylmä on jossain sisuksissa, ja vaatteiden lisäys ei auta, vain kuuma suihku tai sauna. Olen normaalipainoinen. Heikko ääreisverenkierto, usein kylmä nenä, sisälläkin. Myös huonojen rauta-arvojen kanssa asialla lienee tekemistä, mulla ollut aina matalat hb tai ferritiini. Sairastun helposti, jos yritän pakolla sietää kylmää. Kilpparia ei ole katsottu. En myöskään siedä kuumaa kesällä enkä voi saunoa pitkään eli lämmönsäätö ei toiseenkaan suuntaan kovin hyvin toimi. Sisällä jatkuvasti villatakki päälle, villatakki pois jne. 

Lisään vielä, että mulla on atooppinen iho, joka hikoilee huonosti. Atooppinen iho on kuiva ja sen pintakerros "falskaa". Voisiko atooppinen iho yksi syy kylmän tunteelle? Huomasin äskettäin, että jos öljyän kasvojen ihon ulosmennessä, kylmä ei tunnu niin kamalan pahalta. Verrattuna muihin suorastaan kärsin ulkona pakkasessa, muilla ei tunnu olevan juuri koskaan mitään ongelmaa, kun itsestä tuntuu suunnilleen, että teen pakkasessa kuolemaa. Onko teillä muilla palelevilla millainen iho?

Vierailija
58/67 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kuule niin on, että pitää liikkua jotta pysyy lämpimänä. Jos menee vain sohvalle makaamaan, niin eihän sitä siellä lämpenekään. Isot lihakset liikkeelle, esim. kyykkyjä,ja hartioiden nostoa korviin ja takaisin, niin lämpenee kyllä. Mm imuroiminen lämmittää ihmistä myös hyvin, ja muu puuhastelu siivouksen tai järkkäilyn parissa.

Mä myös jäädyttyäni luulin etten lämpene kuin kuumassa kylvyssä tai saunassa, mutta kyllä se on liike joka lämmittää ihan yhtä lailla! 

Vierailija
59/67 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää saada veri kiertämään, eli liikkeen kautta tuottaa sitä lämpöä. Pois peiton alta ja touhuumaan!

Vierailija
60/67 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 120 eli erinomaisen hyvä. Kilpirauhasen vajaatoiminta itselläni on, olen hoikka ja hyvässä fyysisessä kunnossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi