Onko päiväkoti auki yhden lapsen vuoksi?
Lapsi on vuorohoitopäiväkodissa ja joulun ajan hoitoajat pyydettiin toimittamaan tiettyyn päivämäärään mennessä ja näin tein. Nyt päiväkoti ilmoitti, että lapseni on ainoa lapsi joka on hoitoon jouluna ilmoitettu, joten päiväkoti ei voi ottaa lasta sinne! Eivät siis pidä päiväkotia auki vain yhden lapsen vuoksi. Onko tämä laillista??
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
On laillista. Ettäkö yhden lapsen takia koko päiväkoti pitäisi olla auki, ja sinne vielä ruokakin hommata.
Se ei todellakaan ole kaikilla seuduilla mahdollista.
Ja kyllä vanhemmillakin on velvollisuus huolehtia ja järjestää lapsensa hoito.
Olitko myös viime joulun töissä.
Olisit pyytänyt joulupyhät vapaaksi töistä lastenhoidon takia, sellainen saattaa onnistua useimmissa paikoissa.
Tai pyydä joku sukulainen tai läheinen hoitamaan lasta.
Miksei lapsen isä hoida lasta jouluna, kun olet töissä?Palkkaa henkilö hoitamaan lastasi.
Ei tämä maailma voi pyöriä 7/24/365 vain ja ainoastaan jonkun yhden henkilön lapsen hoitamista varten.
Sinä taas et osaa lukea.
Luulis sulla ap olleen muulloinkin tilanteita, joissa lapsi on tarvinnut hoitajan.
Missä lapsi silloin oli?
Ja ettei mitään turvaverkkoja. Kai nyt työssäkäyvällä ihmisellä on jonkinlainen tuttavapiiri ainakin olemassa.
Ja toisekseen, miksi sun vanhemapasi tai menehtyneen miehen eivät tule jouluna luoksesi jolloin voisivat lasta katsoa.
Kai sulla nyt jonkilaiset suhteet on vanhempiisi tai sisaruksiisi. Ja kai kuolleen miehesi vanhemmillakin on jonkinlaiset suhteet lapsenlapseensa.
On kai sulla elämässi aiemminkin ollut tilanne, jolloin olet tarvinnut lapselle ulkopuolisen hoitajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On laillista. Ettäkö yhden lapsen takia koko päiväkoti pitäisi olla auki, ja sinne vielä ruokakin hommata.
Se ei todellakaan ole kaikilla seuduilla mahdollista.
Ja kyllä vanhemmillakin on velvollisuus huolehtia ja järjestää lapsensa hoito.
Olitko myös viime joulun töissä.
Olisit pyytänyt joulupyhät vapaaksi töistä lastenhoidon takia, sellainen saattaa onnistua useimmissa paikoissa.
Tai pyydä joku sukulainen tai läheinen hoitamaan lasta.
Miksei lapsen isä hoida lasta jouluna, kun olet töissä?Palkkaa henkilö hoitamaan lastasi.
Ei tämä maailma voi pyöriä 7/24/365 vain ja ainoastaan jonkun yhden henkilön lapsen hoitamista varten.
Sinä taas et osaa lukea.
Osaan lukea. Mutta toisinaan kyllästyttää nuo kaikki valitusvirret. Minkä ikäine ap:n lapsi on?
Onko tämä muka ensimmäinen joulu lähihoitajalla töissä ja kun pitää etsiä lapselle hoitajaa joulun ajaksi.
Olisihan se oikeastaan kunnalle halvempaa palkata hoitaja aplle kotiin. Ja lapselle paljon mukavampaa. Jotain varmasti järjestyy!
Meillä on pväkoti auki jouluna yhdenkin lapsen takia,mutta aina kysytään,eikö todella ole muuta mahdollisuutta kuin tuoda lapsi pväkotiin.
On lapselle nimittäin aika kamalaa kökkiä jouluaattona pväkodissa kaksin hoitajan kanssa.
Lisäksi kallista kunnalle pitää pväkotia auki,maksaa hoitajan palkka ja kuljetuttaa ruoat yhdelle lapselle.
Lisäksi myös hoitaja joutuu olemaan joulun töissä.Kaikille kun se suotaisiin vapaaksi.
Mutta auki on jos pakko.
Ällistynyt kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Olen lapsen totaaliyksinhuoltaja, toinen vanhempi on kuollut. Tukiverkkoja ei oikein ole ja olen itse lähihoitajana vanhusten hoivakodissa, kolmivuorotyö. Yritän kysellä ylemmältä taholta että miten tämä saataisiin ratkaistua. Tälle vuodelle oli otettava jouluksi työvuoroja, vaikka toki mieluummin viettäisin joulun lapseni kanssa. Ensi vuonna pyrin saamaan joulun vapaaksi jo lähtökohtaisesti.
>Kallis ratkaisu palkata yöksi lapsenvahti,ja kehen luottaa niin paljon!
Kysyppä töistä,voiko lapsi tulla sinne yöksi,jos on tyhjä huone jossa nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Ällistynyt kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Olen lapsen totaaliyksinhuoltaja, toinen vanhempi on kuollut. Tukiverkkoja ei oikein ole ja olen itse lähihoitajana vanhusten hoivakodissa, kolmivuorotyö. Yritän kysellä ylemmältä taholta että miten tämä saataisiin ratkaistua. Tälle vuodelle oli otettava jouluksi työvuoroja, vaikka toki mieluummin viettäisin joulun lapseni kanssa. Ensi vuonna pyrin saamaan joulun vapaaksi jo lähtökohtaisesti.
>Kallis ratkaisu palkata yöksi lapsenvahti,ja kehen luottaa niin paljon!
Kysyppä töistä,voiko lapsi tulla sinne yöksi,jos on tyhjä huone jossa nukkua.
EI ole tarkoitus veertailla,mutta pitäähän ne koiriakin öisin töissä!
Kiitos kysymästä, tähän saakka päiväkoti on ottanut lapseni hoitoon aina työvuorojen mukaisesti, tämä on ensimmäinen kerta kun tällainen tuli vastaan joten ei ole tarvinnut aiemmin vastaavaa ongelmaa ratkoa. Vapaa-ajalla en ole hoitajaa tarvinnut koska olen itse lapseni kanssa.
Tuttavia toki on mutta en haluaisi jouluna pyytää tuttavia hoitamaan lastani. En tiedä miksi perhesuhteeni kuuluvat tähän millään tavalla, kun kysymys oli, että toimiiko päiväkoti oikein jos ei ota lasta hoitoon vaikka päivähoito-oikeus on? Mutta jos se niin kovasti kiinnostaa niin itselläni ei ole sisaruksia, toinen vanhempi on kuollut ja toinen asuu toisella puolella Suomea, on jo vanhus eikä pysty matkustamaan pitkää matkaa. Myös vähäiset sukulaiset asuvat toisilla paikkakunnilla. Lapsen toisen puolen isovahemmat ovat myös jo kuolleet -ikävää mutta todellisuutta. Kummit asuvat kauempana eli paikkakunnalla jossa asumme, ei tosiaan ole läheisiä ihmisiä, joilta pyytää apua. Olisi tietenkin mukavampaa jos ympärillä olisi turvaverkko ja läheisiä ihmisiä, mutta minun tapauksessani niin ei ole.
Ällistynyt kirjoitti:
Jos lapsen hoito ei järjesty kunnan kautta on otettava palkallista/palkatonta lomaa töistä. Ilmoita hyvissä ajoin työnantajalle että tälläinen tilanne mahdollisesti tulossa.
Vastaan vielä, että lapsi on 4-vuotias ja työvuorot ovat päivällä, ei yön yli nyt joulun aikaan. Tämä on ensimmäinen joulu lapsen elämässä kun olisin töissä, kaksi ensimmäistä joulua olin vielä kotona lapsen kanssa ja viime vuonna vapaalla. Päiväkoti kysyi erikseen joulun ajan hoitotarpeesta eikä missään vaiheessa ole sanottu, että päiväkodin aukiolon ehto olisi, että tietty määrä lapsia tulee hoitoon.
Kiitos asiallisista kommenteista, en kommentoi tähän enää enempää. Rauhallista joulua kaikille!
Ei välttämättä jos hoito järjestetään muualla.
Meillä on vain yksi päiväkoti joten tietysti se olisi auki.
Vierailija kirjoitti:
Luulis sulla ap olleen muulloinkin tilanteita, joissa lapsi on tarvinnut hoitajan.
Missä lapsi silloin oli?
Ja ettei mitään turvaverkkoja. Kai nyt työssäkäyvällä ihmisellä on jonkinlainen tuttavapiiri ainakin olemassa.
Ja toisekseen, miksi sun vanhemapasi tai menehtyneen miehen eivät tule jouluna luoksesi jolloin voisivat lasta katsoa.
Kai sulla nyt jonkilaiset suhteet on vanhempiisi tai sisaruksiisi. Ja kai kuolleen miehesi vanhemmillakin on jonkinlaiset suhteet lapsenlapseensa.
On kai sulla elämässi aiemminkin ollut tilanne, jolloin olet tarvinnut lapselle ulkopuolisen hoitajan.
Onnea, saat päivän naiviuspalkinnon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnan on tarjottava lapselle hoitopaikka myös jouluna mutta sen ei tarvitse olla juuri se päiväkoti missä lapsi normisti on. Kysy kunnalta mihin lapsi menee hoitoon jos oma päiväkoti on kiinni. Laitonta on se, että mitään paikkaa ei löydy.
Koskeeko tämä myös vuorohoitoa? Käsittääkseni monissa kunnissa ei edes suostuta järjestämään järjestämään vuorohoitoa kaikille sitä tarvitseville perheille, joten en ihmettelisi jos vuorohoitoon päässeillä ei olisi mitään korvaavaa hoitopaikkaa olemassa.
Täällä oli aikoinaan lehdessä haastattelu vahemmasta juuri saman asian vuoksi, eli ei saanut lasta hoitoon joksikin juhlapyhäksi, kun ei olisi ollut muita tulossa silloin, oli muuten kyllä vuoropk:ssa hoidossa. Mitään vastaavaa hoitopaikkaa ei myöskään löytynyt. Samassa oli myös jonkun kaupungin päivähoitohenkilön haastattelu, jossa päiviteltiin sitä, miten juuri pienten lasten vanhemmat tekevät paljon vuorotöitä ja varsinkin yövuoroja. Öh, aika outoa musta, sitä vartenhan se vuoropk on olemassa!
Olisko ne yövuorot pitäny lykätä lapsettomille? Jättää sairaat hoitamatta? Typerä päivähoitohenkilö.
Jestas mitä syyllistystä ketju taas täynnä.. Toivottavasti lapsen hoito järjestyy!
Miten aiot selvitä sitten kun lapsesi menee kouluun? Kuka hänet aamuisin vie kouluun tai aamutoimintaan ja hakee iltaisin?
Eikös tuossa jo olisi päiväkodissa aika miettiä tarvitseeko perhe lastensuojelua?
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuossa jo olisi päiväkodissa aika miettiä tarvitseeko perhe lastensuojelua?
Ja millähän perusteella? Pitäisikö sinusta itsestäsi tehdä huoli-ilmoitus?
Tutkin kiinnostuksesta asiaa ja eri kunnilla on eri käytäntöjä.
Mutta noissa mitä löysin, oli joko päiväkoti joulun auki ( vaikka sitten yhdellekin lapselle) tai vastaavasti korvattiin hoitaja kotiin.
Käytän Sinin mikrokuituliinaa. Ihan näyttävän kiillon saa sillä.